Dat er mogelijk iets niet goed was met de krukas en het krukaspennetje heeft me doen besluiten om bij Ad van Heerbeek een andere krukas te kopen. Deze zit nu sinds oktober 2010 in mijn Solex. Maar een volgend punt kwam bij me op toen ik bij mijn slimme bromfiets hobbyist (Erwin Bouwmans) was voor het afdraaien van 0,2 mm van de JRT cilinder (dit i.p.v. het afvlakken van de cilinderkop). Hij suggereerde om te kijken of de pistonpen wel loodrecht staat op het carter. Hij doet dat door op het carter twee spie-pennen te leggen en dan te kijken of de pistonpen (zonder zuiger in de drijfstang gemonteerd) deze gelijktijdig raken. Dat trucje kon hij niet met mijn Solex uithalen omdat er te veel zijwaardse speling in de drijfstang/big-end verbinding zat. Gelukkig zat er geen voelbare verticale speling in de drijfstang.
Ik ben benieuwd of Solex reparateurs het loodrecht op het carter staan van de zuiger/pistonpen controleren. Als dat niet het geval is dan buigt Erwin Bouwmans de drijfstang zodat het geheel wel loodrecht komt te staan. Ik lees wel wat jullie ervaring is op dit punt.

Groet,

Huub Haaker