Origineel bericht van: Orange
Ja ik heb al wat kilometers gemaakt, maar ik merkte fisteren en vandaag dat ik hem heel moeilijk op gang krijg voordat de motor aanslaat. Hij maakt heel onregelmatige ontbrandingen waardoor hij niet start. Na veel geduld en opstartpogingen lukt het pas.

Moet ik altijd de motor van de band halen voor het stoplicht? Nu laat ik hem er stationair opstaan. Miss geen goed idee?
De koppeling van een Solex is een handig hulpmiddel als je maar heel even stationair draait. Aan het stoplicht kan het gebeuren dat dit relatief lang genoeg is zodat de rol warmer kan aanlopen dan lief is, vooral oudere rollen kunnen daar een hekel aan hebben. M.a.w. het kan van invloed zijn op de levensduur van je rol. Als ik bij het naderen van het stoplicht merk dat het langer dan een halve minuut gaat duren dan zet ik de motor gewoon uit. Dit is de reden waarom ik niet graag in de stad rijd. Ook maakte ik het al mee, zoals Geert beschreef, dat de koppeling het weigerde met het bekende resultaat als gevolg. Ik vermoed ook dat de hitteontwikkeling door het lang stationair draaien ook een ongunstig effect op de koppeling kan veroorzaken.

Het moeilijk aanslaan van de motor daar heb ik de laatste tijd ook last van. Ik denk in mijn geval: hij gaat spontaan te vlot door de compressie en ook zou ik mijn gammele decompressiehendel nog eens trachten bij te stellen.
Hoe is het bij jouw, voel je weerstand als je niet decompresseert, band hard genoeg, slippende rol, ... ??


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali