Vandaag ook een vervelend dingetje ondervonden.
Afgelopen tijd heb in een reservemotor gereviseerd.
Vandaag de motor afgebouwd op de werkbank , tank ,spruitstuk en carburateur met decompressie onderdelen eraan gemonteerd.
De motor even op de werkbank laten draaien , alles in orde ,goed starten en goed op het gas reageren , mooi.
Vanmiddag de motor op een frame gezet en weer gestart.
Op een gegeven moment springt ,door de trillingen op de luchtfilterbeugel , het decompressie (borg)veertje eraf.
Dat gebeurt wel vaker en als ik hem niet direkt op de grond zie liggen dan pak ik even een andere ,die op de grond kom ik wel weer tegen met opruimen.
Dus de motor ,met een nieuw veertje maar weer gestart om te kijken of alles goed werkt om een proefritje te gaan maken.
In ene keer slaat de motor vast confused ??
Was da ?? vreemd !!
Kop , cilinder en carterdeksel eraf gehaald en jawel hoor , daar is het veertje ,in drie stukken gehakt.
Drie gebroken zuigerveren en een (gelukkig) ondiep groefje in de cilinderwand , lekker hoor.
Het was een nieuwe 40mm zuiger in een nieuw geboorde cilinder .
Uiteidelijk de schade nog enigzins kunnen herstellen , cilinderwand weer glad gekregen ,op het dunne ,ondiepe groefje na dan en ook de zuiger was nog te redden.
Nieuwe veren erop en na goed schoonmaken alles weer in elkaar gezet.
De compressie valt niet tegen, zo met de hand gevoeld.
Hierna toch maar weer gestart,spannend.

De volgende keer ga ik toch maar eerst het veertje opzoeken voordat ik een motor start whistle.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy