Geen technische vraag maar ik zoek tips om mijn Solex veilg en gemakkelijk op te hangen aan de balken van mijn schuur om onderhoud te plegen.
Nu heb ik twee kettingen met daaraan haken aan de balken hangen, waarop ik de Solex dan handmatig, met spierkracht, aan hang. Er zijn in de handel katrolsystemen met touwen voor fietsen tot 57 kilo. Bij een fiets is de gewichtsverhouding redelijk 50/50, maar bij de Solex is dit misschien wel 90/10 tussen voor en achterzijde. Zal zo'n katrolsysteem dan wel werken?
Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Hebben jullie tips?
Dat katrol systeem vind ik niet fijn werken. Dan kun je beter de huidige methode aanhouden.
Ik heb een goedkoop elektrisch takeltje van ca 60 euro , daarmee takel ik de Solex op aan het stuur. Verder een vaste ketting die ik achter inhaak als de Solex op hoogte hangt.
Voor klusjes waarbij een van de wielen eruit moet laat ik hem hangen, voor andere klusjes zet ik de Solex in de workmate. Voorwiel vastklemmen en achter op de standaard. Daar is de lengte van de ketting op afgeregeld. Super fijn werken zo
Het klopt wat je schrijft over de gewichtsverhouding. Ikzelf heb er ooit ook eens een aangeschaft en gebruik hem nu om een weinig gebruikte oldtimer aan de zolderbalk op te hangen( houd je vloerruimte over). Mijn ervaring : het is lastig om 30 kilo (dood gewicht) op te takelen. Soms zijn er wel eens elektrische kabeltakeltjes in de aanbieding, daarmee kan je de Solex moeiteloos ophijsen. Zelf gebruik ik een oude takel op lucht die vroeger bij iedere rijwielhersteller in gebruik was.
Ik heb zo'n elektrische takel gekocht. Kost wel een paar centen (€250) maar is in het gebruik zeer handig. Hiervoor had ik ook zo'n fietstakel die je met de hand moest optakelen. Maar ik vertrouwde die niet met het gewicht van een Solex eraan. Zeker al niet omdat de touwen door ouderdom al aardig begonnen te slijten.
Ik heb ook zo'n fietsding. Werkt wel maar niet echt handig. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik 2 aparte katrollen gebruiken. Veel makkelijker en super licht.
Ik heb ook zo'n fietsding. Werkt wel maar niet echt handig. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik 2 aparte katrollen gebruiken. Veel makkelijker en super licht.
je hebt twee soorten, één soort die werkt met 1 kabel die over alle katrollen loopt en dan begint je voertuig vreselijk instabiel te worden omdat dan de voorkant van de achterkant niet weet welke het eerst omhoog gaat terwijl eigenlijk beide kanten tegelijk omhoog moeten, de geplaatste foto laat een hijswerktuig zien met twee kabels, als je daar tegelijk aan trekt komen voor en achterkant wel tegelijk omhoog.
Ik heb een paar van die ALDI en/of LIDL aanbiedingen gekocht ( één kabelsystemen) en zo verbouwd dat ze nu ook als tweekabel systeem werken, heb daar wat fietsen een tandem en een opgeblazen Zodiac mee naar het plafond gebracht ter 'opslag' kun je er onder door lopen
Ik heb eens bij een fietsenmaker gezien dat zon kabeltakel boven aan de muur bevestigd was, de enkele kabel ging over in een dubbele en iedere kabel liep via het plafond naar een eigen katrol. Zo takel je voor- en achterkant synchroon en gaat je Solex keurig recht omhoog
Ik heb eens bij een fietsenmaker gezien dat zon kabeltakel boven aan de muur bevestigd was, de enkele kabel ging over in een dubbele er over nadenkend zou ik de dubbele kabel die van het systeem, zoals op de foto, komen vastknopen aan ca 2 mtr schalmketting, kun je aan de ketting trekken ( meestal makkelijker dan touw) en als je er genoeg van hebt zo een schalmpje aan een muurhaak haken en iedere kabel liep via het plafond naar een eigen katrol. Zo takel je voor- en achterkant synchroon en gaat je Solex keurig recht omhoog
Ik werk met de takel zoals te zien is in de eerste post. Voor mijn doeleinden is deze goed genoeg. Je moet de voorkant wel een beetje mee helpen om op hoogte te komen. Voor een frame alleen heb ik een toetssteun gekocht. Deze kan je in de zomer mooi buiten zetten en zo werken. Nadeel is dat de motor wel verwijderd moet zijn ivm het gewicht.
Geen technische vraag maar ik zoek tips om mijn Solex veilg en gemakkelijk op te hangen aan de balken van mijn schuur om onderhoud te plegen.
Nu heb ik twee kettingen met daaraan haken aan de balken hangen, waarop ik de Solex dan handmatig, met spierkracht, aan hang. Er zijn in de handel katrolsystemen met touwen voor fietsen tot 57 kilo. Bij een fiets is de gewichtsverhouding redelijk 50/50, maar bij de Solex is dit misschien wel 90/10 tussen voor en achterzijde. Zal zo'n katrolsysteem dan wel werken?
Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Hebben jullie tips?
Alvast bedankt,
Erik
Takeltje op de foto heb ik ook. Ooit gekocht bij Action. Voldoet voor lichte fietsen maar zeker niet voor een Solex.
Gezien de hoeveelheid keren dat ik er gebruik van ga maken, denk ik dat ik toch ga voor het katrol-systeem. Electrisch is natuurlijk mooi, maar een beetje te. Ik leer wel uit de reacties dat je wel het "dubbeltouw" systeem moet hebben, ook al moet het af en toe even meegeholpen worden.
Na eerst fietsen te hebben geprobeerd daarna de Solex aan de haken. Het trekt iets zwaarder omhoog, enige kracht is nodig, maar de Solex gaat mooi horizontal naar boven. Bij het neerlaten moet het touw-remsysteem even met de hand los gemaakt worden en met de andere hand laat je het touw langzaam zakken.