We zijn nog in de race, maar we zijn allebei helemaal er doorheen. We hebben de 85e plaats weten te verbeteren naar de 48e. Ron en ik hebben bijna alles met zijn tweeën gereden, we voelen nu dat de leeftijd parten speelt pfff.
"Rolproblemen" , een andere rol gemonteerd , ruim 14 uur kunnen rijden en toen weer rolproblemen. We rijden hem wel uit en gaan , zoals plan, voor de 75e - 85e plaats , moet lukken.
"Rolproblemen" , een andere rol gemonteerd , ruim 14 uur kunnen rijden en toen weer rolproblemen. We rijden hem wel uit en gaan , zoals plan, voor de 75e - 85e plaats , moet lukken.
ja ik had zelf al een vraagteken gezet bij de houdbaarheid van de rol daarom alle lager passingen zo aangepast dat het blok bijna als vanzelf uit elkaar valt alleen het borgpennetje voor de koppeling in de krukas komt als een verrassing als je dat niet weet
We hebben net gereden met de vervangrol, die zit goed maar de Solex heeft steeds minder trekkracht bij lage toeren, dat betekent hard fietsen oa bij het café en de feesttent, en daar hebben we de puf niet meer voor.
Ook een beetje bang dat het erger wordt en dan halen we de finish niet, dus we doen even heel relaxed.
We hebben net gereden met de vervangrol, die zit goed maar de Solex heeft steeds minder trekkracht bij lage toeren, dat betekent hard fietsen oa bij het café en de feesttent, en daar hebben we de puf niet meer voor.
Ook een beetje bang dat het erger wordt en dan halen we de finish niet, dus we doen even heel relaxed.
Vandaag een rit van 133km gereden op mijn sinds kort gerestarerde Solex AMI geen enkel probleem hij ging steeds harder rijden terwijl ik een JRT cilinder erop heb (minder compressie na 1uur geen sprake van) Ben bij Lard en Corry Brands in Maasbommel wezen kijken Museum en verhuur bedrijf schitterend goede solexen allen zeer gaaf heel vriendelijk ontvangen Koffie en nog een motor beugel over genomen voor weinig geld super dag prachtige omgeving voor herhaling vatbaar
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Afgelopen woensdag 27-08-2014 vanuit Beverwijk naar Amsterdam Centraal gereden. Bij buitenhuizen bij de pont overgang moest ik wachten omdat die net was vertrokken. Ik parkeerde en nog geen 5 minuten later stonden er andere mannen omheen om te bedwonderen. De solex ziet er namelijk als nieuw uit en blinkt in de zon. na uitleg van mij kwam de pont alweer terug en reed ik verder aan de overzijde. Bij het passeren van anderen fietsen staken die een hand op.Zo leuk vonden ze die, echt heel leuk.
Niet solex gereden vandaag, maar met een VW 1200 (kever) naar het oldtimerfestival in Moerdijk geweest heleboel solex-en gezien!! van alles wat, had ik niet verwacht moet haast wel van een van jullie zijn geweest.
Ook nog een man met een eitje voorbij zien gaan, helaas het eitje nergens meer gezien....
Kever . . . echt een hele leuke auto! ik heb zelf diverse types gehad, ook de 1200 (leuke ovale achterlichtjes en van voor de kleine roostertjes onder de koplampen). Samen met enkele vrienden hebben we de Keverclub in Roermond opgericht. Wat een tijd
Mooi, een Wartburg heb ik ook gehad. Camping Limousine '57. Wat een superauto, had ik nooit weg moeten doen. Gekocht voor 100 DMark vlak na de val van De Muur, en meteen voor 750 gulden doorverkocht. Snelle winst maar achteraf toch een kater
Wartburg rijden deden we bij ons in de familie al sinds de Jaren 60. Op een gegeven moment hadden mijn vader en 2 broers van hem ieder een Wartburg. Voor de Wartburg periode waren de DKW's erg in trek bij ons. Je ziet, altijd al met tweetakten in de weer geweest. Een van die Wartburgs was zelfs wat opgevoerd, maar naast een boel vermogenswinst was er helaas ook een veel hoger brandstofverbruik.
Leuk verhaal over Wartburg ik had een Wartburg (twee takt) waar de versnelling in de achteruit niet werkte mijn vrouw ging met mijn schoonmoeder en kinderen naar haar familie in Brabant om Opa te begraven.s'Middags belde ze joh hij wil nu alleen maar achteruit een tweetakt loopt bij slechte afstelling net zo makkelijk vooruit als achteruit,mijn advies toen zoek een paar neefjes en laat hem vooruit aanduwen het lukte en ze is weer vooruit thuisgekomen ding overigens goed verkocht met in de advertentie ACHTERRUIT kapot vr gr Hans Welp
Wartburg Station (Camping?) heb ik ook nog een tijdje gehad zo rond 1972. Nu nostalgie maar toen schaamde ik me ervoor. Weet nog dat ik mijn brood vergeten was mee te nemen bij vertrek en een blokje rond reed om weer bij mijn huis te komen. Reed ik mijn eigen rookwolk in die in de straat was blijven hangen. Niet normaal meer wat ik had achtergelaten in dat straatje.
Mercedes 200D.... kreeg nog geen frikadel uit de mayonaise getrokken. Ik heb trouwens ook nog een DKW Junior gehad toen ik 16-17 jaar was. wat een zonde, het ding werd gewoon afgejakkerd en daarna afgedankt
Met dit weer, moet je op de Solex zitten. (verplicht) 50km vandaag. Niet te warm, bijna geen wind, zwoel luchtje en maar lekker tuffen hoor. Geweldig zo langs de zeedijk. Kan haast niet leuker.
Vanmiddag was hier weer de jaarlijkse Solexrace. Deze keer helaas niet mee kunnen doen. Het lijkt toch wel elk jaar harder te gaan. Bij ons geen wielrenwedstrijd maar echte solexrace en dus moeten trappers verwijderd zijn.
Dus helaas geen ritje vandaag maar wel een mooie race gezien.
Jammer, blijft in mijn optiek leuk, een solex die duidelijk een ander toerental draait dan de rest.
Inderdaad kleine rollen hebben als ernstig nadeel dat hun contacthoek al heel snel kleiner word en dan verlies je de mogelijkheid veel koppel over te brengen . dat was mijn 2e 2014 project en solex met een rol van 60 rond en veel toeren, alleen dat project is maar op 3/4 gekomen omdat project 1 voor de 24 uur meer tijd kostte dan geplanned ( en het leeg moeten halen van het ouderlijk huis dat eindelijk verkocht werd heeft ook weken gekost)
Gisterenmiddag heeft de Solex Oto zijn eerste wat langere testrit gemaakt. Een rondje van ca 30km vanuit Drunen, via Elshout, Haarsteeg, Herpt, Wijk en Aalburg, Genderen, Waalwijk weer retour naar Drunen, dat alles inclusief 2 x een veerpont bij prima weer. Het was goed dat Dreke2 (André) ook van de partij was en wel met fietstas met "eerste hulp" artikelen, want na een kleine 8 km "verloor" ik de onderste helft van het gasmechanisme. Een zoektocht in de grasberm leverde nog het terugvinden van enkele ringetjes op, de dopmoer en het frictierubbertje waren echter onvindbaar. Omdat de bout door het stuur, de gaslepel en de "cruise control beugel" nog aanwezig waren, kon met een tie-rip die Dreke2 bij zich had een noodverbandje worden gelegd en op ca 2 km afstand bij een broer van hem 2 moertjes M6 worden gescoord. Met wat kunst en vliegwerk zodanig gerepareerd dat de tocht weer konden worden voortgezet. Thuisgekomen een alternatief systeem eronder gemonteerd, de werking is prima, frictie is oké en cruise control werkt. (zie de foto). Oorzaak van het verlies was met zekerheid dat de dopmoer niet strak genoeg vast zat, maar dit was nodig om het mechanisme zo goed mogelijk te laten werken, kortom niet alle componenten/ringetjes waren goed op elkaar afgestemd. Trilling van het frame van de niet afgeveerde Solex blijkt toch niet te onderschatten. De "originele" gasspaak zoals getoond in een berichtje gisteren, had ik in de ochtend al verwijderd omdat het omgezette stukje telkens uit de gasschuif schoot, dus weer even terug naar een regulaire spaak met nippel, waarbij een stukje krimpkous het loslopen van de nippel voorkomt. Tja en dan zie je na zo'n rit door de polder dat er nog meer "kinderziekten" optreden die eventjes moeten worden verholpen. Het moertje van de voorrem handle ontbrak, M6 moertje die juist in het ronde gat valt, de volgende toch maar met wat Locktite vastzetten. En op de beurs volgende week hier in Drunen ook eens uitkijken naar een nieuwe beugel voor de voorrem. De zeskantbout bij de huidige zit niet fijn in zijn zitting, deze zitting of de bout zijn op wat plaatsen door langdurig/veelvuldig gebruik mogelijk wat rond waardoor bij sterk inknijpen van de voorrem de kabel lost. Niet handig dus. Last but not least moet er nog wat aan de verbinding van uitlaat en spruitstuk worden gedaan dat deze wat beter aansluit. Nu is het aantal dB toch wel wat aan de hoge kant en is het "klapperen" op een gegeven moment toch irritant.
Verder liep de OTO prima, tegen geringe wind op ca 32 km/h, gemiddeld zo'n 34,5-35 km/h en af en toe een piekje naar 37,5-38 km/h, aldus gemeten op de teller van Dreke2 die naast me reed op die momenten.
Vandaag maar eens alle bouten en moeren van de OTO checken daar alles, maar dan ook alles uit elkaar heeft gelegen.
Kortom, een fijne middag gehad met nu wat "nazorg" om weer fris en fruitig het volgende ritje te gaan maken.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De kabelspanner geeft bij mij ook nogal eens problemen, slijtage van het boutkopje en het plaatje waar deze invalt. Soms verbuig ik het plaatje iets zodat het boutkopje er dieper invalt en soms , als er niets meer aan te redden, vervang ik dat komplete remgedeelte.
De gasspaaknippel kan je borgen met locktite of gewoon met een druppeltje nagellak of een drupje verf, dat hebben de meesten van ons we in de schuur staan, hoef je niet iets duurs te kopen waarvan je maar een paar druppels nodig hebt.
Zo heb je nogwel een aantal punten waar in de loop der tijd wat lostrilt en in het gras verdwijnt, afgelopen week had ik een losgetrild schetsplaatboujte, de onderste, en deze ligt ook ergens in het gras. Het bovenste borstboutje klemde niet hard genoeg aan het vork gleufje met als gevolg dat de motor wat scheef opgedrukt werd. De berijder had er niets van gemerkt en het viel mij op bij het wegzetten van de Solex.
Oh ja, bij het monteren van een nieuwe gasspaak : eerst het stuur op de goede, voor jou prettige hoogte zetten en dan pas de spaak op lengte maken.
Ik ben gisteren mijn speldje van de Duitslandtocht verloren. Had een vermoeden waar het ongeveer was.
Vandaag wezen zoeken op 3800, geen zin in lopen dus 5 minuten op loopsnelheid gereden. Nu zit er echter een heel raar krakend geluid in het blok, lijkt op iets wat niet in orde is met de koppeling..... Nu geen tijd om naar te kijken.
Ik ben gisteren mijn speldje van de Duitslandtocht verloren. Had een vermoeden waar het ongeveer was.
Vandaag wezen zoeken op 3800, geen zin in lopen dus 5 minuten op loopsnelheid gereden. Nu zit er echter een heel raar krakend geluid in het blok, lijkt op iets wat niet in orde is met de koppeling..... Nu geen tijd om naar te kijken.
Van de ene pech in de andere
Han
Tja, Solex he. Je blijft eraan sleutelen. Leuk toch.
Ik gebruik voor dat soort zaken Nyloc moeren. Trillen niet los. Rem gedeelte gewoon vernieuwen. Is toch een belangrijk ding. Geen risico nemen want ze schieten ook wel eens door.
Ik heb vandaag ook een rit gemaakt. Gestart om 9 uur in Wageningen, in Renswoude de snelweg naar het westen genomen, verder door Woudenberg-Zeist-Groenekan-Maarssen langs de Vecht, Angstel, Holendrecht en Amstel naar Badhoevedorp. Gegeten bij mijn moeder. Vandaar naar mijn broer in Vijfhuizen en terug via Schiphol, Aalsmeer, Uithoorn, Mijdrecht, Wilnis, Vleuten-Utrecht, Cothen, Langbroek en vanaf Doorn via de provinciale weg naar Wageningen. Aankomst 18.30 uur. Al met al 233 km. Veel gezien onderweg en genoten van de Solex. Door zijn vrijloopkoppeling en verbeterde trekkracht rij je moeiteloos, ook door stedelijk (=stoplichten) gebied. Nogmaals bedankt Jan.
Ik hou er niet van stil te komen staan zonder benzine. Voor zo'n rit neem ik 5 liter in de fietstas mee, dan hou ik altijd ruim over. Ik kwam nog 15 Solexen tegen in Cothen.
Ik heb vandaag ook een rit gemaakt. Gestart om 9 uur in Wageningen, in Renswoude de snelweg naar het westen genomen, verder door Woudenberg-Zeist-Groenekan-Maarssen langs de Vecht, Angstel, Holendrecht en Amstel naar Badhoevedorp. Gegeten bij mijn moeder. Vandaar naar mijn broer in Vijfhuizen en terug via Schiphol, Aalsmeer, Uithoorn, Mijdrecht, Wilnis, Vleuten-Utrecht, Cothen, Langbroek en vanaf Doorn via de provinciale weg naar Wageningen. Aankomst 18.30 uur. Al met al 233 km. Veel gezien onderweg en genoten van de Solex. Door zijn vrijloopkoppeling en verbeterde trekkracht rij je moeiteloos, ook door stedelijk (=stoplichten) gebied. Nogmaals bedankt Jan.
Groet,
Huub
Kijk das niet kinderachtig zo'n ritje Huub, en idd met een setje van JdeL rijd het een stuk lekkerder.
En deze losse onderdelen zijn zo leverbaar bij b.v. Solexservice.com . Goede prijs en snelle levering.
Standaard in leveringsprogramma zijn de remspanners die de spanbout links hebben zitten, ik zoek een rechter uitvoering. Als het niet gevonden wordt, dan alsnog een linker versie ombouwen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vandaag de najaarsrit met de club gehad. Naar Zutphen om daar de Solexen te exposeren ihkv open monumenten dag.
Kleine 20 man reden er mee, 1 uitvaller die op de bezemwagen ging.
Vanmorgen was ikzelf ook bijna uitvaller; leiding van de tank losgescheurd. Gelukkig gebeurde het ongeveer 2km van huis en kon ik rijdend met de tank vasthoudend weer terug en een andere Solex meenemen.
Deze is nog met Tin te solderen na goed ontvetten. Misschien het leidinkje doorsnijden en een slangetje ertussen om spanning te voorkomen ??
De tanksteuntjes met zilver o.i.d. solderen. ben er al een paar tegengekomen die ook met tin tijdelijk vastzaten en uiteindelijk toch weer loskomen.
Klopt ik had het ook. Nu doorgezaagd en slangetje. Voordeel ook, is dat je de wartels niet telkes moet losdraaien en dat geeft toch minder kans op schade en lekken.
Wat ik nu ook heb gedaan is, de aansluiting van voorspatbordje met cartertje, dichtgeplakt met een reepje tape. (van die stofachtige tape). Het blijft echt een heel stuk schoner onder de motorkap.
Vandaag een ritje gemaakt samen met Dreke2 vanuit Drunen via Helvoirt, Haaren, Esch naar Boxtel en daar even gezellig "gebuurt" bij Jan Wikkelbie! Pitstop op de heenweg bij Eetcafé De Oude Ketting in Boxtel, alwaar we een super "truckersbal" hebben gepakt een een glas gele vitamine. De terugtocht verliep via de zelfde Brabantse dorpjes en eindigde op het terras van Dreke2 in Drunen. Totale afstand was 65km, gemiddelde snelheid 31,5 km/h , mogen we tevreden over zijn! Voorwaar een gezellige en zonnige middag en een mooie 2e testrit voor mijn OTO. Vanavond de OTO weer even gepoetst, de white wall bandjes afgesopt, want morgen staat hij in de Stulp te Drunen i.v.m. de Oldtimer Beurs. Ik ga ervan uit zeker een aantal forumleden meer nu eens live te ontmoeten!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Weekend vol oldtimers gehad, zaterdag met 2 solexen naar Alphen ad Rijn gereden totaal rond de 50km. Veel mooie bromfietsen gezien en een solex 5000.
Zondag naar de oldtimerdag in Voorschoten gereden was lekker dichtbij. En verrek nog solexen gezien ook, een spaarsolex hoe de eigenaar het noemde, een sleutelgat met kinderzitje, en op het einde kwam ik nog iemand tegen op een fraaie gerestaureerde oto. Mensen van hier?? Er stond van alles wat zelfs een REX tandem. Veel aardige mensen gesproken en een lekker zonnetje.
Op de terugweg maakte de oto een vreemd bijgeluid en sloeg af bij het bijna stilstaan en de stoplichten.... Iets voor komend weekend maar weer.
Ik zal nog even een fotoplaatsen als dat wil lukken.
Groetjes!!
Last edited by janbraadpan; 16/09/1405:03 AM. Reason: Computer uit het raam gesmeten
Hup, daar gaan we weer met de Solex. Je sleutel plezier blijft er wel op peil van he.
Ja ook hier was zaterdag middag een marktplein vol prachtige oldtimer auto's. Ook een Opel Commodore 2,8 liter GSS waar ik zelf ook een jaartje of 35 geleden mee rond knalde (mooie 6 cilinder met 2 hele grote 4 gaats carburateurs erop. (4a1 voor de kenners), natuurlijk met automaat. Ohja de benzine was heel goedkoop voor mij toen.
Dat is zeker waar Alfons, die solex probleempjes treden altijd ineens op sochtends rijdt hij super, en eind van de middag ineens raar geluid en uitval.
Altijd leuk om je oude auto terug te zien, of de auto waar jezelf in je jeugd op de achterbank zat. Ik ben jonger dan de meeste hier (denk ik) maar toch stond de auto er waar ik als jongetje op de achterbank zat.
Je ziet ze nauwelijks nog een Skoda 105L uit 1985 was toen de goedkoopste nieuwe auto die te koop was, nog onder de 10.000gulden. Echte skoda Oostblok wagen met de motor achterin wat zakken potgrond voorin, geen gordels en de bedrading hing er los bij. Geweldig om weer te zien.
Het was toen zeker geen status auto, tegenwoordig zijn die skoda's aardig "dikke bakken" maar dat komt natuurlijk door VW.
Ook de opvolger hebben we gehad de skoda favoriet (1989-1996) zie je ook niet meer, na inruil bij de dealer zijn die wagens allemaal terug naar Tsjechië gegaan.
Deze laatst genoemde hebben wij tot 2004 gehad in de kleur PAARS (daarvoor een rode) er stond 200.000 op de teller.
De laatste dagen veel gereden op de Amuse. Maar vanavond ook eens even met de Dapp op pad geweest. Ook super lekker. Lekker gangetje erin en natuurlijk ook eens het gas erop.
Vandaag eens met de Solex van Mirjam op pad geweest. Een hele goede Solex. Maakt wel een stuk meer herrie dan de Amuse, dat is zeker. Maar zoals een Solex moet lopen.
Uurtje met de oto gereden hij loopt weer super!! Vorige week maakte de zuiger vreemd geluid. Achteraf lekke pakking, spruitstuk ook maar meteen gedaan hij loopt nog beter lijkt wel.
Vandaag heerlijk gereden met de solex oto van rotterdam zuid naar Pernis daarvandaan naar de Benelux tunnel, door de tunnel naar schiedam, vandaar langs de maasboulevard via de Erasmusbrug naar de van Brienenoordbrug, over de brug via Barendrecht weer naar rotterdam zuid. ongeveer 45 km met een snelheid van 25 km/p.uur En dat met een heerlijke temperatuur.
Loopt niet zo mooi als dat ie zou moeten. De klepstelen hebben teveel speling waardoor ze lucht naar binnen zuigen. Deze Ducati loopt daarom niet zo mooi stationair en langzaam rijdend loopt ie ook niet zoals zou moeten, maar op snelheid loopt ie wel goed.
En pas op, zo'n apparaat loopt ver over de 50 km\h. Eigenlijk meer tegen de 60 km\h.
Ja, hij zij dat hij tegen de 60 liep, ik lachen. Dat ding??? jaja zij hij, dat ding.
Ja, heb vandaag ook nog eens een ritje gemaakt bij valavond. Rijden kwam er de laatste tijd niet meer van, 'k was haast vergeten hoe ontstressend het op een mens kan inwerken als het motortje lekker loopt. Ondanks dat later op de avond het mooie weer omsloeg, en ik de terugtocht door de regen heb vervolgd, was het een heerlijk ritje.
Thuis aangekomen merkte ik dat twee spaken van het achterwiel waren gebroken. Voorlopig kan ik er best niet meer mee rijden, want tussen de afgebroken spaken zitten nu nog maar twee spaken. Het wiel dat er opzit heeft een Italiaanse velg, ook is het op een andere (vindingrijke) wijze bespaakt dan mijn oude BnR wiel dat ik (ook) nog heb.
Zou het een goed idee zijn om uit mijn oude wiel een paar spaken te recupereren zodat ik toch verder kan zodra ik even tijd heb om het wiel weer te fixen?
Last edited by AlienSolexfiend; 05/10/1408:58 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Leuk ritje, sloehaven vaak zeehondjes gezien in het voorjaar vanaf het dek kan daar flink tekeer gaan.... Zo vlak voor de haven
Jazeker. Dan langs de zeedijk en dan kun je op het strandje af en toe ook die zee hondjes zien. 2 keer meegemaakt. 3 en 5 stuks. Leuk he. (Hebben ze in Brabant niet).
Ja, heb vandaag ook nog eens een ritje gemaakt bij valavond. Rijden kwam er de laatste tijd niet meer van, 'k was haast vergeten hoe ontstressend het op een mens kan inwerken als het motortje lekker loopt. Ondanks dat later op de avond het mooie weer omsloeg, en ik de terugtocht door de regen heb vervolgd, was het een heerlijk ritje.
Thuis aangekomen merkte ik dat twee spaken van het achterwiel waren gebroken. Voorlopig kan ik er best niet meer mee rijden, want tussen de afgebroken spaken zitten nu nog maar twee spaken. Het wiel dat er opzit heeft een Italiaanse velg, ook is het op een andere (vindingrijke) wijze bespaakt dan mijn oude BnR wiel dat ik (ook) nog heb.
Zou het een goed idee zijn om uit mijn oude wiel een paar spaken te recupereren zodat ik toch verder kan zodra ik even tijd heb om het wiel weer te fixen?
Bij de rijwielhandel een paar nieuwe spaken, spaaknippels en nippelplaatjes halen. Ben je voor een paar euro klaar en als je het zelf niet wilt repareren dan laat je de rijwielhersteller de spaken erin zetten. Dan wordt je wiel ook ook op slag nagekeken en eventueel weer netjes met minimale slag afgesteld.
Vandaag ritje vanuit Vorden gedaan met 52 Solexen. Rond de 70 km,met slechts 2 uitvallers,waaronder een Tenor. Er reed ook een witte Motobecane mee ! Beetje koud maar wel leuk !
Ook ik heb meegereden met de Vroem-vroem tocht vanuit Vorden. Of moet ik zeggen de Sjoerd en Ria tocht? Een prachtige rit door Gelderland. Omdat je op een Solex prima kunt rijden zijn we vanuit Wageningen en Oosterbeek met de Solex naar Vorden gereden. Het was goed te doen. Totaal 187 km. Ruurd 157 km. De Solex van Tonnie was al smerig voordat ze begon. De anderen werden dat wel op de bospaadjes. Misschien is er wel een wereldrecord gebroken: 52 Solexen op een pont. Wie weet.
De bospaadjes zijn een onderdeel van de voorgeschotelde rit. Waarom zoveel kilometers? Omdat je met de auto naar het startpunt kunt rijden maar ook met je Solex.
Vandaag met de 3800 even rondje gereden kijken of de lekkage is opgelost, geen last meer van.
Daarna nog even met Moby die sinds woensdag weer in elkaar staat, kwam nog een solex tegen (3800) verderop stond ik stil met een gebroken remkabel de solex tufte vrolijk langs me heen.
Bij de rijwielhandel een paar nieuwe spaken, spaaknippels en nippelplaatjes halen. Ben je voor een paar euro klaar en als je het zelf niet wilt repareren dan laat je de rijwielhersteller de spaken erin zetten. Dan wordt je wiel ook ook op slag nagekeken en eventueel weer netjes met minimale slag afgesteld.
Maat 13 is het dikste dat hij kan leveren, moeten het dikkere spaken zijn? Volledig opnieuw bespaken zou bij de fietsmaker een dure aangelegenheid zijn, ongeveer 100 Eur o. Ook omdat hij ze nog eens op lengte moet maken.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Spaak 13 heeft een dikte van 2,3mm, kan je zo nameten met een schuifmaat, die heeft de hersteller wel. 100euro is een fors bedrag, daar koop je bijna een compleet achterwiel voor, nieuw , met remnaaf.
Ik zal het eens meten met mijn schuifmaat. Nu is het zo dat mijn wiel op een speciale manier gespaakt is, dus met de lengte zal ik ook rekening moeten houden.
Ik dacht er ook al aan om ze bij Ad te bestellen, maar ik weet niet zeker of het in mijn brievenbus past.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik zal het eens meten met mijn schuifmaat. Nu is het zo dat mijn wiel op een speciale manier gespaakt is, dus met de lengte zal ik ook rekening moeten houden.
Ik dacht er ook al aan om ze bij Ad te bestellen, maar ik weet niet zeker of het in mijn brievenbus past.
Meet ook de diameter van de spaaknippel/het gat in de velg, er zijn namelijk verschillende maten van.
Alweer een echte rit gereden. Wageningen via Oosterbeek (SolexRuurd) naar Doetinchem voor de Pegalex IJzer Solextoertocht. Langs de Oude IJssel stonden veel ijzerverwerkende bedrijven. Een prachtige tocht. Van Doetinchem via Gaanderen-Ulft naar Anholt en terug. 's ochtends toen het net licht werd weggereden en 's avonds toen het donker werd was ik weer thuis. Totaal 180 km en 7 uur Solex rijplezier.
Alweer een echte rit gereden. Wageningen via Oosterbeek (SolexRuurd) naar Doetinchem voor de Pegalex IJzer Solextoertocht. Langs de Oude IJssel stonden veel ijzerverwerkende bedrijven. Een prachtige tocht. Van Doetinchem via Gaanderen-Ulft naar Anholt en terug. 's ochtends toen het net licht werd weggereden en 's avonds toen het donker werd was ik weer thuis. Totaal 180 km en 7 uur Solex rijplezier.
Ik zal het eens meten met mijn schuifmaat. Nu is het zo dat mijn wiel op een speciale manier gespaakt is, dus met de lengte zal ik ook rekening moeten houden.
Ik dacht er ook al aan om ze bij Ad te bestellen, maar ik weet niet zeker of het in mijn brievenbus past.
Meet ook de diameter van de spaaknippel/het gat in de velg, er zijn namelijk verschillende maten van.
Goed dat je me hier attent op maakt, ga ik meten.
Origineel bericht van: Pierre
ik haal al mijn spaken bij de plaatselijke fietsen maker zij kunnen alles wel bestellen als ze het niet in huis hebben kwa dikte en lengte gr pierre
Als blijkt dat ik maat 12 nodig heb, zal ik de buurt eens affietsten.
Vorig jaar had ik net hetzelfde, juist de verzekering betaald en dan de Solex in het hok moeten laten staan.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als blijkt dat ik maat 12 nodig heb, zal ik de buurt eens affietsten.
Vorig jaar had ik net hetzelfde, juist de verzekering betaald en dan de Solex in het hok moeten laten staan.
Ja, je kan wel eens pech hebben.
Ik heb er 3 van staan, de B&R, maar dan wel met Franse motoren erop en dat is een zorg minder. Op de rest van de frames zijn ook diverse Franse aanpassingen gedaan waardoor het allemaal wat minder kwetsbaar is.
Ja, toch nog effe vandaag een 30 km ofzo. Zal toch 1 van de laatste keren zijn denk ik. Effe lekker uitgewaaid hier.
Je moet jezelf met dit frissere weer wel goed inpakken met onderandere Thermo broek en shirt. Een paar hand schoenen is nu ook niet overbodig. (Lidl, €5,- , skihandschoenen)
Ja, toch nog effe vandaag een 30 km ofzo. Zal toch 1 van de laatste keren zijn denk ik. Effe lekker uitgewaaid hier.
Je moet jezelf met dit frissere weer wel goed inpakken met onderandere Thermo broek en shirt. Een paar hand schoenen is nu ook niet overbodig. (Lidl, €5,- , skihandschoenen)
Gelukkig was het nog 15 graden hier, dus had geen extra kleding nodig. Maar thermo kleding heb ik hier ook liggen en dat werkt heel goed, voor als het straks echt kouder wordt.