zie ook mijn bericht hierboven, als extra opmerking ik zie ook vreselijke aanloopsporen en slijtsporen op de spoel, is de spoel zover door dat de isolatie niet meer genoeg is om de vonk binnen te houden ?
dit soort sporen zie je vaak bij een "over de kop" gedraaid vliegwiel, te vaak en te vast op de krukas dan rekt het gat waar de krukas-conus in komt en zakt het vliegwiel te diep.
voor de dunne lichtspoel geen probleem, voor de dikke ontstekings spoel wel. Ook als je een nieuwe spoel besteld ( had je gedaan) opletten dat deze goed vrij loopt van het vliegwiel .
Start hij ook slecht van, een aanlopend vliegwiel maat het rond draaien van de motor een factor moeilijker.

Als het vliegwiel aan de achterkant het carter nog niet raakt ( hoort origineel een brede spleet tussen te zitten maar dat is al heel vaak een best beetje minder) is er nog redding mogelijk door de palen waarop de ontstekings spoel staat iets in te korten. is met een vijl goed te doen, wel oppassen dat de uitstulpingen en/of paspennen die op de spoel poolschoenen zitten nog wel in de centreer gleuf kunnen vallen, als deze gleuf te ondiep wordt ( om genoeg speling voor de spoel te maken) moet er aan de poolschoenen ook iets bijgewerkt worden, eventueel verwijderen, centreren door alleen de bouten is vaak goed genoeg , zo niet dan de spoel monteren met een ca 0.5 mm dik stukje blik tussen poolschoen en magneten en die na vastzetten bouten weer verwijderen .

Last edited by Joan; 23/01/20 07:37 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)