Bij de black & Roll is mijn ervaring dat bij een afstand van de 0,7 (of meer zelfs) de solex beter rijdt. Vaak viertakt hij anders en komt de hij niet op toeren. (Alle andere zaken moeten dan wel in orde zijn.) Ik snap niet hoe dat kan. Ik heb nog niet meegemaakt dat de spoelen kapot gingen bij een ruimere afstand.
Ook mijn ervaring Thijs, bij electronische ontstekingen. Bij traditionele maak ik wel eens mee dat de afstand verkleind moet worden om überhaupt een vonk te krijgen. Meestal is de spoel dan op zijn einde
Het heeft niet lang mogen duren, vandaag dook het probleem van het viertakten bij volgas rijden voordurend op (ook als ik de motorhendel wat omhoog trok). Misschien lag het aan de hitte, want gisterenavond toen het verkoelde deed hij het tiptop. Zou een koudere bougie verschil maken? Ik heb nog een NGK B6HS liggen. De reden waarom ik ze nog niet heb verwisseld is omdat de B5HS nog een goede kleur heeft, en ik er dus geen reden in zag om ze te vervangen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
ik ben gisteren naar jan weltjes gereden wat heeft die toch allemaal liggen niet te geloven je moet het met eigen ogen kunnen zien ik heb er een mooi 24 inch velg gescoort met binnen rand compleet net torpedonaaf en gespaakt in een zeer goede staat en ook een voorrem houdertje voor mijn sinplex ik zou niet weten waar ik het ander zou gevonden hebben nu kan ik mijn flandrie vedette en de simplex verder afwerken groetjes pierre
Het heeft niet lang mogen duren, vandaag dook het probleem van het viertakten bij volgas rijden voordurend op (ook als ik de motorhendel wat omhoog trok). Misschien lag het aan de hitte, want gisterenavond toen het verkoelde deed hij het tiptop. Zou een koudere bougie verschil maken? Ik heb nog een NGK B6HS liggen. De reden waarom ik ze nog niet heb verwisseld is omdat de B5HS nog een goede kleur heeft, en ik er dus geen reden in zag om ze te vervangen.
vandaag NIETS aan mijn solex gedaan, wel wezen kijken bij andere solexen.( het laatste beetje van de 24Hr) en tussendoor nog even een CNC pompje bij de stand van Ad gekocht, nu 1 met grote aansluitingen
Ik heb het voorwiel er nog eens afgenomen want de rem maakte onrustwekkend nare geluiden. Bij mij laatste montage was ik een beetje te haastig te werk gegaan, met als gevolg dat de schoenen niet goed gecentreerd waren, waardoor een schoen scheef kwam te zitten en zo tegen de kruising in de trommel rond de as is beginnen in te slijten. Na veel gevloek ben ik erin geslaagd het ding er weer recht in te krijgen. Wat een rotremmen zeg!
Ik had al gelijkaardige problemen met de achterrem, daar had ik het hele wiel al vervangen en nog steeds met succes. Hetzelfde zou ik met het voorwiel willen, maar bestaat dit systeem met trommelrem vooraan bij een S3800?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Het heeft niet lang mogen duren, vandaag dook het probleem van het viertakten bij volgas rijden voordurend op (ook als ik de motorhendel wat omhoog trok). Misschien lag het aan de hitte, want gisterenavond toen het verkoelde deed hij het tiptop. Zou een koudere bougie verschil maken? Ik heb nog een NGK B6HS liggen. De reden waarom ik ze nog niet heb verwisseld is omdat de B5HS nog een goede kleur heeft, en ik er dus geen reden in zag om ze te vervangen.
doe de tank eens minder vol
Ja, dat zou het kunnen zijn. Ik had me gisteren weer eens overgoten. Je kent dat allicht wel: "nou, dat laatste kan er nog wel bij", gieten maar. Vooral met korte broek aan merk je dan als je knie nat wordt wanneer de benzine uit de tankdop spet. Ook met minder volle tank gebeurt het tegenwoordig als ik wat te snel over een snelheidsdrempel rijd. Ik vermoed dat de benzine dan uit de ontluchting van de carburateur gutst.
Vandaag met minder volle tank sputterde hij nog wel eens, het was dan wel beter beheersbaar door de gasbediening met fingerspitzengefühl te hanteren. Is dat dan weer het nadeel (bij warm weer) als mijn Solex dan eindekijk goed loopt?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
vandaag de hele dag aan het experimenteren geweest met een CNC pompje van Ad, eerst in de problemen brengen door de solex goed heet te rijden en de benzine ook, dat is wel gelukt want ik ben van hot naar haar gereden op zoek naar een koppaking voor de 4 takt buitenboord motor, alles dicht. Toen wat aan het boren geweest om vapor lock achtige verschijselen weg te werken. Overigens bleek bij eerste montage dat je enige aandacht dient te besteden aan het ontbramen, er zaten nog wat braampjes in de doorboringen naar de aansluitgaten en de 2 gaatjes die uitmonden in de holle pompbodem hadden rondom nog een braam, even aanpunten met een iets grotere boor (in de hand en met de hand draaien) en je snijdt ze zo weg. verder zijn de meegeleverde boutjes M4 en dat kostte me meteen 1 dolle draad rechts onderin, meteen maar een helicoil M4 gezet. EERSTE MERKBARE VERSCHIL: start beter en loopt beter/rustiger bij lagere toerentallen
Je hebt M4x0,7 en M4x0,75 . De laatste is de oude maat. Heb er een carter bij waar M5 in getapt is. Daar is het kennelijk ook mis gegaan met de andere M4 maat.
Oeps dat is listig. Kun je je zo in vergissen en dan heb je er weer een probleempje bij. Is al vaker voorgekomen merk ik op deze site. Ik zal daar goed op letten mocht ik ook nieuwe erin zetten.
Ik heb er een solex bij waar gewoon M4 in is gedraaid. Het blijft nog steeds zitten, lekvrij. Het zamac is vrij flexibel. Een lekker gevoel heb ik er echter niet bij.
probleem is dat M4 gaat zoeken en de eerste paar gangen gaat altijd goed, ik heb het idee dat hij daarna de rest van de gangen voor zich uitduwt, volgende keer tap ik het draad eerst op zodat wat "teveel" is niet meer tegen kan werken, een helicoil kan er daarna altijd nog in originele boutjes zijn denk ik niet lang genoeg om het CNC dat dikker is vanwege het dekseltje mee vast te zetten
Oke de pomp is wat dikker dus. Is het dan niet verstandiger om langere boutjes M4x0,75 te zoeken en die erin te draaien? Maar goed om te weten is kijken waar ze die hebben.
Een andere mogelijkheid : de draadgaten op M4 tappen, draadstangetjes erin en vastzetten met Locktite, pompje erop en met ring en moer vastzetten.
Ik vind boutjes makkelijker, vaak steek ik voor een reparatie of een snelle check de pomp van rechts over de nog aanwezige tank en carburator aansluitingen ( demontage: naar rechts weg schuiven als de boutjes weg zijn) dat luk niet met vaste draadeinden dan dien je minimaal ook de tank te verwijderen als je aan de pomp wil werken
Was ook meer bedoeld om een slechte draad nog functioneel te maken zonder er helicoils in te zetten. FF snel een membraantje vervangen is er dan niet bij.
De Amuse 10 kg lichter gemaakt. Tassen met inhoud, mandje, spiegel, gereedschap, toeter er allemaal af. Nu ik nog 10 kg eraf. Ik wil weer naar een basic Solex toe. Tomos koppeling blijft erin hoor, want dat is heerlijk. Zadel bevestiging weer omgedraaid zoals het hoort. Kleine beschadigingen weer wat zwart gemaakt. De km teller eraf gehaald. Waarom, omdat je continu naar dat ding zit te kijken. Dit merkte ik op zodra ik met Mirjam haar Solex rij en die heeft dat niet en kijk je meer om je heen. Ik weet wel hoe hard ik ongeveer ga aan het motorgeluid. En hij gaat hard zat. Gas om, weer omgebouwd. Ga toch weer terug naar gas minderen.
De Amuse 10 kg lichter gemaakt. Tassen met inhoud, mandje, spiegel, gereedschap, toeter er allemaal af. Nu ik nog 10 kg eraf. Ik wil weer naar een basic Solex toe. Tomos koppeling blijft erin hoor, want dat is heerlijk. Zadel bevestiging weer omgedraaid zoals het hoort. Kleine beschadigingen weer wat zwart gemaakt. De km teller eraf gehaald. Waarom, omdat je continu naar dat ding zit te kijken. Dit merkte ik op zodra ik met Mirjam haar Solex rij en die heeft dat niet en kijk je meer om je heen. Ik weet wel hoe hard ik ongeveer ga aan het motorgeluid. En hij gaat hard zat. Gas om, weer omgebouwd. Ga toch weer terug naar gas minderen.
Zo weer lekker een paar uurtjes bezig geweest.
Decompressieklepje / gietijzeren cilinder + org. petje ( = basic toch ) weer terug ?
Nee nee gaan we niet doen hoor. Wel als ik ergens naar toe ga heb ik wel de navigatie mee, om te kijken waar we dan precies zijn. Met zo'n toertocht weet je niet echt waar je naar toe rijd he.
Ik zou wel eens zo'n cnc kopje willen proberen. Is kijken of dat verschil geeft. Ik mag aannemen dat zo'n kopje voor de JRT geschikt is, ik bedoel de persruimte. Jan liet al een afbeelding zien met die draadjes.
Ik heb op mijn Solexen originele cilinder kopjes met de bougie schuin voorin. Ze lopen er goed mee. Wellicht met een andere cilinder kop wel meer vermogen en snelheid, maar dan moet ik meer aanpassen zoals een ander luchtfilter en andere motorlichter. Teveel werk.
ik ben ook erg tevreden over kopjes met de bougie schuin naar voren, zijn best nog wel soorten in en dat maakt ook al verschil.
ik heb meerdere soorten solexen, die om mee te rijden, die om te restaureren en die om mee te experimenteren, die laatste zie je meestal niet, alleen als ik in een speelbui ben
en dan nog een heleboel losse merken die ik in dezelfde categorieën he
Welke vulprop werkte het beste. Ik denk de 2de. Zo had ik het nog niet bekeken.
is zelfde vulprop alleen eerste de bovenkant die onder de zuiger steekt en dan de onderkant die tot aan de ronding van krukas en bigend steekt, zitten aan dezelfde flens, is 1 gietstuk die iets mechanisch is bijgwerkt want gieten moet je iets te groot doen vanwege de krimp
Oke, nu zie ik het. Een behoorlijke ruimte winst zo, eehhh min ruimte dus. Heb je ermee gereden? Zo te zien wel.
en hard ook, zonder carter membraan, dit was het blok met de "turbo boost" gaten waar die fransen onlangs mee kwamen, alleen dan heel anders uitgevoerd, zelf noem ik ze dan ook niet zo, die naamgeving is kennelijk de Franse "uitvinding"
Ja de stopknop heb ik ook verwijdert van het stuur. Ik kan hem zover terug drukken, de gasschuif, dat hij vanzelf wel stilvalt. Heb een mm van het gasklepplaatje gevijld, zodat de gasklep verder dicht kan.
Voor mij voor het eerst dat ik een B&R krukas zie ,bij mij zitten er 3800 blokjes op. Als ik zie hoe dat verzonnen is mag, wat mij betreft, de "constructeur" nog even terug naar (een Goede) school . Het Bigend wordt voor minder dan 50% omsloten en voor de rest zit er een dun flutrandje metaal omheen, een soort slangklem idee
Vandaag vond ik onder in een kist een onderblok. Ding schoongemaakt en tussen alle andere onderdelen vond ik alles om een compleet blokje te maken ( alleen het neusje moest ik van een ander compleet blok draaien. Kortom weer een nuttige middag gehad.
Het blok loopt trouwens nog niet optimaal, ik mis trekkracht. Er zit een OTO carburateur op met aluminium nippels. Hier zat een kort filter in, er zit nu een 3800 filter in. Zou dit de oorzaak kunnen zijn ?
Vandaag mijn eerste Solex (sinds 1982 in bezit) van een mooi tankje voorzien. Om het compleet te maken ook maar een nieuw koplampje en de valbeugel weer erop. Volgende keer het ori neusje. Hij (of zij?) verdient het
Vandaag de lagers van mijn voorwiel er uit gehaald, schoon gemaakt, opnieuw in gevet en weer gemonteerd. Voorwiel van de Oto loopt nu weer lekker soepel. Tevens een nieuw spatbordje gemonteerd.
zoals ik laatst al meldde: "dat zouden er meer moeten doen", goed voorbeeld, preventief onderhoud.
Dat verdient hij of zij, zeker. Is het geen idee voor je, omdat je er zoveel hebt, deze dan helemaal te restaureren enz... Ik zou wel die neiging hebben.
Ohja ook nog gelijk even het dijtstip gecontroleerd. Kapje lag er toch af. Stond nog precies hetzelfde als toen ik dat filmpje maakte. Das al heel wat km terug. Blijkbaar geen slijtage en ziet er netjes uit die puntjes. Nokje goed smeren doet wonderen.
Ohja, want op zwarte bandjes win je de 24 uurs race. Lekker puh.
sommige van mijn solexen zijn in ca 5 uur rijden door hun bandjes heen, dat ga je niet lukken met zwart witte banden . tijdens 65 jaar solex ook met zo eentje gereden, de tweede dag vlogen de zwarte stukken rubber me om de oren die hadden zich rond de rol verzamelt en bij top berg af kwam dat in 1 keer los
Denk dat er een te scherp schuur linnetje opzat, korrel 40?? Je weet het nooit maar het lijkt me logisch dat het zwarte rubber van de zwart/witte hetzelfde is als bij de zwarte. (van hetzelfde bandenmerk dan wel)
Denk dat er een te scherp schuur linnetje opzat, korrel 40?? Je weet het nooit maar het lijkt me logisch dat het zwarte rubber van de zwart/witte hetzelfde is als bij de zwarte. (van hetzelfde bandenmerk dan wel)
80, goed voor tropische buien die ze hier af en toe voorspellen en je hebt ca 20 minuten nodig om een rol te verwisselen, een wiel met band gaat sneller
Hoe was dat in eerste instantie gebeurd tijdens die dag? Ean wat gebeurde er toen toen dat spul los kwam?
Zijn zwart witte bandjes dan minder goed?
ach je ziet dat het profiel ( zolang dat er is) mooi diepzwart blijft. als dat spul los komt niets aan de hand, zie je ineens voor je uitvliegen, maar je haalt die brokken vanzelf weer in
Vandaag een poging gedaan om een 3800 blok in leven te krijgen. Geeft steeds één plof en dan niks meer. Buiten het blok geeft de bougie wel vonk maar te minimaal. Dus ik dacht, ik heb nog een blokje liggen haal ik daar ff de ontstekingsspoel uit. Maar dit is te dikke versie, past wel op spoelenplaat maar vliegwiel raakt dan. Zo maar een vraag; hoeveel soorten 3800 ontstekinsspoelen bestaan er. Kan iemand hier iets over zeggen?
Een Black & Roll blokje met een probleem. Let ook even op de bout moddersnijder, wie iets vreemds ziet mag het zeggen.
Dit blokje loopt weer maar nu wel met een 3800 krukas en een VdH drijfstang, het is wel een uitdaging om zo'n B&R blokje goed en speling vrij inelkaar te krijgen.
Vandaag een poging gedaan om een 3800 blok in leven te krijgen. Geeft steeds één plof en dan niks meer. Buiten het blok geeft de bougie wel vonk maar te minimaal. Dus ik dacht, ik heb nog een blokje liggen haal ik daar ff de ontstekingsspoel uit. Maar dit is te dikke versie, past wel op spoelenplaat maar vliegwiel raakt dan. Zo maar een vraag; hoeveel soorten 3800 ontstekinsspoelen bestaan er. Kan iemand hier iets over zeggen?
Best wel diverse Johnnie. Hoeveel weet ik niet. Ik heb ook al een imi gehad die niet eens op de spoelenplaat paste
Alvast bedankt voor het aanbod, John! Ga ff de kat uit de boom kijken, heb gisteren een partij gebruikte onderdelen binnengekregen, en daar zitten ook spoelen bij. En vrijdag heb ik via Marktplaats een ontstekings-testkast van Italliaanse makelij gekocht. Ga maandag hiervoor test-kabeltjes maken en dan kan ik spoelen testen.
Alvast bedankt voor het aanbod, John! Ga ff de kat uit de boom kijken, heb gisteren een partij gebruikte onderdelen binnengekregen, en daar zitten ook spoelen bij. En vrijdag heb ik via Marktplaats een ontstekings-testkast van Italliaanse makelij gekocht. Ga maandag hiervoor test-kabeltjes maken en dan kan ik spoelen testen.
Super. fotootje? ik heb er ook een. ook italiaans. werkt perfect.
vandaag ook aan "mijn solex" gewerkt, maar dan als gasfabriek voor de DAF YA328, zitten dezelfde schroeven aan als waar het solex brommer pompje mee vast zit en de grotere bouten waarmee oa de vlotterkamer dicht zit zijn allemaal sleuteltje negen, appel valt dus niet ver van de boom
Nou, dit is dan mijn ontstekingsspoeltester, het is van het merk CTB, Tipo AB, Model 62. Meneer heeft er een nederlandse gebruiksaanwijzing bij gedaan, maar geen testkabels. Dus deze mag ik zelf gaan maken en ik zoek me rot naar banaan-pluggen
Nou, dit is dan mijn ontstekingsspoeltester, het is van het merk CTB, Tipo AB, Model 62. Meneer heeft er een nederlandse gebruiksaanwijzing bij gedaan, maar geen testkabels. Dus deze mag ik zelf gaan maken en ik zoek me rot naar banaan-pluggen
Welkom bij de club...deze heb ik ook en werkt prima.
Nou, dit is dan mijn ontstekingsspoeltester, het is van het merk CTB, Tipo AB, Model 62. Meneer heeft er een nederlandse gebruiksaanwijzing bij gedaan, maar geen testkabels. Dus deze mag ik zelf gaan maken en ik zoek me rot naar banaan-pluggen
Nou, dit is dan mijn ontstekingsspoeltester, het is van het merk CTB, Tipo AB, Model 62. Meneer heeft er een nederlandse gebruiksaanwijzing bij gedaan, maar geen testkabels. Dus deze mag ik zelf gaan maken en ik zoek me rot naar banaan-pluggen
kan ik losse kernen opsturen om te "coaten" gezien mijn huidige demontage drift van 3800 rollen ? en zo ja hoe dient dan de oppervlakte textuur eruit te zien ?
En wees blij dat hij bereid is daar zijn kostbare (vrije) tijd in te steken, al heel wat solex rijders uit de misere geholpen. Commercieel kun je hier niet van "rond" komen (die rollen zijn dat wel), hooguit een keer leuk van "aan de rol" gaan ( faceboekfoto van bezoek aan openluchtmuseum Duitsland ?)
Vandaag 3800 spoelenplaat op Chinees blokje gemonteerd, heb nu wel licht. Handige jongens die Chinezen, je bent niet eens een poelietrekker nodig ! Er zit zoveel speling op het lager binnen in de spoelenplaat dat je die er zo met de hand afhaalt ( niet eens trekken ! )
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik ook zo'n ontploft blokje heb
niks aan de solex maar wel aan de flandria vedette verder aan het afwerken achterwiel gemonteert en het motortje er op gezet nu nog wat tijd vinden om het aan te sluiten maar het komt goed word weer een pracht exemplaar groetjes pierre
Daar heb ik een krukas verlenger voor gemaakt ( zoiets als de steel van de spoelenplaat trekker) en gebruik daar een fiets zadel pen ( past als buis precies tussen de spoelen en contactpunten door en afsteunen op het lagerhuis) waarmee ik met een moer en ring op de krukasverlenger de plaat over de kruktap duw
Het zit hem in de krukas afdichting, tussen carter en rol. Als je op de krukas drukt of slaat heb je kans dat de afdichting gaat lekken. Als je het goed doet druk je niet op je krukas.
daarom heb ik ook met rood een aanvulling gedaan op de originele opmerking over "druk op krukas"
Druk op de krukas is OK vandaar dat dat mag met dat tool want dan druk je krukas en spoelenplaat NAAR ELKAAR TOE maar er zijn legio "sleutelaars" die een pijp op de spoelenplaat zetten, dan op de pijp drukken of slaan en dan DENKEN dat ze alleen maar druk op de krukas uitoefenen, maar dat arme ding wordt bij dit "vrije gedrag" alleen ondersteund door het lager en die word bij dit "vrije gedrag" door de kracht op de krukas, via de krukas belast in een poging de krukas tegen te houden, zal dat niet altijd redden en verschuift. Daarmee alle tolerantie te niet doen
Wat ik weet is dat er in Middelbeers geen moderne race blokjes rondrijden, voor een wat betere test zou je naar zeeland moeten afrijzen. Biggekerke??? Maar wat let je, mooi!!!!Doen!!!!
ik heb vandaag nog twee uurtjes de tijd gevonden om aan de flandria vedette verder af te werken nu moet ik nog juist de bedrading van het licht en een benzinnen darmpje van de tank naar de carbu er op zetten en dan zal hij moeten klaar zijn voor een testrit groetjes pierre
Modernere dan die van ons wel hoor. Dat ding is al bijna 30 jaar oud. Ik heb niet de behoefte om overal te gaan racen, maar een keer voor de lol hier meerijden lijkt me wel geinig
wanneer is dat dan ?? / Ik heb nog wel diverse 20 jaar oude blokken ( maakte elke jaar een andere versie) Ook wel ens leuk om weer uit te proberen Ik weeg inmiddels 2 kilo meer dan vroeger
Ik ben niet van plan om veel te gaan riskeren. Zoals al eerder aangegeven is het gewoon voor de lol. Eens kijken of het race blok dat we bijna 30 jaar geleden gemaakt hebben nou zoveel langzamer is dan de modernere race blokken. En de laatste keer dat ik met een solexrace meedeed was ik minimaal 60 kg zwaarder, dus in dat opzicht heb ik nu een voordeel
ach hoeveel "moderner" kan het, binnen de reglementen zijn er niet zo veel mogelijkheden of ik moet de laatste jaren een echt nieuwe truuk voor PK winst gemist hebben. wat ik altijd fout heb gedaan is dat ik het reglement verkeerd interpreteerde en altijd met ook 15 mm bocht aan het potje heb gereden in plaats van de wel toegestanen dikkere bochten NA het spruitstuk.
Mijn linker remhendel aan het stuur was afgebroken en die heb ik hersteld. Gelukkig had ik hiervoor nog de onderdelen van mijn kapotte gashendel, en heb ik daaruit de hendel kunnen recycleren. Geen gemakkelijk werkje als je het voor de eerste maal uitvoert. De S4800 heeft tussen de knijphendel een veertje, en dat is er wel tientallen keren uitgesprongen tijdens mijn pogingen om de rem te repareren. Voordurend ook moeten zoeken waar het veertje heen sprong. Uiteindelijk heb ik hem toch kunnen maken. Wel opletten nu want het is mijn laatste hendeltje in voorraad.
Toen het gebeurde vandaag was het flink stressen op de terugrit zonder rem. Gelukkig was ik nog niet ver van huis toen het afbrak. Ik voel me helemaal de man dat ik het heb kunnen herstellen. Nadien nog een avondritje gemaakt: de Solex presteerde optimaal zonder te sputteren, want dat was laatst een vervelend verschijnsel. Misschien heeft het vele open en dicht draaien van de luchthevel (bij gebrek aan remmen) tijdens de depanage rit de luchtkanaaltjes in de carburateur weer wat vrij gemaakt.
Oh ja, ik reed al mijn derde rit nu met koudere bougie NGK B6HS, ik ben benieuwd hoe dat verder verloopt.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Andere voorband op de race Solex gelegd. Beide trommelremmen nagekeken en afgesteld. De remhevels weer goed gangbaar gemaakt. Ook de gaskabel gemonteerd.en zo nog het een en ander nagelopen.
Ha als hij straks goed loopt, verwacht ik wel een filmpje, wel met de racepet op he. Ja het begint te kriebelen bij jou he.
Oh ja, ik reed al mijn derde rit nu met koudere bougie NGK B6HS, ik ben benieuwd hoe dat verder verloopt.
gradatie "6" ??? kouder dan wat ?? heb je ze nog warmer dan die "6" dan ??
Ja, daarvoor gebruikte ik de B5HS. Dat ging altijd een tijdje goed. Ik kan niet zeggen dat het elke keer aan de bougie lag, want ik heb lange tijd mankementen aan de Solex gehad, en meestal scheelt er meer dan één ding tegelijk aan. Veelal zijn het die eeuwige rotremmen van me die een stokje tussen het wiel steken.
Kan zijn Alien maar ik heb verschillende Solexen en geen idee hoeveel verschillende merken en typen Bougies daarin en heb de afgelopen 2 jaar niet een hoeven te vervangen om reden dat de solex er slecht op liep. Doorgaans heb ik wel kleine storinkjes gehad zoals een verstopt benzinefiltertje of een minder goed werkend pompje.
Ik wil eens uitproberen welke het best doet op mijn S4800, wel bewust dat de omstandigheden een mede factor zijn. De eerste B5HS had ik te lange periode niet nagekeken en lange tijd gebruikt terwijl de Solex slecht presteerde, die was zo zwart als koffie zwart kan zijn. De tweede B5HS heb ik amper twee maanden in gebruik gehad, die was mooi mokkabruin. In beide gevallen werd de ring roetzwart. Toen ik vorige week de B6HS erin draaide merkte ik weinig verschil, het sputteren bleef een feit. Aan de bougie ligt het dus niet. Hiervan verdenk ik de carb leidingen.
Ter verduidelijking: met sputteren bedoel ik het plotse niet goed ontbranden.
Last edited by AlienSolexfiend; 21/08/1302:33 AM. Reason: Ter verduidelijking
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"