|
|
Joined: Aug 2009
Posts: 28
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2009
Posts: 28 |
Ik ben al een tijdje niet meer op het forum geweest ivm gebrek aan tijd (nieuwe baan/studie). Nu pak ik mijn hobby met mijn solex weer eens op! (eindelijk)
Ik heb het volgende probleem: mijn OTO kreeg ik in onderdelen. Motortje zat echter wel in elkaar (ex bougie).
Alles uit elkaar. Nieuwe spoel, zuigerveren, pakkingen, pompmembraam en weer in elkaar. Echter een paar symptomen waarvan ik zeker weet dat ik weer een hoop tips ga krijgen van de experts hier:
- Trekt zeer slecht (met twee voeten op de grond houd ik hem op de plek) - Max. snelheid 15 tot 20 km/h - Eenmaal op snelheid gaat hij opeens "rustiger" lopen - Als hij "stationair" loopt (gashendel stukje dicht) maakt de motor een metaalachtig klapperend geluid (weet niet of dit normaal is). De motor trilt niet ofzo. - Nergens (pakkingen, rol) is olie/benzine te zien - Er loopt een beetje benzine terug door de retourslang (staaltje) - De motor is na 10 min rijden al heet (te ruiken, wederom weet ik niet of dit normaal is) - Als de motor heet is start hij zeer slecht.
Ik heb gezocht in de benzine toevoer (kan niks vinden en er loopt iets retour), lekkages (kan dus ook niks vinden), ontsteking (afstelling met een ledje waarmee ik verbreken contact kan bepalen, helaas geen stroboscoop).
Iemand een tip aan de hand van dit lijstje? Natuurlijk alvast bedankt!
Solex OTO goudbies - '64 (in restauratie)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
- Eenmaal op snelheid gaat hij opeens "rustiger" lopen: Slipt je koppeling misschien? Ik neem aan dat je bedoelt dat hij hoog in toeren zit, en op snelheid pakt de koppeling dan. Probeer eens tijdens het optrekken iets gas te minderen of hij dan ook eerder pakt.
- Als hij "stationair" loopt (gashendel stukje dicht) maakt de motor een metaalachtig klapperend geluid (weet niet of dit normaal is). De motor trilt niet ofzo. Ik kan het van hier niet 100% beoordelen, maar een beetje klapperend geluid is normaal. Ik zou het moeten horen om het echt te kunnen beamen dat het de koppeling is.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Aug 2009
Posts: 28
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2009
Posts: 28 |
Bedankt. Ga ik uiterlijk dit weekend proberen. De koppeling heb ik nog helemaal niet bekeken! Update volgt zodra ik tijd heb.
Solex OTO goudbies - '64 (in restauratie)
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Ik ben al een tijdje niet meer op het forum geweest ivm gebrek aan tijd (nieuwe baan/studie). Nu pak ik mijn hobby met mijn solex weer eens op! (eindelijk)
Ik heb het volgende probleem: mijn OTO kreeg ik in onderdelen. Motortje zat echter wel in elkaar (ex bougie).
Alles uit elkaar. Nieuwe spoel, zuigerveren, pakkingen, pompmembraam en weer in elkaar. Echter een paar symptomen waarvan ik zeker weet dat ik weer een hoop tips ga krijgen van de experts hier:
- Trekt zeer slecht (met twee voeten op de grond houd ik hem op de plek) vind ik normaal - Max. snelheid 15 tot 20 km/h ] vind ik niet nromaal of het moet een 5000 blok zijn - Eenmaal op snelheid gaat hij opeens "rustiger" lopen normaal maar mogelijk je uitlaat verstopt - Als hij "stationair" loopt (gashendel stukje dicht) maakt de motor een metaalachtig klapperend geluid (weet niet of dit normaal is). De motor trilt niet ofzo. niet normaal, trillingen hoeven bij inwendige fouten niet gemaakt te worden/ laatst ook een inzender die zijn drijfstang kapot had, lees dit eens - Nergens (pakkingen, rol) is olie/benzine te zien redelijk uniek - Er loopt een beetje benzine terug door de retourslang (staaltje) - De motor is na 10 min rijden al heet (te ruiken, wederom weet ik niet of dit normaal is) - Als de motor heet is start hij zeer slecht.
Ik heb gezocht in de benzine toevoer (kan niks vinden en er loopt iets retour), lekkages (kan dus ook niks vinden), ontsteking (afstelling met een ledje waarmee ik verbreken contact kan bepalen, helaas geen stroboscoop).
Iemand een tip aan de hand van dit lijstje? Natuurlijk alvast bedankt!
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Zoals gezegd: Je klapperend geluid zou je eerst moeten horen. als de motor stationnair draait dan is het niet ongewoon dat je een bijgeluid van de koppeling hoort. Als het dat geluid is, dan is er niets aan de hand. Het geluid dat ik bedoel hoor je alleen met de motor op de band. Als je de motor van de band haalt dan is dit geluid meteen verdwenen.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Als je het op video vast kunt leggen dan kunnen we gerichtere tips geven, zo te zien interpreteert iedereen je tekst op zijn eigen manier. Dat maakt het voor jezelf ook makkelijker
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Ik zal maar met een zinnetje beginnen. Als de motor bij een lager toerental een metaalachtig geluid maakt dan is er te veel speling op de scharnierpunten van de koppeling. Dat komt omdat de koppeling met al zijn aanhang en wiel een gemiddeld toerental wildraaien ten opzichte van het toerental van de motor. Maar het toerental van de motor is bij een lager toerental helemaal niet constant omdat de motor elke omwenteling een vertraging en versnelling krijgt door kompressie en arbeid slag. Doordat als iemand heel veel met een lage snelheid heeft gereden ( doordat de motor niet harder wil of kon ) dan zal de koppeling ook elke omwenteling met zijn massa vast zitten aan de snelheid verandering van het vliegwiel en dus last hebben van uitgeslagen draaipunten in de koppeling. meer weten niet meer vragen ,die andere punten zijn voor anderen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Ik zal maar met een zinnetje beginnen. Als de motor bij een lager toerental een metaalachtig geluid maakt dan is er te veel speling op de scharnierpunten van de koppeling. Dat komt omdat de koppeling met al zijn aanhang en wiel een gemiddeld toerental wildraaien ten opzichte van het toerental van de motor. Maar het toerental van de motor is bij een lager toerental helemaal niet constant omdat de motor elke omwenteling een vertraging en versnelling krijgt door kompressie en arbeid slag. Doordat als iemand heel veel met een lage snelheid heeft gereden ( doordat de motor niet harder wil of kon ) dan zal de koppeling ook elke omwenteling met zijn massa vast zitten aan de snelheid verandering van het vliegwiel en dus last hebben van uitgeslagen draaipunten in de koppeling. meer weten niet meer vragen ,die andere punten zijn voor anderen. Dank U , zal er ook nog wat werk tegenaan gooien, met betreking tot dat dansen van Jan: kijk ook eens naar de bouten waarmee voorspatbord en frictieplaten vastzitten dat wil ook nog wel eens klepperen.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
193
guests, and
3
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
|