Vandaag een iets grotere stationaire sproeier gemonteerd. Zat 30 in nu 35. De hoofdsproeier van 70 naar 75 gebracht. Moest iets rijker. Beter rijker dan armer. Stukje gereden en gaat als een speer. Bougie over 300 is goed bekijken. Morgen weer een ander klusje.
De gloeiende spijker verlichting aan de voorzijde is voorbij. Een BA20D fitting koplamp ingebouwd met daarin een 800 lumen LED lamp erin. Wat een licht nu. Geweldig. Achteren een 12V lampje moeten monteren want de 6V brande steeds door. Nu ook achteren een perfecte verlichting. Zowel dim als groot afgesteld en werkt perfect. Mooi lichtbeeld.
Haha, achteren nu een 24v lampje erin. 12v brande toch door. Brande fel maar ging toch stuk. Met deze 24v gewoon heel goed licht. Hoe is het mogelijk hè, met een 6v installatie.
het is geen 6 volt installatie, is net als bij solex, hangt van de belasting af. overigens heb ik al heel snel een ontsteking met 4 spoelen gemonteerd. er bestaat een special spoeletje voor het achterlicht, die heeft geen zolen dus ziet de magneet niet deze hoort met STALEN busjes ( geen messing dus) op de lichtsoel gemonteerd te worden. zet je het licht aan geeft deze grote lichtspoel spoel een magnetisch veld af en dat pikt dit spoeletje op en gaat dan pas spanning leveren gaat je achterlicht automatisch branden
Ja FF, de onderdelen zijn allemaal prima, dus alleen de lagers, keringen, meteen een volle krukas erin, de bronzenbus van de kerstboom vervangen door een naaldlager, netjes uitshimmen, carters glasparelen en deksels opnieuw spuiten, plaatjes heb ik nog nieuwe liggen hier. Wordt een prima blokje, wat zal draaien ook.
Klopt John. Maar met die 24V lamp is het nu ook goed. Gisteren nog gereden en het lampje is nog heel. Ik denk wel dat het goed is. Ik heb ook nog een velleman liggen en die zou ik ook kunnen gebruiken. Maar is niet nodig nu. Wel dacht ik dit (diode) ook te gebruiken met een 12V lampje en zelfs 2 in serie. Ik denk erover om achteren ook alles led te maken. Er zijn setjes te koop. Effe sparen.
Ja het is soms even puzzelen als je gewone verlichting gaat ver vangen door LED verlichting. De lichtspoel wordt minder belast met LED en de spanning wordt dan minder omlaag getrokken door een lagere belasting. Hiervoor heb ik bij een Solex ook de lichtspoel aangepast door minder wikkelingen te gebruiken. Het overschot aan koperdraad wel weer op de spoel gewikkeld en dat is dan een tweede spoel. Die tweede spoel gebruik je dan voor b.v. het achterlicht of in jou geval een remlicht. Iedere wikkeling heeft dan zij eigen belasting en zijn onafhankelijk van elkaar.
achter de rechter zijkap zit al een plek voor een accu, er staan daar wat punten omhoog in het gietwerk wat een "accubak" vormt
Klopt helemaal. Daar komt hij ook. 12V accu. Laadstekkertjes naar buiten brengen, dan kan ik hem makkelijk effe bijladen.
hoeft niet, kun je je remlichtspoel voor gebruiken
Nou,ik zit te denken aan de extra knipperlicht spoel te denken die ik niet gebruik omdat er geen knipperlichten op zitten en deze spoel is bovendien ook sterker. Lekker wat uitvogelwerk. Komt helemaal goed.
ik ken de remlichtspoel, de hoofdlichtspoel, een achterlicht spoel en een bobinespoel. of je moet een ontsteking hebben met zo een 5 kruisvormige spoelen
Ja die zijn er, maar heb die nog niet in het echt gezien, dus uitvogelwerk zoals ik al zei. Bij mij zit er nog een spoeltje die niet gebruikt wordt. Ze hebben de draad toot het einde afgeknipt en kan er nog net bij om weer een draadje eraan te solderen. Dat is een spoel die los te monteren is. Deze is waarschijnlijk zo'n knipperspoel. (Oranje draad). We gaan het meemaken.
De volgende link even kopieren en plakken [URL] http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjk_Mbr0aXLAhULSJoKHY9hCtoQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.motelek.net%2Fbosch%2F&bvm=bv.115339255,d.bGs&psig=AFQjCNG9yP1BKpvQRqzrV1E_40b3-40zEA&ust=1457111846188163 [\URL]
Knipperlichtspoelen worden er niet benoemd maar wel laadspoelen(voor de accu).
heel handig , geeft een goed overzicht, ik weet dat ze in 1970 hadden wat ik bedoel, daar dus even op geklikt ( 6V34watt 1970) en ja daar zit bovenaan, bovenop de lichtspoel dat kleine spoeltje zonder magneetzolen voor het achterlicht, ik zag ook een link naar de "ster" spoelen waar ik ook aan refereerde.
Daar zijn door de hobbyisten heel veel fouten mee gemaakt met loshalen en hermontage, de achterlicht spoel MOET alleen op de lichtspoel en MOET met stalen bussen gemonteerd worden. de remlichtspoel MAG op zowel de ontstekings spoel alsop de lichtspoel ( alleen als er GEEN achterlichtspoel is) en word uitsluitend gemonteed met MESSING afstandbussen, dit alles in verband met het magnetism en de interactie tussen de spoelen , stalen afstandbussen geven interactive, messing bussen voorkomen interactie ( klein beetje blijft vanwege de boutjes die wel van staal zijn.)
Last edited by Joan; 04/03/1608:57 AM. Reason: typefouten
Dat bedoel ik, keuze genoeg. Ik was ook al aan het zoeken welk spoeltje ik erop heb zitten. Ik dacht toch wel een oranje draadje te hebben, maar ik vind wel spoeltje met gele en oker achtlge kleurtjes. Dus moet ik nog eens goed kijken wat ik nu precies heb, en ook metingen doen. Als er maar wat stroom uitkomt om straks mijn accuutje oplaad/bijlaad. Een 2 ampertjes is al genoeg. Keuze zat dus komt altijd goed. Kan ook altijd overgaan naar een kokusan ontsteking. Maar eerst deze goedkope manier proberen. Gewoon voor de lol.
Dat bedoel ik, keuze genoeg. Ik was ook al aan het zoeken welk spoeltje ik erop heb zitten. Ik dacht toch wel een oranje draadje te hebben, maar ik vind wel spoeltje met gele en oker achtlge kleurtjes. Dus moet ik nog eens goed kijken wat ik nu precies heb, en ook metingen doen. Als er maar wat stroom uitkomt om straks mijn accuutje oplaad/bijlaad. Een 2 ampertjes is al genoeg.Hangt ervan af wat je doet met je accu, het eerste dat ik zou doen is dat piepertje dat toeter heet vervangen, maar als je dan veel naar die Zeeuwse schonen toetert werkt het weer averechts Keuze zat dus komt altijd goed. Kan ook altijd overgaan naar een kokusan ontsteking. Maar eerst deze goedkope manier proberen. Gewoon voor de lol.
Haha, ik heb niet eens zo'n gek ac toetertje. Werkt toch niet. Nee er komt een goede toeter op Joan. Misschien ook hele kleine felle knipperlichtjes op. Led natuurlijk.
Heb besloten volgend jaar een Kokusan onsteking 12V te monteren. Dan heb ik vele mogelijkheden, want het is een 80 watt systeem en kun je meteen een accu systeem goed inbouwen.
Ja leuk hè. Kwaliteit is ook heel goed. Past perfect. Ook rond mijn dikke nek. Bij Freddy in Duitsland besteld. Kijk maar ff op marktplaats. Ook voor Y....a heeft hij jassen.
Ja leuk hè. Kwaliteit is ook heel goed. Past perfect. Ook rond mijn dikke nek. Bij Freddy in Duitsland besteld. Kijk maar ff op marktplaats. Ook voor Y....a heeft hij jassen.
Ja leuk hè. Kwaliteit is ook heel goed. Past perfect. Ook rond mijn dikke nek. Bij Freddy in Duitsland besteld. Kijk maar ff op marktplaats. Ook voor Y....a heeft hij jassen.
Heb je daar een link van?
ach met google en de woorden "freddy" en "marktplaats"
Ja leuk hè. Kwaliteit is ook heel goed. Past perfect. Ook rond mijn dikke nek. Bij Freddy in Duitsland besteld. Kijk maar ff op marktplaats. Ook voor Y....a heeft hij jassen.
Dat is iemand blij maken met een dood vogeltje......
Ja leuk hè. Kwaliteit is ook heel goed. Past perfect. Ook rond mijn dikke nek. Bij Freddy in Duitsland besteld. Kijk maar ff op marktplaats. Ook voor Y....a heeft hij jassen.
Dat is iemand blij maken met een dood vogeltje......
Eigenlijk best gek, want hij heeft heel veel merken. Misschien hem een mailtje doen. Je weet maar nooit. Misschien staat niet alles op de site. Motorzaken hebben ze wel natuurlijk, maar gelijk een mooi prijskaartje eraan en dan met al die vulstukken erin vind ik het ook niet echt lekker zitten. Of lekker zoeken op marktplaats misschien. En sorry voor je dood vogeltje.
Dit is CycleDroid. Gewoon via Play Store. Gratis en makkelijk te gebruiken. Er zijn er meer die dat ook kunnen maar deze vind ik makkelijk. Probeer maar en de kun je meteen je GPS top snelheid meten. Spat zuiver.
Goudhaan is Ori!!! 517-35.L0 de cilinder 70cc is een Althena bijna nieuw, zelfs doos met documentatie erbij (ja loopt eigenlijk te hard en trilt als een gek geluid is super) kan zelf nog harder carb is 15mm heb ook een res cilinder erbij gekregen maar ik weet niet of deze Ori is kan jij mijn vast vertellen het is een 278-02-605
Last edited by aussie; 11/06/1607:54 PM.
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Als er nummers in staan zijn ze in principe ori. Dus ik denk ori. Maar er mag niet aan gevijlt zijn ofzo hè. Hou er wel rekening mee dat als je een originele krukas hebt, het deze heel erg zwaar heeft met deze cilinder. Niet gaan jakkeren. En niet te lang vol gas. Maar gewoon lekker gas geven natuurlijk. Niet altijd gelijk volgas.
ja ik probeer rustig te rijden maar dat valt niet mee ben jij ooit aangehouden ivm te hard rijden zou zonder zijn als alles eraf gehaald wordt of een fixe boete (is vroeger vaak gebeurd)
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Jahoor, de 624 is ori. De 605 is een 2,9 Pk cilinder en ori.
Er zijn heel wat set-ups geweest. Dan ook nog voor verschillende landen met hun eigen wetten.
Als er nummers in staan is het ori. Als er maar niet aan gevijlt is.
die 70 cc's moet je juist aan vijlen, de meesten hebben als gietmal de 50 cc maten, bij een 70 cc dien je de breedte van de poorten en met name de uitlaatpoort aan te passen aan de diameter van de cylinder, met name de uitlaatpoort kan een heel best beetje breeder en een streep of twee omhoog
Ja klopt wel. Als je een Athena 70cc koopt, zit er soms wat giet foutjes op en de afwerking is soms ook niet echt fraai. Je kan hem van alle kanten wat netter maken. Kop, voet, poortjes, gaatjes enz... Maar je hebt best een goede cilinder in eerste instantie. Ja vijlen kan maar dan wordt hij ook wel soms wat zenuwachtig van. Mijn cilindertje is ook wat netter gemaakt. Bij de uitlaattuit aan de voorkant het meest zodat de uitlaatklep netjes past. Maar op zich was hij vrij netjes. Er is een serie geweest die niet netjes waren. Nu zijn ze weer een stuk beter. De cilinderwand is zeer goed van een Athena en dat is zeker belangrijk.
Gisteren een ritje gemaakt van 173 km. Heerlijk gereden. Wel wat wind. (windje 5). Vol tegen wind blaas je bijna van je brommer af op de stormvloed kering. Zit er aan te denken een klein windschermpje erop te plaatsen. Hier waait het wel eens zeg maar. Voor de rest draait hij helemaal goed.
Ben onlangs (TE)landurig met de RDW aan het mailen geweest om een kenteken met bijbehorende papieren te krijgen(lees : Kopen). Uiteindelijk is het toch na 3 weken in orde gekomen.
Heb met Solex beide bedragen al gehad en de ene MT ging voor de volle prijs en de ander voor de "aanbieding", dus zeg het maar. Beide MT's gewone Nederlandse schuurvondsten, niks mis mee.
en zeker niet in Zeeland want die hebben meen ik 8 "zomerse dagen" Mogen meemaken terwijl de rest van het land blijft steken op zeven zoasl gisteren in het weerbericht gemeld over de kwaliteit van onze zomer. Gisteren ook een ritje gemaakt met de buurman die na Jaren zijn solex ook eindelijk in de verzekering heeft, viel niet mee om hem bij te houden, moest de schuif aardig naar links zetten om de mijne beroerd te laten lopen ( 28 tegen de mijne normaal 35 )
Vandaag een lekker rondje gedaan. Prima weer ervoor. Bij hoge toeren, 10000, en 100 km/h, wat inhouden. Bougies controle en stond de op 0,55 mm. Das wat veel dan. Op 0,4 gezet en over. Toen kon de rit echt beginnen. De puntontsteking gaat eruit binnenkort en komt een kokusan in. Deze kan alle toeren aan. Puntjes boven de 10000 toeren wordt toch lastig.
Vandaag een lekker rondje gedaan. Prima weer ervoor. Bij hoge toeren, 10000, en 100 km/h, wat inhouden. Bougies controle en stond de op 0,55 mm. Das wat veel dan. Op 0,4 gezet en over. Toen kon de rit echt beginnen. De puntontsteking gaat eruit binnenkort en komt een kokusan in. Deze kan alle toeren aan. Puntjes boven de 10000 toeren wordt toch lastig.
is wel de bescherming voor je zuiger want met de iets langere slag kom je bij dat toerental toch al aan hoge zuigersnelheden . Ik zoek al tijden voor sachs 5V een krukas met slag 39.7 in plaats van de 42 mm om meer toeren te kunnen maken, heb eeb duits bedrijf betaalt die hem op zijn website heeft staan, Ga hem niet ontvangen blijkt na heen en weer gemail .
Waar ben je precies bang voor met die hogere zuigersnelheden. Met een mahle of barikit geeft het toch geen problemen met 12000 toeren? Ehhh, wel betaald geen spullen. Hoop toch wel dat ze de centen terug storten.
met de bromfietsrace twee jaar lang een racer gesponsored en die racede met een MT, vermogen zat maar vanwege de zuigersnellheden liep steeds de zuiger vast aan de cylinder net onder de uitlaatpoort waar de lijbaandruk hoog is, ook ferrosealen van het gietijzer hielp niet
Mmhhhh. Lastig. Is er ook eens nagedacht om de uitlaat bocht te tapen? Kan die plek niet te heet zijn geweest door de hitte van de bocht. Zomaar een idee. Lastige plek daar kwam hitte.
Mmhhhh. Lastig. Is er ook eens nagedacht om de uitlaat bocht te tapen? Kan die plek niet te heet zijn geweest door de hitte van de bocht. Zomaar een idee. Lastige plek daar kwam hitte.
nee maar een MT licht nogal voorover en ik verwacht weinig invloed van de bocht op die best wel grote cylinder
Joan. Heeft die MT cilinder een uitlaat poort met middenstijl?
die cylinders die ik heb, hebben dat niet. Ik heb er wel opgevoerd door er midden stijlen in te maken, dan neem je een brommer cylinder en vijlt de uitlaatpoort alleen maar omhoog, NIET in de breedte en dan maak je gaten boven de spoelpoorten en die lijdt je dan schuin naar het uitlaat kanaal je krijgt dan in totaal 3 uitlaatpoorten
Oké, daar had ik nog niet van gehoord. Wanneer je wel een middenstijl zou hebben, kun je 2 gaten in je zuiger boren, van voren, die precies over die stijl glijden. Dan heb je smering aan de voorkant van je zuiger en de warmte kan weg. Dan heb je geen slijtage aan de zuiger.
Oké, daar had ik nog niet van gehoord. Wanneer je wel een middenstijl zou hebben, kun je 2 gaten in je zuiger boren, van voren, die precies over die stijl glijden. Dan heb je smering aan de voorkant van je zuiger en de warmte kan weg. Dan heb je geen slijtage aan de zuiger.
niet helemaal waar maar het helpt iets, de aanleg druk van de zuigerveren is zeer hoog. de heat load ook want de spijl staat midden in een lasbrander die zuiger merkt er weinig van anders dan dat de spijl bij oververhitting in een toogje gaat staan en dan in de zuiger drukt, de zuiger merkt wat van "geen of wel wand" als de krukas op 90 graden staat en dan is hij al voorbij dat gat ( naar beneden toe meestal als de verbrandings druk de meeste kracht uitoefend en de stand van de drijfstang voor de grootste dwarskracht zorgt in principe heb je meer last van het gat van de inlaat, omdat daar geen zuigerveren komen kan je die wel extreme groot maken en dat vind de zuiger dan weer niet leuk ( prober maar eens een 28 mmm carburateur op een 50 CC te zetten dan zie je wel wat een gat je nodig hebt .
de Hoda cylinders die ik ken hebben een ingegoten gietijzeren bus . gaatjes in de zuiger onder de uitlaatpoort waarheen moeten die blazen dan ? bij spijltjes blazen ze tegen het spijltje maar dat is zo small dat de druk erlangsheen wegvalt en zo een koel lucht en oliedamp aanvoert.
voor olie heb ik wel een V groef ( punt naar boven gemaakt in zuigers) om dan de olie tussen zuiger en wand te dwingen maar of het ook echt werkt heb ik nooit verdure uitgetest ( zo van baat het niet het schaadt ook niet )
er zijn ook zuigers die hebben onder de zuigerveren heel dunne concentrische groeven lopen, kunnen de spoelpoorten iets lucht langs zuiger lekken en zo koelen en olie geven, zie je ook niet vaak.
Om toch 2 kleine gaatjes te maken in de zuiger net onder de uitlaat poort als het kan.
Dit begrijp ik niet goed Als ze juist over de stijl glijden dan zijn ze nutteloos en als ze ernaast zitten dan werken ze als spoelpoorten, maar dan regelrecht de uitlaat in dus totaal verkeerd...?
Om toch 2 kleine gaatjes te maken in de zuiger net onder de uitlaat poort als het kan.
Dit begrijp ik niet goed Als ze juist over de stijl glijden dan zijn ze nutteloos en als ze ernaast zitten dan werken ze als spoelpoorten, maar dan regelrecht de uitlaat in dus totaal verkeerd...?
een stijl is eindig en heeft een tolerantie met de zuiger ( koud ca 0,05 mm) gaatjes bijna zo breed als de stijl. als de zuiger met zijn enkele topveer net ter hoogte van de bovenkant uitlaat poort staat is er iets aan carterdruk maar nog niet veel nu spoelen ze een heel klein beetje tegen en langs de spijl, inmiddels gaat de zuiger verdure naar beneden en bouwt meer druk op de gaatjes verdwijnen dan van de stijl naar de wand waar geen uitlaat gat zit en spolen dan niet meer, ze moeten niet te hoog en ook niet te laag zitten . en vergeleken met spoelkanalen/poorten kan er nauwelijks wat doorheen en dat bij 14.000 toeren
Joan dat van die groeven wist ik ook en ik geloof er best wel in. Geen chromen wand dus. Mmmhhh. Eens verder denken. Heb je iets tegen nicasil wandjes of slechte ervaringen.
John. De Zundapp 125 jongens passen deze gaatjes ook toe om vast lopers te voorkomen. En dat bij de opgevoerde 125. Dus neem ik aan dat het werkt.
Joan dat van die groeven wist ik ook en ik geloof er best wel in. Geen chromen wand dus. Mmmhhh. Eens verder denken. Heb je iets tegen nicasil wandjes of slechte ervaringen.
John. De Zundapp 125 jongens passen deze gaatjes ook toe om vast lopers te voorkomen. En dat bij de opgevoerde 125. Dus neem ik aan dat het werkt.
Nicasil zit erin om heel veel slijtage te voor komen. als de zuiger gaat "vreten" dan trekt hij vaak een plakje los en dan heb je een schots uit je nicasil. Chrome wand had je eerst, dat is toen bijgewerkt naar Nicasil en tegenwoordig heb je nog andere legeringen die ook toegepast worden. Veel voordeel zit gewoon in de gewichts besparing ten opzichte van gietijzer en het feit dat je met een aluminium cylinder ook in de buurt komt van de uitzetting van de zuiger vaak ga je dan naar zuigerspeling van 0,02 in plaats van 0.05 of 0,08 wat weer scheelt in compressie en dus trekkracht
Voor poorten in de cylinder is er een vuistregel hoe breed die kunnen zijn ten opzichte van de diameter van de zuiger zonder dat de zuigerveren uitveren en in de poort happen of voordat de zuiger iets kantelt en dan dwars de poort uit wil, met een spijl kun je dus feitelijk twee keer zo breed, zie voorbeeld
in principe horen bij hoge toeren machines speciaal gelegeerde zuigerveren, dat is materiaal daar kan je echt een knoop in leggen, heb ik gedemonstreed gekregen bij een mm veertje voor een 125 cc kart dat breek je niet .
Zit er in die crosser ook zo'n veer. Als dat zo is denk ik dat daar het probleem wel eens kan liggen. Je zal wel weten dat een chromen veer of zo'n speciale veer niet echt goed samen gaat in een stalen cilinder. Deze veren zo als je wel zal weten in een chromen cilinder. Er zijn meer bekende slijtage bekend met deze veren, heb ik gezien. Hoe dek jij daar over.
25 jaar geleden heb ik ook een zuigerveren van een vrachtwagen cilinder, dus met chroomlaag, in de klas door een leerling in de bankschroef laten omringen en die braak ook niet. Totaal gewoon genieten. Leuk om te laten zien.
Vandaag voortandwielas kering vernieuwd. Lekte wat. As met een wetsteen wat opgepoetst. Zit iets wat plekjes op.
dubbele keerring monteren, dat hoekje achter het tandwiel is nogal corrosiee gevoelig en dan krijg je pitten in je as, met een dubbelle keerring komt de binnenste net iets meer naar binnen dan bij een enkele keerring loop je weer op een vers stukje of de keerring er ietsie pietsie verder intikken maar veel ruimte heb je niet en dan wel een keerring met extra lip gebruiken om de ruimte zoveel mogelijk af te sealen van troep
Het is net de andere kant Joan. Vooraan is hij helemaal mooi. Wat dieper zat er wat pitjes. Anders idd een dubbele monteren. Effe afwachten maar denk dat het goed is. Anders een nieuwe as erin. Na 50 km gereden te hebben geen druppel te zien.