Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
Wie heeft er voor mij tips over de beste mengolie voor mijn 3800
Er doen zoveel verhalen de ronde, aldie, action of hema of castrol TTs, wat is nou de beste? Ik wil het beste voor mijn solex, en zo weinig mogelijk koolstofaanslag e.d.
Ik heb ook gelezen dat benzine zonder toevoegingen beter is, dus is dat zo?? Kan ik beter euro 98 of V-power van shell gebruiken omdat hier geen ethanol in zit. Wie heeft hier ervaring mee?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Kijk maar eens in de historie van dit forum.... Je kunt een boek vullen met reacties over dit onderwerp.

De meningen lopen behoorlijk uiteen, van "Castrol rules" tot "de goedkoopste is 100x beter dan de beste olie van vroeger"

Dan heb je nog een groep die op Aspen of Motomix rijdt, en anderen die 1:25 smeren .... Ieder het zijne.

De discussies zijn hier te vaak gevoerd om alwéér een sessie te beginnen, voor velen met kromme tenen.

Dus.... Zoek gewoon op "mengsmering" en trek je eigen conclusie wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
of die van anderen........

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Gerard3800
Wie heeft er voor mij tips over de beste mengolie voor mijn 3800
Er doen zoveel verhalen de ronde, aldie, action of hema of castrol TTs, wat is nou de beste? Ik wil het beste voor mijn solex, en zo weinig mogelijk koolstofaanslag e.d.
Ik heb ook gelezen dat benzine zonder toevoegingen beter is, dus is dat zo?? Kan ik beter euro 98 of V-power van shell gebruiken omdat hier geen ethanol in zit. Wie heeft hier ervaring mee?

Castrol RS Power vervangt nu de oude TTS.
Zelf ben ik voor mijn S4800 al enige tijd geleden op deze vol synthetische 2taktolie overgeschakeld, daar voor gebruikte ik halfsynthetische scooter mix van Champion. Van beide producten kan ik zeggen dat ze goed voldoen, bij het vervangen van de koppakking was dit uit mijn gave cilinderwand vast te stellen.

Wat bij mij aanleiding gaf om met Power RS te smeren was: anderen hadden er goede ervaring mee, voldoet aan alle eisen, geeft quasi geen koolaanslag.
Mijn Solex was al goed ingereden toen ik overstapte naar vol synthetische smeerolie, dus op de cilinderkop had zich voorheen al een laagje kool (hitteschild) gevormd.

Houd er rekening mee dat overschakelen op een ander type 2taktolie er kan voor zorgen dat brandstofleidingen en carburateur vernauwd kunnen geraken door losgeweekte troep. Vermeng deze daarom nooit, en reinig bij voorkeur het hele brandstofcircuit voor je er vol synth in gooit.

Ik beschreef mijn ervaringen al eens in het ondertussen verdwenen topic " de ideale mix? ".

In principe rijdt je 3800 ook perfect op Euro 95. Ik denk dat het membraan van de pomp zowat het enige is dat een korter leven is beschoren door de ethanol in de brandstof (weet het niet zeker).
Zelf gebruik ik al even Euro 98. Maar is het wel zo dat 98 ethanolvrij is?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik gebruik kroon olie, de scoosynth in een verhouding van 1 op 30, gebruik ik ook voor mijn 4 takten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
na onderzoek heeft BP Ultimate de beste brandstof volgens mij.

Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
wat ik dan meng met kroon torpedo in een verhouding van een op vijftig.
Vraag aan JOAN: waarom gebruik jij scoosynth? in een verhouding van 1 op 30? ligt dat aan het type solex waar je op rijd? En is dat niet teveel olie met alle nare gevolgen zoals koolaanslag en vette bougie? of ligt het aan mij en doe ik het te schraal voor een 3800?
Als ik naar de specificaties kijk is torpedo echt beter. Ik ga ook castrol power rs gebruiken om te vergelijken met torpedo. Maar ik moet nog veel leren en daarvoor vind ik dit forum ook helemaal te gek.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
1:40 tot 1:33 lijkt me goed voor een 3800.
1:50 is idd eerder wat (te) schraal.
Zelf meng ik steeds 1:33 voor mijn Chinese Fransman.

Last edited by AlienSolexfiend; 08/01/14 04:45 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ik meng zelf met olie van Action.
Ik rij duizenden km per jaar en heb nagenoeg geen koolaanslag cq verstopte uitlaten.

Ook de prijs is aantrekkelijk.

Peter

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Gerard3800
wat ik dan meng met kroon torpedo in een verhouding van een op vijftig.
Vraag aan JOAN: waarom gebruik jij scoosynth? in een verhouding van 1 op 30? ligt dat aan het type solex waar je op rijd? En is dat niet teveel olie met alle nare gevolgen zoals koolaanslag en vette bougie? of ligt het aan mij en doe ik het te schraal voor een 3800?
Als ik naar de specificaties kijk is torpedo echt beter. Ik ga ook castrol power rs gebruiken om te vergelijken met torpedo. Maar ik moet nog veel leren en daarvoor vind ik dit forum ook helemaal te gek.

zoals al heel veel herhaalt is olie er niet alleen om te smeren, als het daar om ging dan kon 1:100 met moderne olie ook wel eens goed zijn, maar ook voor afdichting en roest bescherming en bovendien moet zich een plas olie opbouwen en is stand blijven onder in het carter zodat het door de krukwang gegrepen kan worden en als mist omhoog geslingerd om de drijfstan lagers te smeren terwijl er ook uitgeslingerd word richting uitlaat en dan een plas op de stoep of als spetters op je broek komt, wil je het een voor komen veroorzaak je het ander, ik heb livere spetters op mijn broek en een plas op de stoep dan rammelende lagers.
kwaliteit en hoeveelheid als dat geborgd is , is het ok en de ervaring leert dat je je met 1:30 geen buil valt en als je dan een flink aantal verschillende in omloop hebt is het ook niet handig om kale benzine 1:25, 1:30 , 1:40, 1:50 en 1:100 op voorraad te houden ( Solex kamzuiger, solex OTO, minibikes,puch maxi/sachs 5V,saxonette/spartamet)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
allemaal bedankt voor de info!
Vraagje aan Peter57;bedoel je dat je zoveel km op de solex maakt? En ik ben het met je eens over de prijs van de olie van de action. Ik heb het in mijn handen gehad, maar kies toch voor Kroon Torpedo wat ik meng met BP Ultimate, en dit in een verhouding van 1 op 40 want beter iets teveel als te weinig ben ik het mee eens.Ik ga goed opletten of er geen olie verbrand gaat worden, want dat is zonde (ik betaal voor Torpedo €18,- p ltr), maar te schraal wil ik zeker niet.

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ja ik maak jaarlijks duizenden km op mijn solex(en).
Denk nou niet dat ik overdrijf.
Ik doe alles op de solex,behalve als er sneeuw ligt.
Woon werkverkeer ,boodschapjes enz enz.
Ik onderhoud mijn solexen goed,meng 1:30 en het gaat tot nu toe allemaal goed.
Een keer een vastloper(warmloper) gehad op de dijk.
Temperaturen waren 30+ en de ontsteking,zo bleek later, stond veel te laat.
Was dus mijn eigenschuld.

Succes met je keuze.

Peter

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ja grappig he dat jij 1:30 mengt waar ik helemaal achter sta en velen met mij en dat een ander dan bij 1:40 al meldt dat deze verhouding valt onder de noemer "liever iets te veel" och arm.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
ok, dat heb ik goed begrepen en ga ik ook 1 op 30 mengen. Ik dacht echt dat als 1 op 50 normaal is , 1 op 40 al iets te veel is, maar ik weet zeker dat jullie gelijk hebben. Deze maand kan ik mijn 3800 ophalen en ga ik het allemaal meemaken en ben van plan om veel te rijden.Kan eigenlijk niet wachten!

Groet van een leerling

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Voor een 3800 zou ik het dan eerder proberen met 1 op 33, dat komt overeen met 30 ml per liter brandstof.

Weet je welk type mengolie men voorheen in die Solex gooide, want zoals ik al zei, ga er bedachtzaam mee om wanneer je van minerale of half synthetische 2T olie overgaat op VOLLEDIG synthetische 2T olie.

Kroon of Castrol?
Al denk ik dat het voor een (recenter type) Solex niet veel uitmaakt of je kiest voor Torpedo of Power RS 2T.
Als ik de produktinfo vergelijk, stel ik vast dat de viscositeit waarden nogal verschillen. Qua dichtheid zitten ze aardig bij elkaar in de buurt, vlampunt en vloeipunt verschillen wat.

Last edited by AlienSolexfiend; 09/01/14 11:47 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
ben er door jullie info helemaal uit, ik ga 1op33 mengen,zag ook nog een foto van solexolie en daar stond deze mengverhouding ook op.
De solex heeft jaren gereden op mengsmering van de pomp,maar hij is nu helemaal uit elkaar geweest en ik wil geen problemen met additieven van de euro 95,daarom ga ik ultimate 98 tanken met kroon torpedo, en van de zomer als het heet is ga ik castrol rs uitproberen.
Het is met trouwens wel opgevallen dat hier in de buurt geen clubs zijn...

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Iemand moet beginnen...dus wat let je ??

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik ben op 4 jan. 77 jaar geworden (allemaal daarvoor hartelijke dank ).
Van die 77 zit ik 61 jaar in deze fietsmotoren misschien wel het langste van allemaal .
Dus ik zeg er is niets beter dan muggenpis want dat was nog beter dan de solex olie van vroeger en die was ook al goed genoeg als er maar geen stof in de motor kon komen.
En hier wringt de schoen een heel klein beetje.
Want wij gebruiken zo een goede filter dat zelfs dode vliegen er niet meer door kunnen in de motor en dus ook geen stenen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Ik ben op 4 jan. 77 jaar geworden (allemaal daarvoor hartelijke dank ).
Van die 77 zit ik 61 jaar in deze fietsmotoren misschien wel het langste van allemaal .

vast wel, op 25 december ben ik precies die 61 geworden dus U ( jij) zit al bijna net zo lang in die materie als dat ik hier de aarde bevuil.
Begonnen op mijn 15e met deze materie dus dat is precies mijn achterstand, hoewel ik mogelijk hier en daar wel wat "tropenjaren" op mijn conduite mag bijschrijven.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Willem61
Is er wel slechte olie ?


Ik denk het niet Willem, natuurlijk wel 2-takt olie gebruiken en geen frituurolie laugh

In mijn crossers ging vroeger Brabant-oil, dat was volgens de oude rotten destijds de beste olie die er was.
(een (rook)pluim voor de Brabanders dus) wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
wat bedoeld u met muggenpis???

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Haha Gerard, dat mag je nou ook niet letterlijk nemen.
Een mug kan ook niet pissen volgens mij, of het zal dan heeel weinig zijn.
Een kostbaar goedje dus. wink

Bewerking:
Een beetje off topic, maar ze doen het dan toch wel. eek
http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/dengue-mug-moet-plassen-tijdens-maaltijd/

Last edited by AlienSolexfiend; 17/01/14 03:14 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
haha! ik vat em .
maar weet iemand ook waar het gele lange neusje vandaan komt?
Veel mensen zeggen dat het niet origineel is, maar er staan genoeg afbeeldingen op het net waarop ze wel degelijk op een 3800 zitten.
Bij mij zit er nu een kort zwart neusje op
Maar ik zie ze ook op een 3300 zitten.
Wat is nou orgineel en wat niet niet op een 3800 die in Nederland bij van der heem is gemaakt in 1967?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Muggepis : de goedkoopste mengolie is goed genoeg.

Een Bromfiets moest in het verleden herkenbaar zijn aan een geel plaatje voorop
(voorheen een lik gele verf over tank en vliegwielkap).

Bij Solex hebben ze dat opgelost door het hele spatbordje geel te maken.

Voor een Snorfiets was de kleur oranje.
Nu hoeft dat geel of oranje niet meer, na invoering kenteken.


Last edited by FFAnders; 17/01/14 04:12 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
en niet zomaar een geel plaatje, nee hij moest een bepaalde afmeting hebben daar zijn de spatbordneeusjes langer geworden en kregen ze zo een hanekam want ze kwamen naar boven toe iets te kort. veel grijze import solexen hebben dat niet maar de origineel in nederland geleverde ( als dat spatbordje niet is weg gerestaureerd moeten hem dus hebben.
de oudere solexen die dat nog net niet hadden kregen twee of vier horizontale rillen op de tank en vliegwielkap kon je daartussen mooi strak je kwakje gele verf kwijt als je hem in holland ging gebruiken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2013
Posts: 20
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2013
Posts: 20
bedankt ! Weer wat geleerd. Ik krijg binnenkort het grote solexboek, weet ik ook wat meer.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 135 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.049s Queries: 67 (0.018s) Memory: 1.1680 MB (Peak: 1.4776 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-12 18:47:43 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS