Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Feb 2018
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Feb 2018
Posts: 13
Hallo,

Geen technische vraag maar ik zoek tips om mijn Solex veilg en gemakkelijk op te hangen aan de balken van mijn schuur om onderhoud te plegen.

Nu heb ik twee kettingen met daaraan haken aan de balken hangen, waarop ik de Solex dan handmatig, met spierkracht, aan hang. Er zijn in de handel katrolsystemen met touwen voor fietsen tot 57 kilo. Bij een fiets is de gewichtsverhouding redelijk 50/50, maar bij de Solex is dit misschien wel 90/10 tussen voor en achterzijde. Zal zo'n katrolsysteem dan wel werken?

Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt,

Erik

Attached Images
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dat katrol systeem vind ik niet fijn werken. Dan kun je beter de huidige methode aanhouden.

Ik heb een goedkoop elektrisch takeltje van ca 60 euro , daarmee takel ik de Solex op aan het stuur. Verder een vaste ketting die ik achter inhaak als de Solex op hoogte hangt.

Voor klusjes waarbij een van de wielen eruit moet laat ik hem hangen, voor andere klusjes zet ik de Solex in de workmate. Voorwiel vastklemmen en achter op de standaard. Daar is de lengte van de ketting op afgeregeld. Super fijn werken zo wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het klopt wat je schrijft over de gewichtsverhouding.
Ikzelf heb er ooit ook eens een aangeschaft en gebruik hem nu om een weinig gebruikte oldtimer aan de zolderbalk op te hangen( houd je vloerruimte over).
Mijn ervaring : het is lastig om 30 kilo (dood gewicht) op te takelen.
Soms zijn er wel eens elektrische kabeltakeltjes in de aanbieding, daarmee kan je de Solex moeiteloos ophijsen.
Zelf gebruik ik een oude takel op lucht die vroeger bij iedere rijwielhersteller in gebruik was.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik heb zo'n elektrische takel gekocht. Kost wel een paar centen (€250) maar is in het gebruik zeer handig. Hiervoor had ik ook zo'n fietstakel die je met de hand moest optakelen. Maar ik vertrouwde die niet met het gewicht van een Solex eraan. Zeker al niet omdat de touwen door ouderdom al aardig begonnen te slijten.


Groet, Koos
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb ook zo'n fietsding.
Werkt wel maar niet echt handig.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik 2 aparte katrollen gebruiken.
Veel makkelijker en super licht.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ik heb ook zo'n fietsding.
Werkt wel maar niet echt handig.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik 2 aparte katrollen gebruiken.
Veel makkelijker en super licht.
je hebt twee soorten, één soort die werkt met 1 kabel die over alle katrollen loopt en dan begint je voertuig vreselijk instabiel te worden omdat dan de voorkant van de achterkant niet weet welke het eerst omhoog gaat terwijl eigenlijk beide kanten tegelijk omhoog moeten, de geplaatste foto laat een hijswerktuig zien met twee kabels, als je daar tegelijk aan trekt komen voor en achterkant wel tegelijk omhoog.

Ik heb een paar van die ALDI en/of LIDL aanbiedingen gekocht ( één kabelsystemen) en zo verbouwd dat ze nu ook als tweekabel systeem werken, heb daar wat fietsen een tandem en een opgeblazen Zodiac mee naar het plafond gebracht ter 'opslag' kun je er onder door lopen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, klopt idd. Zie nu ook 2 draden. Dat is toch beter dan die dingen met 1 draad.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb eens bij een fietsenmaker gezien dat zon kabeltakel boven aan de muur bevestigd was, de enkele kabel ging over in een dubbele en iedere kabel liep via het plafond naar een eigen katrol. Zo takel je voor- en achterkant synchroon en gaat je Solex keurig recht omhoog wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ik heb eens bij een fietsenmaker gezien dat zon kabeltakel boven aan de muur bevestigd was, de enkele kabel ging over in een dubbele er over nadenkend zou ik de dubbele kabel die van het systeem, zoals op de foto, komen vastknopen aan ca 2 mtr schalmketting, kun je aan de ketting trekken ( meestal makkelijker dan touw) en als je er genoeg van hebt zo een schalmpje aan een muurhaak haken en iedere kabel liep via het plafond naar een eigen katrol. Zo takel je voor- en achterkant synchroon en gaat je Solex keurig recht omhoog wink

Last edited by Joan; 12/01/20 08:32 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik werk met de takel zoals te zien is in de eerste post. Voor mijn doeleinden is deze goed genoeg. Je moet de voorkant wel een beetje mee helpen om op hoogte te komen. Voor een frame alleen heb ik een toetssteun gekocht. Deze kan je in de zomer mooi buiten zetten en zo werken. Nadeel is dat de motor wel verwijderd moet zijn ivm het gewicht.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by KamikazeOto
Hallo,

Geen technische vraag maar ik zoek tips om mijn Solex veilg en gemakkelijk op te hangen aan de balken van mijn schuur om onderhoud te plegen.

Nu heb ik twee kettingen met daaraan haken aan de balken hangen, waarop ik de Solex dan handmatig, met spierkracht, aan hang. Er zijn in de handel katrolsystemen met touwen voor fietsen tot 57 kilo. Bij een fiets is de gewichtsverhouding redelijk 50/50, maar bij de Solex is dit misschien wel 90/10 tussen voor en achterzijde. Zal zo'n katrolsysteem dan wel werken?

Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt,

Erik

Takeltje op de foto heb ik ook. Ooit gekocht bij Action. Voldoet voor lichte fietsen maar zeker niet voor een Solex.


Groet, Tim
Joined: Feb 2018
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Feb 2018
Posts: 13
Bedankt allemaal voor jullie input.

Gezien de hoeveelheid keren dat ik er gebruik van ga maken, denk ik dat ik toch ga voor het katrol-systeem.
Electrisch is natuurlijk mooi, maar een beetje te. Ik leer wel uit de reacties dat je wel het "dubbeltouw" systeem moet hebben, ook al moet het af en toe even meegeholpen worden.

Nogmaals bedankt.

Groet,

Erik

Joined: Feb 2018
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Feb 2018
Posts: 13
De Solex hangt!

Update: Vandaag het katrol-systeem opgehangen.

Na eerst fietsen te hebben geprobeerd daarna de Solex aan de haken.
Het trekt iets zwaarder omhoog, enige kracht is nodig, maar de Solex gaat mooi horizontal naar boven.
Bij het neerlaten moet het touw-remsysteem even met de hand los gemaakt worden en met de andere hand laat je het touw langzaam zakken.

Het voldoet aan mijn verwachtingen.

Groet,

Erik

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk daar gaat het om. Prima toch.

Wat ik vaker doe is, ik pak de Solex bij stuurpen en zadelpen beet
en til hem op de workmate. Voorwieltje inklemmen en dan kun je ook mooi sleutelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en ik aanbid de solex dus ga ik ervoor op mijn knieën


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
In het begin gebruikte ik een oprijgoot zodat ik de Solex op de workmate kon duwen. Met de komst van de takel is deze overbodig geworden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vond nog een plaatje uit 2014 van het takeltje met de touwtjes en de luchtcilinder naast elkaar

[Linked Image]


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 51 (0.013s) Memory: 1.0755 MB (Peak: 1.3167 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:58:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS