Hallo allemaal, Sinds kort ben ik trotse eigenaar van 2 solexen. Nu zou ik graag willen weten wat voor type solexen ik heb en bouwjaar, zodat ik ook de juiste onderdelen kan bestellen om ze weer terug te krijgen in originele staat. Hier een paar gegevens van de solexen.
De zwarte solex heeft framenummer 638495 en motor van Heem nummer 575750 49CC en heeft een terugtraprem erop
De andere solex die niet zo compleet is heeft dit framenummer 429413 en motor van Heem nummer 341318 49 cc en heeft een trommelrem achter erop
je kunt bouwjaar gegevens vinden aan de motornummer lijst die staat op de startpagina. van de oudere kun je nite zomaar onderdelen bestellen, daar moet je mazzel mee hebben en hopen dat de handelaren net wat hebben na laten maken of op beurzen zoeken de eene is een "koffertje" ( aanduiding voor frame type) met een DO motor erop . die "halve" dat is een OTO ( aanduiding voor motortype). Onderdelen die goed te krijgen zijn, zijn onderdelen voor de "3800" dat is het laatste type dat verscheen en waar ook \Chinesche en Hongaarse uitvoeringen van zijn
Goedenmorgen iedereen, Heb nu even het lijstje nagespit en ben tot het volgende gekomen met jullie hulp. Beiden solexen hebben type motorblok Heem erop liggen. Foto 1 en 2 Framenummer - 429413 Motornummer - 341318 Type - Koffertje 24 Inch Bouwjaar 1958/1959 Foto 3 en 4 Framenummer - 638495 Motornummer - 575750 Type - OTO Stokvis 23 Inch Bouwjaar - 1964 Nu is mijn vraag,want ben nog een leek wat betreft solexen. welke onderdelen passen op iedere solex zie namelijk verschillende series voorbij komen met nummers zoals : 3800 en nog meer.
de fransen gaven de solexen typen mee direct gerelateerd aan het motornummer. aangezien ze er daar een heel best beetje meer gemaakt hebben laten ze de laatste 3 cijfers van het MOTORnummer weg om daar een nieuw type mee aan te duiden, bijvoobeeld de "2200" is het type met een motornummer van ( circa steekt niet op een stuk of 100) 2200*** als ze dan weer een verbeterd type hadden kwamen ze daar weer mee dus ergens bij MOTORnummer 3800*** hadden ze weer wat bedacht. In nederland zijn we nooit aan 7 cijferige nummers toegekomen maar zijn we blijven steken op 6 nummers, ECHTER de fransen hebben ook in de oudere series 6 cijferige MOTORnummers dus kun je twee blokken hebben met hetzelfde nummer: "made in France" OF "Made in Holland" maar dat scheelt in jaartal nogal wat. je dient echt met de handelaren of experts te overleggen wat wel en niet past ergens is het een rommeltje, altijd al geweest, het is niet iets Japans met een barcode of zo een modern rechthoekig vlekken vakje die exact tot op het detail 1 specifiek deel beschrijft dat echt maar op 1 specifiek ander deel past.
Rommel maar wat aan, als het maar werkt. van veel delen zijn "kop en kont" hetzelfde dus dan kun je het er in een ander type infrutten. Niet met een hamer pas slaan, hamers ten allen tijde in de kist laten.
Klopt helemaal wat U schrijft Joan echter zat er tussen het model 2200 en 3800 nog het model 3300. Dat waren al de frame's van een 3800 met een allegaartje van onderdelen van de 2200 en 3800. Zal wel onderdelen opwerken geweest zijn.
Nou het verliep vandaag vlekkeloos. Heb de solex koffertje al aan de praat gekregen. Wel een en ander moeten reinigen maar dat mag de pret niet drukken. Nu wil ik het motortje van die Stokvis aan de praat zien te krijgen maar mis nog een paar onderdelen, zoals luchtfilter en diverse dingen van de caburateur. Welk type motortje heb ik nu erop liggen of past er gewoon alles erop???
Doe jezelf een plezier en haal de cilinder er even af dan kan je in het carter kijken en zien of dit schoon of vuil is. Als het schoon is kan de cilinder er weer terug op, als je ook nog even nagekeken hebt of de uitlaatpoort schoon is. Wel nieuwe pakkingen gebruiken bij terugplaatsen.
Hier zit een ouder model OTO motor op met een benzinepompje waar M8x1 aansluitingen op/inzitten. Er hoort een tankje op, met aftapplug, en een vast(gesoldeerd) benzineleidinkje dat op het pompje aangesloten wordt. (net als bij het Koffertje)
Ik zie ook geen bougiekabel. Heeft hij lang stilgestaan? Dan kun je de spoel ook beter laten drogen. Een aantal uren in de oven op 40-60 graden, of een paar dagen (weken) op de verwarming leggen.
Ik ga van de week spullen bestellen om alles weer compleet te maken van de motor. ik hou jullie op de hoogte ervan. In ieder geval al bedankt voor de informatie tot nu toe.
De contactpuntjes zullen ook gecorrodeerd zijn. Het beste schuur je deze weer netjes, ze zijn beter dan de imitatie. Een beetje vet aan de vliegwielnok en wat olie op het viltje, dan kunnen ze meestal weer een hele tijd mee
best kans dat hij deze niet aan de praat krijgt want het pompje heeft een niet organiek bout in de kop zitten en dan is OF het kogeltje kwijt, OF het binnenwerk is in elkaar gedrukt omdat de bout te lang is OF beide OF heeeel erg veel mazzel en dan werkt het nog net, das minder dan 25% kans dus dat daar nog benzine uit gaat komen richting carburateur ????????
Last edited by Joan; 21/01/1411:32 PM. Reason: vraagtekens erbij
klopt ook Joan. Och ja Crisjes, mocht het echt niet lukken... Half uurtje rijden en je bent in Roermond, ik help je graag verder in geval van radeloosheid