Dit soort lagers met bronzen bus moet zijdelingse speling hebben beter nog extra "vlottende " ringen maar dat heeft solex nooit toegepast. kans dat door het 'vreten"( Engels is "Galling") van de zijkant er deeltjes zijn vrijgekomen die door de spoelpoort naar boven zijn gekomen want de sporen lijken daar te zitten .


Kromme carters is lastig te bepalen want dat dien je op een speciale manier te meten ten opzichte van de hartlijn van de gelagerde krukas en als ze zover denkt dien je ook in ogenschouw te nemen de pen op de krukas ( die 10 mm pen) verbogen kan zijn ten opzichte van de hartlijn. en dan kan ook nog de cilinder scheef geboord zijn zodat de hartlijn van de boring waar de zuiger in loopt niet haaks staat op het pasvlak van de voet ( heb dat bij diverse ALU cilinders gehad die ik heb moeten naaidraaien door de cilinder eerst over een netjes gedraaide doorn in de draaibank te hebben geschoven ) en dan met een beitel de voet licht te raken blijkt er een "waggeling "in te zitten

en vervangen door eentje met een naaldlager ??. ik had er laatst eentje met een glijlager daar heb ik het lager 2 mm smaller moeten maken, de bus 1,5 mm in moeten korten om genoeg ruimte over te houden voor de opsluitring, de om te vouwen borgring, en de moer om toch nog ruimte over te houden naar het zijdeksel toe , zo vervormd was alles dat die ruimte er niet meer was. had ook kunnen kiezen om een extreem dikke pakking te gebruiken maar dan had ik de cilinder voet boutgaten ovaal moeten maken omdat de tapeinden dan ook wijder uit elkaar komen te staan

Last edited by Joan; 20/05/18 08:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)