|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Beste mensen techneuten en liefhebbers Met betrekking tot het inrijden van een nieuwe zuiger aldanniet met nieuwe of geslepen cilinder doen verschillende meningen de ronde. Niet te gek in het begin met extra smering bv 1:25 een tankje en daarna beetje minder smeren en de snelheid iets hoger Of Gelijk volle bak gaan Wat zijn de voor en/of nadelen Groet ANdre
Last edited by dreke2; 03/11/16 11:08 AM.
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Het ligt welke zuiger en zuigerspeling je hebt . Ik heb het gehad met een verse set, een tum 80a en een JRT zuiger en een krappe 0.05mm speling, dat deze na 200meter volle bak al een warmloper had . Met deze set heb ik overigens wel 2x probleemloos de 24- uurs gereden en dat is Volle Bak. Dus even rustig aan met wat extra olie en goed luisteren naar de motor.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
De JRT cilinders zijn nieuw uit de doos al versleten, als je pech hebt tref je er één met een zuigerspeling van meer dan 0,08mm die loopt met de beste wil van de wereld niet vast.
De CFX heb ik betere ervaring mee maar heeft ook een dusdanige zuigerspeling dat vast lopen bijna onmogelijk is, jammer vind ik wel dat je het spruitstuk behoorlijk moet aanpassen om een betere overgang te krijgen tussen cilinder en spruitstuk.
Originele cilinder laten boren en honen met overmaat zuiger (en zuigerveer slotjes) vind ik nog steeds de beste oplossing, ik hou een zuigerspeling aan van 0,04mm en als je die niet heeeeeel rustig inrijd met extra olie loopt hij gegarandeerd vast, na een km of 50 is meestal het gevaar geweken.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Ik ben er van af, nooit geen castrol meer.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
vaak is het inrijden van de zuiger op de cylinder niet het probleem maar van de zuigerveren op de zuiger, als die niet goed aanliggen, is de hitte overdracht van de zuiger naar de cylinder nog niet goed aanwezig en dan gaat het fout of je nu wel of geen Castrol ( maar WEL olie) gebruikt
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Ik heb cilinders van 40,00 met zuigers van 39,96. Meteen mee met de rest, we rijden doorgaans niet volgas maar 27-32 km/u. Nog nooit vastloper op gehad
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Oke mannen Voor alle zekerheid dus 1:25 smeren , heb ik dus inmiddels gedaan en op de testbank rond de 20/ 25 laten lopen met heel af entoe naar de 35. Inmiddels 40 km laten lopen op de testbank en dan zou die los moeten kunnen. Bedank voor de snelle support en meningen. Wel castrol a747 gesmeerd Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ik ben er van af, nooit geen castrol meer. Aspen toch.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Ik ben er van af, nooit geen castrol meer. Aspen toch. Juist
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Oke mannen Voor alle zekerheid dus 1:25 smeren , heb ik dus inmiddels gedaan en op de testbank rond de 20/ 25 laten lopen met heel af entoe naar de 35. Inmiddels 40 km laten lopen op de testbank en dan zou die los moeten kunnen. Bedank voor de snelle support en meningen. Wel castrol a747 gesmeerd Groet ANdre Met deze Castrol heb ik de ervaring dat het prima smeert maar wel veel koolafzetting geeft en is hierdoor minder geschikt om langdurig mee te rijden. Dus voor inrijden prima en daarna overgaan naar een andere olie of, inderdaad, Aspen of Motomix gebruiken.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Oke Wat zijn de voordelen van Aspen dan. Vind castrol wel lekker ruiken en voorlopig goed smeren, wel koolazetting gezien in afkomende cilinder/zuiger En toen ??? ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ja, en toen was het alweer vrijdag ANdre.
Aspen en Motomix zijn zuivere, stabiele brandstoffen die ( hoe weet ik niet)een goede smering geven aan de lagers en nagenoeg geen koolafzetting veroorzaken. Aral 102 en Competition102 hebben welliswaar geen alcohol toevoeging maar het blijft stinkspul en dat heb je bij Aspen en Motomix niet.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Ja, inmiddels rijden er al heel wat forumleden op Aspen
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Er komt wel eens iemand bij jou die al 16 jaar op motomix rijd en geen problemen ondervind aan zijn blok , vraag het eens aan hem
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Dussss Zeggen de techneuten inrijden met mengsmering vet en daarna op Aspen tweetakt, moet die eventueel nog worden bijgesmeerd? Ben inmiddels aan het overwegen om over te stappen naar Aspen Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3 |
Ja, en toen was het alweer vrijdag ANdre.
Aspen en Motomix zijn zuivere, stabiele brandstoffen die ( hoe weet ik niet)een goede smering geven aan de lagers en nagenoeg geen koolafzetting veroorzaken. Aral 102 en Competition102 hebben welliswaar geen alcohol toevoeging maar het blijft stinkspul en dat heb je bij Aspen en Motomix niet. Ik rijd nog steeds Comp 102 , stinken ? ech nie.gemengt met castrol 1:40. Wat ik mij nog steeds afvraag is of er mensen zijn die puur op Aspen rijden zonder olie bij te mengen 1:50 dus,beetje schraal, toch ? En schadelijk voor nylon/rubber delen in je moter.En als je wél bijmengt naar bv 1:40 dan is het effect van "zuiver" rijden toch weer weg.
Vriendelijke groeten, Ad
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Ja, en toen was het alweer vrijdag ANdre.
Aspen en Motomix zijn zuivere, stabiele brandstoffen die ( hoe weet ik niet)een goede smering geven aan de lagers en nagenoeg geen koolafzetting veroorzaken. Aral 102 en Competition102 hebben welliswaar geen alcohol toevoeging maar het blijft stinkspul en dat heb je bij Aspen en Motomix niet. Ik rijd nog steeds Comp 102 , stinken ? ech nie.gemengt met castrol 1:40. Wat ik mij nog steeds afvraag is of er mensen zijn die puur op Aspen rijden zonder olie bij te mengen 1:50 dus,beetje schraal, toch ? En schadelijk voor nylon/rubber delen in je moter.En als je wél bijmengt naar bv 1:40 dan is het effect van "zuiver" rijden toch weer weg. Ik rij nu een jaar op Aspen rood 1:50 kant en klaar en mijn zuiger begint te tikken, nou zijn de JRT zuigers niet van de beste kwaliteit dus kan het daar aan liggen, volgend jaar zet ik een nieuwe zuiger ga ik verder met Aspen maar dan meng ik iets bij 1:40 met Stihl olie kijken hoe dat gaat. Cilinder heb ik vorig jaar een nieuwe nicasil wand in laten zetten mankeert helemaal niks aan de slijp sporen zitten er nog in.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Ik rij al een jaar of vijf-zes met Aspen 1:50 in de verhuur, zonder één enkel probleem op het gebied van smering. Alle motortjes die ik openmaak (en geloof me, dat zinn er meer dan de meesten hier) zijn goed gesmeerd, met een voetenbadje olie in het carter. Dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken. Let wel: ik rij enkel met oto's en 3800's. Geen oude types. Bijmengen is in mijn ogen overdaad... Met de 24 uurs heb ik Aral 102 gebruikt en 1:35 gesmeerd op advies van Joan. Dan hebben we het over extreme belasting waar we geen risico willen lopen. Voor normaal gebruik is het niet nodig
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Ik rijd nog steeds Comp 102 , stinken ? ech nie.gemengt met castrol 1:40. Wat ik mij nog steeds afvraag is of er mensen zijn die puur op Aspen rijden zonder olie bij te mengen 1:50 dus,beetje schraal, toch ? En schadelijk voor nylon/rubber delen in je moter.En als je wél bijmengt naar bv 1:40 dan is het effect van "zuiver" rijden toch weer weg. [/quote]
Yep Ad , Ik rijd al heel wat jaartjes op motomix zonder toevoeging van welke olie dan ook en tot heden nog zonder problemen. Als er bijgesmeerd dient te worden dan had Stihl dat al wel erbij gedaan toch ?
Last edited by Frank; 04/11/16 10:52 PM.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Wat betreft die stank was heel erg bij de Aral 102, ik had daar een aantal liters van over(24-uurs) die in een afgesloten tank in de schuur opgeslagen was. Iedere keer als je de schuur opendeed kwam de lucht je al tegemoed. Met competition is dat wel minder.
Bij Aspen en Motomix is de olie al toegevoegd en of dat 1:50 of 1:40 is doet niets af aan de brandstof zelf.
Ik heb dit jaar nog een poging(meerdere) gedaan om aan de mengolie te komen van Aspen. Op papier bestaat het maar het is niet leverbaar, helaas.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3 |
Wat betreft die stank was heel erg bij de Aral 102, ik had daar een aantal liters van over(24-uurs) die in een afgesloten tank in de schuur opgeslagen was. Iedere keer als je de schuur opendeed kwam de lucht je al tegemoed. Met competition is dat wel minder.
Bij Aspen en Motomix is de olie al toegevoegd en of dat 1:50 of 1:40 is doet niets af aan de brandstof zelf.
Ik heb dit jaar nog een poging(meerdere) gedaan om aan de mengolie te komen van Aspen. Op papier bestaat het maar het is niet leverbaar, helaas. Dus je wilt voor de zekerheid toch bijmengen ?
Vriendelijke groeten, Ad
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Nou, dat ligt eraan voor welke motor.
Er gaan hier 2 verhalen door elkaar denk ik.
Waar André/Dreke mee begonnen is, is volgens mij geen standaard motortje wat 35km/uur gaat rijden, als ik het mis heb hoor ik het wel.
Voor een standaard motor hoef je niet zo'n heissa te maken maar als je wat meer uit de motor wilt halen moet je het een en ander aanpassen en daar hoort ook de brandstof en eventuele extra smering bij.
Zeker met inlopen van nieuwe onderdelen. Als alles goed ingelopen is kan je op Aspen of Motomix 1:50 doorrijden.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3 |
In het voorjaar zal ik er nog eens over na gaan denken om over te gaan op Aspen. Heb trouwens al ooit eerder met Aspen gereden maar zag er eigenlijk niet veel voordeel in. Aspen bijna 3x zo duur(ik laat het NIET voor het geld ! ) Oké iets minder vervuiling dan het nu al is. Voor het milieu ? Voorlopig gaan ze nu in de winterslaap..
Vriendelijke groeten, Ad
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Nou, dat ligt eraan voor welke motor.
Er gaan hier 2 verhalen door elkaar denk ik.
Waar André/Dreke mee begonnen is, is volgens mij geen standaard motortje wat 35km/uur gaat rijden, als ik het mis heb hoor ik het wel.
Voor een standaard motor hoef je niet zo'n heissa te maken maar als je wat meer uit de motor wilt halen moet je het een en ander aanpassen en daar hoort ook de brandstof en eventuele extra smering bij.
Zeker met inlopen van nieuwe onderdelen. Als alles goed ingelopen is kan je op Aspen of Motomix 1:50 doorrijden. Ronald De bedoeling van het blokje OTO is niet standaard, als het ff kan 50+ Heb nu ongeveer 50 km gereden met competion en castrol a747 1:25. Gaan u 1:30 smeren voor de volgende 50 km Ja en dan??? aspen al is het alleen maar voor mijn schoenen😄 Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
RUBBERE laarsjes aan Dré, die kan je weer met aspen schoonpoetsen (en je houd droge voeten met dit weer )
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Die brandstof en olie blijft ons toch maar mooi bezig houden. en ja, iedereen moet doen wat hem of zij het beste lijkt. Ik heb altijd gezegd: Het komt goed daar in Drunen. Helaas moet ik daar op terug komen. op één na dan. Uitgezakte olie onder in je carter is dat goed?? Toontje Heerbeek, (je weet wel van die krukassen) is met zijn woon/werk solex aan het rijden 1:70 met putoline MX7 nu ongeveer 4 weken. Reden is dat hij veel koolaanslag had tijdens de 24 uurs solex race. volgens experts moet dat met deze olie 1;100 kunnen. Ik heb hem een gratis boor en hoon aangeboden, als het maar geprobeerd word. Binnenkort maar eens openmaken.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Geen idee wat voor motor Toontje gebruikt om dat te testen. Ik rijdt zelf al jaren woon /werk verkeer met Aspen en heb daar 0,0 problemen mee. Voor de 24-uurs gaat er toch een klein beetje extra olie bij omdat er toch wel wat meer van de motor verwacht wordt, een soort van verzekering voor warm of vastlopers.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Ik ben er van af, nooit geen castrol meer. Dus altijd?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Ik rijd 1,5 jaar tot volle tevredenheid inmiddels met Castrol A747 in combinatie met Competition 102. De reden dat Dreke2 een tijdje terug is overgestapt naar de Castrol was vanwege de "nostalgische geur" van de Castrol en omdat hij altijd achter mij reed wilde ik hem dat plezier niet ontnemen. Het lijkt erop dat die periode nu voorbij is met zijn pittig werkend nieuw gebouwde OTO blokje en dan kan ik eigenlijk ook net zo goed binnenkort dan mogelijk ook overstappen op Aspen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Waarom zou je nu overstappen dan Geert , die Castrol A747 met Competition 102 is zeker zo goed toch en prijstechnisch beter dan Motomix/Aspen . Met bijkomend voordeel het heerlijke luchtje
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2013
Posts: 182 |
Castrol A747 ruikt lekker en is geen slechte olie, maar dan wel in n hoogbelaste watergekoelde aluminium cilinder. In t technisch servicebulletin van deze olie staat letterlijk dat deze niet geschikt is voor gietijzeren cilinders. Beter de gewone Castrol gebruiken of n andere minder specifieke olie.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Ik rijd 1,5 jaar tot volle tevredenheid inmiddels met Castrol A747 in combinatie met Competition 102. De reden dat Dreke2 een tijdje terug is overgestapt naar de Castrol was vanwege de "nostalgische geur" van de Castrol en omdat hij altijd achter mij reed wilde ik hem dat plezier niet ontnemen. Het lijkt erop dat die periode nu voorbij is met zijn pittig werkend nieuw gebouwde OTO blokje en dan kan ik eigenlijk ook net zo goed binnenkort dan mogelijk ook overstappen op Aspen. Dus voorlopig blijft dreke2 castrol rijden zodat Redfox lekker kan snuiven Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
0 members (),
199
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|