Originally Posted by Koosolex
Zou borgen met Loctite een oplossing zijn?
Kun je proberen. waarom het meestal fout gaat is dat de smering van de as niet goed is of dat er bijvoorbeeld zand tussen de glijlagers komt, de huls komt dan vast aan de as en zo trap je de huls mee in de rondte en dan komt er een moer los . Daarom zijn deze assen voor mij, bij een onderhoudsbeurt, ook een punt van aandacht en gaan de moeren goed klem .
Als het me erg tegenzit maak ik een nieuwe huls van een stuk gaspijp en snij daar balhoofd draad op , is net iets groter dan M25 ( 25,4) en gebruik dan zeskantige balhoofdmoeren, daar heb je tenminste fatsoenlijk gereedschap voor en die moeren hebben ook meer draadgangen .

van de klus van deze week lagen de pijpsleutels nog op de grond ( krijg je als ik aan een trapas moet werken staat hij gewoon op zijn standaard) en ter lering ende vermaeck de sleutel zoals in het solex boek, helaas heeft een 8 kantige moer veel te korte platte vlakken om fatsoenlijk met een (waaibomenijzer) steeksleutel kracht te kunnen zetten die maar op twee vlakken kracht overbrengt

het doe het zelf boek beschrijft ook dat je eerst een moer op de huls moet draaien en hem dan van rechts insteken, haalt je de koekoek want gezien de plek daar moet je maar eens zien om daar de voorgestelde steeksleutel erop te zetten, links lukt dat wel maar hoe houdt je dan fatsoenlijk die moer aan de rechterkant tegen ?


Attached Images
pijpsleutels 8 kant.jpg (232.91 KB, 138 downloads)
doe het zelf boek.jpg (140.65 KB, 136 downloads)
Last edited by Joan; 14/01/20 11:12 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)