Dat zou kunnen Johnnie. Als het nieuwe bandje erop ligt (net besteld), gaat het mes erin om te kijken wat het kon zijn. Heeft ook al meer dan 2000 km erop zitten, dus niet erg om te vernieuwen.
Misschien wel bij het demonteren gebeurd. Want er zijn nieuwe spaken in gegaan. Wie zal het zeggen.
Dat zou kunnen Johnnie. Als het nieuwe bandje erop ligt (net besteld), gaat het mes erin om te kijken wat het kon zijn. Heeft ook al meer dan 2000 km erop zitten, dus niet erg om te vernieuwen.
Misschien wel bij het demonteren gebeurd. Want er zijn nieuwe spaken in gegaan. Wie zal het zeggen.
Toch geen imitatie chinese velg er in gespaakt?
Krijg je daar een rare band van dan , van een Chinese velg ??
Ik heb de velg gecontroleerd Roelof. Daar is niets mee aan de hand. Ik heb de band verschillende malen verdraaid op de velg en telkens die plek van de band doet raar. Dus het is echt de band.
Heb geen idee of het chinees is. Hoe kun je dat zien?
Ik heb de velg gecontroleerd Roelof. Daar is niets mee aan de hand. Ik heb de band verschillende malen verdraaid op de velg en telkens die plek van de band doet raar. Dus het is echt de band.
Heb geen idee of het chinees is. Hoe kun je dat zien?
Volgens mij heb je een nieuwe velg ingespaakt, daar krijg je geen band om (diameter is te groot) vraag maar aan Jan, ik heb al een paar banden weg moeten gooien.
Nee, dan is het geen chinees, want band gaat er gewoon op. Lache dit, koop je een velg past de band er niet op, hahhaaaaa. Zo maak je nog eens wat mee he.
Ik heb de band verschillende malen verdraaid op de velg en telkens die plek van de band doet raar. Dus het is echt de band.
Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad Alfons.Ik weet hoe dat is gekomen bij mij Ik probeerde een gat op het fietspad (asfalt) te ontwijken.Kon nog net mijn voorwiel omhoog trekken maar het achterwiel kwam op de rand van het gat.Ik zat meteen op zo`n "circusfiets" .De canvas? draden in de band waren beschadigd.En de band draaien ..geen succes.
Ik kan me niet meer herinneren dat ik zoiets voor had. Anders was dit zeker de oorzaak. Misschien toch wel door de demontage denk ik nu zo. Ik gebruik wel goede lepels om de banden te demonteren. Misschien toch net te veel kracht op de koordlaagjes en knap. Van de week zullen we de nieuwe erop leggen en dan is alles weer oke.
Ik laat de originele allemaal opnieuw verchromen puur omdat die de beste pasform hebben, ik heb nu een set van Ad die kwa diameter en pasform perfect zijn maar zijn 4mm breder, Jan rijd er volgens mij al mee.
Ik heb toch ook al nieuwe velgen ingespaakt die gewoon passen, misschien een slechte partij geweest? Komt wel vaker voor bij de chinezen
koordje ( ijzerdraadje) in de velg leggen tegen de rand aan en zo de omgespannen lengte meten/vergelijken, daarmee zie je of een velg dezelfde maat heeft langer nemen dan de maat van de velg en een merkteken zetten op het punt waar de heen en terugkomend stuk van het koordje elkaar overlapt
Ik heb toch ook al nieuwe velgen ingespaakt die gewoon passen, misschien een slechte partij geweest? Komt wel vaker voor bij de chinezen
koordje ( ijzerdraadje) in de velg leggen tegen de rand aan en zo de omgespannen lengte meten/vergelijken, daarmee zie je of een velg dezelfde maat heeft langer nemen dan de maat van de velg en een merkteken zetten op het punt waar de heen en terugkomend stuk van het koordje elkaar overlapt
Joan, Roelof, zal het van de week doen als het nieuwe bandje erop gaat. Zelf heb ik de nieuwe velg en de oude velg op elkaar gelgd en er was geen verschil te zien. Maar idd, we moeten in de hiel meten.
Ik meen toch echt te zien dat de band niet goed in de hiel v/d velg aan ligt (chinees), meet idd de omtrek eens in de hiel v/d velg(en) beste met een draadje waar geen rek in zit (bv remkabel)
ik heb toch maar mijn oude originele velgen binnen gedaan om te chromeren ze zijn dan wel duurder dan de nieuwe maar je bent dan toch wel zeker dat je de goede velgen hebt gr pierre
Zoals ik ertegen aankijk zie ik toch een S-je in de buitenband. Ik zelf denk toch aan een koordlaag seperatie. De velg zelf is ook niet helemaal recht zover ik het kan beoordelen. Zit een klein hoogte-slagje in. Maar moet je eigelijk live kunnen beoordelen.
Ik laat de originele allemaal opnieuw verchromen puur omdat die de beste pasform hebben, ik heb nu een set van Ad die kwa diameter en pasform perfect zijn maar zijn 4mm breder, Jan rijd er volgens mij al mee.
Klopt, super mooie velgen Zitten op de ami.
De andere heb ik laten verchromen, maar dat is erg duur
Je ziet het heel goed Johnnie. Die rare s-slag. De velg is links mooi rond, rechts zit er idd een kleine hoogte slag in. 1 a 2 mm, maar dat is zeker nier erg. Voel je misschien op een super glad wegdek, maar ja waar heb je die. Een band is ook niet helemaal rond en je moet net zolang zoeken dat het profiel netjes rond gaat.
Oke heren, vraagje: waarom wordt er nergens goede Solex velgen gemaakt, of heb ik het mis?
Je ziet het heel goed Johnnie. Die rare s-slag. De velg is links mooi rond, rechts zit er idd een kleine hoogte slag in. 1 a 2 mm, maar dat is zeker nier erg. Voel je misschien op een super glad wegdek, maar ja waar heb je die. Een band is ook niet helemaal rond en je moet net zolang zoeken dat het profiel netjes rond gaat.
Oke heren, vraagje: waarom wordt er nergens goede Solex velgen gemaakt, of heb ik het mis?
Ik denk dat het voor een velgenfabriek niet rendabel genoeg is om een productie op poten te zetten die winst oplevert. Hetzelfde voor banden, als b.v. een Vredestein erop had kunnen verdienen hadden ze nu nog banden geleverd.
Je ziet het heel goed Johnnie. Die rare s-slag. De velg is links mooi rond, rechts zit er idd een kleine hoogte slag in. 1 a 2 mm, maar dat is zeker nier erg. Voel je misschien op een super glad wegdek, maar ja waar heb je die. Een band is ook niet helemaal rond en je moet net zolang zoeken dat het profiel netjes rond gaat.
Oke heren, vraagje: waarom wordt er nergens goede Solex velgen gemaakt, of heb ik het mis?
Als het niet te veel moeite is.. maak even een duidelijke closeup foto van de plaats waar de slag zit, ik meen rechter zijkant velg/band.
Ja je ziet het goed Roelof. Je ziet dat hij daar anders zit, aan die rubber puntjes, of hoe moet je dat zeggen. Waar ik ook de band op de velg leg, zit hij daar raar op de velg. Ik denk dat juist aan de linkerkant koorlagen stuk zijn en daardoor die band naar rechts trek.
ik heb vandaag het wiel dat ik gevlochten heb gericht en de band opgelegt en in het fraem gestoken en het draait mooi recht en dat voor de eerste keer al bij al goed meegevallen nu maar aan het tweede beginnen als de paken binnen zijn gr pierre
ik ben op zoek naar torpedo naaf van 32 gaats omdat er tussen de vier velgen een velg zat met 32 gaats in plaats van 36 gaats dit had ik van tevoren niet gezien en omdat de naaf zo geroest was heb ik die in de ijzerhoop gegooid dus heeft er mischien hier iemand er eentje liggen of weet waar ik er eentje kan bemachtigen groetjes pierre
ik ben op zoek naar torpedo naaf van 32 gaats omdat er tussen de vier velgen een velg zat met 32 gaats in plaats van 36 gaats dit had ik van tevoren niet gezien en omdat de naaf zo geroest was heb ik die in de ijzerhoop gegooid dus heeft er mischien hier iemand er eentje liggen of weet waar ik er eentje kan bemachtigen groetjes pierre
niemand die iets heeft liggen of weet waar ik het kan bestellen ?? groetjes pierre
ik heb vandaag een 3800 binnen gekregen om na te kijken een vriend van mij heeft die gekocht op een rommel markt maar toen ik hem nakeek kreeg ik iets te zien wat ik nog nooit gezien heb en hoe dit kan gebeuren het vliegwiel van de motor is zo goed als helemaal weg afgebroken alleen de nok met de spie zitten er nog op wie weet wat daar mee gebeurt is groetjes pierre
Vandaag de tankjes weer opgehaald. Op 2 kleine dingetjes na niet slecht voor een amateur als ik. Heb het bij een autospuiter zelf gedaan. Ik ken ze daar een beetje, zodoende. Die hebben de spullen ervoor. Wel aanwijzingen gehad, veel. Ral 7022. Leuk om te doen hoor. De kosten: 8 bolussen en een bak bier.
Vandaag de tankjes weer opgehaald. Op 2 kleine dingetjes na niet slecht voor een amateur als ik. Heb het bij een autospuiter zelf gedaan. Ik ken ze daar een beetje, zodoende. Die hebben de spullen ervoor. Wel aanwijzingen gehad, veel. Ral 7022. Leuk om te doen hoor. De kosten: 8 bolussen en een bak bier.
Niet slecht voor een amateur en de onkosten ook niet .
Ik ben verder gegaan met mijn voorwieltje. Eerst een nieuwe band gemonteerd en die rare slag is er uit. Dus de band was toch niet goed. Omdat de band er niet goed op de velg komt heb ik de velg eens goed onderzocht. Conclusie: Chinese troep kort gezegd. Klopt helemaal niets van, van zo'n velg. Band zit op verschillende plaatsen hoger of lager of scheef erin. Je blijft altijd met een hoogteslag zitten en natuurlijk ook een rare slingering van de band. Heb de oude velg gerepareerd (zat een deuk in, nu niet meer) en weer gespaakt. Heel netjes spaken en bandje er op en nu ben ik blij, want hij is heel mooi rond en nagenoeg geen slingering. Mag ook wel na 2 uur richten. Kan ik weer trillingvrij rijden en niet op een hobbelpaard.
Ik begin niet meer aan die Chinese rommel velgen. Als iemand die velg wil hebben kun je hem gatis krijgen. Veel geluk ermee.
Verder het tankje geplaatst, nieuw vliegwielkapje en hij staat er weer netjes bij. Rijdt weer als vanouds.
Natuurlijk nog 1 ding. Het freeweel lager bleek goed maar is toch aan vervanging toe. Heb gekeken en de vorige eigenaar heeft als eens geprobeerd deze los te tikken. Je kunt de beschadegingen zien. Heb even geprobeerd , maar zit natuurlijk muurvast. Nu de vraag: als jullie zoiets voor hebben. haal je dan de buiten kant eraf en dan warm stoken en los halen, of doorslijpen of ???
Dat zou kunnen Johnnie. Als het nieuwe bandje erop ligt (net besteld), gaat het mes erin om te kijken wat het kon zijn. Heeft ook al meer dan 2000 km erop zitten, dus niet erg om te vernieuwen.
Misschien wel bij het demonteren gebeurd. Want er zijn nieuwe spaken in gegaan. Wie zal het zeggen.
Toch geen imitatie chinese velg er in gespaakt?
Goh!
Heb je de omtrek nog gemeten van de originele velg en de imi?? hoeveel verschil zat er in.
Ja heb ik ook gedaan. Het scheelde niet veel, slecht 3 mm aan de ene kant en 1 mm aan de andere kant. Opzich geen probleem, maar die binnenkant waar de hiel op zit, zit gewoon op verschillende plekken scheef. Daarom ligt de band er verkeerd in. Verder, het chroom is niet echt heel mooi en de lasnaat is ook duidelijk zichtbaar. Gewoon rotzooi en ik moet het echt niet meer.
Heb ook de band op 6 bar gezet en met dreft ingesmeerd, maar dat is het niet. Zit gewoon niet goed. Je mag hem van mij gratis hebben hoor Roelof, leuk voor je collectie.
Natuurlijk nog 1 ding. Het freeweel lager bleek goed maar is toch aan vervanging toe. Heb gekeken en de vorige eigenaar heeft als eens geprobeerd deze los te tikken. Je kunt de beschadegingen zien. Heb even geprobeerd , maar zit natuurlijk muurvast. Nu de vraag: als jullie zoiets voor hebben. haal je dan de buiten kant eraf en dan warm stoken en los halen, of doorslijpen of ???
haal hem inderdaad open. warm stoken helpt niet. ik maak meestal aan de grote dunne lagerschaal twee lange platte kanten dan kan er een heel grote bahco op OF ik zet hem met die platte kanten in die inmiddels fameuze hele grote bankschroef, dat werkt ook als een steeksleutel ( Niet te hard aandraaien dan) ze kunnen vreselijk vast zitten en de originele methode met een platte sleutel in de daarvoor bedoelde gleufjes werk niet die breken open, tikken werkt ook niet gewoon niet genoeg energie erin te krijgen
Een versleten/kapotte freewheel zet ik in de bandschroef en in waan me dan net Henk Wijngaard die aan het stuur draait. Niet gelijk te strak aandraaien maar opbouwen anders draai je de schroefdraad op de naaf kapot. Heb donderdag nog aan de Blue De Luxe gewerkt, gaskabel aangesloten en de decompressie-spaak gemaakt. Nu nog het luchtfilter en de verlichting. En dan een beetje proefrijden.
De Amuse 2 (Mirjams Solex), ook het opnieuw gespoten tankje gemonteerd en een nieuwe vliegwielkap erop. Die is nu ook klaar en is in orde. Prima Solex geworden. Rij er graag op.
Klopt, Mirjam heeft er nog niet op gereden. Nog niet van gekomen, maar gaat het leuk vinden hoor. Toen met de toerrit in Roermond (bij John ne Mieke)vond ze het geweldig, daarom moest ik ook voor haar een Solex in orde maken. Ik wilde van het weekend gaan rijden, maarja moet het weer gaan sneeuwen. Als ze gaat rijden maak ik een filmpje.
Gisteren een stuk gereden op de Skalex. Deze heeft nu een opgepoetste aluminium zuiger/cilinder set en een nieuwe brandstofpomp. Hij rijdt goed. Alleen wisselende de snelheden tussen de 30km tot 37km/uur. Kan er niet echt een reden voor geven, waarom hij soms minder loopt. Het lijkt wel of de benzinetoevoer er iets mee te maken heeft. Bij 30km/uur komt er minder door de retourslang dan bij 37km/uur.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Dat klopt ook wel, als het pompje meer "slagen" maakt wordt er meer gepompt( vergeet dit maar).
Misschien de insteekdiepte van de benzineleiding in de carburateur iets veranderen ?? Ik neem aan dat je tijdens rijden de remlucht ook geprobeerd hebt.
Aan de carb. heb ik niks gedaan. En dit is zo'n leiding die niet geheel in de carb steekt zoals bij een vroege Oto maar een leiding die ook op de 3800 zit.
Remlucht proberen? Daar vertel je me iets nieuws! Kun je me dat uitleggen SVP.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Dat hendeltje achter het luchtfilter , weet je wel. Dat sneller/langzamer heb ik ook wel eens gehad maar dat kwam door een los carterlager waardoor de afdichtingsring/plaatje soms wel soms niet zijn werk deed, is bij jou ook net aan de orde.
Dat hendeltje achter het luchtfilter , weet je wel. Dat sneller/langzamer heb ik ook wel eens gehad maar dat kwam door een los carterlager waardoor de afdichtingsring/plaatje soms wel soms niet zijn werk deed, is bij jou ook net aan de orde.
Hier ga ik ook voor, als het lager los zit heb je carter lekkage
Dat hendeltje ken ik inderdaad, wist alleen niet dat die van de remlucht was. Daaraan prutsen maakt geen verschil.
Zal dat carterlekkage eens in de gaten houden. Had uiteindelijk ook het vermoeden dat het iets in het carter moet zijn. De rest is namelijk al vervangen.
Al is het lager nieuw en zit het geborgt als het goed is door zo'n uitsparing in het lager wat weer op een nokje in het carter valt. Bij de rol blijft alles ook droog.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik heb de electrinische onteking ook getest met motor op de band onbelaste motor max. toerental 7000rpm, je ziet dat bij hoger toerental het tijdstip weer terug loopt. Eigelijk de zelfde conclusie, hij loopt beter op vast ontsteking tijdstip. http://youtu.be/azt6lak_bcA
Ik heb de electrinische onteking ook getest met motor op de band onbelaste motor max. toerental 7000rpm, je ziet dat bij hoger toerental het tijdstip weer terug loopt. Eigelijk de zelfde conclusie, hij loopt beter op vast ontsteking tijdstip. http://youtu.be/azt6lak_bcA
Roelof, 7000 toeren draaien met een standaard vliegwiel?? Dat is met een rol van 45 (oto) bijna 60 km/uur.
Ja dat terug lopen kun je ook in de grafiek zien he. Zal wel moeten anders gaat het helemaal raar klinken. Hij zei dat vooral de trekkracht bij lage toerentallen beter is. Dan kan ik wel begrijpen als je de druk opvoert toch. Nu is de volgende stap natuurlijk dat je de trekkracht gaat vergelijken. Dat wordt lastiger he. Ik zou zelf de acceleratietijd meten van 0 naar 30 bijvoorbeeld.
Roelof, bedankt voor de tip, de ami jasbeschermers komen naar Boxtel, zo'n setje kom je niet veel tegen. Je kan veel (na)maken van een solex, maar als deze slecht zijn is het lastig.
Hij heeft 2 nieuwe setjes, dus als er nog mensen hier zijn. Hij wil er 100 euro voor
Ik had begrepen dat de webbing jasbeschermers waren gemaakt voor de dames en de blauwe jasbeschermers voor de heren. De jongens wilden vroeger niet op een Ami rijden met webbing jasbeschermers. Ik weet niet of dit klopt, maar dat heb ik gehoord van een oud mannetje waarvan een aantal gezinleden vroeger op solexen reden
De webbing jasbeschermers kwamen pas in '66 en zaten op de ami met grijze vierkante koplamp, bij mijn weten heeft het niks met dames of heren te maken.