2 Solex keuring klaar gemaakt, morgen naar de RDW.
Het is weer gelukt, ze konden de €317,40 goed gebruiken, deze keer wilden ze de tankinhoud ook op papier hebben. of de Solex 1 of 2 persoons is.....ik heb er als kind vaak achterop gezeten dus zal wel 2 persoons zijn dan. En op de rollenbank haalde hij 23km/h
2 Solex keuring klaar gemaakt, morgen naar de RDW.
deze keer wilden ze de tankinhoud ook op papier hebben.
Ik heb een andere ford transit, die rijd nu ook 1000 km op 1 tank brandstof en die vorige maar 750 km, misschien is de tankinhoud tegenwoordig een norm voor het CO2 verbruik ?
2 Solex keuring klaar gemaakt, morgen naar de RDW.
deze keer wilden ze de tankinhoud ook op papier hebben.
Ik heb een andere ford transit, die rijd nu ook 1000 km op 1 tank brandstof en die vorige maar 750 km, misschien is de tankinhoud tegenwoordig een norm voor het CO2 verbruik ?
De keurmeester had een sheet met afbeelding van een auto, daar moet massa ledig gewicht plus de vloeistoffen ingevuld worden, bij de balie werden die papieren gelijk in de prullenbak gegooid...haha
2 Solex keuring klaar gemaakt, morgen naar de RDW.
Het is weer gelukt, ze konden de €317,40 goed gebruiken, deze keer wilden ze de tankinhoud ook op papier hebben. of de Solex 1 of 2 persoons is.....ik heb er als kind vaak achterop gezeten dus zal wel 2 persoons zijn dan. En op de rollenbank haalde hij 23km/h
Die rare Groningers. moeten er dan geen voetsteuntjes op voor die 2 de persoon. Waarom de tankinhoud?
Ik denk, laat ik er eens een valbeugel opzetten, dat smoelt beter . Pech, morgen weer een dag, het is vandaag te mooi weer om het hele spul te slopen en andersom , op de goede manier dus, in elkaar te zetten.
En zo kom je ook nog wel eens andere creatieve grappen tegen. Bij deze werkte de koppeling niet, hij liep absoluut niet vrij. Achter de spoelenpaat kom je dit tegen. Een dikke sluitring en wat "laswerk"..............
Inmiddels is alles weer hersteld met een goed werkende koppeling .
Jongens, Mirjam is een beetje verdrietig want ze heeft geen reactie gekregen van jullie over haar mooie Solex. Foei.
Sorry ik moet het even op me in laten werken...ze kwam zo statig en trots als een pauw aan rijden ik was er van onder de indruk. prachtige Solex hoor, nog een keer een paar andere bandjes!!
ja en ik had het ook nog niet gezien omdat ik moest open doen op de kermis maar toch wel een mooie solex en zeker als mirjan er op zit wand ze straalt als een zonnetje gewoon prachtig om te zien groetjes pierre en krista
Jongens, Mirjam is een beetje verdrietig want ze heeft geen reactie gekregen van jullie over haar mooie Solex. Foei.
Ik hoorde duidelijk "nou dat was het" , denk ik dat behoeft geen kommentaar. Maar als je graag Kommentaar wil, bij deze. Mirjam neit luisteren naar die vent "nou dat was het", zo te zien begint het nu pas. Als jij nu afspreekt dat hij als genoegdoening de tank vol houdt kan jij hem mooi legen Nog wel FF oefenen op het uit zetten anders heb je binnen de kortste keren andere bandjes nodig en misschien krijg je dan wel die met de witte zijkanten die een ander zo graag gemonteerd ziet. TIP. gashendel niet loslaten als je stilstaat maar aangetrokken houden, zelfs al waait het haar voor je ogen, laat die lok maar even zitten.
Vandaag een Solex gehad die met warme motor alleen op de choke redelijk vooruit wou.
Thuis gekomen bougie eruit gedraaid: er kwam maar een heel klein vonkje. nieuwe bougie: hetzelfde. Testbougie (met afgebroken electrode) vonkte wel maar eveneens een klein vonkje.
Ander vliegwiel: geen verbetering. andere spoel . . . ideaal moment om die spoel te testen met vervroeging (deze Solex heeft ook electronische ontsteking).
ook deze gaf maar een kleine vonk. gestart en controle met stroboscoop: HIJ VERVROEGT NOG STEEDS
Die spoel heeft dus echt een rare afwijking. Ik bewaar hem zolang in mijn rariteitenkabinet
Morgen vervang ik het deel waar de bougiekabel aan zit (hoe heet dat ding eigenlijk bij electronische ontsteking?) Hopelijk is het dan over
Ik heb het opgemeten: de spoel van een electronische ontsteking heeft oneindige weerstand (meter blijft op 1 staan). Zowel op de rode en zwarte, als de rode en massa, alsook de zwarte en massa.
De cdi geeft wel weerstand aan, zie de foto's. ook zie je dat bij één cdi aan de bovenkant het "deksel" vervormd is / warm geweest is??? er zit nogal verschil in de cdi's, mogelijk is er dus een kapot?
Ik heb snel een traditionele ontsteking in elkaar gedraaid, en de Solex loopt weer als vanouds
Je kunt me een hoop wijsmaken wat de electronische ontsteking betreft, ik heb echt geen idee hoe het werkt. Normaal weinig problemen mee, maar deze ....
Ik weet wel hoe het werkt John en jij denk ik ook wel maar heb er zelf nog niet aan gemeten dus zou ik het ook niet weten welke waarden erbij horen. Zou iemand vanons hier wat kunnen laten zien. Zelf heb ik niet zo'n electronische.
Ik heb ook geen elektronische ontsteking op de Solex maar wel op andere "voertuigen" . Een CDI kan je wel aan meten maar je weet niet waar je aan meet omdat er diverse elektronische componenten (dioden, diac, thyristor, condensatoren ect.) inzitten en iedere fabrikant heeft zijn eigen systeem. Dus wat meet je ?? Een CDI moet je zien als een elektronische kontaktpunt die aangestuurd wordt door een klein pulsje en dit versterkt een bobine stuurt al dan niet met een vervroeging. Omdat er bij de solex ook een bougiekabel aanzit , zit er in dat ronde kastje een bobine.
De spoel is nu op oneindig gemeten . Dit kan betekenen dat de wikkeling onderbroken is of er zit een CDI systeem bij de spoel ingebouwd en kan je deze niet op deze manier doormeten.
Op de afbeelding een voorbeeld van een simpele CDI .
Het enige waar je weerstand op kan meten is op VR1 dit is een spanningsafhankelijke weerstand (Varistor).
Mooie uitleg FF. Ben het schema aan het lezen en probeer het te begrijpen. Is de uitgang stroom groot genoeg om een primaire spoel aan te sturen? Is dit niet het pichup element?
Nee, meten kunnen we er niet aan.
Maar we kunnen toch meten aan de bougiekabel en massa om de weerstand te meten. Heeft hier toch niet mee te maken of begrijp ik het niet goed.
FF, zit er op jou Spartamet ook een CDI op. Op het Spartamet form kom ik het tegen zodoende. Als dat zo is kun je lekker meten eraan blijkt op de site.
Deze CDI stuurt een primaire spoel aan. Het gaat te ver om de komplete werking uit te leggen maar het komt erop neer dat de condensator (C1) opgeladen wordt en op een gegeven moment aan massa gelegd wordt door de Thyristor wat weer een puls geeft op "Out".
Als het ronde kastje de Bobine is dan kan je hier een Spoelweerstand aan meten van de Secundaire spoel. Maar dan weet je nog niets , tenzij je 2 exakt dezelfde hebt van de zelfde fabrikant en dan nog uit de zelfde serie.
In een andere Serie is misschien een iets dikkere of dunnere draad gebruikt wat bij b.v. 10.000 wikkelingen een lagere of hogere weerstand geeft. Zolang de spoel in de behuizing past en de wikkelverhouding klopt dan is de bobine in orde voor de fabrikant en doet hij het.
FF, zit er op jou Spartamet ook een CDI op. Op het Spartamet form kom ik het tegen zodoende. Als dat zo is kun je lekker meten eraan blijkt op de site.
Je kan meten wat je wilt maar met een weerstandmeting op een CDI kom je er niet. Meet op school maar eens een Diac met een multimeter (op weerstandsmeting, gaat niet).
He FF, ik typte net om te zeggen hoe het werkt met die C1, dat hij met 400 v wordt opgeladen en dan ontladen over de primaire wikkeling, maar ik zie mijn berichtje niet. Gek he.
Net effe gegoogled en gelezen hoe het zo'n beetje allemaal werkt. Er staat veel beschreven. Er is wat variatie maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Het wordt interrssant met tuning. Voor ons sigenlijk niet van toepassing op de Solex.
HAHHAaa klopt wel wat je zegt, maar ik heb het nog niet gehad hier op het form. Er moet altijd een eerste keer zijn he. Enfin we weten weer iets meer over CDI.
Ik krijg een idee om er iets mee te doen op school. Later meer.
Ik kan dat electronische spul ook niet testen met mijn testkast
Tenminste, ik weet niet hoe, en heb al een en ander geprobeerd, maar nada
Ik heb zelf ook het idee dat er iets aan kapot is, want zo'n klein vonkje ben ik niet gewend. Normaal vonken deze ontstekingen perfect.
Bij Ad kost de elektronische ontsteking €40,- en de conventionele ,ouderwetse spoel €30,- .
Als de 2 identieke ontstekingen hebt kun je b.v. de spoel uitwisselen. De "Defecte" spoel op de goed werkende grondplaat en de Goede op de andere grondplaat. Als de Goede spoel niet goed werkt ligt het aan de bobine , loopt de motor wel goed dan ligt het aan de spoel.
Ik heb er momenteel 2 die identiek en niet goed zijn. wat ik ook uitwissel, ik hou een zwakke vonk. één spoel vervroegt daarbij ook nog eens.
Ik zou dus eerst weer een goede spoel (electronisch) moeten hebben.
Maar ik heb me deze winter kunnen amuseren met mijn testkastje, en heb toch wel weer wat goede spoeltjes erbij, dus geen noodzaak nieuwe spullen te kopen momenteel
En erg overdreven wat erover geschreven wordt. Ik heb zo'n ding destijds gekocht, en zo'n geweldige ervaring was het niet echt
Gisteren nog met zo'n ding aan het "Ijsberen" geweest en met een beetje meetrappen, wat met dat koude weer wel wenselijk was, kwamen we toch op een mooie Solexsnelheid van rond de 30km per uur . Maar het is niet de solexervaring.
Ik heb er momenteel 2 die identiek en niet goed zijn. wat ik ook uitwissel, ik hou een zwakke vonk. één spoel vervroegt daarbij ook nog eens.
Ik zou dus eerst weer een goede spoel (electronisch) moeten hebben.
Maar ik heb me deze winter kunnen amuseren met mijn testkastje, en heb toch wel weer wat goede spoeltjes erbij, dus geen noodzaak nieuwe spullen te kopen momenteel
Is de kabel uitwisselbaar ??(ben bang van niet). Koolstof of koperkabel ??
Zondag met ons clubje wezen rijden. Het grootste gedeelte met de rit van de bromvliegers. Laatste deel op eigen houtje richting huis. Komen we in de staart van de boerenoptocht in Gemert. Tijdje achter de laatste wagen aangereden. Veel mensen die nog stonden te kijken, dachten dat we erbij hoorde. Tot we de stoet uitgingen een zijstraat in. De verbaasde reacties toen waren helemaal leuk.
Door deze rit, weer iemand besmet en die heeft vandaag meteen een Oto gekocht die net 2 uur op MP stond.
Het is een Solex Oto Goudbies uit begin 1965. Dus deze vandaag nog ff gedemonteerd, zodat hij in een eend pastte.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ben al een week aan het sukkelen met mijn blokje waar John de krukaslager heeft van vervangen.
Als alles gemonteerd is, draait mijn vliegwiel heel stroef. Ik krijg deze wel rondgedraaid, maar kost toch enige moeite. Een vliegwiel moet je bijna met 1 vinger kunnen draaien. Daar alles stroef draait, krijg ik mijn motortje niet aan de gang.
Alles is op de correcte manier gemonteerd dus hier ligt het niet aan. John en ik hebben al samen dit bekeken maar komen niet echt verder. Als we alleen de rol met koppeling monteren draait het nog soepel, zodra we spoelenplaat monteren moet je moeite doen. John had de gedachte dat de rondel waarmee je spoelenplaat vastdraait eigenlijk te dik was. een dunnere zou meer speling geven en dan zou het soepeler draaien. Kan zijn, maar alles is origineel. Zit er op met een reden volgens mij.
Wie o wie heeft nog zoiets meegemaakt en kan mij (en John) raad geven?
Ben al een week aan het sukkelen met mijn blokje waar John de krukaslager heeft van vervangen.
Als alles gemonteerd is, draait mijn vliegwiel heel stroef. Ik krijg deze wel rondgedraaid, maar kost toch enige moeite. Een vliegwiel moet je bijna met 1 vinger kunnen draaien. Daar alles stroef draait, krijg ik mijn motortje niet aan de gang.
Alles is op de correcte manier gemonteerd dus hier ligt het niet aan. John en ik hebben al samen dit bekeken maar komen niet echt verder. Als we alleen de rol met koppeling monteren draait het nog soepel, zodra we spoelenplaat monteren moet je moeite doen. John had de gedachte dat de rondel waarmee je spoelenplaat vastdraait eigenlijk te dik was. een dunnere zou meer speling geven en dan zou het soepeler draaien. Kan zijn, maar alles is origineel. Zit er op met een reden volgens mij.
Wie o wie heeft nog zoiets meegemaakt en kan mij (en John) raad geven?
Mario
Het was volgens mij een blokje van '66 met opgeschroefde rol.
Zit de hardstalen bus in de rolunit niet verkeerd om, er zit een randje gedraaid aan één kant en die moet aan de kant van het lager komen in de rolunit, heb je deze bus verkeerd om dan draai je dit lager vast. Zit het krukaslager er wel vergenoeg ingeperst? Vulring tussen rolunit en koppeling?. Loopt het vliegwiel misschien vast op de spoelkernen?
Was inderdaad het blokje met opgeschroefde rol. De gedraaide kant zit in de richting van de koppeling. Je laat me twijfelen maar volgens mij was het ook zo gemonteerd.
Krukaslager zou John kunnen antwoorden, daar heb ik geen verstand van. Vulring tussen rolunit en koppeling is aanwezig. John dacht ook om deze 1/10 dunner te nemen (ook in verband met speling) Had ook al gedacht dat het vliegwiel zou kunnen vastdraaien en op spoelen. Maar was het niet. Voor de zekerheid, ga ik toch maar eens de spoelen demonteren en zo proberen te laten draaien. Mocht die nu wel vrij lopen dan weten we wat het was.
Kijk eens op de achterkant van de spoelenplaat of de trommel daar niet tegen aan drukt zo ja valt de rolunit niet genoeg over de krukas. Hoever steekt het busje dat bij het krukaslager over de kruktap heen valt en dient voor oa de afdichting uit het carter ?
Kijk eens op de achterkant van de spoelenplaat of de trommel daar niet tegen aan drukt zo ja valt de rolunit niet genoeg over de krukas. Hoever steekt het busje dat bij het krukaslager over de kruktap heen valt en dient voor oa de afdichting uit het carter ?
Dat kunnen we zeker eens bekijken. Wat mij opviel was dat de ring achter de koppeling nogal dik was. Neem je die iets dunner, dan creëer je meer plaats voor je spoelenplaat / vliegwiel. Wel in de gaten houden dat de rol nog vrij loopt.
Aanlopen van spoelen voelt en hoort zich anders aan, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk.
Het lager is volledig op zijn plaats gezet in elk geval.
Al maak je de ring achter de koppeling 5mm dik dat maakt niet uit komt alleen de koppeling verder naar vooren en daar is wel ruimte voor, de ring moet 1mm zijn zodat de koppeling niet vast loopt op het lager in de rolunit.
Al maak je de ring achter de koppeling 5mm dik dat maakt niet uit komt alleen de koppeling verder naar vooren en daar is wel ruimte voor, de ring moet 1mm zijn zodat de koppeling niet vast loopt op het lager in de rolunit.
precies de rede waarom ik vroeg of er soms aanloopsporen zijn van de trommel, zolang de koppelings constructie maar binnen de trommel blijft is er niets aan de hand ( kun je wel te kort aan draad hebben om de moer te plaatsen ) overigens dient de ring die je achter de koppeling plaatst wel zo klein in diameter te zijn dat hij alleen kan afsteunen op de binnenring van het lager, anders ga je daar ook weer de fout in
't is een origineel blokje die voor de eerste keer is opengemaakt door mij. Alle ringen e.d. zijn origineel. Vandaag toch maar terug eventjes de trekker van John geleend zodat ik deze avond de spoelenplaat kan afhalen. Omdat Joan over de trommel sprak is er bij mij een lichtje gaan branden. (dergelijke lichtjes moet je niet onderschatten )
Het valt me te binnen dat de trommel precies verder uit het huis zat van de rolunit dan ervoor. Hoeveel zou deze uit het huis mogen komen? Kan bedrog zijn, maar toch maar weer eens alles checken. We zullen er wel uitkomen.
Ik heb er momenteel 2 die identiek en niet goed zijn. wat ik ook uitwissel, ik hou een zwakke vonk. één spoel vervroegt daarbij ook nog eens.
Ik zou dus eerst weer een goede spoel (electronisch) moeten hebben.
Maar ik heb me deze winter kunnen amuseren met mijn testkastje, en heb toch wel weer wat goede spoeltjes erbij, dus geen noodzaak nieuwe spullen te kopen momenteel
Is de kabel uitwisselbaar ??(ben bang van niet). Koolstof of koperkabel ??
In de cdi zit de kabel vast, dus niet bedoeld om uitwisselbaar te zijn. Volgens mij waren het vroeger wel koperen kernen (moet ik nazien) maar de laatste die ik gekregen heb zijn koolstof kabels
Vroeger hadden alle solexen koolstofkern bougie kabels, ivm storinggevoeligheid zijn ze overgestapt op koperkern....we gaan weer terug in de tijd met de B&R
Vandaag weer een pruttelaar op de bank . . . contactpunten vonkten harder dan de bougie volgens mij
Er zat een nieuwe, zelfgemaakte condensator in, die zijn bij mij nog nooit kapotgegaan, aan de testkast gehangen, test = ok.
Alle aansluitingen nagekeken en schoongemaakt, contactpuntjes idem, bougiekabel vernieuwd, nog steeds vonken de contactpuntjes
Toch maar eens een andere condensator geprobeerd, en jawel: weg vonken bij de puntjes en weer lopen als de brandweer
Ik heb met de testkast het idee dat als deze defect aangeeft, hij zeker defect is. Maar als de testkast ok zegt, kan er toch iets aan de hand zijn, zo blijkt nu maar weer.
Maar weer nieuwe bestellen bij Conrad want ik ben door de voorraad heen
Ooit in een Grijs verleden een meetkastje voor kleine Condensatoren gemaakt die de werkelijke waarde aangeeft. Enig nadeel : je meet met 9Volt en je weet niet wat de condensator op b.v. 300 Volt doet dus het blijft altijd spannend.
De spaken en velgen in de WD40 gezet. Had ik dit ook maar voor de winter gedaan, want het opgedroogde januarislijk liet hardnekkige zwarte oxidatievlekken na op het voorwiel.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Mijn toersolex eens even goed nagekeken voor het nieuwe seizoen, nieuw vrijlooplager en hardstalen bus in de rolunit gezet, resultaat heel veel toeren maar kom niet van de plek.....heb ik het toch voorelkaar gekregen om het vrijlooplager er verkeer om in te zetten.
Mijn toersolex eens even goed nagekeken voor het nieuwe seizoen, nieuw vrijlooplager en hardstalen bus in de rolunit gezet, resultaat heel veel toeren maar kom niet van de plek.....heb ik het toch voorelkaar gekregen om het vrijlooplager er verkeer om in te zetten.
Dat komt me bekend voor Was het nodig dit te vervangen??
Mijn toersolex eens even goed nagekeken voor het nieuwe seizoen, nieuw vrijlooplager en hardstalen bus in de rolunit gezet, resultaat heel veel toeren maar kom niet van de plek.....heb ik het toch voorelkaar gekregen om het vrijlooplager er verkeer om in te zetten.
Dat komt me bekend voor Was het nodig dit te vervangen??
De oude hardchromen bus heeft waarschijnlijk iets slingering gehad en was ingesleten, heb een nieuwe gedraaid, eerst helemaal uitgeklokt en toen de binnendiameter op maat gedraaid.
Ik weet dat er verschillend mogelijkheden/manieren zijn om een vrijlooplager te plaatsen. Bij mij zit Bus tussen de binnenringen van de rollagers geklemd. In dat geval moet er juist meer ruimte zijn tussen as en binnenbus om wringen te voorkomen.
Ik weet dat er verschillend mogelijkheden/manieren zijn om een vrijlooplager te plaatsen. Bij mij zit Bus tussen de binnenringen van de rollagers geklemd. In dat geval moet er juist meer ruimte zijn tussen as en binnenbus om wringen te voorkomen.
Die snap ik niet, de bus draaid toch altijd de zelfde snelheid als de krukas?
De buitenring van het vrijlooplager zit vast(geperst) in de rol. De binnenring van het vrijlooplager, en dat is dus de bus, zit klem tussen de binnenringen van de rollagers. In principe hoeft deze bus de as helemaal niet te raken. In geval zoals Jan het ooit gedaan heeft en het gat niet in de hartlijn van de bus zit, gaat de boel wringen en dat zie je ook terug aan de slijtage op jou bus.
Origineel bericht van: Roelof
Die snap ik niet, de bus draaid toch altijd de zelfde snelheid als de krukas?
Dat wel maar met een ietwat slingerende bus gaat de bus of het lager (of beide) stuk.
Mijn toersolex eens even goed nagekeken voor het nieuwe seizoen, nieuw vrijlooplager en hardstalen bus in de rolunit gezet, resultaat heel veel toeren maar kom niet van de plek.....heb ik het toch voorelkaar gekregen om het vrijlooplager er verkeer om in te zetten.
snap het probleem niet, ik gebruik het vrijlooplager alleen als startlager, zou ik alleen deze monteren dan zou ik wel starten, maar net zo als jij toeren maken als een gek maar niet van zijn plek af willen komen, om van zijn plek te komen gebruik ik oa dat JLO (Sachs) setje dat in de originele trommel valt , zit dat eenweg lager verkeerd om start hij simpelweg niet dus ook geen toeren. overigens heb ik een setje gekocht dat een bus heeft die standaard al over de krukas valt, moet wel een nieuwe bus draaien waar het lager huls in valt en coaten voor het rolgrit
Ja Willem en John, niet gewoon meer. Heb ook door dat er heel wat mensen zijn die oude Solexen op kopen en dan geheel uit elkaar de losse onderdelen verkopen en flink wat winst maken. Die hebben dan ook niet de liefde voor de Solex he. Jammer maar zo gaat dat.
De Solex van een vriend had een te strak en dan weer een te slap balhoofd, bovenste lagerschaal losser draaien en de moer weer vast draaien maar vervolgens zat het balhoofd weer te strak, oorzaak de draad was versleten, toch weer de hele dag mee bezig geweest om de voorvork te slopen versleten draad op te lassen met hard soldeer en weer nieuwe draad op snijden, zit weer perfect in elkaar en loopt soepeltjes.
Vandaag 8 Solexen een kleine beurt gegeven en bij alle de luchtfilters vervangen door Twin Air filters. Morgenochtend nog 3 nalopen en dan karren maar , hopelijk is het dan wat beter weer dan vandaag.
Verschil met de oude: bij montage komt een O-ringetje tussen carter en pompje, dit dient als afdichting.
Om dit goed te monteren heb ik toch maar even de tank losgehaald, normaal laat ik alles zitten, maar ik wilde nu toch wel voldoende vrijheid hebben om zeker te zijn dat het ringetje goed op zijn plaats zit.
Reden waarom ik het pompje heb vernieuwd: startproblemen, slaat aan - slaat weer af. weinig terugloop door de retour, droge bougie... als Lexje eenmaal liep dan hield echter niemand hem meer bij De normale pompjes zijn bij Ad momenteel niet leverbaar, en ik was toch al nieuwsgierig hoe ze zouden werken.
Nu met het nieuwe pompje meteen starten en gaan met de banaan. Met koude motor echter hier weer hetzelfde probleem. Alle verdere zaken zijn al nagekeken Ach ja, soms moet je zoekplaatjes hebben
Ik haal de leiding naar de carburateur eens los (filter in carburateur is al vernieuwd). Daar kan hooguit nog een probleem zitten.
Of ik dit pompje hierop laat zitten.. ik denk het niet. bij andere twijfelgevallen is het altijd fijn om met dit pompje zekerheid te verschaffen.
vandaag een Rit gemaakt van 50km met daarbij een aantal(geplande) stops. Het was wel een beetje fris maar dat is niet zo erg. "Helga" had het nog voorspeld dat het weer later op de dag van het Westen uit zou verbeteren. Helaas, op het laatste stukje toch nog wat buitjes op onze kop gekregen. Hopelijk is het Volgend Weekeind beter, als het maar droog is. Zal toch nog even met "Helga" overleggen, misschien was haar Kristallen Bol wel gevallen en is die een beetje ontregeld
Verschil met de oude: bij montage komt een O-ringetje tussen carter en pompje, dit dient als afdichting.
Om dit goed te monteren heb ik toch maar even de tank losgehaald, normaal laat ik alles zitten, maar ik wilde nu toch wel voldoende vrijheid hebben om zeker te zijn dat het ringetje goed op zijn plaats zit.
Reden waarom ik het pompje heb vernieuwd: startproblemen, slaat aan - slaat weer af. weinig terugloop door de retour, droge bougie... als Lexje eenmaal liep dan hield echter niemand hem meer bij De normale pompjes zijn bij Ad momenteel niet leverbaar, en ik was toch al nieuwsgierig hoe ze zouden werken.
Nu met het nieuwe pompje meteen starten en gaan met de banaan. Met koude motor echter hier weer hetzelfde probleem. Alle verdere zaken zijn al nagekeken Ach ja, soms moet je zoekplaatjes hebben
Ik haal de leiding naar de carburateur eens los (filter in carburateur is al vernieuwd). Daar kan hooguit nog een probleem zitten.
Of ik dit pompje hierop laat zitten.. ik denk het niet. bij andere twijfelgevallen is het altijd fijn om met dit pompje zekerheid te verschaffen.
Altijd vervelend dit soort storingen. Het lijkt erop dat je met een Koude motor wat carter lekkage hebt die er bij een Warme motor niet meer is.
Onderdelen genoteerd die ik moet hebben om weer een reserve blokje te bouwen. Allemaal klein spul. Is een mooi compleet blokje van maken. Heb op de beurs van Bommel een cartertje gekocht. Helemaal goed.