Heeft iemand dit ook al meegemaakt ? Ik heb vandaag een eerste serieuze toertocht gedaan van ca. 80 km. Vanaf omgeving Mechelen naar Antwerpen en terug. Ergens halverwege, bij het opgang-trappen, beetje bergop, sprong de ketting ineens 1 of 2 tanden door. Thuisgekomen merkte ik dat de ketting extreem los hing. Ik dacht eerst dat het achterwiel beetje was losgekomen, maar bij nader inzien is de rechter achterbrug, de metalen plaat vanaf trapas naar achterwiel gebogen. Blijkbaar is deze constructie te zwak wanneer bergop gestart wordt. Ik denk nu om langs binnenzijde wat extra hoekijzer in te lassen. Vervelende situatie want het volledige frame is enkele weken geleden pas in nieuwe lak gezet. NB : De voorvork heb ik wel laten verstevigen vanwege montage van een schijfrem. De vorkpoten zijn "geslot" en in balhoofd is aan onderzijde een verstevigingsbus ingeperst.
Tja, ik weet dat een Solex maar ook 100 kg gewicht mag hebben. Een Solex is natuurlijk niet zo stevig en soms willen wij iets te veel ons onze Solex. Zelf heb ik ook aan de rechter kant een trapper die iets krom is. Is te vernieuwen dus geen probleem maar blijkbaar heb ik ook een keer iets te hard getrapt zo te zien. Maar eens foto's wij zijn benieuwd.
Ik heb een 3800. Ik ga mijn geplooid framedeel terug rechten en dan goed verstevigen. Mijn frame heeft namelijk een custom kleur sinds enkele weken. Nieuw framedeel = standaard zwart.
Netjes geplooid zo. Enig idee hoe het kwam? Ja blijft altijd een zwakke plek. Ik zou een nieuwe nemen en eventueel met extra l-profieltje versterken. Toch vreemd dit.
Mijn idee : de liggende vork van de 3800 is een zeer slap concept. Als je wat extra kracht moet zetten om de Solex bergop te starten, dan kan je dit verwachten. Ik veronderstelde dat andere leden dit ook al zouden meegemaakt hebben ??? Ik zal de liggende vork sterker maken, zowel links als rechts, zodat dit voorval definitief uitgesloten wordt.
Hout vasthouden... Nee nog niet gehad, maar wel al vaker gehoord.
Dikte materiaal = 1,75 mm. Van de Oto = 2,15 mm.
De 3800 heeft een "wandelstok" ingestanst, je ziet bij jou dat net daarachter de plooi zit, dat is dus de zwakste plek, en met je volle gewicht op de pedalen komt daar best wel kracht op.
Voor een goede versteviging zit ook nog je ketting in de weg. Een koudgewalst hoekprofiel inlassen is een mogelijke oplossing. Succes.
Ik heb Solex naar mijn fijne carrocier gedaan. Hij zal een inox hoekijzer op maat maken en deze langs binnenzijde van de liggende achtervork vastlijmen met nieuwste lijm van hedendaagse autotechniek. Hij heeft hier al wat ervaring mee en bij hertselling van een auto na botsing kreeg hij zijn eerder verlijmde onderdelen bijna niet meer los. De nieuwe lak is dus "gered". Op mijn tweede Solex laat ik dit ineens ook preventief uitvoeren. Dan ben ik weeral gerust voor de rest van mn dagen ...