|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Is er een voor Solex OTO bruikbare en betrouwbare elektronische ontsteking op de markt? Wie heeft daar ervaring mee?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Is er een voor Solex OTO bruikbare en betrouwbare elektronische ontsteking op de markt? Wie heeft daar ervaring mee? Nee Geert, die zijn er niet. Er zijn wel bruikbare, maar naar mijn ervaring geen betrouwbare. Volgens mij is het allemaal Chinese troep. Wel raar eigenlijk, want voor bijv. een 2CV is er een heel betrouwbare 123-ignition. Maar wellicht zijn er hier anderen met betere ervaringen.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Ik heb diverse Oto's gehad met electronische ontsteking (wel de spoelenplaat van een 3800 erop gezet). Aanvankelijk was ik daar heel tevreden over. Maar in de loop van de jaren is mijn kennis en ervaring met de traditionele ontsteking behoorlijk verruimd, hebben we een oplossing voor de doorslaande condensator, en kan ik zelf mijn spoelen testen. Ondertussen heb ik veel electronische ontstekingen weer omgeruild voor de traditionele, omdat ze steeds zwakker gingen vonken. Vaak was dat de oorzaak van belabberd en onregelmatig lopen. Bij de traditionele ontstekingen kan ik op zoek naar de foutoorzaak, en dat krijg ik altijd opgelost. De electronische zijn van het type "doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet" en daar hou ik niet van
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
En daarbij komt, voor onze toerentallen presteerd de puntenontsteking gewoon perfect. Lekker simpel ook.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ik heb er een (meer niet) in gebruik gehad. In 2 jaar 2x de bobine stuk (die kleine ronde met bougiekabel). De spoeltjes zijn niet duur maar ook niet betrouwbaar dus maar weer een contactpunt ontsteking op de motor gemaakt.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2014
Posts: 181 |
Je komt regelmatig bij Jan Geert en ik denk dat je daar effe je licht moet opsteken . 73,s Huub
Last edited by Huub; 16/03/16 03:24 AM.
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Deze electronische ontsteking is toch van 123 ignition? http://solexrijden.nl/Solex_Manual_Oto.pdf
Last edited by Henky; 16/03/16 11:42 PM.
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Ik weet dat Piet van Lierop hiermee op verschillende beurzen stond, en ook in Oosterbeek bij 65 jaar Solex.
Kostte 75,- euro toen, ik had dat er niet voor over omdat ik tevreden ben met het originele ontstekingssysteem.
Of ze nog te verkrijgen is...? Ik hoor al lang niets meer.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Niks meer van gehoord, inderdaad. De spreekwoordelijke storm in een glas water.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ik weet dat Piet van Lierop hiermee op verschillende beurzen stond, en ook in Oosterbeek bij 65 jaar Solex.
Kostte 75,- euro toen, ik had dat er niet voor over omdat ik tevreden ben met het originele ontstekingssysteem.
Of ze nog te verkrijgen is...? Ik hoor al lang niets meer. Ik denk dat Piet nog wel wat op voorraad heeft van deze elektronische ontstekingen. Ik ben er afgelopen jaar nog geweest en hij probeerde ook mij, met een zeer enthousiast betoog, over te halen om deze printplaat aan te schaffen.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Mannen, bedankt voor alle spontane feedback. Als ik alles zo eens lees en onder de streep mijn buikgevoel ook nog eens laat meespreken, dan laat ik de vingers er vooralsnog toch vanaf!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Heel verstandig Geert, een magneet ontsteking die in orde is, is heeeeel betrouwbaar.
Al ga ik wel voor Heeswijk dit jaar voor de eerste keer vreemd, en elektronisch rijden. Er zijn zeker betrouwbare elektronisch ontstekingen, maar die hebben altijd een externe bobine, en dat mag in Heeswijk gelukkig. Voor onze toer solex is dat minder mooi.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Heel verstandig Geert, een magneet ontsteking die in orde is, is heeeeel betrouwbaar.
Al ga ik wel voor Heeswijk dit jaar voor de eerste keer vreemd, en elektronisch rijden. Er zijn zeker betrouwbare elektronisch ontstekingen, maar die hebben altijd een externe bobine, en dat mag in Heeswijk gelukkig. Voor onze toer solex is dat minder mooi. ik heb pas een paar ducati vliegwielen pasgemaakt voor solex, daar horen electronische ontstekingen bij ( gewoon spoelen maar dan 1tje die ca 140 volt levert en een klein pick up spoeltje je werkt dan met CDI, dat is een kastje en een bobine extra
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Heb je een mogelijkheid om de belangrijkste componenten te (laten) testen op juiste werking? Heeft het blokje onlangs nog gelopen of staat deze al lange tijd stil? We kunnen je vast wat op weg helpen als je even wat meer laat weten. De 2 meest essentiële componenten zijn de ontstekingsspoel (ook wel bobine genoemd) en de condensator. De ontstekingsspoel moet vrij zijn van "doorslag" en veel van de oude condensatoren zijn "lek". Je kunt er ook even een nieuw topic over starten, dan blijft deze serie berichten in lijn met het gestarte thema "elektronische ontsteking"
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Heb hier een motortje OTO heb problemen met de ontsteking,krijg hem maar niet aan de praat ik weet het niet meer ,wie kan me helpen heb het hele forum doorzocht Herkenbosch-Roermond is maar 10 minuten rijden... Ik heb een mogelijkheid om je spoel en condensator te testen. Je kunt ook met de Solex langskomen, geen probleem
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
En nu op de Solex naar Roermond voor de fijnafstelling en technische tips ?
|
|
|
0 members (),
46
guests, and
2
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|