De koperen ring, ga ik niet meer gebruiken bij de aftapplug. Op de een of andere manier gaan ze vastklemmen of vastrotten. Ik weet zeker dat ik de aftapplug niet te vast had gedraaid maar toch zat hij nu muurvast. Een kunsstof ring komt er nu tussen.
Voordat ik ging solderen heb ik even de aftapplug warm gemaakt en kwam meteen los. Zomaar even warm stoken.
Hoe komt het dat die koperen ringen zo vast gaan zitten?
Als ik mijn tankje meer dan 70% ging vullen, zag ik na enige tijd er een druppel benzine aan de plug hing. Het leidingkje zat ietsje pietsjes los. Vandaar ook die gesoldeert.
Zoals jullie kunnen zien, zit er maar een klein beetje roest in de tank. Krijg ik er ook nog wel redelijk uit. Ik denk, omdat ik Castrol gebruik weinig roest heb. (Castrol rules)
Oke geen filmpje maar foto's van de condensator tester.
Foto 1: de capaciteit, zou 200 moeten zijn , maar die 77,6 verschil zal echt geen problemen geven. Foto 2: test op parallel weerstand. Geen weerstand erin. Dus goed. Foto 3: heb een student gevraagd 'raakt de behuizing en draadje maar aan. Op die manier simuleer ik een paralel weerstand en dan zou je b.v. deze waarde kunnen aflezen.
Foto 4: test op serie weerstand. Geen weerstans erin. Dus goed. Foto 5: heb weer die student gevraagd 'raak met 1 hand de behuizing en draadje aan. Op die manier simuleer ik serie weerstand.
Conclusie: Capacitiet is niet echt zo belangrijk en mag best wat afwijken. Echt belangrijk is dat je geen serie of parallel weerstand hebt. Wordt ook wel gezegd dat de condensator dan lek is. Je onsteking werkt dan heel slecht.
Had geplend om vanmiddag aan de 3800 Blue De Luxe maar ga nieuwe ruiten voor mijn bril laten maken. Daarna ga ik mijn nieuwe digitale HD recorder installeren. Mooi spul.
De zelfinductie veranderd niet in waarde bij ander frequentie alleen de schijnbare weerstand. Wel als je een condensater parralel schakelt dan gaat de zelfinductie heel groot of heel klein worden afhankelijk van de aangeboden freqentie. Heeft de spoel en de condensater een bepaalde waarde waarbij deze combinatie is resonantie komt dat word de schijnbare weerstand heel klein(eigenlijk nul, maar de weerstand van de koperdraad gooit een beet je roet in hetb eten) Meer weten ,meer vragen.
Had geplend om vanmiddag aan de 3800 Blue De Luxe maar ga nieuwe ruiten voor mijn bril laten maken. Daarna ga ik mijn nieuwe digitale HD recorder installeren. Mooi spul.
Ha dat wordt lachen Johnnie. Hoe meer fimpjes hoe beter vind ik.
Voor de echte techneuten heb ik ook de zogenaamde zelfinductiecoëficient gemeten van de primaire en secundaire spoel.
Mij zegt het wel wat maar denk dat het tever gaat. Toch wil ik dit jullie niet onthouden.
bij welke frequentie gemeten ?
Jawel hoor, ik wist het wel dat reactie opkwam. Ik weet dat er hier een aantal zeer deskundige op dit gebied zitten. Wat Jan V. verteld is helemaal waar. Ook over die spoel met roet ofzoiets. Mooie materie maar of we daar zeer uitgebreid over moeten hebben weet ik niet.
Jan, ja een goed ding had ik begrepen en je kan er nog meer mee, maar moet me eerst wat verder in gaan verdiepen want het is al een tijdje geleden. Zeker als je die instelling hebt met D en Z. Weet wel wat het is, maar in relatie tot ons vligwiel moet ik nog eens goed over nadenken. Zomaar.
Altijd interesant om te lezen Alfons, en het gaat toch ook over de solex, als jij hier over wil berichten moet je dat vooral doen, die het niet intereseerd leest er wel overheen.
Heb in mijn onderdelen kelder rondgeneust en een mooie remhevel voor de Beckson gevonden. Wil hem wel verkopen voor 10 euro. Had hem vandaag al mee naar Lommel genomen.
Ja, het is zeker een mooie remhevel. Wil hem wel opsturen maar moet ff kijken hoe en wat het kost. En het zal deze week niet gaan lukken omdat ik een beetje in de lappenmand zit en een paar dagen niet ga werken.
Vandaag een mooi koopje gedaan volgens mij. Een echte schuurvonst. Oudere mensen, gestorven, stond in de stal. Schoonzoon (ook zo'n 65 jaar schat ik) verkocht nu deze. Niet meer mee "officieel" gereden sinds 1972. Volgens motornummer zou deze tussen januari 67 en juni 67 gemaakt zijn. gashendeltje ontbreekt, lampkapje ook en uiteraard de bandjes. Heeft alleen maar oppervlakkige roest. Wat is jullie gedacht??
Voor alle duidelijkheid, 't is niet de 2200 die ik nu gekocht heb.
mooi althans daar is iets heel moois van te maken het is een nederlands overgangsmodel van oto uit een halen en naar mij toe brengen om te poederlakken groetjes pierre
Ja, het is zeker een mooie remhevel. Wil hem wel opsturen maar moet ff kijken hoe en wat het kost. En het zal deze week niet gaan lukken omdat ik een beetje in de lappenmand zit en een paar dagen niet ga werken.
dat is zo willem ik heb hem gezien op de beurs en de chroom is in een prima staat dus geen niskoop gr pierre
Voor dat poederlakken was ik al aan u aan het denken. We spreken elkaar nog als het zover is. En bij probleempjes tijdens restauratie kan ik alvast bij u en John terecht. :-)
Mooie Solex Mario. Het is inderdaad een overgangsmodel. Maar ze rijden als een Oto, het is ook een nederlands motortje, klopt dat? ( van der Heem). Dan hoort er een grijs "OTO" lichtkapje op.
Hij zal wel in België nieuw gekocht zijn gezien het zwarte achterspatbord.
Het terug in elkaar solderen van de twee helften heb ik gedaan met een electrische verf stripper, heel mooi gekontroleerd doorvloeien van het tin.
Er heeft nu een nacht spititus in gestaan en de tin laag ziet er nog goed uit, gaat nu motorolie in want het duurt nog een maand voor de tankjes gespoten worden.
Nog steeds geen roest in de tankjes, lijkt te werken schoonspoelen met spiritus en een laagje motorolie.
Ikke nie begrijpe, het is pas negen dagen geleden dat de tank vertind is. Mag ik hieruit opmaken dat de andere Vertind/roestende tankjes Binnen 9 dagen al verspilde moeite waren ??
Ging idd redelijk snel, na een paar weken viel me al op dat de tinlaag mat werd, maar dit was even een update, over 9 dagen weer. was trouwens 11 dagen geleden.
ik heb vandaag mijn eerste velg leren spaken het zag er niet zo moeilijk uit maar je moet het toch maar weten volgende keer ga ik het alleen proberen ik heb wel alles op geschreven en mijn ogen goed de kost gegeven dus dat belooft voor mijn volgende velg gr pierre
ik heb vandaag mijn eerste velg leren spaken het zag er niet zo moeilijk uit maar je moet het toch maar weten volgende keer ga ik het alleen proberen ik heb wel alles op geschreven en mijn ogen goed de kost gegeven dus dat belooft voor mijn volgende velg gr pierre
Als je maar van het ventielgat weg spaakt dan komt het goed, en goed kijken hoe de gaten in de velg zitten naar links of rechts. En maak voor die tijd een foto van het wiel dat gerestaureerd moet worden, dat helpt enorm.
Hoe moet ik dit zien Willem? Bedoel je bij het ventiel beginnen ofzo?
mij hebben ze het geleerd de eerste spaak juist naast het ventiel te beginnen en dan de tweede spaak naar de rechtse kant in het vierde gat en zo verder hier is het wiel dat ik gespaakt heb met een vriend die het mij aanleerd groetjes pierre
Zo gaat dat, gisteren per abuis op MP gekeken en vandaag weer een mondelinge overeenkomst voor een Solex . Ik kijk niet meer op MP Basta!! Klaar dr mee ....
Zo gaat dat, gisteren per abuis op MP gekeken en vandaag weer een mondelinge overeenkomst voor een Solex . Ik kijk niet meer op MP Basta!! Klaar dr mee ....
Zo gaat dat, gisteren per abuis op MP gekeken en vandaag weer een mondelinge overeenkomst voor een Solex . Ik kijk niet meer op MP Basta!! Klaar dr mee ....
Zo gaat dat, gisteren per abuis op MP gekeken en vandaag weer een mondelinge overeenkomst voor een Solex . Ik kijk niet meer op MP Basta!! Klaar dr mee ....
dat ken ik dat zeg ik ook iedere dag maar dan toch vlug eens kijken je moest maar eens een koopje kunnen doen zo ga ik morgen weer naar oostmalle om een stel vredestein buiten banden gaan op te halen namelijk 2 x 26x2 volledige witte hulpmotorbanden en 2x26 wit zwart hulpmoterbanden en 1x 24x2 motorband nooit gebruikt voor de spot prijs van 10 eurootjes dat kun je toch niet laten liggen zeker in zal er morgen een fotootje van plaatsen groetjes pierre
Kijkt U S.V.P. wel uit , want je noemt een paar maten op : 26x2 en 24x2 , neem de velgen mee dan kan je ze passen voordat er betaald wordt. Neem ook een velgje 24x1,75 (of 1¾) mee , wie weet misschien hebben ze passende banden
Dat durf ik niet te zeggen Pierre. Ik heb verschillende wielmaten waaronder 25x2. Die van 26" weet ik zo niet uit mijn hoofd wat de tweede maataanduiding is. Vandaar dat ik zeg : neem een velg mee, of een oude band , dan kan je meten, vergelijken.
ik heb de bande toch maar op gehaald voor die prijs 10 € en ik heb er dan nog drie nooit gebruikte spekbanden (veerubber) staat er op bij gekregen maten van de spekbanden zijn 28x1/2 passen denk ik op de oma fietsen de en de 2 witte banden zijn 26x1/3x2 en de wit zwart banden zijn 26x1/3x2 en ene van 24x2 allemaal in perfekte staat groetjes pierre
Vandaag de aluminium nicasil cilinder van de 3800 vervangen door een klassieke ijzeren met bijpassende zuiger. Het aluminium bevalt me toch niet. Je hoort gewoon dat de vulling niet goed is. "Kietelen" van de alu cilinder ben ik niet aan begonnen. Wat ik wel heel vreemd vind is het volgende: Als laatste ging de luchtfilter er op maar die paste ineens niet meer. Als ie aan de achterkant op de inlaat zat kreeg ik hem van voren niet over de bouten. Wat bleek: Het (andere) spruitstuk dat ik gebruikt heb heeft een iets ruimere bocht van de inlaat waardoor de carburateur net teveel naar achteren hangt Is dit spruitstuk van een ander type of is het gewoon een fout exemplaar?
Maak eens een foto, er zijn 2 types of eigenlijk 3, de korte bocht voor de blokjes zonder koppeling en de ruimere bocht voor de oto/ 3800 en dan voor de B&R chinese kwaliteit.
In de praktijk kan er wel iet verschil zitten, je weet maar nooit wie er aan hebben zitten buigen, is ook wel weer makkelijk pas te buigen.
Let op voor het monteren dat je de flens even vlakt met waterproof schuurpapier op een glasplaat voor een goede afdichting op de cilinder, en er moet geen spanning staan aan de uitlaatkant of luchtfiterkant want dan heb je kans dat de flens gaat lekken.
Klopt Roelof. Ik moet ze ook wel eens een beetje bijbuigen, om hem mooi te laten passen voor het luchtfilter.
Met de JRT cilinder hadden we al wel gezien dat de uitlaat niet netjes aansluit, dus heb ik er maar een opgengezaagd. Zelf een nieuw spruitstuk gemaakt wat wel netjes aansluit. Alle beetjes helpen
Waar je ook op moet letten, en waar wel eens verschil inzit is de ring van het uitlaatpijpje, die moet wel op de hoogte van het scharnier punt zitten van je blokje, anders gaat het wringen.
Wat je dus op de foto ziet is een standaad spruitstuk op een JRT cilinder
idd Jan om het spruitstuk op een aluminium nicacil cilinder mooi te laten aansluiten moet er wel wat gebeuren, en dan heb ook al gauw geen pakking meer over.
Misschien niet echt nodig maar toch voor de zekerheid het lager geborgd in het CNC carter, baat het niet schaadt het niet, lager past er geweldig mooi strak in, carter even flink opgewarmd en hij valt er zo in.
Misschien niet echt nodig maar toch voor de zekerheid het lager geborgd in het CNC carter, baat het niet schaadt het niet, lager past er geweldig mooi strak in, carter even flink opgewarmd en hij valt er zo in.
Begin is er.
Hoe is de afdichting naar de rol toe. (Ik weet een echte keering) Zit die er al in of moet hij vanaf de buitenkant erin?
Ik weet 100% zeker, dat mijn spruitstukje veel beter past. Ook onderling zit er veel verschil in die spruitstukjes.
Klopt er is een beetje verschil tussen een oto en een 3800 spruitstuk, van de 3800 is de flens dunner en de boutgaten groter(moeten boutjes met een borst in), en het uitlaatgat is ook iets groter.
Nu eindelijk hebben we iemand die een bochtje kan buigen van een halve milimeter wanddikte en toch "sterk" 24 uurs race moet het aan de buitenkant 10 mm zijn.
Ook de carburateur is nu 9 mm, maar wel een nieuwe grotere gasschuif (rol) in moeten maken, anders loopt ie veel te hard stationair. Toch weer veel gewonnen En zo zijn we elke dag even bezig.
Nu eindelijk hebben we iemand die een bochtje kan buigen van een halve milimeter wanddikte en toch "sterk" 24 uurs race moet het aan de buitenkant 10 mm zijn.
Ook de carburateur is nu 9 mm, maar wel een nieuwe grotere gasschuif (rol) in moeten maken, anders loopt ie veel te hard stationair. Toch weer veel gewonnen En zo zijn we elke dag even bezig.
Ik weet 100% zeker, dat mijn spruitstukje veel beter past. Ook onderling zit er veel verschil in die spruitstukjes.
Ik heb er verschillende spruitstukjes op gehad, maar niet één was goed.
Tzt, als het spulletje weer los gaat zal ik eens foto's maken. Past redelijk goed, kan natuurlijk altijd beter.
Ik heb toen het pakkingkje op de cilinder en spruitstukje gelegd en toch best goed aansluitend. Maarja, het is Solex en dan moet je gewoon geluk hebben soms.
Een heel poos terug zei eens iemand hier op het form, "alles aan een Solex kan beter". Zo zachtjes aan geloof ik daar in.
Vandaag de goudbies stickers erop geplakt. Uitlaatje schoongemaakt en erop geset.
Er zat een hobbel (hoogteslag) in de voorband. Zo uitgekiend (omgedraaid en op andere plaats gelegd) goed gecentreerd en nu is de hobbel eruit (hoogteslag). Toch zit er een rare slag in de band zelf, dus binnenkort toch maar vernieuwen. Hoe is zo iets in die band gekomen, want eerst was dat niet en de spanning was niet te hoog.
Oud voorwiel gespaakt en ook nieuwe asconussen erin. Veel minder slag erin, maar 100% wordt het niet.
Dagje beurs (Zuidbroek) sjouwen jullie kennen dat wel, leuke mini Solex,...Berini eitje,....Wegenwacht zijspan,...Flink,...en iets wat lijkt op een Simson fietsje, lijkt me zelfgemaakt.
Vandaag de Amuse 2 (Mirjams Solex) getest. Loopt als een zonnetje. Niets verkeerds mee. Rijdt super. Ook een goede voorrem. Het was inmiddels de 3de keer en alles is in orde en voelt vertrouwd aan. Natuurlijk effe alles chekken maar niets mee aan de hand.
Van de week de tankjes spuiten (2 stuks)(is nu nog net iets te koud om een mooi effect te hebben) en dan volgend weekend is een toertje maken. Snel nog effe een bandje bestellen want ik snap nog steeds niet hoe zo'n rare slag in die band is gekomen. Morgen is een filmpje ervan maken, kun je het zien.
Ik denk Alfons dat er een koordlaag in de band gebroken is. Maar we zullen het zien, vandaag de kachel in de garage aangemaakt. Heb de motor op de 3800 Blue De Luxe gezet. Toen ruzie gehad met een "sport"uitlaat gehad. Om zo'n ding te monteren ben je meer loodgieter dan Solex-monteur. Maar na een paar stevige gebeden zat het pijpje op de goede plaats. Volgende stap was de gaskabel maar deze was te kort (buitenkabel). En toen was het echt zondag.
Roelof, bedankt voor de tip, de ami jasbeschermers komen naar Boxtel, zo'n setje kom je niet veel tegen. Je kan veel (na)maken van een solex, maar als deze slecht zijn is het lastig.
Hij heeft 2 nieuwe setjes, dus als er nog mensen hier zijn. Hij wil er 100 euro voor
Dat zou kunnen Johnnie. Als het nieuwe bandje erop ligt (net besteld), gaat het mes erin om te kijken wat het kon zijn. Heeft ook al meer dan 2000 km erop zitten, dus niet erg om te vernieuwen.
Misschien wel bij het demonteren gebeurd. Want er zijn nieuwe spaken in gegaan. Wie zal het zeggen.