Solex forum
Posted By: dreke2 Inrijden of niet - 03/11/16 09:04 AM
Beste mensen techneuten en liefhebbers
Met betrekking tot het inrijden van een nieuwe zuiger aldanniet met nieuwe of geslepen cilinder doen verschillende meningen de ronde.
Niet te gek in het begin met extra smering bv 1:25 een tankje en daarna beetje minder smeren en de snelheid iets hoger
Of
Gelijk volle bak gaan
Wat zijn de voor en/of nadelen
Groet
ANdre
Posted By: FFAnders Re: Inrijden of niet - 03/11/16 09:22 AM
Het ligt welke zuiger en zuigerspeling je hebt .
Ik heb het gehad met een verse set, een tum 80a en een JRT zuiger en een krappe 0.05mm speling, dat deze na 200meter volle bak al een warmloper had cry .

Met deze set heb ik overigens wel 2x probleemloos de 24- uurs gereden en dat is Volle Bak.
Dus even rustig aan met wat extra olie en goed luisteren naar de motor.
Posted By: Roelof Re: Inrijden of niet - 03/11/16 10:16 AM
De JRT cilinders zijn nieuw uit de doos al versleten, als je pech hebt tref je er één met een zuigerspeling van meer dan 0,08mm die loopt met de beste wil van de wereld niet vast.

De CFX heb ik betere ervaring mee maar heeft ook een dusdanige zuigerspeling dat vast lopen bijna onmogelijk is, jammer vind ik wel dat je het spruitstuk behoorlijk moet aanpassen om een betere overgang te krijgen tussen cilinder en spruitstuk.

Originele cilinder laten boren en honen met overmaat zuiger (en zuigerveer slotjes) vind ik nog steeds de beste oplossing, ik hou een zuigerspeling aan van 0,04mm en als je die niet heeeeeel rustig inrijd met extra olie loopt hij gegarandeerd vast, na een km of 50 is meestal het gevaar geweken.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Inrijden of niet - 03/11/16 10:23 AM
En Castrol gebruiken.
Posted By: Roelof Re: Inrijden of niet - 03/11/16 10:32 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
En Castrol gebruiken.


Ik ben er van af, nooit geen castrol meer.
Posted By: Joan Re: Inrijden of niet - 03/11/16 12:17 PM
vaak is het inrijden van de zuiger op de cylinder niet het probleem maar van de zuigerveren op de zuiger, als die niet goed aanliggen, is de hitte overdracht van de zuiger naar de cylinder nog niet goed aanwezig en dan gaat het fout of je nu wel of geen Castrol ( maar WEL olie) gebruikt
Posted By: John Meisters Re: Inrijden of niet - 03/11/16 02:16 PM
Ik heb cilinders van 40,00 met zuigers van 39,96.
Meteen mee met de rest, we rijden doorgaans niet volgas maar 27-32 km/u.
Nog nooit vastloper op gehad wink
Posted By: dreke2 Re: Inrijden of niet - 03/11/16 03:30 PM
Oke mannen
Voor alle zekerheid dus 1:25 smeren , heb ik dus inmiddels gedaan en op de testbank rond de 20/ 25 laten lopen met heel af entoe naar de 35.
Inmiddels 40 km laten lopen op de testbank en dan zou die los moeten kunnen.
Bedank voor de snelle support en meningen.
Wel castrol a747 gesmeerd
Groet
ANdre
Posted By: Alfons_Amuse Re: Inrijden of niet - 03/11/16 08:20 PM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
En Castrol gebruiken.


Ik ben er van af, nooit geen castrol meer.


Aspen toch.
Posted By: Roelof Re: Inrijden of niet - 03/11/16 09:15 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
En Castrol gebruiken.


Ik ben er van af, nooit geen castrol meer.


Aspen toch.


Juist
Posted By: FFAnders Re: Inrijden of niet - 03/11/16 10:14 PM
Origineel bericht van: dreke2
Oke mannen
Voor alle zekerheid dus 1:25 smeren , heb ik dus inmiddels gedaan en op de testbank rond de 20/ 25 laten lopen met heel af entoe naar de 35.
Inmiddels 40 km laten lopen op de testbank en dan zou die los moeten kunnen.
Bedank voor de snelle support en meningen.
Wel castrol a747 gesmeerd
Groet
ANdre

Met deze Castrol heb ik de ervaring dat het prima smeert maar wel veel koolafzetting geeft en is hierdoor minder geschikt om langdurig mee te rijden.
Dus voor inrijden prima en daarna overgaan naar een andere olie of, inderdaad, Aspen of Motomix gebruiken.
Posted By: dreke2 Re: Inrijden of niet - 04/11/16 12:43 AM
Oke
Wat zijn de voordelen van Aspen dan. Vind castrol wel lekker ruiken en voorlopig goed smeren, wel koolazetting gezien in afkomende cilinder/zuiger
En toen ???
ANdre
Posted By: FFAnders Re: Inrijden of niet - 04/11/16 01:20 AM
Ja, en toen was het alweer vrijdag ANdre.

Aspen en Motomix zijn zuivere, stabiele brandstoffen die ( hoe weet ik niet)een goede smering geven aan de lagers en nagenoeg geen koolafzetting veroorzaken.
Aral 102 en Competition102 hebben welliswaar geen alcohol toevoeging maar het blijft stinkspul en dat heb je bij Aspen en Motomix niet.
Posted By: John Meisters Re: Inrijden of niet - 04/11/16 01:26 AM
Ja, inmiddels rijden er al heel wat forumleden op Aspen wink
Posted By: Frank Re: Inrijden of niet - 04/11/16 08:18 AM
Er komt wel eens iemand bij jou die al 16 jaar op motomix rijd en geen problemen ondervind aan zijn blok , vraag het eens aan hem grin
Posted By: dreke2 Re: Inrijden of niet - 04/11/16 12:48 PM
Dussss
Zeggen de techneuten inrijden met mengsmering vet en daarna op Aspen tweetakt, moet die eventueel nog worden bijgesmeerd?
Ben inmiddels aan het overwegen om over te stappen naar Aspen
Groet
ANdre
Posted By: Trommel Re: Inrijden of niet - 04/11/16 07:53 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Ja, en toen was het alweer vrijdag ANdre.

Aspen en Motomix zijn zuivere, stabiele brandstoffen die ( hoe weet ik niet)een goede smering geven aan de lagers en nagenoeg geen koolafzetting veroorzaken.
Aral 102 en Competition102 hebben welliswaar geen alcohol toevoeging maar het blijft stinkspul en dat heb je bij Aspen en Motomix niet.

Ik rijd nog steeds Comp 102 , stinken ? ech nie.gemengt met castrol 1:40.
Wat ik mij nog steeds afvraag is of er mensen zijn die puur op Aspen rijden zonder olie bij te mengen 1:50 dus,beetje schraal, toch ? En schadelijk voor nylon/rubber delen in je moter.En als je wél bijmengt naar bv 1:40 dan is het effect van "zuiver" rijden toch weer weg.
Posted By: Roelof Re: Inrijden of niet - 04/11/16 08:13 PM
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: FFAnders
Ja, en toen was het alweer vrijdag ANdre.

Aspen en Motomix zijn zuivere, stabiele brandstoffen die ( hoe weet ik niet)een goede smering geven aan de lagers en nagenoeg geen koolafzetting veroorzaken.
Aral 102 en Competition102 hebben welliswaar geen alcohol toevoeging maar het blijft stinkspul en dat heb je bij Aspen en Motomix niet.

Ik rijd nog steeds Comp 102 , stinken ? ech nie.gemengt met castrol 1:40.
Wat ik mij nog steeds afvraag is of er mensen zijn die puur op Aspen rijden zonder olie bij te mengen 1:50 dus,beetje schraal, toch ? En schadelijk voor nylon/rubber delen in je moter.En als je wél bijmengt naar bv 1:40 dan is het effect van "zuiver" rijden toch weer weg.


Ik rij nu een jaar op Aspen rood 1:50 kant en klaar en mijn zuiger begint te tikken, nou zijn de JRT zuigers niet van de beste kwaliteit dus kan het daar aan liggen, volgend jaar zet ik een nieuwe zuiger ga ik verder met Aspen maar dan meng ik iets bij 1:40 met Stihl olie kijken hoe dat gaat.
Cilinder heb ik vorig jaar een nieuwe nicasil wand in laten zetten mankeert helemaal niks aan de slijp sporen zitten er nog in.
Posted By: John Meisters Re: Inrijden of niet - 04/11/16 08:26 PM
Ik rij al een jaar of vijf-zes met Aspen 1:50 in de verhuur, zonder één enkel probleem op het gebied van smering. Alle motortjes die ik openmaak (en geloof me, dat zinn er meer dan de meesten hier) zijn goed gesmeerd, met een voetenbadje olie in het carter. Dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken.

Let wel: ik rij enkel met oto's en 3800's. Geen oude types.
Bijmengen is in mijn ogen overdaad...

Met de 24 uurs heb ik Aral 102 gebruikt en 1:35 gesmeerd op advies van Joan.
Dan hebben we het over extreme belasting waar we geen risico willen lopen.
Voor normaal gebruik is het niet nodig wink
Posted By: Frank Re: Inrijden of niet - 04/11/16 08:50 PM
Ik rijd nog steeds Comp 102 , stinken ? ech nie.gemengt met castrol 1:40.
Wat ik mij nog steeds afvraag is of er mensen zijn die puur op Aspen rijden zonder olie bij te mengen 1:50 dus,beetje schraal, toch ? En schadelijk voor nylon/rubber delen in je moter.En als je wél bijmengt naar bv 1:40 dan is het effect van "zuiver" rijden toch weer weg.
[/quote]

Yep Ad ,
Ik rijd al heel wat jaartjes op motomix zonder toevoeging van welke olie dan ook en tot heden nog zonder problemen.
Als er bijgesmeerd dient te worden dan had Stihl dat al wel erbij gedaan toch ?
Posted By: FFAnders Re: Inrijden of niet - 04/11/16 10:09 PM
Wat betreft die stank was heel erg bij de Aral 102, ik had daar een aantal liters van over(24-uurs) die in een afgesloten tank in de schuur opgeslagen was.
Iedere keer als je de schuur opendeed kwam de lucht je al tegemoed.
Met competition is dat wel minder.

Bij Aspen en Motomix is de olie al toegevoegd en of dat 1:50 of 1:40 is doet niets af aan de brandstof zelf.

Ik heb dit jaar nog een poging(meerdere) gedaan om aan de mengolie te komen van Aspen.
Op papier bestaat het maar het is niet leverbaar, helaas.
Posted By: Trommel Re: Inrijden of niet - 04/11/16 10:23 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Wat betreft die stank was heel erg bij de Aral 102, ik had daar een aantal liters van over(24-uurs) die in een afgesloten tank in de schuur opgeslagen was.
Iedere keer als je de schuur opendeed kwam de lucht je al tegemoed.
Met competition is dat wel minder.

Bij Aspen en Motomix is de olie al toegevoegd en of dat 1:50 of 1:40 is doet niets af aan de brandstof zelf.

Ik heb dit jaar nog een poging(meerdere) gedaan om aan de mengolie te komen van Aspen.
Op papier bestaat het maar het is niet leverbaar, helaas.

Dus je wilt voor de zekerheid toch bijmengen ?
Posted By: FFAnders Re: Inrijden of niet - 04/11/16 10:41 PM
Nou, dat ligt eraan voor welke motor.

Er gaan hier 2 verhalen door elkaar denk ik.

Waar André/Dreke mee begonnen is, is volgens mij geen standaard motortje wat 35km/uur gaat rijden, als ik het mis heb hoor ik het wel.

Voor een standaard motor hoef je niet zo'n heissa te maken maar als je wat meer uit de motor wilt halen moet je het een en ander aanpassen en daar hoort ook de brandstof en eventuele extra smering bij.

Zeker met inlopen van nieuwe onderdelen.
Als alles goed ingelopen is kan je op Aspen of Motomix 1:50 doorrijden.
Posted By: Trommel Re: Inrijden of niet - 04/11/16 10:53 PM
In het voorjaar zal ik er nog eens over na gaan denken om over te gaan op Aspen. Heb trouwens al ooit eerder met Aspen gereden maar zag er eigenlijk niet veel voordeel in.
Aspen bijna 3x zo duur(ik laat het NIET voor het geld ! )
Oké iets minder vervuiling dan het nu al is. Voor het milieu ?
Voorlopig gaan ze nu in de winterslaap..
Posted By: dreke2 Re: Inrijden of niet - 04/11/16 11:46 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Nou, dat ligt eraan voor welke motor.

Er gaan hier 2 verhalen door elkaar denk ik.

Waar André/Dreke mee begonnen is, is volgens mij geen standaard motortje wat 35km/uur gaat rijden, als ik het mis heb hoor ik het wel.

Voor een standaard motor hoef je niet zo'n heissa te maken maar als je wat meer uit de motor wilt halen moet je het een en ander aanpassen en daar hoort ook de brandstof en eventuele extra smering bij.

Zeker met inlopen van nieuwe onderdelen.
Als alles goed ingelopen is kan je op Aspen of Motomix 1:50 doorrijden.

Ronald
De bedoeling van het blokje OTO is niet standaard, als het ff kan 50+
Heb nu ongeveer 50 km gereden met competion en castrol a747 1:25.
Gaan u 1:30 smeren voor de volgende 50 km
Ja en dan???
aspen al is het alleen maar voor mijn schoenen😄
Groet
ANdre
Posted By: FFAnders Re: Inrijden of niet - 04/11/16 11:54 PM
RUBBERE laarsjes aan Dré, die kan je weer met aspen schoonpoetsen (en je houd droge voeten met dit weer wink )
Posted By: Jan Re: Inrijden of niet - 05/11/16 01:39 AM
Die brandstof en olie blijft ons toch maar mooi bezig houden. en ja, iedereen moet doen wat hem of zij het beste lijkt. smile
Ik heb altijd gezegd: Het komt goed daar in Drunen. Helaas moet ik daar op terug komen. laugh op één na dan. whistle

Uitgezakte olie onder in je carter is dat goed??
Toontje Heerbeek, (je weet wel van die krukassen) is met zijn woon/werk solex aan het rijden 1:70 met putoline MX7 nu ongeveer 4 weken.
Reden is dat hij veel koolaanslag had tijdens de 24 uurs solex race. volgens experts moet dat met deze olie 1;100 kunnen.
Ik heb hem een gratis boor en hoon aangeboden, als het maar geprobeerd word.
Binnenkort maar eens openmaken. smile
Posted By: FFAnders Re: Inrijden of niet - 05/11/16 03:24 AM
Geen idee wat voor motor Toontje gebruikt om dat te testen.
Ik rijdt zelf al jaren woon /werk verkeer met Aspen en heb daar 0,0 problemen mee.
Voor de 24-uurs gaat er toch een klein beetje extra olie bij omdat er toch wel wat meer van de motor verwacht wordt,
een soort van verzekering voor warm of vastlopers.
Posted By: RedFox Re: Inrijden of niet - 06/11/16 10:23 AM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
En Castrol gebruiken.

Ik ben er van af, nooit geen castrol meer.
Dus altijd? confused
Posted By: RedFox Re: Inrijden of niet - 06/11/16 10:34 AM
Ik rijd 1,5 jaar tot volle tevredenheid inmiddels met Castrol A747 in combinatie met Competition 102.
De reden dat Dreke2 een tijdje terug is overgestapt naar de Castrol was vanwege de "nostalgische geur" van de Castrol en omdat hij altijd achter mij reed wilde ik hem dat plezier niet ontnemen.
Het lijkt erop dat die periode nu voorbij is met zijn pittig werkend nieuw gebouwde OTO blokje en dan kan ik eigenlijk ook net zo goed binnenkort dan mogelijk ook overstappen op Aspen. grin
Posted By: Frank Re: Inrijden of niet - 06/11/16 12:24 PM
Waarom zou je nu overstappen dan Geert , die Castrol A747 met Competition 102 is zeker zo goed toch en prijstechnisch beter dan Motomix/Aspen .
Met bijkomend voordeel het heerlijke luchtje
Posted By: WilfredVW Re: Inrijden of niet - 06/11/16 02:13 PM
Castrol A747 ruikt lekker en is geen slechte olie, maar dan wel in n hoogbelaste watergekoelde aluminium cilinder. In t technisch servicebulletin van deze olie staat letterlijk dat deze niet geschikt is voor gietijzeren cilinders.
Beter de gewone Castrol gebruiken of n andere minder specifieke olie.
Posted By: dreke2 Re: Inrijden of niet - 06/11/16 03:23 PM
Origineel bericht van: RedFox
Ik rijd 1,5 jaar tot volle tevredenheid inmiddels met Castrol A747 in combinatie met Competition 102.
De reden dat Dreke2 een tijdje terug is overgestapt naar de Castrol was vanwege de "nostalgische geur" van de Castrol en omdat hij altijd achter mij reed wilde ik hem dat plezier niet ontnemen.
Het lijkt erop dat die periode nu voorbij is met zijn pittig werkend nieuw gebouwde OTO blokje en dan kan ik eigenlijk ook net zo goed binnenkort dan mogelijk ook overstappen op Aspen. grin


Dus voorlopig blijft dreke2 castrol rijden zodat Redfox lekker kan snuiven grin
Groet
ANdre
© Solex Forum