Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#134834 29/10/19 10:17 PM
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Sinds ik het motortje van mijn Oto heb opgeknapt, zo'n 200 km geleden, blijkt het een bandenhapper te zijn geworden. Vroeger deed hij dat nooit! Maar de bijgevoegde foto's spreken boekdelen. Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt van slippen. Ik heb een keer in de regen gereden, ik heb het vermoeden dat de happen vooral tijdens die rit zijn ontstaan want daarna zag ik ze voor het eerst, maar ook toen heb ik niets gemerkt van slippen. Wat veroorzaakt deze nieuwe ellende?

- Ik heb met de opknapbeurt een nieuwe rol laten maken, bij Ad van Heerbeek. Ik vind 'm zelf niet zo fraai, de carborundumkorrels zijn nogal onregelmatig verdeeld. Zie foto. Maar ik lees ook dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt.
- De bandenspanning was een beetje aan de lage kant, maar ook niet extreem.
- De band zelf (Vredestein made in India) vind ik erg zwak, je kan met je nagel het rubber beschadigen. Sinds ik deze voorband heb, al een jaar of tien, slipte de rol altijd in de regen. Dat deed hij niet meer met die nieuwe rol, dus die heeft kennelijk meer grip, maar dat gaat misschien ten koste van het rubber?
- De motor zit nogal vast in zijn glijstukken. Het is behoorlijk trekken om 'm in zijn vergrendeling te krijgen. Dansen doet-ie absoluut niet. Het kan zijn dat de motor daardoor wat dieper op de band drukt dan alleen door de veerspanning.

Wat kan het zijn?

Attached Images
IMG_5241.JPG (82.9 KB, 243 downloads)
IMG_5242.JPG (68.63 KB, 240 downloads)
Last edited by Marc31; 29/10/19 10:34 PM.

OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Marc31 #134835 29/10/19 10:31 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Zou het kunnen dat er meer hars in de rol zit dan korrels???
Dan zou je dit kunnen krijgen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #134837 29/10/19 11:52 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zoiets gebeurt normaal alleen tijdens stilstand en gas geven, of met veel toeren de motor op de band zetten.
Wel vreemd dat het alleen op de zijkanten zit, 2 diepe links en een golfpatroon rechts... heeft je scharnieras veel speling? (Normaal zou dat wel opvallen).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Marc31 #134838 30/10/19 01:47 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Marc31
Sinds ik het motortje van mijn Oto heb opgeknapt, zo'n 200 km geleden, blijkt het een bandenhapper te zijn geworden. Vroeger deed hij dat nooit! Maar de bijgevoegde foto's spreken boekdelen. Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt van slippen. Ik heb een keer in de regen gereden, ik heb het vermoeden dat de happen vooral tijdens die rit zijn ontstaan want daarna zag ik ze voor het eerst, maar ook toen heb ik niets gemerkt van slippen. Wat veroorzaakt deze nieuwe ellende?

- Ik heb met de opknapbeurt een nieuwe rol laten maken, bij Ad van Heerbeek. Ik vind 'm zelf niet zo fraai, de carborundumkorrels zijn nogal onregelmatig verdeeld. Zie foto. Maar ik lees ook dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik heb dat nog nergens gelezen. heb je garantie op de rol ?? zo ja, om ruilen voor een rol Mét meer korrels (véél meer)
- De bandenspanning was een beetje aan de lage kant, maar ook niet extreem.
- De band zelf (Vredestein made in India) vind ik erg zwak, je kan met je nagel het rubber beschadigen is ook niet normaal. Sinds ik deze voorband heb, al een jaar of tien, slipte de rol altijd in de regen. Dat deed hij niet meer met die nieuwe rol, dus die heeft kennelijk meer grip, maar dat gaat misschien ten koste van het rubber?
- De motor zit nogal vast in zijn glijstukken dat moet dan schoongemaakt en een druppel olie of WD 40 is vaak een oplossing. Het is behoorlijk trekken om 'm in zijn vergrendeling te krijgen. Dansen doet-ie absoluut niet. Het kan zijn dat de motor daardoor wat dieper op de band drukt dan alleen door de veerspanning.

Wat kan het zijn?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja dat is inderdaad GEEN rol Hij zal slippen als er een stuk glad is en dan schiet de motor iets door zonder dat het wiel de snelheid volgt. Kun je zo iets horen tijdens het rijden ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #134842 30/10/19 09:48 PM
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Dank voor de reacties. Het gaat toch om de rol, lijkt het. Tijdens het rijden merk ik niets bijzonders. Inderdaad zitten er vooral aan de rechterkant van het profiel ritmische happen, en links een paar losse happen. Het middenstuk is redelijk egaal. De blanco stukken (veel hars weinig steentjes) op de rol zitten vooral aan de linkerkant. Dus als hij op dat punt doorslipt, gaat hij rechts - waar wel tanden zitten - op de band happen, dat heeft iets logisch. Rijden door de regen zou dat effect kunnen versterken.
Zijn er meer van dit soort ervaringen met nieuw aangebrachte rollen? Ik had ergens gelezen dat zelfs een met polyester gerepareerde gebroken rol goed zou kunnen functioneren, dus ik had dit niet verwacht.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Marc31 #134844 31/10/19 07:40 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nee, dit fenomeen ken ik niet. Meestal gaat het om verkeerd gebruik, dus stilstaan bij vol gas (in de regen liefst frown )

FF zei al over je band dat het niet klopt als je het rubber er zo makkelijk af krijgt.

Mogelijk is het een combinatie van rol-band-bandenspanning-regen-veerdruk op de band....

Ik zou de band vernieuwen en daarna kritisch luisteren tijdens het rijden. Geen rit van 100 km, regelmatig stop en check wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Dus als hij op dat punt doorslipt, gaat hij rechts - waar wel tanden zitten - op de band happen, dat heeft iets logisch.
***********************************************************************************************************************************
Je kan niet links doorslippen en rechts grip hebben, ik denk dat het aan de kwaliteit van de band ligt icm stilstand met volgas.


Last edited by Berth; 31/10/19 10:18 AM.
Marc31 #134848 31/10/19 12:14 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Marc31
Sinds ik het motortje van mijn Oto heb opgeknapt, zo'n 200 km geleden, blijkt het een bandenhapper te zijn geworden. Vroeger deed hij dat nooit! Maar de bijgevoegde foto's spreken boekdelen. Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt van slippen. Ik heb een keer in de regen gereden, ik heb het vermoeden dat de happen vooral tijdens die rit zijn ontstaan want daarna zag ik ze voor het eerst, maar ook toen heb ik niets gemerkt van slippen. Wat veroorzaakt deze nieuwe ellende?

- Ik heb met de opknapbeurt een nieuwe rol laten maken, bij Ad van Heerbeek. Ik vind 'm zelf niet zo fraai, de carborundumkorrels zijn nogal onregelmatig verdeeld. Zie foto. Maar ik lees ook dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt.
- De bandenspanning was een beetje aan de lage kant, maar ook niet extreem.
- De band zelf (Vredestein made in India) vind ik erg zwak, je kan met je nagel het rubber beschadigen. Sinds ik deze voorband heb, al een jaar of tien, slipte de rol altijd in de regen. Dat deed hij niet meer met die nieuwe rol, dus die heeft kennelijk meer grip, maar dat gaat misschien ten koste van het rubber?
- De motor zit nogal vast in zijn glijstukken. Het is behoorlijk trekken om 'm in zijn vergrendeling te krijgen. Dansen doet-ie absoluut niet. Het kan zijn dat de motor daardoor wat dieper op de band drukt dan alleen door de veerspanning.

Wat kan het zijn?


Die Vredestein banden staan er om bekend dat ze een vreemd slijtagepatroon hebben, vooral als achterband, als de bandenspanning daar iets te laag is slijt het profiel aan de zijkant sneller als in het midden zelfs zo erg dat het canvas er door komt. Nieuwe VWP band er op en dan weer kijken. Overigens vind ik het een slechte rol er zit op sommige plekken te weinig carburundum.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #134850 31/10/19 07:06 PM
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Als die band er al 10jaar op ligt , zal 't beste er wel al af zijn , zeker als voorband

Marc31 #134851 31/10/19 07:59 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik voel toch een beetje aan dat het door de slechte rol komt.
Echt wel vernieuwen.
Kan me voorstellen dat door veschil in korrels de grip soms wel goed is en dan weer niet. Ook links en rechts. Misschien wiebel de band daardoor en geeft dan dat rare beeld.
Nieuwe band en rol, mijn advies.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
Jammer van die slechte rol en band.
Maar denk eraan..... goedkoop is vaak duurkoop.


Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als je kijkt naar de rollen van Bobby: die zijn helemaal glad en slippen niet. Er zijn ook rollen (uit China) met ultrafijne korrel. Ondanks dat geen last van slip.

Daarom zou ik beginnen met een nieuwe band (die moet sowieso vervangen worden) en dan kijken hoe de rol op de nieuwe band functioneert


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ad kan ook goede rollen maken/gieten, hier is iets fout gegaan.
Het geluk bij Ad is wel dat hij het altijd hersteld. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #134856 31/10/19 11:39 PM
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Nou dank voor alle reacties. Ja de band is wat zacht (druk en rubber) en ja ik rij wat scheutig weg sinds de succesvolle laatste revisie grin maar ik rij al dertig jaar op deze solex en zulke happen heb ik nooit eerder gezien. Het enige wat echt veranderd is is de rol en daarvan is de mening toch wel dat die er niet geslaagd uitziet en daardoor dit soort schade kan veroorzaken. Vervanging van de band stond sowieso op de planning maar dat doe ik niet met deze rol denk ik. Ik zal even zien wat ik doe, die rollen van Bobby (staan op marktplaats dacht ik?) zien er inderdaad erg mooi uit, had ik misschien gelijk moeten doen...


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Jan #134857 01/11/19 11:31 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Jan
Ad kan ook goede rollen maken/gieten, hier is iets fout gegaan.
Het geluk bij Ad is wel dat hij het altijd hersteld. smile


Dat klopt Jan, ik zou zeker Ad even bellen, doet helemaal niet moeilijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 46 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 48 (0.015s) Memory: 1.0681 MB (Peak: 1.3058 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 23:46:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS