Soms gaan de zuigerveren trillen d.w.z. ze gaan trillen lang de omtrek,dus ze gaan b.v op 3 tot soms 5 maal aan de omtrek trillen.
Dat is zichtbaar aan de omtrek (buitenkant) ,hier ontstaan dan blinkende en doffe plaatsen .
Is dat bij een nieuwe zuiger dan zijn er dat meestal drie plaatsen.
Als de veer op resonantie gaat trillen dan komen er vier plaatsen bij en zal dus niet goed afsluiten.
Je hebt nu twee mogenlijkheden
De veer gaat na een bepaalde tijd wel goed afsluiten.
Of de veer gaat gewoon in stukken breken.
De oorzaak is ,de veer is op een verkeerde mannier om de zuiger geplaatst door iemand.(te ver open gebogen)
Hierdoor is de zuiger te sterk driekantig geworden als hij in de cilinder zit(ligt aan op de twee uiteinden en aan de tegenovergestelde kant van de ronding.
Als nu de verbrandingsdruk achter de driekantige zuigerveer komt
gaat deze tegen de cilinder aanliggen, om vervolgens bij het passeren van een der poorten weer heel snel de driekantige vorm aan te nemen en raakt zo in een sterke trilling en ontstaan er aan de omtrek sterke slijtplekken meestal 4- 6- 7- plaatsen.
Als dit zo is dan moet je nieuwe zuigerveren plaatsen,
Dit gaat niet meer over tot de veer breekt.
Hetbruin aan de zuiger is een goed teken ,Dan zit er nog niet te veel zand in de motor