Gistermiddag tijdens een ritje samen met maatje dreke2 hier in de omgeving liep het tot dan perfect lopend blokje me dan toch even in de steek.
Bij een gematigde snelheid, brandstof Competition 102 gemengd met 1:35 Castrol A747 kreeg ik een aanloper/vastloper.
Na wat afkoelen van het blokje (door een stukje te fietsen met de OTO) liep het blokje voorzichtig weer een paar honderd meter.
Omdat we in de buurt van Heusden waren eerst maar even een terrasje gepikt en na een 3 kwartier weer opgestapt.
Je raadt het al (en ik wist het eigenlijk al voordat het gebeurde), na ca. 2 km opnieuw de aanloper.
Dus werd het, om verdere schade te voorkomen, een duw- en traptocht van 6 km terug naar Drunen (dreke2 heeft nu een stijf rechteronderbeen grin )
Nieuwsgierigheid is een goede eigenschap, dus na het eten toch maar eens kijken wat er aan de hand was en de pet gelicht etc.
De zuigerveren waren niet ingebrand, het geheel lijkt op het eerste oog wat te lijden aan een te schrale smering (wat gezien de 1:35 mengsmering van de brandstof niet zou moeten kunnen) en de zuiger is rondom niet gelijkmatig vervuild.
Wat is nu wijsheid in deze en waar ligt de oorzaak van het euvel?
Om die reden plaats is nu dan toch wat foto's om ook wat meningen vanuit het forum te vernemen.
De benzine die ik heb getankt voordat we gingen rijden kwam uit een jerrycan van vorig jaar, mogelijk is de Castrol deels ontmengd in het schuurtje in de winter door te lage temperatuur (vlokken?)
Ik heb nog een setje nieuwe zuigerveren liggen (de donker gekleurde in de bankschroef op de laatste foto), de vraag is of het überhaupt nodig is om ze te vervangen, van de "oude" daarom ook 2 foto's.
Mogelijk even nieuwe smeergroeven in de cilinder honen?
Alle feedback is van harte welkom!
Bij voorbaat dank voor het meekijken.













de oude zuigerveren 40,2 x 1,5


de oude zuigerveren 40,2 x 1,5


ongebruikte zuigerveren 40,2 x 1,5



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63