Net ff uit elkaar gehaald, inderdaad wat vochtig bij de rol maar niet dramatisch. Gelukkig een nieuwer type. Keerring vervangen en weer in elkaar gezet. Half uur werk in totaal, en nu start hij meteen en loopt als de beste.
Nee, effe de nieuwe pomp een beetje testen. Probleemloos, ca 5 km. gereden.
Op naar de volgende Solex, achterspatbord los, stangetje afgebroken. Even gelast. Velgen gepoetst, doe ik altijd als ik achteraan iets moet doen. Meteen de spaken controleren: BINGO. 2spaken kapot.
Even reservewiel (bij Ad 50 euro, supermooie 4800 met nieuwe band) erin gezet. Morgen spaken bijzetten.
Vandaag wat benzine in twee solextankjes gedaan en een eindje gaan rijden.
met die solexen van die tankjes??, of waren het andere tankjes??, of was het een ander voertuig??? ( ik wel overigens, iets met een dak en ramen en een kachel)
Onze "Helga" geeft een Herfstig Voorjaar op dus je kan/moet regelmatig binnenblijven
heet ze tegenwoordig soms "Helga van Pleur "??
Inderdaad , tranen schieten je te kort. Maar goed ook , buiten vallen er genoeg........... Nu even een positieve noot : Alles wat nu valt, valt niet op Zaterdag of Zondag (is ook niet waar )
In een ander topic word het weer ook al beschreven. overigens zitten ze er goed naast, vandaag was er alleen in het uiterste zuiden kans op een enkele regenbui. Nou vanmorgen over ABBA gereden ( Amersfoort/Baarn/Bussum/Amsterdam) en daar hingen de wolken zo laag dat mijn ruitewissers ze continu van het scherm moesten jagen , daar word je gewoon heel erg nat van als je op de solex zit, ziet de buienradar misschien niet als regen, maar het is wel water
Vandaag even lekke achterband van de AMI geplakt. Toen het achterwiel er toch uit was ook maar even verchroomde kentekenplaathouder geplaatst. Omdat deze m.i. te hoog zat en zodoende het achterlicht iets overlapte maar een paar gaten geboord om hem te laten zakken. Om de gaten te boren even met de centerpons puntjes geslagen om niet uit te schieten met de boor. Nadat ik dit gedaan had is het "chrome" losgelaten en leek wel als aluminiumfolie erop te liggen
Vandaag even lekke achterband van de AMI geplakt. Toen het achterwiel er toch uit was ook maar even verchroomde kentekenplaathouder geplaatst. Omdat deze m.i. te hoog zat en zodoende het achterlicht iets overlapte maar een paar gaten geboord om hem te laten zakken. Om de gaten te boren even met de centerpons puntjes geslagen om niet uit te schieten met de boor. Nadat ik dit gedaan had is het "chrome" losgelaten en leek wel als aluminiumfolie erop te liggen
Prima kwaliteit weer
Han
Dat effect heb ik ook wel met poedercoat meegemaakt, slechte voorbehandeling > slechte hechting.
toch maar een stroboscoop aangeschaft ,en de contactpunten eens goed vast gezet ,loopt een heel stuk beter !(trekkracht mag heel iets beter) alleen nog veel luchtbellen in de retourleiding als hij warmer wordt ,heeft iemand enig idee hoe dat ontstaat??
Dit verschijnsel noemen ze 'Vapour Lock'. Als je nu al dat hebt bij deze lage temperaturen dan zul je zker last krijgen als het straks warm wordt. Loopt de benzineleiding niet te dicht langs het uitlaatspruitstuk? Is je tank vol genoeg? Pomt je pompje wel voldoende?
de reserve solex die ik had meegenomen voor het 65 jaar evenement onder handen genomen, kwam zo uit de voorraad maar was niet helemaal lekker, bleek de voorrem volkomen verkeerd in elkaar, de grote moeren waarmee de hevels vast moete BUITEN het kapje geplaats dat moet afdekken in plaats van eronder, zaten alle boutjes los en tuimelden de armpjes, gevolg geheel scheef afgesleten blokjes. ook de achterwiel lager zat scheef in elkaar, achter de rem helemaal geen kogel afdicht plaatje en onderwijl naast het freewheel er twee die los onder de borgmoer zaten. uurtje nodig om dat alles goed en gekuist in elkaar te zteen, waarom ik eraan begon: nogal speling op het achter wiel en dan eerst controleren en niet zomaar wegdraaien.
Misschien een wat minder goed afdichtende wartel op de zuigkant van de pompen dat hij wat lucht meetrekt. Benzine is dikker dan lucht dus de pomp hoeft niet te lekken. Wat ook mogelijk is : een poreus pompmembraan.
Ik dacht, ja, ik dacht dat ik in Lommel een leuk Peperbus blokje had gekocht. Not! Tankje zat met één bout vast, 2 boutgaten dol. Bougie-kabel met tape doorverlengt, Onder het vliegwiel, een puinzooi. En tot slot, een tapbout van cilindervoet uit het carter getrokken. Met andere woorden, weer een leuk klusje
En anders ff langskomen, zetten we een paar helicoils
ik gebruik een M6 kabel stel bout als boorhulpje zeker als ik het draad in het carter voor de cylinder moet vernieuwen, ik heb zo een stelbout waar precies een boortje 3.5 doorheen gaat daar boor ik het gat mee voor, altijd recht op deze manier . de stelbout eerst in het gat, is vaak nog wel te schroeven. de eerste reparatie stap is bij mij altijd eerst origineel M6 draad te zetten en niet meteen naar een helicoil te gaan, in het carter is een heel beetje materiaal niet gebruikt voor de draadeinden, dat is qua machinale bewerking makkelijker maar helaas een puntje van gemistte kwaliteit. dan van RVS draadstang een nieuw en langer draadeind gemaakt en als ik me helemaal druk maak dan maak ik een draadeind met in het midden een stukje 6 mm recht, daar stokt hij dan op bij het indraaien in het carter
Ach, de eerste reactie is natuurlijk balen Maar dat is natuurlijk nu gezakt, na het lezen van de eerste tips. De rep van het tapeind in het carter heb ik al een keer gedaan. Maar draad maken in een ondiep carter-deksel is nog niet zo makkelijk lijkt me. Vorig jaar een helicol-setje aangeschaft. Dacht zo ff blokje laten lopen, maar haal het ding nu maar helemaal los. Het werkplaats boekje loigt al heel in de kast, een keer gekocht op Vehikel. Daar staat 2 manieren om de bougie-kabel achter de pomp te laten lopen. Wat is het verschil?
Er zin inderdaad 2 manieren voor de bougiekabel. De ene is rechtdoor en de andere is met een klein knikje omlaag. Ik zou voor de laatste kiezen . Als de kabel omlaag zit kan er bij regen minder makkelijk water in de bakelieten doorvoering komen. Daar zit bij de originele nog een soort van kit tussen de kabel en de doorvoering.
Het is een carterdeksel met 8 gaten. Heb vanmiddag blokje helemaal ontleed, dus hebben een leuk projectje voor de boeg. Heb zo wie zo nog huiswerk gekregen, mag een 2200 blokje maken van een kennis. Deze was zelf hieraan begonnen en heeft de strijd gestaakt. Blokje was onder handen genomen door een Solex-service uit Sevenum en daarna heeft het blokje niet meer goed goed gebromd. Ben weer ff van de straat.
Aan de Solex vandaag niets, maar wel een krukas van een klein sachs blokje uit elkaar geperst, de slag is langer als een solex en de kruktappen zitten met conische passingen in de flenzen, heb nu dus twee losse kruktappen, twee losse wangen een bigend pen een naaldlager en een drijfstang los op de werkbank liggen.
membraam heb ik al vernieuwd van de winter ,omdat ik vorig jaar dus ook al last had van een borrelende retoerleiding. zal der ff beetje blanke lak over heen spuiten ,dat moet toch afdichten neem ik aan. gr freddy
haha ,nee maar dicht wel af ! tochtje van 55 km gedaan ,de eerste 50 km hier en daar een belletje door de retoerleiding ,en na 50 km begon het te broezen ,dus waarschijnlijk de lak geknapt ,zou een logische verklaring zijn .
Heb vanavond 2 nieuwe dingen gedaan. Ten eerste heb ik de ultra-soon reiniger laten zweten. Maar ben tevreden over deze resultaten. Ten tweede heb ik met de helicoils gespeeld en dat is me ook goed afgegaan. Even laten drogen en morgen de boutjes erin. Gaan we het peper-blokje opbouwen. Maar er is een banaantje van de schetplaat gebroken, proberen na te maken.
Hier is het al niet anders, Ghost. Brammer is op zaterdag gesloten, en door de week maar tot 17.00 uur open. Dus zelfs door de week nog vaak een race tegen de klok
Of je moet geduld hebben en bestellen (Oek,Warnsveld ??), of een eigen voorraad aanleggen zodat je de spullen hebt op het moment dat je het nodig hebt.
het blok maar eens losgetrokken,na een ritje van 50 km begon toch de koppeling weer te slippen ,enja hoor weer olie op de schoentjes ,en de trekkracht stond mij niet aan dus vandaar de boel maar eens los getrokken en toen kwam ik dus een zuiger tegen waar ik toch wel iets van schrok ,lang leve de vorige eigenaar
Die zuiger is niets om je zorgen over te maken . Die olie lekkage naar de koppeling wel. Zit daar geen keerring achter de koppeling ?? Zo ja, vervangen
Klopt , ik zat op een dwaalspoor , zag op Freddy zijn Profiel S4800 staan, Op de foto's staat een OTO.
In dat geval kan de O-ring op de krukas ook stuk zijn.
Klopt, als alleen de labirint niet goed afdicht word de olie wel naar buiten geslingerd en is het rond de rol vet, als de rubberring op de krukas mist/versleten is kan er olie via de krukas in de rolunit komen
ok dank je ik zal morgen even kijken ,want de vorige eigenaar heeft aardig wat verkracht qua boutjes ,heb der aardig wat uit moeten boren vanmiddag zo ook de drie boutjes die het krukaslager vast houden,morgen eerst maar ff nieuwe boutjes maken.
Als je de Solex met het stuur naar links weg zet wel. Meestal is echter de labyrinthafdichting naar de knoppen.
De rubber ring heb ik bij mijn eigen Solex niet eens meer er op zitten en nog nooit een vette koppeling gehad. Nu met de Sachs koppeling zou ik er niet eens meer iets om geven als er wat olie bij zou komen.
rubber ring: soms wel en soms niet, bij mezelf heb ik er lopen die zonder ring in de krukas groef droogblijven, heb er ook wel een gehad ter revisie die niet droog te krijgen was, met montage van twee kleine o ringetjes ( de groef is dubbel uitgevoerd voor een speciale solex ring) was het over, waarschijnlijk geen goede afdichting op de kopse kanten van de bussen, heb ik al eens een foto reportage van op het forum gezet
aan mijn eigen solexen, gisteren een trapas pasgemaakt voor in een 26 inch peperbus ( zwanenhals) rechts moesten kogels 4.8 mm erin en links kogels van 5 mm om de boel spelingvrij te krijgen
as mooi duidelijk ! thanks ,tja die zaten er dus niet meer in !
opletten dat als je een lager koopt deze niet de speciale randen heeft dat ze hem ook als "Z" en RS2 kunnen uitvoeren, binnen en buitenring dienen een diameter te hebben die door de hardstalen afdichtingsring overbrugt kunnen worden. ( sluiten dat gat dus af )
die is mooi duidelijk !! durf het bijna niet te vragen ,maar heb je ook zon mooie duidelijke detail tekening van de koppeling kant ? gr freddy en weet iemand waar ik die veerring kan bestellen?
ok bloem ring heb ik gevonden bij de solex shop ,blijkbaar de enigste die ze kan leveren. de zuiger en lager bij solexmarkt , dus nu maar voor de brievenbus gaan zitten ! haha
Grofweg kan je zeggen dat de solex oto 2 type carters kent, van 1961 t/m 1965 carter met verende ring en afdichtring en van 1966/67 zonder verende ring en alleen afdichtring, bijde carters zijn totaal verschillend, het carter van 66/67 moet dus geen getande ring in ander krijgt de rolunit geen smering genoeg.
misschien ook handig om te plaatsen bij "solex onderdelen" ik dacht dat ik daar al eens carter fotos had ingeleverd maar ik zie alleen de diverse rollen, krukassen en ontstekingen die ik ooit eens heb ingeleverd
misschien ook handig om te plaatsen bij "solex onderdelen" ik dacht dat ik daar al eens carter fotos had ingeleverd maar ik zie alleen de diverse rollen, krukassen en ontstekingen die ik ooit eens heb ingeleverd
Ik heb het vermoeden dat jou probleem veroorzaakt word door slechte verbanding waardoor er veel on-verbrand mengsel in het carter achter blijft, mogelijk slechte cilinder/ zuiger/ zuigerveren?
Ik zie dat niemand zich zorgen maakt om de bruine zuiger. Dat zal dan wel zo zijn, maar als ik ze zo zwart en donker tegenkom vervang ik de zuigerveren, tot nu toe is dat ook steeds nodig geweest.
bij mij zat het dan ook duidelijk niet lekker dat er die diepe kras in zit ,een kras die doorloopt tot aan de bovenste zuigerveer,daarom heb ik gekozen voor een nieuwe zuiger en niet alleen nieuwe veren.
. Misschien een idee voor een van de veteranen hier om een soort 'theartofsolexmaintenance' cursusdag in elkaar te zetten. Ik kom in ieder geval!
Ik ben op uitnodiging al eens een avond langs geweest ver in het oosten van het land, stukje geschiedenis/werking en onderhoud denk dat dit forum echter een beter doel dient, kun je wanneer nodig de adequate kennis weg halen. en de winter is lang genoeg om preventief onderhoud te plegen.
Voostel: deze aankomende winter: idereen de voorwiel lagers, achter wiel lagers en trapassen in nieuw vet zetten en het gebied rondom de rol kuizen van aangekoekt vuil.
Voor nu, monteer een nieuwe ketting en vet deze goed in met ketting vet .
Ik neem me ieder jaar braaf voor alle Solexen op vitale punten na te zien. Ook vet in wiellagers en balhoofdlagers. komt er niet altijd helemaal van
tsja is dat bij jou niet minimaal 40 keer hetzelfde dan ?? wie het echt slecht hebben zijn de freewheels van de trommel rem uitgerustte solexen, 99% van hun hele leven maar klikkeren ( vrijlopen) en vet ho maar
beste mensen wat mis ik hier of wat heb ik niet goed ?zodra ik de spoelerplaat vast draai dan zit de krukas vast ,ook best wel logisch met die drie platen want die raken nanuurlijk ook de zegering,maar wat mis ik? en meteen maar de volgende vraag erbij :wie weet de diameters en de dikte van de afdichtring die tussen het carterbus en de afstandbus hoort te zitten ? ik neem aan rnd 25mm x 17mm x? of zit deze er niet tussen omdat de rol over het carterhuis heen valt? help want ik wil hem dolgraag weer in elkaar hebben !!!
kweet niet meer waar ze zaten ze kwamen mij ineens naar de oren maar dat is de enigste plaats omdat er een gat van rnd 15 in zit en dus niet over de krukas van rnd 17 passen .
en de afdichtingsring tussen de carterbus en de afstandsbus?of heb ik nu een verkeerd reparatieboek erbij?
Als je de spoelenplaat met de 3 bouten tegen het carter aantrekt loop je het risico dat je de krukas+lager ook een stukje opschuift. De plaat moet op de as geduwd worden met speciaal gereedschap totdat deze tegen het carter aanzit. Bij een spoelenplaattrekker zit een hulpbus om de plaat weer terug op zijn plaats te krijgen zonder dat er krachten op het carterlager komen.
De ringen die je ziet op de tekening zijn. Een veerring die tegen de koppeling aan zit. Een moer om de koppeling vast te draaien. De ring die nu over is diend om het kogellager in het huis van de ontsteking vast te borgen.
Om het lager te borgen is een veerring ("circlips"). Dit lijken afdichtingsringen voor het lager, maar de binnendiameter is slechts 15 mm... ? Eruit laten, ze horen daar niet. Ik kan op de foto niet zien of je lager met zo'n circlips is geborgd?
Gisteren even bij een Houthandel in Waddingsveen geweest. En wie zit daar om de hoek ?? Jawel , Buitelaar (HBM). Even op "mijn gemakkie" door de winkel gestruind en het uitgebreide assortiment bekeken. Ze hebben daar een vracht aan machines staan en bergen met gereedschappen. Het is net een soort snoepwinkel maar heb niets gekocht, ben op dieet
Gisteren even bij een Houthandel in Waddingsveen geweest. En wie zit daar om de hoek ?? Jawel , Buitelaar (HBM). Even op "mijn gemakkie" door de winkel gestruind en het uitgebreide assortiment bekeken. Ze hebben daar een vracht aan machines staan en bergen met gereedschappen. Het is net een soort snoepwinkel maar heb niets gekocht, ben op dieet
idd snoepwinkel, heb er mijn straalkast weg, superding, ga er binnenkort weer een keer naar toe voor wat draaibank toebehoren.
Vanmiddag nog even een "Open-hart-operatie" gedaan bij een zeer goed startende en lopende motor. Ondanks dat de asafdichting ietsiepietsie lekt, merk je daar met rijden niets van. Cilinder bekeken, poorten gemeten en opgeschreven natuurlijk. Mooi koollaagje op zuiger en kopje. De zuiger is lichtbruin getint en zonder slijtsporen. Ontsteekpunt gekontroleerd, 1,9mm voor BDP. uitlaat en Spruitstuk zijn Brandschoon. Uiteindelijk alles weer in elkaar gezet en met een slingertje aan het voorwiel direkt weer starten .
Was je zomaar benieuwd hoe het er allemaal uitzag?
Niet zozeer hoe het eruit ziet maar meer de poorthoogten en afmetingen ter vergelijking voor minder mooi lopende motoren die er ook inwendig netjes uitzien en een goede compressie hebben, goed starten enzv. , maar toch beduidend minder presteren. Dan heb ik het niet over snelheid maar over kracht. Met een beetje tegenwind moeten ze niet achterblijven.
wat heb ik gedaan aan de solex ,nou hij zit weer in elkaar en heeft nog nooit zo mooi gelopen (sinds dat ik hem heb)geen v12 geluid meer ,maar een mooi motor geluidje !trekkracht weer prima 25km/u bergopwaarts 32,5 km/u standaard. dus dank voor alle hulp die ik heb ontvangen bij mijn raadsels ,,het laatste probleem was dat de lager uit de rolunit 5 mm naar buiten stak,en dus bij het monteren het koppelingshuis tegen het ontstekingshuis kwam en daardoor liep de krukas vast bij montage,dus ik heb weer een op en top machientje en ook nog eens zonder luchtbellen in de retoerleiding.
Het is gisteren al ter sprake geweest : wiel en trapaslagers smeren. Vanmiddag meen de ik toch iets te horen tijdens een ritje naar de winkels. Bij thuiskomst toch even het achterwiel nagekeken en jawel het was echt nodig dat de lagers weer eens schoongemaakt en opnieuw gesmeerd werden. Het wiel draait weer soepel en geruisloos .