HAHHAa John, wij als fans van de dikke en de dunne, kijken regelmatig naar filmpjes van hun. We hebben zo'n hele bundel, lache man. Deze versie had ik ook la eens gezien. Leuk hoor.
Vandaag met de Amuse aan de slag gegaan. In de steigers. Krijgt een update. Nieuwe velgjes, spatlapje, uitlaatje, stikkers.
Toen ik het achterwiel eruit had voelde de lagering niet goed. Alles uit elkaar en ik zag dat er 1 kleiner kogeltje inzat. De grotere kogels 5,5mm en die kleine 4,7mm. Morgen naar de fietsenmaker is kijken of hij wat heeft liggen. Meteen ook nippelplaatjes meenemen. Het achterlichtdraadje heeft af en toe tegen de band gelopen (daar bij die buis). Dus meteen maar vast gezet.
De velg hou ik want is mooi rond en geen slag. Opnieuw verchromen en dan heb ik weer een mooie velg.
Hij gaat ook een nieuwe spatlap kopen, kan hij beter niet doen Die te koop zijn zijn geen spatlappen, maar "fladderlappen" ding hangt strak/horizontaal achter je spatbord. alles wat uit de uitlaat komt, komt op je schoen Rubber is veel te zacht. Ik heb nu een zelfgemaakte stuggere gemaakt, probleem opgelost
Er zat slecht 1 kleiner kogeltje tusse, dus valt wel mee. Zover ik kan voelen geen pitting. Misschien als er dadelijk nieuwe kogeltjes in zitten dat het goed is. Gaan we wel vanuit.
Imi velgjes. Bij Ad vandaan, zien er goed uit. Is kijken of ze goed te stellen zijn.
Daar heb je gelijk in. Misschien is met ijzerdraad gaan spelen om een ondersteuning te maken. Heb iemand daarmee zien rijden. Iemand van jullie?
Nee geen zwart/witte, zit nog profiel op.
Wat ik nou echt zo jammer vind van die zwart/witte dat het witte zo snel lelijk wordt. Als ik naar mijn Puchje kijk zijn ze al aardig aan het verkleuren, terwijl ik ze altijd goed schoon maak.
Heb al veel gelezen hoe je ze goed kan houden maar nog steeds niet het goede gehoord. Wie van jullie?
Er zat slecht 1 kleiner kogeltje tusse, dus valt wel mee. Zover ik kan voelen geen pitting. Misschien als er dadelijk nieuwe kogeltjes in zitten dat het goed is. Gaan we wel vanuit.
Imi velgjes. Bij Ad vandaan, zien er goed uit. Is kijken of ze goed te stellen zijn.
De chinese of de iets bredere met rug en nippeldopjes voor de oto?
Er zat slecht 1 kleiner kogeltje tusse, dus valt wel mee. Zover ik kan voelen geen pitting. Misschien als er dadelijk nieuwe kogeltjes in zitten dat het goed is. Gaan we wel vanuit.
Imi velgjes. Bij Ad vandaan, zien er goed uit. Is kijken of ze goed te stellen zijn.
De chinese of de iets bredere met rug en nippeldopjes voor de oto?
Het velgje heeft wel die rug natuurlijk maar niet dat bobbeltje voor die nippel zoals de ori. Was het maar waar, maar volgens mij worden die niet meer zo gemaakt. Of wel?
Pierre je tankje is klaar. Na de 3de keer was het gelukt. Weet nu wat de comstructie is van die aftapplug. Afgeperst en 100% dicht. Ik vond het heel lastig om te doen. Maar leuk om te doen zeker na zo'n lange tijd. Leerzaam hoor zo'n Solex oude kennis komt weer terug. Nu nog uitdeuken en spuiten, maar adat mag je zelf doen. We ontmoeten elkaar wel binnenkort op een beurs ofzo.
ok alvast bedankt alfons dit tankje heb ik nog van john gekregen en de eerst volgende beurs is deze maad de 24ste in lommel komt gij daar ook heen groetjesd pierre
Waw, bling bing. In het echt nog mooier denk ik. Gelijk poetsen om te beschermen, of moet dat later pas?
hoe bedoel je alfons moet je die nog poetsen zo jz met welk produkt dan wand dat heb ik nog nooit gedaan alleen als ik de solexen kuis dan spuit ik ze altijd in met w40 gr pierre
Oh ik bedoel dat het dan meteen een beetje bescherming heeft. Elk poetsmiddel is wel goed. Maar ik weet niet of dat pas verchroomde spullen, zoals je velgen, gepoetst mogen worden. Kijk pas gespoten lakken moet ook eerst uitharden en dat kan maanden duren. Zodoende. Misschien dat hier iemand is die weet hoe dat zit.
Pierre je tankje is klaar. Na de 3de keer was het gelukt. Weet nu wat de comstructie is van die aftapplug. Afgeperst en 100% dicht. Ik vond het heel lastig om te doen. Maar leuk om te doen zeker na zo'n lange tijd. Leerzaam hoor zo'n Solex oude kennis komt weer terug. Nu nog uitdeuken en spuiten, maar adat mag je zelf doen. We ontmoeten elkaar wel binnenkort op een beurs ofzo.
ik hardsoldeer die pluggen altijd, met gewoon soldeer weet je niet of het resultaat goed is, hij kan wel dich zijn maar hoeft nog lang niet mechanisch goed sterk te zijn ( plug weer vast draaien) bovendien moet deze kennelijk nog weer uit elkaar gesoldeerd worden, dan heb je goede kans dat de soldeer bij de plug ook weer loskomt.
Vandaag weinig tot niks aan de 3800 Blue De Luxe gedaan. De motor heeft nog niet gelopen, heb alleen de bovenste benzine-leiding in het pompje gedaan. Ga morgu weer werken heb een paar dagen ziek thuis gezeten. Donderdag tankje poetsen en kijken of er leven in het blokje komt.
Pierre je tankje is klaar. Na de 3de keer was het gelukt. Weet nu wat de comstructie is van die aftapplug. Afgeperst en 100% dicht. Ik vond het heel lastig om te doen. Maar leuk om te doen zeker na zo'n lange tijd. Leerzaam hoor zo'n Solex oude kennis komt weer terug. Nu nog uitdeuken en spuiten, maar adat mag je zelf doen. We ontmoeten elkaar wel binnenkort op een beurs ofzo.
ik hardsoldeer die pluggen altijd, met gewoon soldeer weet je niet of het resultaat goed is, hij kan wel dich zijn maar hoeft nog lang niet mechanisch goed sterk te zijn ( plug weer vast draaien) bovendien moet deze kennelijk nog weer uit elkaar gesoldeerd worden, dan heb je goede kans dat de soldeer bij de plug ook weer loskomt.
Zeker Joan, maar ik garandeer dat deze goed vast zit. Daar twijfel ik geen moment aan. Zo, mijn eigen is op de borst geslagen.
Tankje hoeft niet uit elkaar om de deuken eruit te halen. Kan met puntslagtrekker (ben effe de naam kwijt) eruit getrokken worden.
Hardsolderen, oke, ik vroeg het aan mijn collega en die zag dat zo niet zitten, dus goed gesoldeerd. Zelf nog niet geprobeerd. Moet eens een oud tankje hebben om te oefenen.
Wat dat betreft heeft ieder zo zij eigen methode om de aftap te repareren. Als je de tank openmaakt kan je aftap van binnenuit solderen en kan je gelijk uitdeuken en vertinnen, weet je zeker dat alles weer "als nieuw is" . Als er geen deuken inzitten en inwendig netjes is kan je het van buiten af doen en door de vuldop kontroleren of het soldeer goed vloeit.
Ook zeker een mooie oplossing. Profi ook, maarja ik ben nog niet zo ver om dat soort dingen te doen, dus houd ik het nog wat eenvoudiger met een kunststof ring. Heb er genoeg liggen.
Ja hoor dat werkt wel, aan het draadeind nog even een puntje slijpen zodat hij zich centreerd op de krukas en misschien een brugje lassen tussen de poten zodat ze niet uitelkaar kunnen drijven.
Ja hoor dat werkt wel, aan het draadeind nog even een puntje slijpen zodat hij zich centreerd op de krukas en misschien een brugje lassen tussen de poten zodat ze niet uitelkaar kunnen drijven.
ik zou mij een wielrichter willen aanschaffen weet er hier iemand naar wat ik moet kijken wand ik heb eens rondgekeken en de prijzen verchillen nog geen klein beetje gr pierre
Ja hoor dat werkt wel, aan het draadeind nog even een puntje slijpen zodat hij zich centreerd op de krukas en misschien een brugje lassen tussen de poten zodat ze niet uitelkaar kunnen drijven.
daar kun je een overgooi ring voor gebruiken. trekker ziet er een beetje dun uit bij het gat voor de draadstang
Heb het jaren gedaan met een zelfgemaakt iets. Blokje hout in de breedte van de naaf en daar aan vast 2 alu hoekprofielen. Ongeveer 40x40x2. Eén van de poten kon ik loshalen. Aan één kant zat een verstelbaar stripje als aanslag voor de slag van het wiel. Werkte perfect, maar toch heb ik iets profesioneels van de Tacx aangeschaft, net iets makkelijker.
Ja hoor dat werkt wel, aan het draadeind nog even een puntje slijpen zodat hij zich centreerd op de krukas en misschien een brugje lassen tussen de poten zodat ze niet uitelkaar kunnen drijven.
daar kun je een overgooi ring voor gebruiken. trekker ziet er een beetje dun uit bij het gat voor de draadstang
Heb blokje voor 3800 Blue De Luxe afgebouwd, loopt perfect op het standaardje. Nu nog op het frame bouwen en een bosje kabels aansluiten. Dan wachten op beter weer en dan kan ik met het ding de wei in. Yes!!
Heb ff huiswerk gedaan voor advies aan Pierre over de wielrichter. Dat ding wat ik nu heb is een Tacx Exact T3175. Kost ongeveer 45 euro, maar dan heb je ook iets.
Heb ff huiswerk gedaan voor advies aan Pierre over de wielrichter. Dat ding wat ik nu heb is een Tacx Exact T3175. Kost ongeveer 45 euro, maar dan heb je ook iets.
ja dat was mijn vraag zo een beetje omdat er zo veel verschillende richters zijn en zoals johnnie al zei zijn er al van 45€ maar ook van 100€ en meer en bij mij gaat het erom dat ik wiellen wil leren vlechten en daarom de vraag of die van 45€ zo goed zijn als die van circa100€ en omdat zoals johnnie al zei een originele richter wel beter zijn zijn dan een zelf gemaakte groetjes pierre
Niet beter hoor, het wielen spaken (vlechten) ligt niet aan de "richter" maar aan de persoon die het doet. En dat leer je niet 1 2 3 , het vlechten misschien wel, maar het op spanning brengen van de velg, en de slag eruit halen, ook de hoogte slag vergt toch wel enige kennis.
Precies, de spakenvlechter doet het werk en niet het beugeltje waar het wiel inhangt.
Ik heb al wel 10 jaar een zelf gemaakt ding van hoekprofiel, gaat prima maar heb me nu toch ook maar een Tacx besteld, beetje meer mogelijkheden.
waar kun je die bestellen roelofwand dan bestel ik er mij ook eentje en dat je dat niet op 1 2 3 onder de kmie hebt dat had ik al wel door willem maar al doende leer men zeg ik altijd groetjes pierre
Niet beter hoor, het wielen spaken (vlechten) ligt niet aan de "richter" maar aan de persoon die het doet. En dat leer je niet 1 2 3 , het vlechten misschien wel, maar het op spanning brengen van de velg, en de slag eruit halen, ook de hoogte slag vergt toch wel enige kennis.
Precies, de spakenvlechter doet het werk en niet het beugeltje waar het wiel inhangt.
Deze gebruik ik en werkt perfect en kost niets.
Bij de eerste indruk van het plaatje dacht ik aan een grote Passer .
ja ik heb ook nog een motortje gekocht van edgard voor op mijn rex daar zit nu een motortje zonder koppeling op en dat van edgard is er eentje met koppeling dus kan hij blijven draaien als ik ergens stop edgard brengt het motortje mee naar de beurs in lommel gr pierre
Heb het jaren gedaan met een zelfgemaakt iets. Blokje hout in de breedte van de naaf en daar aan vast 2 alu hoekprofielen. Ongeveer 40x40x2. Eén van de poten kon ik loshalen. Aan één kant zat een verstelbaar stripje als aanslag voor de slag van het wiel. Werkte perfect, maar toch heb ik iets profesioneels van de Tacx aangeschaft, net iets makkelijker.
Ik vind het een goede tip Johnnie, breedte en hoogte slag is goed in te stellen en je kan er mooi naar richten, de meegeleverde breedte instelling aan de buitenkant gemonteerd anders kan de breede Solex velg er niet tussen, mijn werkbank is te dik om hem er direct op te klemmen dus dan zo maar .
Vandaag de Amuse eens aan het oppoetsen en gereedmaken voor komend seizoen. Ik zag dat het links achter tapeind/moertje los zat. Stukje draad uit het carter. Net genoeg draad erin om met borgvloeistof taneind weer vast te zetten. Gek genoeg heb ik dit al eens gecontroleerd of dat goed zat. Door uitzetting eruit getrokken. Waarschijnlijk omdat ik deze te vast had gezet. Cilinder en zuiger (JRT) zien er perfect uit. Hoon groeven zie je nog steeds zitten. Met Castrol 1:40 lekker smeren. Toch al 2200 km mee gereden. Castrol rules!! Pompmembraampje vernieuwd. Elk jaar nieuwe erin. Natuurlijk draaide de tank aftapplug mee, dus die moet ook gesoldeerd worden. Wat ik ook zag was dat het leidingkje van tank naar pompje ook een beetje los zit en daardoor een druppel benzine aan de onderkant van de tank, als deze meer dan 3/4 gevuld is. Sud ook maat meteen solderen. Volgens mij is dat al eens gebeurd want je kunt zien dat er aan gewerkt is. Nieuwe ketting erop want dat was echt nodig. Tot zover.
ik heb vandaag al twee wielen die ik laten vlechten heb onder mijn sinplex gemonteerd overmorgen proberen het spiegel ei er op te zetten als ik tijd heb druk met de kermis nu ik besloten heb de paarde molen te kopen groetjes pierre
ja alfons een spiegelei deze hier ben ik aan het opmaken en hij is zo goed als klaar motortje er nog opzetten en keting er nog op en remen aansluiten en nog een paar prullen en het zwarte motortje is een eitje m13 groetjes pierre
ja spiegelei, de "echte" ei bezitters vonden dit type motorblok ( "klanten"blok) maar niks vanwege die tank die ook wel "platgeslagen dooier" heette of dus ook wel "spiegelei" omdat de tank dus niet meer die mooie eivorm heeft
Vandaag de Amuse eens aan het oppoetsen en gereedmaken voor komend seizoen. Ik zag dat het links achter tapeind/moertje los zat. Stukje draad uit het carter. Net genoeg draad erin om met borgvloeistof taneind weer vast te zetten. Gek genoeg heb ik dit al eens gecontroleerd of dat goed zat. Door uitzetting eruit getrokken. Waarschijnlijk omdat ik deze te vast had gezet. Cilinder en zuiger (JRT) zien er perfect uit. Hoon groeven zie je nog steeds zitten. Met Castrol 1:40 lekker smeren. Toch al 2200 km mee gereden. Castrol rules!! Pompmembraampje vernieuwd. Elk jaar nieuwe erin. Natuurlijk draaide de tank aftapplug mee, dus die moet ook gesoldeerd worden. Wat ik ook zag was dat het leidingkje van tank naar pompje ook een beetje los zit en daardoor een druppel benzine aan de onderkant van de tank, als deze meer dan 3/4 gevuld is. Sud ook maat meteen solderen. Volgens mij is dat al eens gebeurd want je kunt zien dat er aan gewerkt is. Nieuwe ketting erop want dat was echt nodig. Tot zover.
Misschien er een helicoil inzetten ,zeker als het tapeindje al vaker los is gekomen.
Jazeker FF. Mocht hij weer loskomen, dan gaat er gewoon zo'n ding in. Eitje. Heb mooie sets liggen op school. Maar het voelt weer stevig aan en moet maar hopen dat het zo blijft, maar zekerheid is een ander ding.
Ik zou geen risico nemen Alphons, vaak gebeurt het onvermijdelijke op een vervelend moment. Links-achter is vreemd genoeg de meest voorkomende die doldraait.
Jazeker FF. Mocht hij weer loskomen, dan gaat er gewoon zo'n ding in. Eitje. Heb mooie sets liggen op school. Maar het voelt weer stevig aan en moet maar hopen dat het zo blijft, maar zekerheid is een ander ding.
Hopen dat het goed gaat?...Laat jou leerlingen het niet lezen....
ik zou het niet weten alfons ik heb hem nog niet geprobeert maar volgens de vorige eigennaar wel ik heb het al wel helemaal opgekuist en tankje mooi laten spuiten groetjes pierre
Wanneer zalmac carter langere tijd op druk of spanning gezet wordt gaat het materiaal gewoon vervormen(kruipen) en zal deze m,6 draad er gewoon een eindje opschuiven tot de spanning er weer voor een groot gedeelte er van af is gegaan. Bij de volgende poging om het zalmac weer eens behoorlijk op de proef te stellen door deze verbinding weer vast te zetten tot de spanning waarbij de schroefdraad weer gaat kruipen dan zal deze het niet nalaten om dat ook te doen. Dus nog maar eens proberen om dad voorgaande te herhalen. En dus nog maar eens en dan blijukt de draad niet meer vast te zitten in het carter, maar blijkt mooi in de draad van de bout te zitten. Na het bekijken van het aanlegvlak van de cilinder blijkt nu ook een verhoging rond deze m. 6. draad te zitten, dat is ook een stukje carter wat vroeger wat lager had gezeten en dus ook wat naar boven is gekropen tegelijk met de schroefdraad. Nog meer weten ,nog meer vragen.