hallo, Gisteren een Solex uit 1961 gekocht, een koffertje met aankoopbon en handleiding. Het is een Solex-oto en ik dacht dat dat oto voor automatisch staat. In de Solex documentatie staat ook dat vanaf 1960 er een centrifugaalkoppeling gemonterd wordt. Dat staat ook in het bijgeleverde instructieboekje. De verkoper zei echter dat het geen automaat is en inderdaad als je stopt zonder de motor van de band te halen slaat die af. Werden automaten en niet automaten dan allebei geleverd? Of kan de automaat kapot zijn?
groeten Sam
Last edited by Roelof; 24/03/1306:36 PM. Reason: Een technische vraag hoort niet in de kalender.
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
is het vliegwiel glad of zitter er schoepen op ? Als je het vliegwiel weet te vinden, en OTO staat niet echt voor automatisch, meer een hulpje bij het wegrijden Jan Vennix heeft daar ook uitgesproken meningen over en ook mijn antwoord is altijd motor uit bij stilstaan scheelt je uitgelopen lagers en gebroken aandrijfrollen door ogebouwde hitte want de koppeling loopt feitelijk nooit echt goed vrij en blijft maar slepen en dus warmte opbouwen die nergens heen kan
Bij stilstand en laag toerental moet de motor aan blijven. Dit voor korte tijd omdat de koppelingtrommel nogal warm wordt. Ik begrijp dat bij jou de koppeling niet werkt dus in dat geval bij stoppen de motor uit zetten om schade aan de band te voorkomen.
Kan van alles zijn, wat vaak voorkomt is dat de koppeling voeringen uit de houder schieten (versleten) en de koppeling klemt in de trommel, je zal om dit te onderzoeken het vliegwiel en de spoelenplaat moeten demonteren.
Wat Roelof zegt is het meest voor de hand liggend.
Het kan ook zijn dat je motortje niet lekker loopt en daardoor afslaat bij lage toeren. Een beetje met je gas spelen, dan zou hij bij stilstand toch moeten blijven lopen. zo niet: zie antwoord van Roelof.
ha, ha, eerst doe ik aan de Solex wat ik zelf kan en daarna neem ik contact op met FF!
groeten sam
Dat is de goede volgorde Maar ken je beperkingen he! Bij twijfel niet doorgaan en eerst vragen, want voor je het weet heb je iets gesloopt. Ik spreek uit ervaring
Dat klopt, het is eerder kapot dan je soms denkt. Ben nu aan het ontkolen, valt erg mee, alleen wat prut hier en daar en vraag me af: zit dat spruitstukpijpje zomaar in de uitlaat gestoken? Ik zou er een afdichtingsringetje omdoen, maar wellicht is dat niet nodig. Heb ook onnodig de koperen moer losgedraaid op de carburateur waar de benzineleiding inzit. Kreeg hem vervolgens niet meer vast. Draaide abnormaal zwaar en dan ga je toch denken zal ik nu doordraaien of niet. Heb dat uiteindelijk toch gedaan omdat die er recht op zat en het zit nu weer goed. Ik ben er mee bezig omdat de rook niet alleen uit het uitlaatje kwam, maar ook ter hoogte van de carburateur. Wellicht was de pakking lek. Als je het luchtfilterkapje eraf haalt wordt er in het instructieboekje gesproken over een afdichtingsring naar de carburateur toe. Dat kwam ik niet tegen, heb er maar een rubberen ringetje ingezet. Juist gedaan?
groeten Sam
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
kleine correctie: de moer die zo moeilijk weer aangedraaid kon worden was niet van de benzineleiding, maar was de grote zeskantige koperen moer naast het uitlaatspruitstuk. sorry!!!
groeten Sam
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967
Je bedoelt waarschijnlijk de moer van de carburateuraansluiting (inlaat).
Er zit een kunststof ring om de inlaatbuis, met de moer dicht je het zaakje af. Zwaar draaien betekent meestal dat hij scheef zit, en het zaakje is gauw dolgedraaid, dus voorzichtig hiermee.
Ik heb een steeksleutel 14 dun geslepen en een halve maan uit het midden geslepen, zodat je bij gemonteerde motor net een slag kunt maken.
spruitstukpakking heb je vernieuwd neem ik aan? Hier kan je motor ook valse lucht aanzuigen als de pakking slecht is.
Het uitlaatspruitstuk steekt inderdaad zonder verdere afdichting in de uitlaat . Dit lekt dan ook meestal als een zeef, duidelijk hoorbaar
Hier op de site kun je zoeken hoe dit opgelost kan worden dmv bv een zadelveer die de uitlaat strak tegen het spruitstuk trekt.
Er hoort inderdaad een rubber afdichtringetje tussen carburateur en luchtfilter. Als je daar een benzinebestendig rubbertje ingezet hebt dan is dat prima.
Dat is toevallig John, zo'n steeksleutel 14 heb ik ook.
en anderes twee steeksleutels waarvan je eentje met hitte iets onder een andere hoek zet dan de andere en veel aan de buitenkant wegslijpen want de meeste zijn veel te grof en sterk voor dit hulsmoertje, scheelt ook weer draai ruimte en het hoeft niet erg vast .
De Solex is inmiddels terug van Ronald FF Anders in Kinderdijk. Hij heeft meer gedaan dan ik gevraagd had. De Solex is nu weer een automaat die hij ooit was. Ook de tank heeft hij pico bello gesoldeerd. Ronald vond het ook nog nodig het decompressiekanaal verder op te ruimen, een veertje aan de gashandel te zetten, de ontsteking op tijd te zeten, diverse bouten nog verder aan te trekken, etc. Kortom Ronald is een echte liefhebber en werkte een middag aan mijn Solex voor een vriendenprijsje. Nog heel erg bedankt, Ronald. Rest mij niets anders dan iedereen op te roepen reclame voor Solex huren bij Ronald te maken. Hij verdient het!
Groeten sam
Sam: Solex oto 1961, Puch VS 50 1967, Dyane 6 1969, GS 1975 en DS 1967