Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 29 of 54 1 2 27 28 29 30 31 53 54
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Bij de black & Roll is mijn ervaring dat bij een afstand van de 0,7 (of meer zelfs) de solex beter rijdt. Vaak viertakt hij anders en komt de hij niet op toeren.
(Alle andere zaken moeten dan wel in orde zijn.)
Ik snap niet hoe dat kan.
Ik heb nog niet meegemaakt dat de spoelen kapot gingen bij een ruimere afstand.

groet
Thijs

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ook mijn ervaring Thijs, bij electronische ontstekingen. Bij traditionele maak ik wel eens mee dat de afstand verkleind moet worden om überhaupt een vonk te krijgen. Meestal is de spoel dan op zijn einde frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het heeft niet lang mogen duren, vandaag dook het probleem van het viertakten bij volgas rijden voordurend op (ook als ik de motorhendel wat omhoog trok). Misschien lag het aan de hitte, want gisterenavond toen het verkoelde deed hij het tiptop.
Zou een koudere bougie verschil maken?
Ik heb nog een NGK B6HS liggen. De reden waarom ik ze nog niet heb verwisseld is omdat de B5HS nog een goede kleur heeft, en ik er dus geen reden in zag om ze te vervangen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik ben gisteren naar jan weltjes gereden wat heeft die toch allemaal liggen niet te geloven je moet het met eigen ogen kunnen zien ik heb er een mooi 24 inch velg gescoort met binnen rand compleet net torpedonaaf en gespaakt in een zeer goede staat en ook een voorrem houdertje voor mijn sinplex ik zou niet weten waar ik het ander zou gevonden hebben nu kan ik mijn flandrie vedette en de simplex verder afwerken
groetjes pierre

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Het heeft niet lang mogen duren, vandaag dook het probleem van het viertakten bij volgas rijden voordurend op (ook als ik de motorhendel wat omhoog trok). Misschien lag het aan de hitte, want gisterenavond toen het verkoelde deed hij het tiptop.
Zou een koudere bougie verschil maken?
Ik heb nog een NGK B6HS liggen. De reden waarom ik ze nog niet heb verwisseld is omdat de B5HS nog een goede kleur heeft, en ik er dus geen reden in zag om ze te vervangen.

doe de tank eens minder vol


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
De Solex van mn pa nagekeken :

Framebouten zaten los
Zadelbouten zaten los
Balhoofdmoer zat los
Motorbevestigingsmoer zat los
Slechte start bij warme motor.

Kortom, het was dus nodig en misschien net op tijd anders was er evt. wat onderweg losgeschoten...

Loopt nu weer als een Solex. smile

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk dan heb je je zondag goed besteed. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
vandaag NIETS aan mijn solex gedaan, wel wezen kijken bij andere solexen.( het laatste beetje van de 24Hr)
en tussendoor nog even een CNC pompje bij de stand van Ad gekocht, nu 1 met grote aansluitingen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb het voorwiel er nog eens afgenomen want de rem maakte onrustwekkend nare geluiden. Bij mij laatste montage was ik een beetje te haastig te werk gegaan, met als gevolg dat de schoenen niet goed gecentreerd waren, waardoor een schoen scheef kwam te zitten en zo tegen de kruising in de trommel rond de as is beginnen in te slijten. eek sick Na veel gevloek ben ik erin geslaagd het ding er weer recht in te krijgen. smirk Wat een rotremmen zeg! crazy tired

Ik had al gelijkaardige problemen met de achterrem, daar had ik het hele wiel al vervangen en nog steeds met succes. smile
Hetzelfde zou ik met het voorwiel willen, maar bestaat dit systeem met trommelrem vooraan bij een S3800?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Het heeft niet lang mogen duren, vandaag dook het probleem van het viertakten bij volgas rijden voordurend op (ook als ik de motorhendel wat omhoog trok). Misschien lag het aan de hitte, want gisterenavond toen het verkoelde deed hij het tiptop.
Zou een koudere bougie verschil maken?
Ik heb nog een NGK B6HS liggen. De reden waarom ik ze nog niet heb verwisseld is omdat de B5HS nog een goede kleur heeft, en ik er dus geen reden in zag om ze te vervangen.

doe de tank eens minder vol

Ja, dat zou het kunnen zijn. Ik had me gisteren weer eens overgoten. Je kent dat allicht wel: "nou, dat laatste kan er nog wel bij", gieten maar. Vooral met korte broek aan merk je dan als je knie nat wordt wanneer de benzine uit de tankdop spet. Ook met minder volle tank gebeurt het tegenwoordig als ik wat te snel over een snelheidsdrempel rijd. Ik vermoed dat de benzine dan uit de ontluchting van de carburateur gutst.

Vandaag met minder volle tank sputterde hij nog wel eens, het was dan wel beter beheersbaar door de gasbediening met fingerspitzengefühl te hanteren. Is dat dan weer het nadeel (bij warm weer) als mijn Solex dan eindekijk goed loopt?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
vandaag de hele dag aan het experimenteren geweest met een CNC pompje van Ad, eerst in de problemen brengen door de solex goed heet te rijden en de benzine ook, dat is wel gelukt want ik ben van hot naar haar gereden op zoek naar een koppaking voor de 4 takt buitenboord motor, alles dicht.
Toen wat aan het boren geweest om vapor lock achtige verschijselen weg te werken.
Overigens bleek bij eerste montage dat je enige aandacht dient te besteden aan het ontbramen, er zaten nog wat braampjes in de doorboringen naar de aansluitgaten en de 2 gaatjes die uitmonden in de holle pompbodem hadden rondom nog een braam, even aanpunten met een iets grotere boor (in de hand en met de hand draaien) en je snijdt ze zo weg.
verder zijn de meegeleverde boutjes M4 en dat kostte me meteen 1 dolle draad rechts onderin, meteen maar een helicoil M4 gezet.
EERSTE MERKBARE VERSCHIL: start beter en loopt beter/rustiger bij lagere toerentallen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Loopt beter, start beter en loopt rustiger. Hoe komt dat dan?

Zijn die boutjes dan niet goed?


Last edited by Alfons_Amuse; 06/08/13 08:04 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je hebt M4x0,7 en M4x0,75 .
De laatste is de oude maat.
Heb er een carter bij waar M5 in getapt is.
Daar is het kennelijk ook mis gegaan met de andere M4 maat.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oeps dat is listig. Kun je je zo in vergissen en dan heb je er weer een probleempje bij. Is al vaker voorgekomen merk ik op deze site. Ik zal daar goed op letten mocht ik ook nieuwe erin zetten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik heb er een solex bij waar gewoon M4 in is gedraaid. Het blijft nog steeds zitten, lekvrij. Het zamac is vrij flexibel. Een lekker gevoel heb ik er echter niet bij.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
probleem is dat M4 gaat zoeken en de eerste paar gangen gaat altijd goed, ik heb het idee dat hij daarna de rest van de gangen voor zich uitduwt, volgende keer tap ik het draad eerst op zodat wat "teveel" is niet meer tegen kan werken, een helicoil kan er daarna altijd nog in
originele boutjes zijn denk ik niet lang genoeg om het CNC dat dikker is vanwege het dekseltje mee vast te zetten

Last edited by Joan; 06/08/13 10:26 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke de pomp is wat dikker dus.
Is het dan niet verstandiger om langere boutjes M4x0,75 te zoeken en die erin te draaien?
Maar goed om te weten is kijken waar ze die hebben.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat is verstandig,M4x0,75 is wat lastig te vinden.

Je kan ze wel zelf maken.

Snij-platen en tappen zijn wel eenvoudig aan te schaffen, welliswaar in een wat mindere kwaliteit maar daar is de prijs ook naar.

Een andere mogelijkheid :
de draadgaten op M4 tappen,
draadstangetjes erin en vastzetten met Locktite,
pompje erop en met ring en moer vastzetten.

Last edited by FFAnders; 07/08/13 06:31 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Een andere mogelijkheid :
de draadgaten op M4 tappen,
draadstangetjes erin en vastzetten met Locktite,
pompje erop en met ring en moer vastzetten.

Ik vind boutjes makkelijker, vaak steek ik voor een reparatie of een snelle check de pomp van rechts over de nog aanwezige tank en carburator aansluitingen ( demontage: naar rechts weg schuiven als de boutjes weg zijn) dat luk niet met vaste draadeinden dan dien je minimaal ook de tank te verwijderen als je aan de pomp wil werken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Was ook meer bedoeld om een slechte draad nog functioneel te maken zonder er helicoils in te zetten.
FF snel een membraantje vervangen is er dan niet bij.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De Amuse 10 kg lichter gemaakt. Tassen met inhoud, mandje, spiegel, gereedschap, toeter er allemaal af. Nu ik nog 10 kg eraf. laugh Ik wil weer naar een basic Solex toe. Tomos koppeling blijft erin hoor, want dat is heerlijk.
Zadel bevestiging weer omgedraaid zoals het hoort. Kleine beschadigingen weer wat zwart gemaakt.
De km teller eraf gehaald. Waarom, omdat je continu naar dat ding zit te kijken. Dit merkte ik op zodra ik met Mirjam haar Solex rij en die heeft dat niet en kijk je meer om je heen.
Ik weet wel hoe hard ik ongeveer ga aan het motorgeluid. En hij gaat hard zat.
Gas om, weer omgebouwd. Ga toch weer terug naar gas minderen.

Zo weer lekker een paar uurtjes bezig geweest. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De Amuse 10 kg lichter gemaakt. Tassen met inhoud, mandje, spiegel, gereedschap, toeter er allemaal af. Nu ik nog 10 kg eraf. laugh Ik wil weer naar een basic Solex toe. Tomos koppeling blijft erin hoor, want dat is heerlijk.
Zadel bevestiging weer omgedraaid zoals het hoort. Kleine beschadigingen weer wat zwart gemaakt.
De km teller eraf gehaald. Waarom, omdat je continu naar dat ding zit te kijken. Dit merkte ik op zodra ik met Mirjam haar Solex rij en die heeft dat niet en kijk je meer om je heen.
Ik weet wel hoe hard ik ongeveer ga aan het motorgeluid. En hij gaat hard zat.
Gas om, weer omgebouwd. Ga toch weer terug naar gas minderen.

Zo weer lekker een paar uurtjes bezig geweest. laugh

Decompressieklepje / gietijzeren cilinder + org. petje ( = basic toch ) weer terug ?

Last edited by trommel; 08/08/13 12:44 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Navigatie in de binnenzak, dan kun je toch nog soms stiekem kijken wink

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee nee Trommel, motorisch niets veranderen, loopt lekker zo.

Decompressie heb ik niet nodig he. Ik ga wel een klein stopknopje plaatsen op het blok, zodat die stopknop op het stuur ook weg kan.

Ik heb 2 weken terug nog eens een ori kopje erop gehad, maar meteen weer de mijne erop. Maakt echt uit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee nee gaan we niet doen hoor. Wel als ik ergens naar toe ga heb ik wel de navigatie mee, om te kijken waar we dan precies zijn. Met zo'n toertocht weet je niet echt waar je naar toe rijd he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als iets lekker loopt, lekker laten draaien he.

Ik zou wel eens zo'n cnc kopje willen proberen. Is kijken of dat verschil geeft. Ik mag aannemen dat zo'n kopje voor de JRT geschikt is, ik bedoel de persruimte. Jan liet al een afbeelding zien met die draadjes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Ik heb op mijn Solexen originele cilinder kopjes met de bougie schuin voorin. Ze lopen er goed mee. Wellicht met een andere cilinder kop wel meer vermogen en snelheid, maar dan moet ik meer aanpassen zoals een ander luchtfilter en andere motorlichter. Teveel werk.

ik ben ook erg tevreden over kopjes met de bougie schuin naar voren, zijn best nog wel soorten in en dat maakt ook al verschil.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik heb meerdere soorten solexen, die om mee te rijden, die om te restaureren en die om mee te experimenteren, die laatste zie je meestal niet, alleen als ik in een speelbui ben

en dan nog een heleboel losse merken die ik in dezelfde categorieën he


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
julie hadden nog wat plaatjes tegoed van dat gedemonteerde 20 jaar geleden ontwikkelede raceblok

Attached Images
karter1a.jpg (226.68 KB, 114 downloads)
karter1b.jpg (225.55 KB, 111 downloads)
vulprop1a.jpg (223.9 KB, 117 downloads)
Vulprop1b.jpg (211.95 KB, 116 downloads)
Last edited by Joan; 09/08/13 01:56 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Een Black & Roll blokje met een probleem.
Let ook even op de bout moddersnijder, wie iets vreemds ziet mag het zeggen.








Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zie geen enkel probleem met de carters. laugh

Welke vulprop werkte het beste.
Ik denk de 2de.
Zo had ik het nog niet bekeken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
het lijkt wel een opgebouwde krukas in plaats van een gesmede.
en die moddersnijder, foto onder 90 graden mogelijk ? het lijk wel een tweeling


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Roelof, die moddersnijder heeft wortel geschoten. laugh

Flinke schade zeg. Alles stuk. Zomaar of is er mee geraced?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik zie geen enkel probleem met de carters. laugh

Welke vulprop werkte het beste.
Ik denk de 2de.
Zo had ik het nog niet bekeken.

is zelfde vulprop alleen eerste de bovenkant die onder de zuiger steekt en dan de onderkant die tot aan de ronding van krukas en bigend steekt, zitten aan dezelfde flens, is 1 gietstuk die iets mechanisch is bijgwerkt want gieten moet je iets te groot doen vanwege de krimp


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke, nu zie ik het. Een behoorlijke ruimte winst zo, eehhh min ruimte dus.
Heb je ermee gereden?
Zo te zien wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Oke, nu zie ik het. Een behoorlijke ruimte winst zo, eehhh min ruimte dus.
Heb je ermee gereden?
Zo te zien wel.

en hard ook, zonder carter membraan, dit was het blok met de "turbo boost" gaten waar die fransen onlangs mee kwamen, alleen dan heel anders uitgevoerd, zelf noem ik ze dan ook niet zo, die naamgeving is kennelijk de Franse "uitvinding"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is dat Bigend ooit ingelast geweest ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja de stopknop heb ik ook verwijdert van het stuur. Ik kan hem zover terug drukken, de gasschuif, dat hij vanzelf wel stilvalt. Heb een mm van het gasklepplaatje gevijld, zodat de gasklep verder dicht kan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het is een gewoon standaard blokje, krukas is duidelijk geen gesmede, bigend zit er gewoon ingeperst en een randje gelast, origineel B&R.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voor mij voor het eerst dat ik een B&R krukas zie ,bij mij zitten er 3800 blokjes op.
Als ik zie hoe dat verzonnen is mag, wat mij betreft, de "constructeur" nog even terug naar (een Goede) school .
Het Bigend wordt voor minder dan 50% omsloten en voor de rest zit er een dun flutrandje metaal omheen, een soort slangklem idee crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag vond ik onder in een kist een onderblok.
Ding schoongemaakt en tussen alle andere onderdelen vond ik alles om een compleet blokje te maken ( alleen het neusje moest ik van een ander compleet blok draaien.
Kortom weer een nuttige middag gehad.

Het blok loopt trouwens nog niet optimaal, ik mis trekkracht. Er zit een OTO carburateur op met aluminium nippels.
Hier zat een kort filter in, er zit nu een 3800 filter in.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn ?

Gr. Han

Attached Images
onderblok.jpg (138.3 KB, 87 downloads)
onderblok klaar.jpg (134.55 KB, 76 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het vliegwiel heeft al eens wat onprettigs meegemaakt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Vandaag mijn eerste Solex (sinds 1982 in bezit) van een mooi tankje voorzien. Om het compleet te maken ook maar een nieuw koplampje en de valbeugel weer erop. Volgende keer het ori neusje. Hij (of zij?) verdient het wink

Attached Images
image.jpg (160.63 KB, 76 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Vandaag de lagers van mijn voorwiel er uit gehaald, schoon gemaakt, opnieuw in gevet en weer gemonteerd. Voorwiel van de Oto loopt nu weer lekker soepel. Tevens een nieuw spatbordje gemonteerd.

zoals ik laatst al meldde: "dat zouden er meer moeten doen", goed voorbeeld, preventief onderhoud.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat verdient hij of zij, zeker.
Is het geen idee voor je, omdat je er zoveel hebt, deze dan helemaal te restaureren enz...
Ik zou wel die neiging hebben.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ohja ook nog gelijk even het dijtstip gecontroleerd. Kapje lag er toch af.
Stond nog precies hetzelfde als toen ik dat filmpje maakte. Das al heel wat km terug. Blijkbaar geen slijtage en ziet er netjes uit die puntjes. Nokje goed smeren doet wonderen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Grappig Ghost, maar het berichtje was voor John bedoelt. laugh
Maar geld ook voor jou. whistle


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
laugh wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Als er maar zwart/wit banden om zitten. grin


Iedereen mag vergissingen maken Ghost. laugh

Ohja, want op zwarte bandjes win je de 24 uurs race. Lekker puh. smile

Last edited by Alfons_Amuse; 09/08/13 04:24 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: ghostrider
Als er maar zwart/wit banden om zitten. grin


Iedereen mag vergissingen maken Ghost. laugh

Ohja, want op zwarte bandjes win je de 24 uurs race. Lekker puh. smile


sommige van mijn solexen zijn in ca 5 uur rijden door hun bandjes heen, dat ga je niet lukken met zwart witte banden .
tijdens 65 jaar solex ook met zo eentje gereden, de tweede dag vlogen de zwarte stukken rubber me om de oren die hadden zich rond de rol verzamelt en bij top berg af kwam dat in 1 keer los


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe was dat in eerste instantie gebeurd tijdens die dag? Ean wat gebeurde er toen toen dat spul los kwam?

Zijn zwart witte bandjes dan minder goed?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Denk dat er een te scherp schuur linnetje opzat, korrel 40??
Je weet het nooit maar het lijkt me logisch dat het zwarte rubber van de zwart/witte hetzelfde is als bij de zwarte.
(van hetzelfde bandenmerk dan wel)

Last edited by FFAnders; 09/08/13 08:03 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Denk dat er een te scherp schuur linnetje opzat, korrel 40??
Je weet het nooit maar het lijkt me logisch dat het zwarte rubber van de zwart/witte hetzelfde is als bij de zwarte.
(van hetzelfde bandenmerk dan wel)

80, goed voor tropische buien die ze hier af en toe voorspellen en je hebt ca 20 minuten nodig om een rol te verwisselen, een wiel met band gaat sneller


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hoe was dat in eerste instantie gebeurd tijdens die dag? Ean wat gebeurde er toen toen dat spul los kwam?

Zijn zwart witte bandjes dan minder goed?

ach je ziet dat het profiel ( zolang dat er is) mooi diepzwart blijft.
als dat spul los komt niets aan de hand, zie je ineens voor je uitvliegen, maar je haalt die brokken vanzelf weer in


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Vandaag een poging gedaan om een 3800 blok in leven te krijgen.
Geeft steeds één plof en dan niks meer. Buiten het blok geeft de bougie wel vonk maar te minimaal. Dus ik dacht, ik heb nog een blokje liggen haal ik daar ff de ontstekingsspoel uit.
Maar dit is te dikke versie, past wel op spoelenplaat maar vliegwiel raakt dan. Zo maar een vraag; hoeveel soorten 3800 ontstekinsspoelen bestaan er. Kan iemand hier iets over zeggen?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag (emaille)speldjes besteld voor de club, zien hoe het wordt....

Attached Images
clublogo - kopie2 mini.jpg (17.18 KB, 101 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Roelof
Een Black & Roll blokje met een probleem.
Let ook even op de bout moddersnijder, wie iets vreemds ziet mag het zeggen.








Dit blokje loopt weer maar nu wel met een 3800 krukas en een VdH drijfstang, het is wel een uitdaging om zo'n B&R blokje goed en speling vrij inelkaar te krijgen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: ghostrider
Zo hee....dat is een mooi logo.
Als je er eentje over hebt hou ik me aanbevolen. Voor bij de collectie. wink


Komt goed, duurt nog wel even ( half september)

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Johnnie
Vandaag een poging gedaan om een 3800 blok in leven te krijgen.
Geeft steeds één plof en dan niks meer. Buiten het blok geeft de bougie wel vonk maar te minimaal. Dus ik dacht, ik heb nog een blokje liggen haal ik daar ff de ontstekingsspoel uit.
Maar dit is te dikke versie, past wel op spoelenplaat maar vliegwiel raakt dan. Zo maar een vraag; hoeveel soorten 3800 ontstekinsspoelen bestaan er. Kan iemand hier iets over zeggen?


Best wel diverse Johnnie. Hoeveel weet ik niet. Ik heb ook al een imi gehad die niet eens op de spoelenplaat paste crazy

Als je er nog een zoekt: Roermond is niet zo ver wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Alvast bedankt voor het aanbod, John! Ga ff de kat uit de boom kijken, heb gisteren een partij gebruikte onderdelen binnengekregen, en daar zitten ook spoelen bij.
En vrijdag heb ik via Marktplaats een ontstekings-testkast van Italliaanse makelij gekocht. Ga maandag hiervoor test-kabeltjes maken en dan kan ik spoelen testen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Johnnie
Alvast bedankt voor het aanbod, John! Ga ff de kat uit de boom kijken, heb gisteren een partij gebruikte onderdelen binnengekregen, en daar zitten ook spoelen bij.
En vrijdag heb ik via Marktplaats een ontstekings-testkast van Italliaanse makelij gekocht. Ga maandag hiervoor test-kabeltjes maken en dan kan ik spoelen testen.



Super. fotootje? ik heb er ook een. ook italiaans. werkt perfect.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
vandaag ook aan "mijn solex" gewerkt, maar dan als gasfabriek voor de DAF YA328, zitten dezelfde schroeven aan als waar het solex brommer pompje mee vast zit en de grotere bouten waarmee oa de vlotterkamer dicht zit zijn allemaal sleuteltje negen, appel valt dus niet ver van de boom


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Nou, dit is dan mijn ontstekingsspoeltester, het is van het merk CTB, Tipo AB, Model 62. Meneer heeft er een nederlandse gebruiksaanwijzing bij gedaan, maar geen testkabels.
Dus deze mag ik zelf gaan maken en ik zoek me rot naar banaan-pluggen mad

Attached Images
kastje.jpg (54.71 KB, 190 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Johnnie
Nou, dit is dan mijn ontstekingsspoeltester, het is van het merk CTB, Tipo AB, Model 62. Meneer heeft er een nederlandse gebruiksaanwijzing bij gedaan, maar geen testkabels.
Dus deze mag ik zelf gaan maken en ik zoek me rot naar banaan-pluggen mad


Welkom bij de club...deze heb ik ook en werkt prima.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Johnnie
Nou, dit is dan mijn ontstekingsspoeltester, het is van het merk CTB, Tipo AB, Model 62. Meneer heeft er een nederlandse gebruiksaanwijzing bij gedaan, maar geen testkabels.
Dus deze mag ik zelf gaan maken en ik zoek me rot naar banaan-pluggen mad


Heeft conrad die niet???


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Join the club, ik heb dezelfde, werkt super.
Nooit meer twijfelen of je spoel of condensator wel goed is laugh

Bananenpluggen... Eventueel een stekker slopen? Niet ideaal maar je moet toch iets frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Johnnie
Nou, dit is dan mijn ontstekingsspoeltester, het is van het merk CTB, Tipo AB, Model 62. Meneer heeft er een nederlandse gebruiksaanwijzing bij gedaan, maar geen testkabels.
Dus deze mag ik zelf gaan maken en ik zoek me rot naar banaan-pluggen mad


Heeft conrad die niet???


Conrad heeft alles.

http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?queryFromSuggest=true&search=bananenstekker


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Kunnen die hier niet gaan adverteren ??

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zou niet gek zijn he.....maar dit soort bedrijven gaat het alleen maar om de winst en niet om te sponsoren. wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
geweldig ! haha

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
kan ik losse kernen opsturen om te "coaten" gezien mijn huidige demontage drift van 3800 rollen ?
en zo ja hoe dient dan de oppervlakte textuur eruit te zien ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: ghostrider
Vanavond een paar nieuwe rollen gemaakt.


Dit lijkt een beetje op sluikreclame Peter. wink grin


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: ghostrider
Vanavond een paar nieuwe rollen gemaakt.


Dit lijkt een beetje op sluikreclame Peter. wink grin


Dat mag ie zeker doen, want het zijn geweldige rollen.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
En wees blij dat hij bereid is daar zijn kostbare (vrije) tijd in te steken, al heel wat solex rijders uit de misere geholpen.
Commercieel kun je hier niet van "rond" komen (die rollen zijn dat wel), hooguit een keer leuk van "aan de rol" gaan ( faceboekfoto van bezoek aan openluchtmuseum Duitsland ?)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag 3800 spoelenplaat op Chinees blokje gemonteerd, heb nu wel licht.
Handige jongens die Chinezen, je bent niet eens een poelietrekker nodig !
Er zit zoveel speling op het lager binnen in de spoelenplaat dat je die er zo met de hand afhaalt ( niet eens trekken ! )

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik ook zo'n ontploft blokje heb crazy

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
niks aan de solex maar wel aan de flandria vedette verder aan het afwerken achterwiel gemonteert en het motortje er op gezet nu nog wat tijd vinden om het aan te sluiten maar het komt goed word weer een pracht exemplaar
groetjes pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als je hem niet meer wil Willem, dan kun je hem altijd bij mij kwijt. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik gebruik hem best vaak, onmisbare tool.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Ik gebruik hem best vaak, onmisbare tool.

ach met mijn 3-poot ben ik ook erg tevreden voor deze toepassing


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: john meisters
Ik gebruik hem best vaak, onmisbare tool.

ach met mijn 3-poot ben ik ook erg tevreden voor deze toepassing


Klopt, zeker als je geen lichtspoel hebt.
Voor het terugplaatsen is de spoelenplaattrekker het handigst.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Daar heb ik een krukas verlenger voor gemaakt ( zoiets als de steel van de spoelenplaat trekker) en gebruik daar een fiets zadel pen ( past als buis precies tussen de spoelen en contactpunten door en afsteunen op het lagerhuis) waarmee ik met een moer en ring op de krukasverlenger de plaat over de kruktap duw


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik doe hetzelfde met een ingekorte bougiesleutel, past ook mooi om de krukas en je drukt de plaat zo makkelijk terug.

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
ook goede alternatieven. Zolang je geen druk uitoefent op de krukas is het allemaal goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
ook goede alternatieven. Zolang je geen druk uitoefent op het grote lager in het carter van de krukas is het allemaal goed wink


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het zit hem in de krukas afdichting, tussen carter en rol. Als je op de krukas drukt of slaat heb je kans dat de afdichting gaat lekken. Als je het goed doet druk je niet op je krukas.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
daarom heb ik ook met rood een aanvulling gedaan op de originele opmerking over "druk op krukas"

Druk op de krukas is OK vandaar dat dat mag met dat tool want dan druk je krukas en spoelenplaat NAAR ELKAAR TOE
maar er zijn legio "sleutelaars" die een pijp op de spoelenplaat zetten, dan op de pijp drukken of slaan en dan DENKEN dat ze alleen maar druk op de krukas uitoefenen, maar dat arme ding wordt bij dit "vrije gedrag" alleen ondersteund door het lager en die word bij dit "vrije gedrag" door de kracht op de krukas, via de krukas belast in een poging de krukas tegen te houden, zal dat niet altijd redden en verschuift. Daarmee alle tolerantie te niet doen

Last edited by Joan; 16/08/13 10:40 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als het te zwaar gaat even met een schuurpapiertje wat opzuiveren een druppeltje olie en dan schuift het toch wat makkelijker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij de laatste motor die ik onlangs uit haalde , trok ik bijna de spoelen van de spoelenplaat, zo vast zat het lager op de as.

Bij montage inderdaad de as iets dunner geschuurd met Waterproof waardoor de montage soepel verliep.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hoe is het met de Raceconditie ??
Misschien nog wat trainen op het "plat-door-de-bocht" werk ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Wat ik weet is dat er in Middelbeers geen moderne race blokjes rondrijden, voor een wat betere test zou je naar zeeland moeten afrijzen. Biggekerke??? Maar wat let je, mooi!!!!Doen!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
leuk, probeer te komen kijken.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb vandaag nog twee uurtjes de tijd gevonden om aan de flandria vedette verder af te werken nu moet ik nog juist de bedrading van het licht en een benzinnen darmpje van de tank naar de carbu er op zetten en dan zal hij moeten klaar zijn voor een testrit
groetjes pierre

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Modernere dan die van ons wel hoor. Dat ding is al bijna 30 jaar oud. Ik heb niet de behoefte om overal te gaan racen, maar een keer voor de lol hier meerijden lijkt me wel geinig

wanneer is dat dan ?? / Ik heb nog wel diverse 20 jaar oude blokken ( maakte elke jaar een andere versie) Ook wel ens leuk om weer uit te proberen Ik weeg inmiddels 2 kilo meer dan vroeger


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Ik ben niet van plan om veel te gaan riskeren. Zoals al eerder aangegeven is het gewoon voor de lol. Eens kijken of het race blok dat we bijna 30 jaar geleden gemaakt hebben nou zoveel langzamer is dan de modernere race blokken. En de laatste keer dat ik met een solexrace meedeed was ik minimaal 60 kg zwaarder, dus in dat opzicht heb ik nu een voordeel

ach hoeveel "moderner" kan het, binnen de reglementen zijn er niet zo veel mogelijkheden of ik moet de laatste jaren een echt nieuwe truuk voor PK winst gemist hebben.
wat ik altijd fout heb gedaan is dat ik het reglement verkeerd interpreteerde en altijd met ook 15 mm bocht aan het potje heb gereden in plaats van de wel toegestanen dikkere bochten NA het spruitstuk.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Mijn linker remhendel aan het stuur was afgebroken en die heb ik hersteld. Gelukkig had ik hiervoor nog de onderdelen van mijn kapotte gashendel, en heb ik daaruit de hendel kunnen recycleren. Geen gemakkelijk werkje als je het voor de eerste maal uitvoert. De S4800 heeft tussen de knijphendel een veertje, en dat is er wel tientallen keren uitgesprongen tijdens mijn pogingen om de rem te repareren. Voordurend ook moeten zoeken waar het veertje heen sprong. Uiteindelijk heb ik hem toch kunnen maken. smile Wel opletten nu want het is mijn laatste hendeltje in voorraad. frown

Toen het gebeurde vandaag was het flink stressen op de terugrit zonder rem. crazy Gelukkig was ik nog niet ver van huis toen het afbrak.
Ik voel me helemaal de man dat ik het heb kunnen herstellen. cool Nadien nog een avondritje gemaakt: de Solex presteerde optimaal zonder te sputteren, want dat was laatst een vervelend verschijnsel. Misschien heeft het vele open en dicht draaien van de luchthevel (bij gebrek aan remmen) tijdens de depanage rit de luchtkanaaltjes in de carburateur weer wat vrij gemaakt.

Oh ja, ik reed al mijn derde rit nu met koudere bougie NGK B6HS, ik ben benieuwd hoe dat verder verloopt.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Oh ja, ik reed al mijn derde rit nu met koudere bougie NGK B6HS, ik ben benieuwd hoe dat verder verloopt.


gradatie "6" ??? kouder dan wat ?? heb je ze nog warmer dan die "6" dan ??


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Andere voorband op de race Solex gelegd. Beide trommelremmen nagekeken en afgesteld. De remhevels weer goed gangbaar gemaakt. Ook de gaskabel gemonteerd.en zo nog het een en ander nagelopen.


Ha als hij straks goed loopt, verwacht ik wel een filmpje, wel met de racepet op he. smile
Ja het begint te kriebelen bij jou he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Oh ja, ik reed al mijn derde rit nu met koudere bougie NGK B6HS, ik ben benieuwd hoe dat verder verloopt.


gradatie "6" ??? kouder dan wat ?? heb je ze nog warmer dan die "6" dan ??

Ja, daarvoor gebruikte ik de B5HS. Dat ging altijd een tijdje goed. Ik kan niet zeggen dat het elke keer aan de bougie lag, want ik heb lange tijd mankementen aan de Solex gehad, en meestal scheelt er meer dan één ding tegelijk aan. Veelal zijn het die eeuwige rotremmen van me die een stokje tussen het wiel steken. crazy

Ik kijk altijd naar de spark plug table op deze webpage van onze vriend Brian. smile http://briansolex.free.fr/index.html


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kan zijn Alien maar ik heb verschillende Solexen en geen idee hoeveel verschillende merken en typen Bougies daarin en heb de afgelopen 2 jaar niet een hoeven te vervangen om reden dat de solex er slecht op liep.
Doorgaans heb ik wel kleine storinkjes gehad zoals een verstopt benzinefiltertje of een minder goed werkend pompje.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik wil eens uitproberen welke het best doet op mijn S4800, wel bewust dat de omstandigheden een mede factor zijn. De eerste B5HS had ik te lange periode niet nagekeken en lange tijd gebruikt terwijl de Solex slecht presteerde, die was zo zwart als koffie zwart kan zijn. grin De tweede B5HS heb ik amper twee maanden in gebruik gehad, die was mooi mokkabruin. In beide gevallen werd de ring roetzwart.
Toen ik vorige week de B6HS erin draaide merkte ik weinig verschil, het sputteren bleef een feit. Aan de bougie ligt het dus niet. Hiervan verdenk ik de carb leidingen. smirk

Ter verduidelijking: met sputteren bedoel ik het plotse niet goed ontbranden.

Last edited by AlienSolexfiend; 21/08/13 02:33 AM. Reason: Ter verduidelijking

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Page 29 of 54 1 2 27 28 29 30 31 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
2 members (kok18, Frank), 289 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.202s Queries: 221 (0.107s) Memory: 1.9732 MB (Peak: 2.9745 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-09 08:30:13 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS