Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#93700 11/07/13 03:23 AM
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Beste Solexvrienden,
Ik heb een oude Franse Solex 3800. Na jaren stilstand, motortje aan de praat gekregen na de gekende problemen met roest in de tank en bezineleidingen verstropt en dies meer. De oude tante reed daarna nog pittig. Helaas na een kilometer of 4 plots een heel ander geluid. Vliegwiel draait niet meer.
Het is waarschijnlijk reeds op het forum besproken. Heb het zaakje open gegooid. Spie vliegwiel OK. Koppeling veel roest en stof. Alles netjes gereinigd. Hier en daar waren kleine stukjes uit de koppelingschoenen. Alle moeren zaten vast.
Ik kan met de druk van 2 vingers de rol tegenhouden?
Na hermontage nog hetzelfde euvel.

Had graag jullie advies ingewonnen. Tien leu weten meer dan... weet je wel. laugh Moet je mij eens uitleggen. confused

Vriendelijke groet en snor ze.

André

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik snap het effe niet. Vliegwiel draait niet en toch loopt de motor? of begrijp ik het niet goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Het is hier al vaker aangegeven dat het het beste is als je eerst je motor helemaal goed nakijkt in plaats van zomaar te starten en te gaan rijden. Wie weet is er nu het een en ander kapot eat voorkomen had kunnen worden

Klopt, niet zomaar benzine erin pleuren en dan scheuren, eerst keuren anders word het zeuren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Heb je een vastloper gehad soms? Draait het vliegwiel nu weer wel?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
moer toch weer los of de koppeling zit er fout in ( merktekens moeten zichtbaar zijn na montage ).

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Rol geploft ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Beste Solexvrienden
Bedankt voor jullie wijze raad. Ik begrijp wel dat het verstandiger is eerst het blokje te controleren voor er mee weg te scheuren. Maar ik beschouw deze solex als me ouwe tante. Het ding ziet er niet uit en ik had graag alles gelaten zoals ik hem vond(kocht)Helaas! frown
Hier bij ons zeggen ze: man, ik kreeg nogal naar mijn vijs! blush
Ik heb voor de tweede keer het geheel uit elkaar gehaald tot en met de koppeling. Ik vond dat de koppeling nogal stroef bewoog, het verschil was duidelijk merkbaar in vergelijk met een andere.Ik zag op de koppeling wrijvingssporen.
De armen (of benen) wink van de contergewichtjes wreven tegen de armen of benen van de schoenen. aan 1 kant natuurlijk. maw de armen met de contergewichtjes bewogen zich niet mooi gecentreerd tussen de armen van de poolschoenen. Zeg ik dat goed? confused
Ik dacht: eureka dat is de fout. Nieuwe (andere) koppeling erin en mad hetzelfde resultaat.
Zou het kunnen dat de aandrijfrol te ver versleten is?
Als ik de rol op het wiel zet en aantrap, dan draait af en toe het vliegwiel een halve of hele toer, zelfs als ik hem nog extra op de band aandruk met de hand.
Als ik het wiel met de hand draai, slipt ie over de rol met af en toe wat grip. Als ik dan decompresseer dan draait het geheel met kleine pufjes. Tuf, tuf tuf tuf... laugh
Nou, vijst er maar op los!

Vriendelijke groet

Andre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een dergelijke storing heb ik 2 weken geleden ook gehad maar wel met een ander motortype : OTO motor.
Oorzaak was een ietwat verschoven krukaslager waardoor het
Bigend tegen het carterdeksel aanliep met als gevolg een
slecht ronddraaiende/startende motor die natuurlijk ook
lekte op de carterafdichting.
Bij een 3800 motor is de krukasbevestiging anders waardoor
dit verschijnsel minder snel kan optreden , tenzij de Solex
ooit eens flink op het vliegwiel gevallen is.

Is het vliegwiel wel makkelijk met de hand rond te draaien ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Bedankt FFAnders.
Ik heb nog een ander 3800 blokje in revisie. bij dit blokje heb ik bemerkt dat het carterdeksel was ingeschuurd door de bout/moer van het bigend.
Het vliegwiel kan ik normaal met de hand rond draaien. Buiten het overwinnen van de compressie ondervind ik geen noemenswaardige frictie. Het schuren van de bout van het bigend kan althans volgens mij niet een zodanige wrijving opleveren dat de motor helemaal stokt. Uiteraard kan bij jouw solex de situatie anders zijn. Ik zou mijn blokje met een boormachien op gang willen trekken maar heb geen one way koppeling. Kan men deze ergens kopen? Ik begreep dat sommige specialisten zo een hebben, maar deze hebben ze zelf gefabriceerd zeker?

Zonnige groeten

Andre

Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Solexvrienden,
vergat even dat ik er nogeen paar foto'svan heb.
Kan ik nog eens lekker oefenen in het bijvoegenvan foto's.
Wordt veel te weinig gedaan vind ik.

Salut

Andre

Attached Images
1373804521NIMG_0005.JPG (53.52 KB, 312 downloads)
1373804578NNIMG_0006.JPG (25.01 KB, 288 downloads)
1373804638NIMG_0009.JPG (88.52 KB, 282 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Andrajo
Bedankt FFAnders.
Ik heb nog een ander 3800 blokje in revisie. bij dit blokje heb ik bemerkt dat het carterdeksel was ingeschuurd door de bout/moer van het bigend.
Het vliegwiel kan ik normaal met de hand rond draaien. Buiten het overwinnen van de compressie ondervind ik geen noemenswaardige frictie. Het schuren van de bout van het bigend kan althans volgens mij niet een zodanige wrijving opleveren dat de motor helemaal stokt. Uiteraard kan bij jouw solex de situatie anders zijn. Ik zou mijn blokje met een boormachien op gang willen trekken maar heb geen one way koppeling. Kan men deze ergens kopen? Ik begreep dat sommige specialisten zo een hebben, maar deze hebben ze zelf gefabriceerd zeker?

Zonnige groeten

Andre


Als dit bij een 3800 is, is er zeker iets misgegaan en heeft het lager een dusdanige zijdelingse knal gehad zodat het ingefelsde lager is opgeschoven .

Duidelijke fotoś bij mijn verhaaltje .

Kan je het vliegwiel, bij dat probleemblokje waar je nu mee bezig bent, wel met de hand draaien ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo'n mooi systeem heb je niet echt nodig hoor om hem te starten. Is wel veilig. Maar als je het gewoon met een dop en verlengstukje doe is er niets aan de hand hoor, als je het een beetje verstandig doe.

Tip: NOOIT op een vliegwielmoer slaan (van links naar rechts) anders heb je kans dat de carter afdichting gaat lekken omdat je de krukas in het geheel naar recht tikt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Bedankt Alfons

maar ik hou van mooie systemen! laugh
Zal het morgen eens proberen, gebroken polsen riskerende en dop in rechteroog en boormachien over de omheining bij de buren. grin
Heb op internet al gezocht naar one way rollagers, zal wel iets fabriceren.

Nee! Nooit slaan! Wat ik hier vooral op het forum heb geleerd is het professionele werk. Gepaste trekkers gebruiken, onderdelen op hun plaats persen met bussen draadstangen en dergelijke, aangepast gereedschap kopen en /of eventueel zelf maken en ook gebruiken.
Heb er 3 maanden over gedaan om stuurstang uit balhoofd te krijgen. In de kruipolie, in de Cola, verwarmen, in een heet oliebad enz. en eindelijk, kader in bankschroef en met de losse hand het stuur al draaiend bevrijdt van zijn gevangenis voor meer dan 20 jaar.

Geniet van je vakantie

Doei

Andre

Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Hartelijk dank voor uw respons FFAnders.

Ja dat blokje 3800 had wel heel veel geleden. De zamak leed erg onder metaalmoeheid. Was links en rechts krom en scheef (wat eigenlijk hetzelfde is). smirk
Dit was vooral te merken aan de draadstangen om de cilinder vast te schroeven. Die stonden alle kanten uit behalve mooi verticaal. Ze moeten allemaal vervangen worden omdat de schroefdraad teveel heeft geleden bij het verwijderen van de cilinder. Het rollager zat toch nog goed in zijn oorspronkelijk huis. De axiale bevestiging van de verschillende onderdelen op de krukas tesamen met carter blijft voor mij (voorlopig) nog een groot mysterie.
Ik heb gelezen en zelf ondervonden dat de moer van de koppeling muurvast kan zitten. Aan de andere kant las ik (dixit Joan) en ondervond ikzelf dat je voorzichtig moest zijn om deze moer niet te strak aan te draaien omdat je anders riskeerde de boel in het carter in de prak te draaien.
Hoe verklaar je dit? Een moer die je niet muurvast kunt draaien maar achteraf wel muurvast zit?
Tot daar het oude blokje.
Bij mijn andere solex kan ik gerust het vliegwiel met de hand draaien. Voel enkel de compressie en niks geen speciale wrijving of hapering. Ben verbaast, heeft niemand op het forum last gehad van slippende aandrijfrol?
Nee, natuurlijk niet wij rijden toch niet met oude brol. Eerst motortje open en versleten of oude onderdelen vervangen en dan pas rijen. (grapje) laugh Wordt vervolgd.
Geniet van de te korte zomer.
Bedankt en ajuus!

Andre

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
het komt soms voor dat er OF een verkeerde krukas gemonteerd word bij een revisie OF dat de passing van de kruktap ( die lange steel dus) in het lager niet meer voldoende is, dan kan de krukas, ondanks dat het lager wel goed in het carter zit, bij een 3800 toch heen en weer, dan loopt hij niet alleen vast op het zijdeksel maar mogelijk ook dat het vliegwiel vast loopt op de spoelen en de zijkant van het vliegwiel tegen de spoelenplaat, dat vereist wel een heel nauwkeurige afstelling van de eerste moer ( die dan los zit) en een goed aandraaien van de tweede moer , die daarmee ook de eerste moer vast zet om dat ook maar even uit te leggen: want de moeren staan dan tegen elkaar in te werken en beiden "vreten" zich vast aan de draad. dat is de enige kracht overbrenging van de krukas naar de koppeling toe
tevens dienen de bronzen bussen van de rolunit in goede staat te zijn want die dienen dan als afstandhouders om de kruktap tegen zijdelingse beweging te borgen, maar dat kan weer door een gemonteerde keerring teniet worden gedaan. het oude systeem met de klembussen die tussen moer en hoofdkrukaslager werkten was Veeel beter, daar kon de krukas geen kant meer op, positief vastgetrokken tegen het hoofdkrukaslager

Last edited by Joan; 17/07/13 08:40 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 213 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.046s Queries: 46 (0.013s) Memory: 1.0622 MB (Peak: 1.2853 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-15 09:38:52 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS