na een week sleutelen in en uit elkaar halen van het blok ,en de warmloopstoring zoeken dus het blok is deze week min 5 uitelkaar geweest en weer in elkaar,heb zelfs de zuigerveren aan de kopse kant iets afgevijld zodat ik een min speling heb van ruim 0,3 mm loopt het blokje gewoon weer ``vast``ontsteking staat goed ,met stroboscoop. wat heb ik gedaan ,nieuwe lagers ,nieuwe zuiger en zuigerveren, alle maten kwamen overeen met wat ik heb verwijderd. dus ben een beetje ten einde raad en zit ik in de stoel ipv op de solex met dit mooie weer ,dus wie weet raad?
de zuiger tov de cilinder 0,5 mm. drijfstang moer loopt vrij. er zijn wel plekken zichtbaar op de zuiger ,maar die zaten ook op de oude zuiger en daarvan verschillen ze nog gee honderdste van een mm in diameter busje krukas is niet vernieuwd, en na enkele minuten afkoelen kan ik weer rijden,of er zit iets te strak in elkaar ,omdat ook het blok heet wordt,maar omdat ik daar nooit op heb gelet voor die tijd weet ik dus niet ofdat dat ``normaal`` is uitstraalhitte van cilinder naar blok of doorgeefhitte.?
na een week sleutelen in en uit elkaar halen van het blok ,en de warmloopstoring zoeken dus het blok is deze week min 5 uitelkaar geweest en weer in elkaar,heb zelfs de zuigerveren aan de kopse kant iets afgevijld zodat ik een min speling heb van ruim 0,3 mm loopt het blokje gewoon weer ``vast``ontsteking staat goed ,met stroboscoop. wat heb ik gedaan ,nieuwe lagers ,nieuwe zuiger en zuigerveren, alle maten kwamen overeen met wat ik heb verwijderd. dus ben een beetje ten einde raad en zit ik in de stoel ipv op de solex met dit mooie weer ,dus wie weet raad?
Voor mij ook, helaas, een bekend probleem . Bij één motor met geboorde en gehoonde cilinder + nieuwe zuiger heb ik al heel veel warmlopers gehad. Een tijd geleden al een proefopstelling gemaakt waar ik toen de cilinder/zuiger opgezet heb. Cilinder warmgestookt totdat de zuiger wat zwaarder ging lopen. Zuiger eruit, de hoge punten weggehaald , die op diverse plaatsen zaten, weer teruggeplaatst, warmstoken enzv. Dit een aantal keren herhaald totdat ik het idee had dat de zuiger ook bij hoge temperatuur soepel door de cilinder beweegt. De zuiger/cilinderset weer op het blokje geplaatsten rijden maar. Motortje start goed, loopt goed (32+). Resultaat : 2 weken geleden weeer 3 warmlopers gehad . Wanneer ik onder de 30km/uur blijf, niets aan de hand.
blij dat ik niet de enigste ben dan ! haha ik had er ook al 0,05 mm uit gehoond , misschien dat de oplossing dan toch in de zuigerveren zit en er eentje minder op gaan doen? en dan denk ik de middelste veer weglaten ? of denkt iemand hier anders over???
Denk het niet, de veren geven de zuigerwarmte af aan de cilinder. Een iets rijker mengsel en mogelijk de ontsteking ietwat vroeger zetten kan wat helpen. Dat laatste heb ik nog niet gedaan, komende week even doen en testen. mogelijk knoop ik nog een thermometer aan de cilinder of het uitlaatspruitstuk om temperatuur verschillen te ontdekken met het veranderde ontstekingstijdstip.
vanmiddag weer ff los gehad zuiger en cilinder weer bijgepoetst ,en weer mooi in elkaar gezet ,en nu dan maar 1:20 verhouding in gedaan ,eerst 2 km ingereden afkoelen en 3 km ingereden ,afkoelen en 5 km ingereden ,afkoelen en net ff 8 km gereden ,dit alles wel met de decompressie open,beetje mee gespeeld,niet boven de 25 km/u geweest dus ben benieuwd,morgen maar weer ff
En niet alleen van het Achterhoekse landschap, maar van elk landschap. Gisteren een kleine 45 km gedaan en zelfs heel langzaam gereden.Zo rond de 23 a 24 km/h.
Dan zie je nog eens wat . Als je te snel gaat dan mis je de helft.
Ik heb ook wel eens vastgelopen solexen gehad, steeds weten bij te werken door aanlooppunten aan de zuiger en IN de cylinder alleen op die plek weg te werken. Zuigerveren dienen inderdaad ook op lengte te zijn. en zeker niet die adviezen van 1:50 aanhouden maar ook niet meer dan 1 op 25 smeren ( 1 op 30 is ook goed|) want anders verstoor je de verbranding teveel en heb je kans dat de smeerfilm door te veel onverbrande benzine word opgelost en dan heb je ook niets
Ik snap het niet helemaal, ik heb de laatste tijd meer dan 40 cilinders uit geslepen en de zuigers zo aangepast dat de snelheid boven de 30 k.m uitkomt. Deze zijn na een grondige schoonmaak en een goede montage meteen in de verhuir gegaan ( alles goed afgesteld ). Er is er geen enkele vastgelopen en alle rijders geen solexfanaten die zuinig zijn met andermans spullen. Enkele oorzaken kunnen zijn. Ontsteking veel te laat. Geen goed mengsel, waardoor de verbranding te lang duurt. Nieuwe zuiger in een gebruikkte cilinder. Geen goede spoeling door foute opvoer metode. Te veel van het schuurmiddel waarmee we onze olie vermengen tot een goed schuurmiddel. Geen koollaagje op de zuigerkop. Geen koollaagje op de binnenkant van de kop. Uitlaat zoveel tegendruk dat de spoeling niet goed is . Niet goed uitgeslepen ( cilinder niet goed rond en onder kant niet even groot als op de ander plaatsen ). Zodat er onder en boven de poorten te veel materiaal is weggeschuurd door niet goed gereedschap. Dan nog iets, mij hebben ze vroeger proberen wijs te maken dat de beste olie gemengt met het beste zand niet altijd het beste smeermiddel is meer weten, meer vragen.
Ik snap het niet helemaal, ik heb de laatste tijd meer dan 40 cilinders uit geslepen en de zuigers zo aangepast dat de snelheid boven de 30 k.m uitkomt. Deze zijn na een grondige schoonmaak en een goede montage meteen in de verhuir gegaan ( alles goed afgesteld ). Er is er geen enkele vastgelopen en alle rijders geen solexfanaten die zuinig zijn met andermans spullen. Enkele oorzaken kunnen zijn. Ontsteking veel te laat. Staat op 2mm voor BDP Geen goed mengsel, waardoor de verbranding te lang duurt. 1:37½ Nieuwe zuiger in een gebruikkte cilinder. nieuwe zuiger + ATM +0,05mm Geen goede spoeling door foute opvoer metode. NVT. Te veel van het schuurmiddel waarmee we onze olie vermengen tot een goed schuurmiddel. Geen koollaagje op de zuigerkop.Aanwezig Geen koollaagje op de binnenkant van de kop. Aanwezig Uitlaat zoveel tegendruk dat de spoeling niet goed is .Nieuw met een beter doorlaat dan de oude Niet goed uitgeslepen ( cilinder niet goed rond en onder kant niet even groot als op de ander plaatsen ). ATM Zodat er onder en boven de poorten te veel materiaal is weggeschuurd door niet goed gereedschap. Dan nog iets, mij hebben ze vroeger proberen wijs te maken dat de beste olie gemengt met het beste zand niet altijd het beste smeermiddel is Twin Air meer weten, meer vragen.
Het enige wat ik nog wil proberen is de ontsteking nog iets vroeger te zetten en temperatuur meten op b.v. uitlaat spruitstuk voor en na verstelling van de ontsteking.
Warmlopen komt door uitzetten van materialen. Voldoende speling is 1. Goede uitlijning is 2. Smering is 3. Gelijkmatige koeling is 4.
Nog meer oorzaken? Ergens moet het vandaan komen. Vooral punt 4, daar kunnen we maar moeilijk aan voldoen. Je spatschermpje weghalen is al een optie, maar de achterkant Blijft het stiefkindje
Is het niet de drijfstangmoer die langs het carterdeksel schuurt ?
Han
Ook een zijstraatje qua denkwijze. Zoals al eerder gezegd: het hoeft de zuiger-cilinder niet altijd te zijn... Zijdelingse speling rolunit... ? Zomaar hardop gedacht.
Dan nog iets, mij hebben ze vroeger proberen wijs te maken dat de beste olie gemengt met het beste zand niet altijd het beste smeermiddel is meer weten, meer vragen.
Zoals je misschien weet doe ik schade onderzoek, nu had ik laatst een gevalleteje van trapeziumdraad met een bronzen moer ( zoals "bewegingdraad" in de supports van draaibanken en freesbanken), helaas aluminium brons en geen tin brons bovendien weinig speling tussen moer en draadstang. stukjes Al brons bleken uit te breken en konden niet met het smeervet weggeduwd worden uit de draad passing, ook een ideaal "smeermiddel" de moer bleek totaal opgevreten draad te hebben, het laatste beetje was er door de kracht op de draad als een spiraal uitgetrokken. dus niet alleen zand in een smeermiddel doet wonderen
leuk zou ook kunnen ,zeg dan maar eens hoeveel speling daar op moet zitten dan!en wanneer kan ik deze speling meten?
heb vanavond trouwens wel ff een tochtje van 25 km gedaan ,de eerste 10 ong 25/km/u de laatste vol gas ong 34 a 35, en ben zonder fietsen thuis gekomen !kon af en toe wel een lager voelen (bij zwaardere trekkracht),kan dus best de lager van het rolunit zijn ?
ja dat idee dat had ik ook al,het zou ook het bronzen lagerbusje kunnen zijn ,als deze niet goed op zijn plaats zit,ik denk dat ik hem nu goed genoeg heb gebruikt om na demontage het euvel moet kunnen vinden .of de zuiger moet klapperen bij zwaar werk deze heeft nu ong 0,15 mm speling. is dat teveel ? lijkt mij niet echt
ja dat is veel, je hebt dan kans dat door heet lekgas je zuiger plaatselijk extra voor zijn kiezen krijgt of door slechte warmteafvoer. Howel met zo een speling verwacht je geen vastlopers
0,15 is teveel. Wat ik nu denk is dat de zuiger nu teveel kantelt en de warmte slecht wordt afgevoerd op die 2 kleine plekjes. Of dat er nu zoveel verbrandingswarmte langs de zuiger kan dat de zuiger tewarm wordt en doordoor de warmloper.
Net even een klein ritje gemaakt met de warmloopSolex.
Vooraf even een voeler van een thermometer aan het uitlaatspruitstuk vastgemaakt.
Op de foto een temperatuur met windje mee. Met een beetje tegenwind een lagere snelheid (natuurlijk) maar ook een lagere temperatuur. Het was de bedoeling om een vergelijk te maken tussen temperatuur en ontsteektijdstip . Ben al snel tot de conclusie gekomen dat onder deze omstandigheden (verschillende weertypen) geen betrouwbare vergelijkmetingen gedaan kunnen worden.
Leuke meting FF. Ik hoop nu dat mijn inzicht mij nu niet in de steek laat, want ik ga een voorspelling doen. Ik ga er geen geld op zetten maar durf het aan. Bij een te late ontsteking een hogere temperatuur en bij te vroege ontsteking een lagere temperatuur. Ik ga nu voor mijzelf duimen, want een Solex is toch een vreemd apparaat.
nou de solex loopt weer toppie ,vanmiddag tochtje van 100 km gedaan markelo naar apeldoorn zelfs tegen de harde wind 28 a 30 km/uur ,(ja de gehele heenweg) de terug weg de wind mee 34/36 km /uur verbruik ong 1:50 ,topsnelheid (klein stukje bij de poppe holten ) 39,8 km/uur lijkt me nu dus goed ingelopen.