De vervroegers die vroeger gebruikt werden kan je verdelen in vervroeger met vacuum die kunnen verlaten en vervroegen.
En in vervroegers waarbij de onderdruk (vacuum ) het ontstekingspunt alleen konden verlaten .
En in vervroegers die geheel alleen op het vacuum werken.

Vervroeging werkt met gewichten die bij hoger toerental steeds verder een veer kunnen indrukken en dus vroeger ontsteken.
Wordt bij veel gas geven een betere cilindervulling verkregen dan wordt de verbranding sneller en zal het vacuum minder worden en de grondplaat van de ontsteking wat verder vooruit draaien,
Gaat het toerental nu weer stijgen dan zal het vacuum onder de klep weer hoger worden en zal de grondplaat verder terug draaien en de onsteking weer vroeger komen.
Dan het systeem wat in Amerika lang werd toegepast werkt weer anders.
De vervroeging wordt geregeld met de centrifugaal gewichten en kan alleen vervroegen bij het stijgen van het toerental in twee stappen ,eerst een regeling voor het lage toerental door een stel zwakke veren en bij hogere toerental door een sterker veersysteem.
De verlating gaat door middel van het afremmen door een rem die op de onderdruk werkt en zo dus allen maar minder voorontsteking zal geven.
Dit remmen gaat op een ring die door de gewichten aangedreven wordt ,en dus deze meer of minder laat vervroegen.
Dus iedereen heeft toch gelijk.