Origineel bericht van: Dirk_J
Oké Joan,

Bedankt voor de tip. Het lager zat er 12 jaar in. Zal het lager eens goed inspecteren.
Verleden week heb ik mijn reserve motor overgezet, de originele had wat andere schade. Vandaar deze foto.
Solex rijd weer prima. Nu ben ik bezig met de revisie van de originele motor.

Even iets anders.
Ik heb op het forum verhalen gelezen over de (ontstekings) condensator.
De condensator welke er in zat was van ERO. In de radiobuizen wereld staan deze (oude) condensatoren zeer slecht bekent (perventief ruimen). Te grote lekstroom. Deze heb in gemeten(max 280V); lekstroom 564 uA (0.5 mA) is veel te hoog. Ik heb er meerdere; maximale lekstroom was bij eentje zelfs 1.5 mA.
De condensator heb ik opengemaakt en de condensator vervangen door een Siemens 0.22uF 630V. De ene aansluiting gesoldeerd aan het koperen plaatje onder de schroef en de ander aansluiting via een gaatje van 1 mm gesoldeerd aan de onderkant (aan de buitenkant). Lekstroom niet meer te meten zo klein.
Draaiend aan het vliegwiel (bougie eruit) geeft een veel grotere vonk als voorheen. Motor is ook (voor het gevoel) sterker en slaat nog eerder aan.

Goeie tips waren dat.

Vriendelijke groeten, Dirk



Heb je een afbeelding van die siemens condensotor?


Vriendelijke groeten

Roelof