Sinds ik het motortje van mijn Oto heb opgeknapt, zo'n 200 km geleden, blijkt het een bandenhapper te zijn geworden. Vroeger deed hij dat nooit! Maar de bijgevoegde foto's spreken boekdelen. Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt van slippen. Ik heb een keer in de regen gereden, ik heb het vermoeden dat de happen vooral tijdens die rit zijn ontstaan want daarna zag ik ze voor het eerst, maar ook toen heb ik niets gemerkt van slippen. Wat veroorzaakt deze nieuwe ellende?
- Ik heb met de opknapbeurt een nieuwe rol laten maken, bij Ad van Heerbeek. Ik vind 'm zelf niet zo fraai, de carborundumkorrels zijn nogal onregelmatig verdeeld. Zie foto. Maar ik lees ook dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt. - De bandenspanning was een beetje aan de lage kant, maar ook niet extreem. - De band zelf (Vredestein made in India) vind ik erg zwak, je kan met je nagel het rubber beschadigen. Sinds ik deze voorband heb, al een jaar of tien, slipte de rol altijd in de regen. Dat deed hij niet meer met die nieuwe rol, dus die heeft kennelijk meer grip, maar dat gaat misschien ten koste van het rubber? - De motor zit nogal vast in zijn glijstukken. Het is behoorlijk trekken om 'm in zijn vergrendeling te krijgen. Dansen doet-ie absoluut niet. Het kan zijn dat de motor daardoor wat dieper op de band drukt dan alleen door de veerspanning.
Wat kan het zijn?
Last edited by Marc31; 29/10/1910:34 PM.
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Zoiets gebeurt normaal alleen tijdens stilstand en gas geven, of met veel toeren de motor op de band zetten. Wel vreemd dat het alleen op de zijkanten zit, 2 diepe links en een golfpatroon rechts... heeft je scharnieras veel speling? (Normaal zou dat wel opvallen).
Sinds ik het motortje van mijn Oto heb opgeknapt, zo'n 200 km geleden, blijkt het een bandenhapper te zijn geworden. Vroeger deed hij dat nooit! Maar de bijgevoegde foto's spreken boekdelen. Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt van slippen. Ik heb een keer in de regen gereden, ik heb het vermoeden dat de happen vooral tijdens die rit zijn ontstaan want daarna zag ik ze voor het eerst, maar ook toen heb ik niets gemerkt van slippen. Wat veroorzaakt deze nieuwe ellende?
- Ik heb met de opknapbeurt een nieuwe rol laten maken, bij Ad van Heerbeek. Ik vind 'm zelf niet zo fraai, de carborundumkorrels zijn nogal onregelmatig verdeeld. Zie foto. Maar ik lees ook dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik heb dat nog nergens gelezen. heb je garantie op de rol ?? zo ja, om ruilen voor een rol Mét meer korrels (véél meer) - De bandenspanning was een beetje aan de lage kant, maar ook niet extreem. - De band zelf (Vredestein made in India) vind ik erg zwak, je kan met je nagel het rubber beschadigen is ook niet normaal. Sinds ik deze voorband heb, al een jaar of tien, slipte de rol altijd in de regen. Dat deed hij niet meer met die nieuwe rol, dus die heeft kennelijk meer grip, maar dat gaat misschien ten koste van het rubber? - De motor zit nogal vast in zijn glijstukken dat moet dan schoongemaakt en een druppel olie of WD 40 is vaak een oplossing. Het is behoorlijk trekken om 'm in zijn vergrendeling te krijgen. Dansen doet-ie absoluut niet. Het kan zijn dat de motor daardoor wat dieper op de band drukt dan alleen door de veerspanning.
ja dat is inderdaad GEEN rol Hij zal slippen als er een stuk glad is en dan schiet de motor iets door zonder dat het wiel de snelheid volgt. Kun je zo iets horen tijdens het rijden ?
Dank voor de reacties. Het gaat toch om de rol, lijkt het. Tijdens het rijden merk ik niets bijzonders. Inderdaad zitten er vooral aan de rechterkant van het profiel ritmische happen, en links een paar losse happen. Het middenstuk is redelijk egaal. De blanco stukken (veel hars weinig steentjes) op de rol zitten vooral aan de linkerkant. Dus als hij op dat punt doorslipt, gaat hij rechts - waar wel tanden zitten - op de band happen, dat heeft iets logisch. Rijden door de regen zou dat effect kunnen versterken. Zijn er meer van dit soort ervaringen met nieuw aangebrachte rollen? Ik had ergens gelezen dat zelfs een met polyester gerepareerde gebroken rol goed zou kunnen functioneren, dus ik had dit niet verwacht.
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Dus als hij op dat punt doorslipt, gaat hij rechts - waar wel tanden zitten - op de band happen, dat heeft iets logisch. *********************************************************************************************************************************** Je kan niet links doorslippen en rechts grip hebben, ik denk dat het aan de kwaliteit van de band ligt icm stilstand met volgas.
Sinds ik het motortje van mijn Oto heb opgeknapt, zo'n 200 km geleden, blijkt het een bandenhapper te zijn geworden. Vroeger deed hij dat nooit! Maar de bijgevoegde foto's spreken boekdelen. Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt van slippen. Ik heb een keer in de regen gereden, ik heb het vermoeden dat de happen vooral tijdens die rit zijn ontstaan want daarna zag ik ze voor het eerst, maar ook toen heb ik niets gemerkt van slippen. Wat veroorzaakt deze nieuwe ellende?
- Ik heb met de opknapbeurt een nieuwe rol laten maken, bij Ad van Heerbeek. Ik vind 'm zelf niet zo fraai, de carborundumkorrels zijn nogal onregelmatig verdeeld. Zie foto. Maar ik lees ook dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt. - De bandenspanning was een beetje aan de lage kant, maar ook niet extreem. - De band zelf (Vredestein made in India) vind ik erg zwak, je kan met je nagel het rubber beschadigen. Sinds ik deze voorband heb, al een jaar of tien, slipte de rol altijd in de regen. Dat deed hij niet meer met die nieuwe rol, dus die heeft kennelijk meer grip, maar dat gaat misschien ten koste van het rubber? - De motor zit nogal vast in zijn glijstukken. Het is behoorlijk trekken om 'm in zijn vergrendeling te krijgen. Dansen doet-ie absoluut niet. Het kan zijn dat de motor daardoor wat dieper op de band drukt dan alleen door de veerspanning.
Wat kan het zijn?
Die Vredestein banden staan er om bekend dat ze een vreemd slijtagepatroon hebben, vooral als achterband, als de bandenspanning daar iets te laag is slijt het profiel aan de zijkant sneller als in het midden zelfs zo erg dat het canvas er door komt. Nieuwe VWP band er op en dan weer kijken. Overigens vind ik het een slechte rol er zit op sommige plekken te weinig carburundum.
Ik voel toch een beetje aan dat het door de slechte rol komt. Echt wel vernieuwen. Kan me voorstellen dat door veschil in korrels de grip soms wel goed is en dan weer niet. Ook links en rechts. Misschien wiebel de band daardoor en geeft dan dat rare beeld. Nieuwe band en rol, mijn advies.
Als je kijkt naar de rollen van Bobby: die zijn helemaal glad en slippen niet. Er zijn ook rollen (uit China) met ultrafijne korrel. Ondanks dat geen last van slip.
Daarom zou ik beginnen met een nieuwe band (die moet sowieso vervangen worden) en dan kijken hoe de rol op de nieuwe band functioneert
Nou dank voor alle reacties. Ja de band is wat zacht (druk en rubber) en ja ik rij wat scheutig weg sinds de succesvolle laatste revisie maar ik rij al dertig jaar op deze solex en zulke happen heb ik nooit eerder gezien. Het enige wat echt veranderd is is de rol en daarvan is de mening toch wel dat die er niet geslaagd uitziet en daardoor dit soort schade kan veroorzaken. Vervanging van de band stond sowieso op de planning maar dat doe ik niet met deze rol denk ik. Ik zal even zien wat ik doe, die rollen van Bobby (staan op marktplaats dacht ik?) zien er inderdaad erg mooi uit, had ik misschien gelijk moeten doen...
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)