Ik heb een carter waar een scheur in zit. De scheur zit ook op de plek waar het lager in moet. Zie foto's Is dit carter nog te redden? Ik zelf dacht aan het volgende: Aan het begin en aan het einde van de scheur een klein gaatje boren en dan de andere kant helemaal vullen met hars. Op de manier die Roelof ooit heeft laten zien om een gat in het carter te repareren. Zal dit gaan? Of is er een betere manier? groet Thijs
misschien als je hem heel goed schoonstraalt en dan niet zuinig bent met (Glas/kevlar/carbon/katoen/polyester) mat geheel rondom het lagerhuis, zomaar een stukje plakken heeft geen zin wat dat ot toch weer los. overigens ziet dit eruit als een 3800 carter, waarom zou je de moeite nemen ? haal op een beurs een goede gebruikte andere.
Ik heb zat carters liggen. Dat is het probleem niet. Maar als het nog te repareren valt, waarom dan een ander carter pakken. Ik heb er laatst een gemaakt met een gaatje vergelijkbaar met het geval dat Roelof op het forum liet zijn. Bij het carter op mijn foto is het probleem een stukje groter. Ik twijfelde en wilde graag feedback. Ik zal in dit geval toch maar een ander carter pakken. groet Thijs
Ik heb zat carters liggen. Dat is het probleem niet. Maar als het nog te repareren valt, waarom dan een ander carter pakken. Ik heb er laatst een gemaakt met een gaatje vergelijkbaar met het geval dat Roelof op het forum liet zijn. Bij het carter op mijn foto is het probleem een stukje groter. Ik twijfelde en wilde graag feedback. Ik zal in dit geval toch maar een ander carter pakken. groet Thijs
Wel leuk om gewoon te proberen, je hebt de goede locktide er al voor zag ik, door de scheur is de lagerpassing ook te ruim geworden en hoe ga je dat oplossen, beetje vastlijmen gaat niet lukken.
Om het lager weer vast in de passing te zetten dacht ik eraan om voelermaatband erin te zetten. Het probleem is alleen dat als het zaakje warm wordt dat alles uitzet en dat er kans is dat de scheur ook groter wordt.
Om het lager weer vast in de passing te zetten dacht ik eraan om voelermaatband erin te zetten. Het probleem is alleen dat als het zaakje warm wordt dat alles uitzet en dat er kans is dat de scheur ook groter wordt.
groet Thijs
daarom stelde ik ook al dat lokaal plakken niet zal helpen , maar geheel rondom volgieten ( eigenlijk stampen want je dient meer wapening te gebruiken dan hars), dan "wurg" je het carter vast als hij moet uitzetten door de warmte want feitelijk heeft hij dan een strop om zijn nek.
Als je een draaibank en een freesbank met een draaitafel ter beschikking hebt is een gescheurd carter goed te repareren en is dan zelfs nog veel sterker dan een nieuw carter. Wij deden dat bij al onze snelle solexen en gingen daarna nooit meer stuk. ( meer dan 75 k.m. ). Het gaat als volgt. Span het carter goed centrisch op de draaitafel (uitrichten op het gat van de lagering ) . Frees nu met een frees van ongeveer( 6 m.m. in een verlengstuk ) De buiten diameter af zo zuinig mogelijk en zo diep mogelijk. Let wel op de plaats waar het kanaal voor de brandstofpomp zit. Draai nu een ring die zwaar perspas op het zo juist gefreesde carter zal passen. Draai de ring zo breed moge lijk dat deze niet in de weg zit bij verdere montage en maak ook een uitsparing voor het kanaal voor de brandstofpomp. De ringdikte ongeveer 8 tot 10 m.m. waarop aan de buitenkant groeven gemaakt worden voor betere hechting van het ingiet massa. Ondersteun het carter aan de binnenkant en pers deze ring goed strak over het gemaakte carterdeel en gebruik wat goede lijm om een sterke bevestiging te verkrijgen. Je zal nu als alles goed is merken dat het lagergat nu wat kleiner is geworden en het lager er weer strak zal inpassen. Nu het carter van binnen bij de ring goed ruw stralen en vol gieten met hars waar zo veel mogelijk glasvezels in zitten (mag gerust wat fijn geknipt worden voor een betere vulling ). Boor nu de drie gaten van 6 m.m. van binnen uit weer door de gemonteerde ring en tap van binnenuit de 6 m.m. draad weer opnieuw door. giet deze ruimte niet in een keer vol maar en 5 of 6 keer anders krimpt de hars in stukken. Deze opvulling laten doorlopen over een groot gedeelte van het carter. Als alles goed gedaan is is het carter zelfs veel sterker dan het eerst was. De ring kan je het beste maken van pisbakkenstaal dat zet minder uit bij het warm worden van het carter en gaat daarom niet loskomen van het carter. Al onze snelle motoren die wij gemaakt hebben zijn zo gemaakt en er is er sindsdien nooit een meer kapot gegaan . Deze modificatie deden wij voordat het ging scheuren.( meestal). Meer weten, meer vragen.
Span het carter goed centrisch op de draaitafel (uitrichten op het gat van de lagering ) . Frees nu met een frees van ongeveer( 6 m.m. in een verlengstuk ) De buiten diameter af zo zuinig mogelijk en zo diep mogelijk. Let wel op de plaats waar het kanaal voor de brandstofpomp zit. Draai nu een ring die zwaar perspas op het zo juist gefreesde carter zal passen.
gezien mijn eigen ervaringen met dergelijke reparaties denk ik dat Jan bedoeld dat je binnen in het (rol)carter het huis van het kogellager moet affrezen, dat zit inderdaad noagal diep en daar heb je een lange frees voor nodig. Niet zomaar buiten het carter de boel rondfrezen en daar een klemring maken want dan zit de cylinder in de weg. Als ik het fout interpreteer hoor ik het wel, maar dit is wat ik doe in geval dat, en dan niet zomaar een ring maar een hele plaat, met wat gaten erin krijg je dan makkelijk de epoxy eronder en gaat het helemaal fout dan stop je er gewoon een ander carter in, vespa past goed.
Ik bedoel dat je de buitenkant waar het kogellager binnenin zit ,dus waar de rol zit en waar de drie 6 m.m. bouten in uit komen geheel rond na gaat frezen ,maar net schoon. Dus ook de m 6 gaten gaan gedeeltelijk weg. Raak niet door de rug waar de benzine pomp zijn druk moet halen. Je hebt nu een mooie ronde stomp over waar je een flinke ring overheen kan persen en waar de rug van de pomp een beetje in de weg zit. Je draait nu een ring die hier zeer strak om heen zal gaan en een uitsparing heeft voor de rug van de benzinepomp Druk een stalen ring hier goed vast over heen met wat lijm voor metaal. Neem de gaten over van de m 6 en tap ze van binnenuit op maat. Meerwetenmeervragen.
ja, ik denk dat voor de mensen die hier nooit op een dergelijke manier in de buurt komen het een stuk dudelijker is.
kan overigens ook op een draaibank, wel een stabiele binnenbeitel maken en liefst de draaibank achteruit laten draaien . stomp met maat van lager, in stomp M8 en dan met verloopbus die een vlakke ring heeft carter goed aandrukken ( carter tussen stomp en bus) , eventueel een bout in 1 van de draadgaten van het zijdekseltje als "meenemer"
Als ik het goed begrijp gaat de uitleg van Jan Vennix over een oto carter. In dit geval gaat het om een frans 3800. Ik neem aan dat dat bijna hezelfde is behalve dat de 3 m6 gaten er niet in zitten. groet Thijs
en mijn opmerking: als je dan toch niet fraist maar aan het draaien bent ( persoonlijk mijn voorkeur is iets stabieler afhankelijk van je verdeel tafel kwaliteit) kun je uiteindelijk landen bij het inbouwen van een compleet ander carter, in dit geval vespa ( heb je ook meteen een roterende inlaat )