Beste forumlezers,
Ik heb jullie al eens lastig gevallen met mijn vraag waarom de solex waar ik op rijd steeds problemen krijgt met het big end. Alle suggesties leverden tot nu toe geen duidelijkheid op. Bijvoorbeeld een loszittend lager, uitgelopen lager, los zittende koppeling enz. Omdat ik het big end gedoe een beetje zat was, heb ik een ander blokje gekocht ( een gereviseerde 3800 uit 1974) en heb mijn afgedraaide JRT cilinder met 16 mm spruitstuk en uitlaat gemonteerd. Zonder de JRT cilinder liep de gereviseerde 3800 rond de 32 km/uur. Met mijn ‘opvoersetje’ loopt de Solex iets sneller maar naar mijn gevoel trekt hij veel beter op. Om dit enigszins te kwantificeren heb ik een acceleratie test uitgevoerd. Vanaf stilstand tot 30 km/uur gaat in ongeveer 12 seconden en van 30 tot 35 tussen de 11 en 14 seconden afhankelijk van de iets aanwezige zwakke wind. Voor de grap ben ik ook al filmend de Grebbeberg opgereden. Dat lukte met het oorspronkelijke OTO motortje niet zonder stevig bijtrappen. Nu gaat het relatief fluitend. De video is via de link te bekijken.

Groet,

Huub Haaker

http://www.youtube.com/watch?v=8V5VJsauMw0