Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#129971 18/07/18 10:23 AM
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo solexvrienden

Pas geleden een volgekoekte uitlaat vervangen.
Cilinder erafgehaald koolstof in de uitlaatpoort verwijdert en een nieuwe uitlaat gemonteerd.
Dingetje loppt weer als vanouds, met één nadeel.
Hij maakt nu veel meer herrie.
Moet je deze uitlaten ( Ad v Heerbeek ) soms op een bepaalde manier monteren, bv uitlaatverdikking helemaal onderin of juist zoveel mogelijk bovenin de uitlaatpijp?
Ik bedoel schuif je de uitlaat zoveel mogelijk over de verdikking van je uitlaatpijpje heen of laat je ruimte.
En misschien heeft iemand een foefje om dat geknetter te verminderen naar dat mooie zoemende geluid?
Ik hoor graag van jullie

Willem

willem23 #129972 18/07/18 10:41 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Wat ik bij meerdere Solexen heb gezien is dat de bocht tegen de voorvork aan komt, dit zorgt ook voor extra geluid en beschadiging van de voorvork en trillingen bij de koppeling tussen uitlaat en sluitstuk. Ik ga binnenkort ook alles opnieuw monteren en start met de motor op de band en vanuit daar verder naar beneden werken. Verder is de manier met de veer een goede optie (info is wel ergens te vinden op dit forum).


solexliefhebbers.nl
Antoine #129978 18/07/18 11:02 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
soms is de bocht van de pijp niet goed uitgevoerd en staat de onderpijp onder een te grote hoek met de bovenpijp, dat "kogelgewricht" kan dat dan niet compenseren en gaat dan lekken zorg dat met de motor op de band de twee pijpen netjes in lijn staan . er zijn ook uitlaten daar is de opening die om het kogelgewricht heen moet vallen simpelweg te ruim, ik pak dan een oud stuk gaspijp en draai daar dan een verloop van met de juiste diameters, onder die van de uitaat bocht en boven die van het kogelgewricht, foute stuk van de pijp af zagen en tussen stuk over de onderpijp persen ( feitelijk sla ik hier, onderpijp in de bankschroef, tussenstuk erop en dan erover heen slaan met een stuk hout tussen hamer en tussenstuk) , lassen is niet nodig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129986 20/07/18 07:08 AM
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Bedankt mannen voor deze tips
Art_one, wat bedoel je met de truc met de veer.
Moet ik daar een veer over schuiven ?
En Joan ,als ik jouw reactie lees heb jij de beschikking over een draaibank.
Die heb ik niet, en als ik zo even vluchtig kijk staan ale solexen ( ik heb er 4 ) netjes in een lijn met het uitlaatpijpje.
Een ervan staat idd niet in een rechte lijn dus ga ik die recht buigen.
Maar de andere 3 vallen wel stuk voor stuk anders in de verdikking van de uitlaat.
De solex waarvan ik de uitlaat heb vervangen kwam de verdikking van het uitlaatpijpje helemaal boven in de uitlaat en zoemde als een bijtje zo mooi.
Ik ben bang dat het puur aan de uitlaten ligt en zal daarvoor een oplossing moeten vinden.
buiten het van Joan gedraaide tussenstukje misschien nog andere tips?

gr Willem

willem23 #129987 20/07/18 08:03 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
die veer : bovenste ophangbout van uitlaat weglaten zodat de pijp los zit dan aan de pijp een veer vastmaken en ergens boven aan bijvoorbeeld je voorvork en op spanning zetten zodat de veer de pijp tegen je spruitstuk aantrekt dan weet je zeker dat je tenminste iets metaal op metaal kontakt hebt en de onderdelen niet los van elkaar "zweven"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
willem23 #129996 21/07/18 09:16 AM
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195

Attached Images
Uitlaatveer solex.jpg (107.8 KB, 373 downloads)
HAGRO #129998 21/07/18 11:25 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
He, das een hele bekende afbeelding. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Bedankt voor de foto
ik ga dit direct proberen.

gr Willem

willem23 #130019 24/07/18 12:01 PM
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Je kan het ook heel gemakkelijk doen.
Bevestig een slangenklem onder het kommetje van de uitlaat en haak daar de veer aan.
Het andere eind kan je aan het platte deel van de voorvork haken.( in het hoekje) zie pijltje.
Zo heb ik het zelf gedaan en het werkt prima!
Dus ook de bovenste bevestigingsbout van de uitlaatpijp losmaken anders werkt dit niet!

Attached Images
Uitlaatveer solex.jpg (98.83 KB, 254 downloads)
uitlaatveer 002a.jpg (147.28 KB, 263 downloads)
Last edited by HAGRO; 24/07/18 12:22 PM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 216 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.035s Queries: 35 (0.010s) Memory: 0.9928 MB (Peak: 1.1674 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-08 09:07:44 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS