En als je een draadvoering gaat gebruiken draai deze dan gerust een paar m.m. onder het bovenvlak ,want daardoor gaat het materiaal van het bovenvlak niet zo gemakkelijk naar boven bij het vastzetten van de clinder ,want het begrip van vast is vast is bij sommige nog niet goed begrepen. Denk hierbij aan het volgende. Stel deze verbinding kan 100 k.g. verdragen. Span je hem nu voor tot 80 k.g. en er zal niets gebeuren. Tel hierbij de arbeidskracht van 120 k.g. bij op (gedeeld door vier ) en en je ziet nu dat je behoorlijk over de totaalkracht komt en er geen enkele mogenlijk is voor de deraad om te overleven Meer weten, meer vragen.
Heb vandaag nog het draadeind gecontroleerd en het zit goed vast. Is kijken hoelang die paar draadwindingen het vol houden. Het zal er niet afwaaien want de andere drie zitten prima.
De achteras conussen zijn slecht. Iid geval de rechtse. Er zitten putten en groeven in. Loopt rommelig en vind dit niet betrauwbaar genoeg. De kogels zijn 5,55mm (of 7/32 inch). Klopt dit? Ik heb zo,n gevoel dat het ietsjes kleiner moet zijn. Ze passen wel netjes in de kooi zegmaar.
Dat ziet er idd zeer slecht uit, kogelmaat is goed, ik zou alle cups, conussen en kogels vervangen, kan dat weer netjes op elkaar inlopen. Op beuzen kom je ze nog wel eens tegen.
Wou vandaag de motor op de 3800 Blue De Luxe zetten maar ik had er geen "mooie" bouten voor. Heb toen op internet een mooie ultrasoon reiniger besteld. Geld moet toch rollu!
Als jekogellagers wil gebruiken moet er een lange bus tussen deze lagers komen die onder spanning iets langer moet zijn dan de binnen afstand tussen deze lagers. Al met al geen makelijke oplossing als de naven nog rondom van die rare uistekels hebben die naar de velgrand lopen
Vanavond een paar onderdeeltjes na gemaakt, oto achterspatbord stang, origineel 5mm, in elke bouwmarkt zijn staven 6mm dik 1m lang verzinkt te koop, veschil zie je bijna niet.
Spatlap verzinkte beugel, stripjes verzinkt staalplaat 22x165x1mm op hoeken afronden en ombuigen, lijkt aardig op het origineel.
Vanavond een paar onderdeeltjes na gemaakt, oto achterspatbord stang, origineel 5mm, in elke bouwmarkt zijn staven 6mm dik 1m lang verzinkt te koop, veschil zie je bijna niet.
Spatlap verzinkte beugel, stripjes verzinkt staalplaat 22x165x1mm op hoeken afronden en ombuigen, lijkt aardig op het origineel.
op die ami die je hier van Irene ziet, zit ook een zelf gemaakt achterspatbord stang op. RVS 5 mm, er is nog wat voorraad hier
Ik heb een paar kroonstukken waar de draad van de balhoofd buis slecht is, ben er achter dat dit 1 inch draad is en er een snijplaat voor te krijgen is.......nou ja krijgen?????? de goedkoopste is €76,- !!!!! poepoe, moet ik maar eens even over denken.
Ik denk kom op, het is maar één keer per jaar Valentijnsdag dus je moet je Lief een beetje verwennen Kopje afgevlakt op de ouderwetse manier met schuurpapier op een glasplaat (ik heb niet van die mooi apparaten) en op de 3800 gezet. Vanwege de ijzel niet kunnen rijden maar in de schuur loopt ie mooi. Zonder luchtfilter zie ik een behoorlijke backfire in de luchtinlaat als ik even de decompressie gebruik bij volle toeren. Vlammetjes dus. Mijn gevoel zegt dat dit een goed teken is maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Wie corrigeert me?
Oh ja, wel nog even straks een bloemetje halen voor mijn echte Lief, zo ben ik dan ook wel weer.
Daarom gaat het bij mij op valentijn nooit goed. heel vroegu was dat de dag dat de vrouwen achter de mannen aan moesten/konden. De rest van het jaar weer normaal. Hebben die Amerikanen dat systeem mooi verpest met hun commerciele ideeen over valentijnsdag ( en thanksgiving en kerstmis en diverse bank holydays)
Jij had toch ook een JRT op de 3800? Bij mij hielp het. Tegen wind beter vast houden en beter op het gas geven reageren. Ben benieuwd wat jij gaat ervaren.
Jij had toch ook een JRT op de 3800? Bij mij hielp het. Tegen wind beter vast houden en beter op het gas geven reageren. Ben benieuwd wat jij gaat ervaren.
Een "nep" JRT van de Puchshop. Maar volgens mij exact dezelfde nicasil (Jouke kon toen niet leveren). Tegen wind is natuurlijk 100% Zeeuws (daarom vind ik het daar ook zo leuk) maar de eerste ervaring in de tuin op ijzel is veelbelovend! Moest hem echt in toom houden want de voorband vrat zich een weg in het ijs (en de rol in de band ) Wordt vervolgd!
Jazeker Peter. Vakantie in Otterlo geboekt voor van de zomer en dan gaan ze ook mee. Je kunt daar heel mooi toeren. Dat fietsen daar heb ik wel zo'n beetje gehad daar.
Als het nu eens wat beter weer wordt, dan ga ik een paar testritjes maken maar weet zker dat het goed zit. Heb toen al een km of 20 gereden en dat ging perfect.
Paar tankjes uitgedeukt en van binnen VERTINT, eerst met pasta vloeimiddel....ging niet goed, maar weer met S39 en dat gaat als vanzelf, nu met schoonmaak middel aan het uitspoelen en misschien straks nog na spoelen met spiritus en misschien voor de zekerheid conserveringsolie?
Ik heb het nu ook met pasta geprobeert maar met S39 gaat het beter en met olie erna werkt ook niet spirtus lijk wel te werken(hiervoor met kokend water en zeep spoelen) ik heb een tankje nu al 3 keer open en dicht gemaakt steeds weer roest na een paar dagen nu na een spiritus behandeling voor het eerst geen roest
mvg Aussie
Last edited by aussie; 16/02/1307:06 AM.
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Ik heb het nu ook met pasta geprobeert maar met S39 gaat het beter en met olie erna werkt ook niet spirtus lijk wel te werken(hierna met kokend water en zeep spoelen) ik heb een tankje nu al 3 keer open en dicht gemaakt steeds weer roest na een paar dagen nu na een spiritus behandeling voor het eerst geen roest
mvg Aussie
Een man met praktijk ervaring, bedankt voor de tip ik ga het nog eens goed spoelen met spititus, hoe lang moet het er in blijven zitten?
Niet voor niets dat de oude S39 verboden is , dat spul blijft doorrotten als het niet goed weggespoeld is. Ik heb overigens geen S39 gebruikt maar soldeervloeistof voor Zink , dat is op basis van zwavelzuur als ik het goed heb. Maar ook dan GOED SPOELEN,en borstelenVoordat de tank in elkaar gesoldeerd wordt. Denk dat het daar ook mis kan gaan, bij het in elkaar solderen van de tankdelen met gebruik van S39. Het komt dan op plaatsen waar je niet kan borstelen. Voor dichtsolderen gebruik je een ander Tin/vloeimiddel wat niet aggressief is en inderdaad met spiritus afgewassen kan/moet worden.
Niet voor niets dat de oude S39 verboden is , dat spul blijft doorrotten als het niet goed weggespoeld is. Ik heb overigens geen S39 gebruikt maar soldeervloeistof voor Zink , dat is op basis van zwavelzuur als ik het goed heb. Maar ook dan GOED SPOELEN,en borstelenVoordat de tank in elkaar gesoldeerd wordt. Denk dat het daar ook mis kan gaan, bij het in elkaar solderen van de tankdelen met gebruik van S39. Het komt dan op plaatsen waar je niet kan borstelen. Voor dichtsolderen gebruik je een ander Tin/vloeimiddel wat niet aggressief is en inderdaad met spiritus afgewassen kan/moet worden.
Kan je ook merken of nummers geven van de gebruikte vloeimiddelen dan vraag ik morgen een bij de groothandel.
Helaas , het is al een oud potje en het etiket is verdwenen. De nieuwe soldeervloeistoffen zijn wat mens en metaal vriendelijker. Volgens mij zit het probleem in het goed schoonmaken na vertinnen. Als de tin goed hecht dan kan er tussen het blik en de tin geen soldeervloeistof meer zitten ,wel aan de oppervlakte , op het tin. Tenslotte, tankje dichtsolderen met Harskerntin en dat wel met spiritus schoonmaken.
Ik heb een nieuwe pot S39, dat zou dan wat vriendelijker moeten zijn. Ik heb de vorige keer tot in den treure geboend en geschropt en zelfs met de hogedrukreiniger de binnenkant schoongespoten en toch na een paar maand lag de tin er als poeder onderin en de hele binnenkant verroest.
Ik heb net spititus opgehaald dus dat gaat er nu in.
Roelof als je geest van zout neemt en je gooit daar een zinke cent of stuiver je weet wel zo'n vierkante in krijg je de beste soldeer vloeistof ooit uitgevonden vr gr Hans Welp
Roelof als je geest van zout neemt en je gooit daar een zinke cent of stuiver je weet wel zo'n vierkante in krijg je de beste soldeer vloeistof ooit uitgevonden vr gr Hans Welp
Een oude kennis van me was schroothandelaar daar heb ik geleerd in een minuutje met een hamer de spaken uit een wiel te slaan. geen haakse slijper of stroom nodig
Het terug in elkaar solderen van de twee helften heb ik gedaan met een electrische verf stripper, heel mooi gekontroleerd doorvloeien van het tin.
Er heeft nu een nacht spititus in gestaan en de tin laag ziet er nog goed uit, gaat nu motorolie in want het duurt nog een maand voor de tankjes gespoten worden.
Achter de originele velg, gespaakt omdat er een slagje en hoogte slagje inzat en de spaken waren niet mooi meer.
Voor, een nieuwe velg, naaf (asconussen ook slecht) en spaken. Ik weet niet wat er gebeurd was door de vorige eigennaar, maar er zat een rare knik in en als ik ging remmen dan kwam hij op 2 plekken en dan remde hij daar schokkerig op af. En aan de binnenkant behoorlijk roestig. De naaf ga ik repareren en later ook een mooie velg op leggen.
Achter de originele velg, gespaakt omdat er een slagje en hoogte slagje inzat en de spaken waren niet mooi meer.
Voor, een nieuwe velg, naaf (asconussen ook slecht) en spaken. Ik weet niet wat er gebeurd was door de vorige eigennaar, maar er zat een rare knik in en als ik ging remmen dan kwam hij op 2 plekken en dan remde hij daar schokkerig op af. En aan de binnenkant behoorlijk roestig. De naaf ga ik repareren en later ook een mooie velg op leggen.
Goed bezig Alfons, keurig de werkzaamheden toegelicht in woord en beeld....je zou leraar moeten worden!
Ach en soms wil ik het gewoon een beetje mooi hebben. En lekker bezig zijn zo. Het kost toch veel tijd hoor dat prutsen, maar dat weet iedere Solexist wel. En ook nog wel wat centen.
Van de week zal ik jullie laten zien hoe we de condensator echt moeten testen. Heb een ouder apparaat op school gevonden die dat allemaal voor ons kan doen.
Van de week zal ik jullie laten zien hoe we de condensator echt moeten testen. Heb een ouder apparaat op school gevonden die dat allemaal voor ons kan doen.
hadden wij ook maar zo een school waar je die spullen allemaal kunt vinden gr pierre
Ohja John. Een condensator kan goed getest zijn, maar we moeten het ook altijd in samenwerking zien met de ontstekingsspoel. Een tijd geleden heb ik al eens dit beeld gemaakt van de Amuse die aangesloten was op een scoop. (weer op school natuurlijk) Waar condersator staat en 7 slingeringen. Dit is perfect.
Vandaag maar eens een km of 50 gefietst. Lekkerrrr. Solexen blijven binnen vanwege inderdaad nog zout op de weg. Ook niet goed voor de fiets, maar een nieuwe ketting, derailleur wieltjes etc. die ik toch ieder jaar vervang zijn goedkoper dan een nieuw Solex carter.
Complimenten John. Leuke filmpjes en heel duidelijk. Nou die spoel is gewoon goed hoor. Iid, niet te ver open zetten anders blaas je de spoel op. (inwendige doorslag) Die condensator heeft dus parallel weerstand. Rijp voor de recycling.
Mooi kastje John! heel handig en ik ben jaloers. Zou hem zelf graag willen hebben. Heb je het flesje Gulpener er ook nog op aangesloten? Plus aan de uitgang en min aan de bodem. ben benieuwd wat je kastje zegt.. Waarschijnlijk "Leeg" in het Italiaans.
Als je een beetje handig bent kan je makkelijk een testkastje maken om je spoeltjes te testen.
Ik gebruik normaal voor mijn spoelen de Prufrex, maar als die de geest geeft, oei....Ik heb hem i.v.m. met mijn werk elke dag nodig.
Dus ben ik begonnen om een reserve te maken, zie filmpje.
Wat ik mis bij de prufrex en bij de meeste, is dat ik het vermogen wat in de spoel gaat niet te zien is. Daarom op de ingang een popmeter gezet van 5 ohm 50 watt. Nu moet er nog een ampere meter in serie. Ook het toerental moet mooi regelbaar zijn, daar moet ik nog iets voor zoeken. Je kan er zo'n draadloos toerentellertje bijleggen, maar is niet nodig.
Dus even naar de autosloperij om zo'n verdeler op de kop te tikken, motortje eronder, en je bent bijna klaar.
Mijn kastje heeft ook de mogelijkheid om het toerental te regelen, op het filmpje heb ik dat nog niet laten zien.
Dat kastje wat jij hebt John, zijn de betere.
Opwarmen blijf ik toch in de oven doen, uurtje op 75/80 graden.
Eigelijk zijn deze dingen voor bobine's, bij onze spoelen vliegen er magneten langs. Stel nou, er zit een paar windingen sluiting in je primaire gedeeltje, met de meeste testkasten blijft dan het ding goed vonken, maar niet meer met de magneten die voorbij vliegen, daarom wil ik graag zien hoeveel vermogen ik erin stop.
Jullie zijn vandaag lekker bezig geweest, druk, druk, enzv. . Wij hebben vandaag een vrije dag gehad, heel raar.......Den Haag, Scheveningen, strand, Theater enzv.
Fijn toch Ronald, is af en toe nodig Ben vandaag niet verder gekomen dan mijn hok, maar wel veeel gedaan, en gelukt. je hebt van die dagen dan zit alles mee
VEEEEEEEEEEEEEEEL rijden. Heb overigens een leuk Camera-tje met de kerst gekregen :een Bril , jazeker
Ja die heb ik overlaatst ergens gezien in een folder. Weet niet meer welke. Volgens mij gaat dat perfect werken zo precies op de neus. Ben benieuwd naar het eerste fimpje hiervan.
Een paar wielen gespaakt met de nieuwe wielrichter, gaat prima moet alleen nog iets vinden om de velg in 1 keer goed in het midden van de as te spaken.
Een paar wielen gespaakt met de nieuwe wielrichter, gaat prima moet alleen nog iets vinden om de velg in 1 keer goed in het midden van de as te spaken.
kunt je daar ook een filmpje van maken roelof zodoende kan ik er van leren gr pierre
wat ik doe is eerst alle spaken op lengte controleren door ze met hun bocht op de werkbank te zetten en dan recht omhoog, 1 spaak als referentie en dan bosjes van ca 5 Ik controleer dan of de uitloop van de draad op dezelfde hoogte zit, afwijkingen als die er al zijn merk ik. Dan spaak ik het wiel en draai de nippels zodanig dat het begin van de nippel gelijk zit met het eind van de draad ( de uitloop van de draad dus, NIET het eind van de spaak), vandaar af begin ik te stellen door elke spaak steeds 2 volle s;agen te geven met een schroevedraaier. zodra er iets spanning op de spaken komt stel ik eerst de hoogte slag in en dan de zijslag want die laatste is makkelijker. zelf spaak ik de wielen in een horizontale positie maar met het genoemde apparaat stel je de zijslag door de ene kant iets te geven en de andere te nemen, "geven met de 2 spaken die voor en achter de spaak zitten die je gaat "nemen"