Hallo. Ik ben Willem Terras uit België. Nieuw in de Solex wereld, wel enige ervaring met oldtimers en zoon van een garagehouder.

Einde vorig jaar mijn twee solexen gekocht na de opkuis van de benzineleidingen en nieuwe benzinepompmembraantjes gingen ze allebei onmiddellijk aan de gang. Heb er ondertussen al weer ene verkocht. Op het einde van december kreeg ik mijn nummerplaat. Op 31 januari zeker een uur rondgekard...zalig...tot mijn laatste halte en daarna NIETS meer...tot op vandaag.
Ondertussen heb ik gans dit forum afgelezen (beetje overdreven, ik geef het toe) maar ik ben ten einde raad. Ik wil even oplijsten wat ik allemaal heb gedaan en ik splits het op in 'vuur' en 'benzine'.

Vuur :
als ik de bougie tegen de massa houd en rondfiets heb ik een mooie, regelmatige vonk, de timing staat volgens mij goudjuist.Nieuwe bougie, nieuwe bougiekabel, nieuwe condensator, nieuwe onderbrekingspunten. de spoel heb ik nog niet veranderd...maar gezien ik een vonk heb...

Benzine :
De motor stond los, gezien een van de vier vijzen 'dol' draaide. dat heb ik kunnen oplossen met een V-coil. De motor staat dus vast, met een nieuwe joint. Ik dacht dat daarmee het euvel opgelost was..onderdruk zuigt de benzine aan?...nee dus. De benzine loopt over door het doorzichtige buisje. de sproeier is open en, ik heb het gemeten met een schuifmaat, zit niet te diep. Alle filters vervangen, nieuwe gasschuif, nieuwe chokeschuif. het ijsje met het gaatje bovenaan is open. Bovendien : de bougie wordt wel degelijk nat.
De benzine die ik gebruik is een voorgemelde benzine van Stihl, waar hij dus dagen zeer goed op gelopen heeft.

Mijn vader zaliger zei altijd, als je benzine hebt en je hebt vuur ...dan moet ie draaien...NOT.

Alles draait mooi rond, de motor heeft een goede compressie...

Het straffe is, dat er werkelijk geen kik uitkomt, nog geen halve kuch. Nul komma nul. Op dit moment weet ik echt niet wat ik nog kan proberen.

Indien er iemand op dit forum nog weet wat ik zou kunnen proberen, please let me know.
Een goed adres van een professional, of iemand die weet wat hij doet, in België (of niet te heel ver in Nederland) is ook welkom. Indien mogelijk in de buurt van Leuven/Mechelen

Hier en daar lees ik iets van een 'buis' die te diep in de carburator kan zitten, maar heb geen idee waar en hoe...

Alvast bedankt voor alle input en hulp aan een wanhopige sleutelaar.

Last edited by Sunnybeam; 17/01/20 09:27 PM.