Solex forum
Posted By: RedFox Elektronische ontsteking voor OTO? - 15/03/16 03:34 PM
Is er een voor Solex OTO bruikbare en betrouwbare elektronische ontsteking op de markt?
Wie heeft daar ervaring mee?
Posted By: zeezout Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 15/03/16 03:51 PM
Origineel bericht van: RedFox
Is er een voor Solex OTO bruikbare en betrouwbare elektronische ontsteking op de markt?
Wie heeft daar ervaring mee?

Nee Geert, die zijn er niet. Er zijn wel bruikbare, maar naar mijn ervaring geen betrouwbare.
Volgens mij is het allemaal Chinese troep.
Wel raar eigenlijk, want voor bijv. een 2CV is er een heel betrouwbare 123-ignition.
Maar wellicht zijn er hier anderen met betere ervaringen.
Posted By: John Meisters Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 15/03/16 04:00 PM
Ik heb diverse Oto's gehad met electronische ontsteking (wel de spoelenplaat van een 3800 erop gezet). Aanvankelijk was ik daar heel tevreden over.

Maar in de loop van de jaren is mijn kennis en ervaring met de traditionele ontsteking behoorlijk verruimd, hebben we een oplossing voor de doorslaande condensator, en kan ik zelf mijn spoelen testen.

Ondertussen heb ik veel electronische ontstekingen weer omgeruild voor de traditionele, omdat ze steeds zwakker gingen vonken. Vaak was dat de oorzaak van belabberd en onregelmatig lopen.

Bij de traditionele ontstekingen kan ik op zoek naar de foutoorzaak, en dat krijg ik altijd opgelost. De electronische zijn van het type "doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet" en daar hou ik niet van wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 15/03/16 06:35 PM
En daarbij komt, voor onze toerentallen presteerd de puntenontsteking gewoon perfect. Lekker simpel ook.
Posted By: FFAnders Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 15/03/16 07:41 PM
Ik heb er een (meer niet) in gebruik gehad.
In 2 jaar 2x de bobine stuk (die kleine ronde met bougiekabel).
De spoeltjes zijn niet duur maar ook niet betrouwbaar dus maar weer een contactpunt ontsteking op de motor gemaakt.
Posted By: Huub Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 15/03/16 09:04 PM
Je komt regelmatig bij Jan Geert en ik denk dat je daar effe je licht moet opsteken . 73,s
Huub
Posted By: Henky Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 16/03/16 09:38 PM
Deze electronische ontsteking is toch van 123 ignition?

http://solexrijden.nl/Solex_Manual_Oto.pdf
Posted By: John Meisters Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 17/03/16 09:33 AM
Ik weet dat Piet van Lierop hiermee op verschillende beurzen stond, en ook in Oosterbeek bij 65 jaar Solex.

Kostte 75,- euro toen, ik had dat er niet voor over omdat ik tevreden ben met het originele ontstekingssysteem.

Of ze nog te verkrijgen is...? Ik hoor al lang niets meer.
Posted By: Johnnie Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 17/03/16 12:58 PM
Niks meer van gehoord, inderdaad. De spreekwoordelijke storm in een glas water. cool
Posted By: FFAnders Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 17/03/16 05:59 PM
Origineel bericht van: john meisters
Ik weet dat Piet van Lierop hiermee op verschillende beurzen stond, en ook in Oosterbeek bij 65 jaar Solex.

Kostte 75,- euro toen, ik had dat er niet voor over omdat ik tevreden ben met het originele ontstekingssysteem.

Of ze nog te verkrijgen is...? Ik hoor al lang niets meer.

Ik denk dat Piet nog wel wat op voorraad heeft van deze elektronische ontstekingen.
Ik ben er afgelopen jaar nog geweest en hij probeerde ook mij, met een zeer enthousiast betoog,
over te halen om deze printplaat aan te schaffen.
Posted By: RedFox Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 17/03/16 07:55 PM
Mannen, bedankt voor alle spontane feedback.
Als ik alles zo eens lees en onder de streep mijn buikgevoel ook nog eens laat meespreken, dan laat ik de vingers er vooralsnog toch vanaf!
Posted By: Jan Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 17/03/16 10:43 PM
Heel verstandig Geert, een magneet ontsteking die in orde is, is heeeeel betrouwbaar.

Al ga ik wel voor Heeswijk dit jaar voor de eerste keer vreemd, en elektronisch rijden. Er zijn zeker betrouwbare elektronisch ontstekingen, maar die hebben altijd een externe bobine, en dat mag in Heeswijk gelukkig.
Voor onze toer solex is dat minder mooi.
Posted By: Joan Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 18/03/16 06:32 AM
Origineel bericht van: Jan
Heel verstandig Geert, een magneet ontsteking die in orde is, is heeeeel betrouwbaar.

Al ga ik wel voor Heeswijk dit jaar voor de eerste keer vreemd, en elektronisch rijden. Er zijn zeker betrouwbare elektronisch ontstekingen, maar die hebben altijd een externe bobine, en dat mag in Heeswijk gelukkig.
Voor onze toer solex is dat minder mooi.

ik heb pas een paar ducati vliegwielen pasgemaakt voor solex, daar horen electronische ontstekingen bij ( gewoon spoelen maar dan 1tje die ca 140 volt levert en een klein pick up spoeltje je werkt dan met CDI, dat is een kastje en een bobine extra
Posted By: RedFox Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 20/03/16 09:11 PM
Heb je een mogelijkheid om de belangrijkste componenten te (laten) testen op juiste werking?
Heeft het blokje onlangs nog gelopen of staat deze al lange tijd stil?
We kunnen je vast wat op weg helpen als je even wat meer laat weten.
De 2 meest essentiële componenten zijn de ontstekingsspoel (ook wel bobine genoemd) en de condensator.
De ontstekingsspoel moet vrij zijn van "doorslag" en veel van de oude condensatoren zijn "lek".
Je kunt er ook even een nieuw topic over starten, dan blijft deze serie berichten in lijn met het gestarte thema "elektronische ontsteking"
Posted By: John Meisters Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 20/03/16 10:45 PM
Origineel bericht van: rover61
Heb hier een motortje OTO
heb problemen met de ontsteking,krijg hem maar niet aan de praat
ik weet het niet meer ,wie kan me helpen
heb het hele forum doorzocht


Herkenbosch-Roermond is maar 10 minuten rijden...

Ik heb een mogelijkheid om je spoel en condensator te testen. Je kunt ook met de Solex langskomen, geen probleem wink
Posted By: solexnl Re: Elektronische ontsteking voor OTO? - 27/03/16 09:51 AM
En nu op de Solex naar Roermond voor de fijnafstelling en technische tips ?
© Solex Forum