Je kan balansceren hoe je wil, maar als de handel bij bepaalde toerentallen heftig gaat trillen (resonantie van de beugel en niet een maat voor het goed geballansceert zijn )is de vertkale trilling nog te groot.
Deze trilling is zeer gevaarlijk voor voor de grote tol (het vliegwiel ) on deze te volgen.
Een sneldraaiende massa (vliegwiel) kan geen heen en weer gaande beweging , en daarom zal na een bepaalde tijd he hart uit het vliegwiel breken.
Een sneldraaiende vliegwiel kan wel een snelle ossielerende beweging maken zonder problemen.
IK zal proberen het duidelijk te maken met een gewoon solexwiel.
Houd een solexwiel met bijde handen stevig vast aan de aseinden,en laat iemand een flinke draai geven aan het wiel.
Je zal nu merken dat het wiel wel een ossilerende bewegin wil maken als je dat met de handen wil proberen.
Dat ossilerende beweging kan op verschillende snelheden gebeuren zonder problemenen zelfs op verschillende snelheden .
En vooral op de trilling van zijn eigen toerental.
Maar nu komt het , deze beweging kan niet een beweging zijn in maar een richting.
Bij voorbeeld alleen in een vertikale richtng ,of alleen in een horizontale richting.
Probeer het maar in een richting b.v. vertikaal dan zal er meteen aan felle reactie komen van in een andere richting dan de vertikale die we gedacht hadden.
Hoe dan ook de beweging zal meteen een zeer felle reachtie geven die anders is dan het had moeten zijn.
En nu komt het waar niemand aan denkt dat de tol op een heel andere plaats zit dan waar we zitten te balansceren en daardoor ontstaan grote problemen bij de solex balans probleem.
Wanneer de tol (vliegwiel ) ver van de onbalans zit zal je een ander mannier moeten topassen omdat het zware wiel een grte invloed heeft op de beweging die overblijft na het ( z.g. balansceren ) van de massa van het gehele blok van de solex.
Monteer het gehele blok en plaats een zij deksel met een gat waar je doorheen kan kijken naar het midden van het gat.
Maak pecies op het midden van de kruas een klein blinkende stipje (puntje) en laat de moter snel draaien met een andere moter op een hoog toerental .
Kijk nu door het gat in de deksel met een vergrootglas naar het midden van de krukas naar het blinkende middenpunt.
Monteer de moter op zijn eigen orginele bevestiging.
Nu zal je zien dat dat puntje een cirkel zal beschrijven door de onbalans.
Als het goed is zal het blinkende puntje een ronde cirkel te zien geven,maar meestal niet.
IN kombinatie met het vliegwiel zou dat wel moeten.
Dus bij een goede balans instelling zal dat cirkel rond moeten zijn bij een solex en dan liefst zo klein mogenlijke cirkel.
Dat is een niet makkele mannier om het goed te krijgen.
Dus diegenen die een solexkrukas kunnen uit balansseren. zonder de gehele aanhang begin dan in je eigen maar een beetje te lachen.
Meer weten , meer vragen.