Ik weet dat het ergens op het forum moet staan, maar heb me scheel gezocht en niet gevonden. Hoe ver moet je de koperen leiding in de carburateur steken voordat je de nippel vastdraait?
Het staat in het boek, maar wil niet zeggen dat het de beste hoogte is. Meningen verschillen en mogen verschillen. Mijn mening is dat de hoogte net boven de sproeier moet zijn. In de tekening zit hij net eronder. Bij de Amuse zit hij net erboven.
Ik heb ook jaren gereden met de leiding hoger als op de tekening, nooit geen problemen mee gehad, maar ik kom er ook steeds meer achter dat Solex toch wel heeft nagedacht over bepaalde constructies, ik rij nu zoals op de tekening...de brandstof word direct in het kanaaltje gespoten en dat zal denk ik de bedoeling zijn, geen luchtbellen of andere problemen.
Heel eenvoudig ongeveer 5 tot 10 m.m. hoger dan de inlaat naar de sproeier. Dat is nodig om de luchtbellen - dampbellen de gelegenheid te geven om op te stijgen en niet in de kanaal naar de sproeier te kunnen komen. Zelf hoger is geen probleem. De problemen ontstaan als de prop met de twee zijgaatjes ontbreekt of de leiding aan de bovenkant niet goed dicht is geknepen net boven de zij gaatjes. Hierdoor kan anders de brandstof naar boven toe uit de leiding spuiten uit de carburateur. Deze gaatjes mag je niet groter maken door dat er dan een te sterke brandstof straal kan komen waardoor er toch nog lucht -brandstof is de ruimte kan komen en zo ook in het sproeier kanaal Meer weten meer vragen.
de oudere typen hadden ledingen die van boven gewoon open waren, dat mag wel, maar het feit dat ze later bedacht hebben om de bovenkant dicht te knijpen en twee gaatjes aan de zijkant te doen bewijst al wel dat er een probleem was dat opgelost moest worden, want knijpen en boren kost moeite en dat was gezien andere constructies al vaak te veel.