Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#86311 15/01/13 01:29 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Even vandaag, had nog net wat tijd, een spoel laten vonken.

http://www.youtube.com/watch?v=78HXDLs73Pk&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooie demonstratie Alfons.
Een vraagje :
is er een verhouding tussen de vonk bij atmosferisch druk en bij cilinderdruk ??
B.v. als de vonk buiten de cilinder 10mm kan overbruggen dat hij dan gegarandeerd 1mm kan overbruggen in de cilinderb.v. 9 bar ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee Ronald absoluut geen verhouding.
Temperatuur, mengselsamenstelling, vorm van de eletrode, hoeveel energie de spoel kan leveren enz... heeft hier invloed op, maar dat had je waarschijnlijk ook wel bedacht.

Een jaar of 25 geleden heb ik wel op de vorige school een bougie onder een druk van 12 bar, 2,5mm elektrode afstand laten vonken bij 80Hz, nog steeds laten vonken. Dat was dan met een krachtige bobine en de gewone bobine kon het net niet meer aan.

Morgen ga ik de spoel weer laten vonken maar dan met een hoge frequentie en dan is kijken hoe lang hij volhoud. Moet eerst effe mijn versterkertje in elkaar solderen, want een sinusgenerator kan die grote primaire stroom niet trekken he, zoals je weet.


Last edited by Alfons_Amuse; 15/01/13 03:06 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik dacht dat die schakelunit, tussen het handwieltje en spoel, de versterker was.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Deze , met die vinger erbij ,

Attached Images
Ontsteking.jpg (46.01 KB, 766 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Dan kan je mijn solexspoel waarmee ik problemen heb ook weleens een keer doormeten Alfons, dan weet ik direct of deze defect is.

Ik hoor het wel Alfons, groetjes Carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee hoor FF, dit is puur een elekrtonische onderbreker. Boven dat wieltje kun je zien dat daar de sensor zit die de elektronische onderbreker aan stuurd.
Zal morgen nog wat foto's maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
carl #86322 15/01/13 03:27 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zeker Carl, geef maar aan je zoon mee als hij morgen naar school komt en dan kan ik hem zo effe testen voor je.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zeker Carl, geef maar aan je zoon mee als hij morgen naar school komt en dan kan ik hem zo effe testen voor je.


Mag dit ook volgende week, dit omdat ik een ontsteking in mijn hand heb en daarvoor vandaag bij de dokter ben geweest / nu effe een dag of wat rustig aan doen en de spoel zit er nog op.

De ontsteking wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een doorn die afgebroken is maar het is niet precies duidelijk.

Maargoed nu weer naar het topic toe !!

Groetjes Carl

carl #86324 15/01/13 05:11 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo heb je verschillende soorten onstekingen sick .
Beterschap Carl wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
carl #86325 15/01/13 05:14 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Haha niks off-topic. We hadden het over ontsteking wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

carl #86326 15/01/13 06:05 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke Carl dat wordt dan volgende week. Doe ik gelijk de schakeling bij hoge toerentallen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb toch liever mijn kastje om de onstekingen en condensaters te testen heel gemakkelijk
gr pierre

Attached Images
1319470469NIMG_0721.jpg (81.45 KB, 995 downloads)
Last edited by Pierre; 15/01/13 07:17 AM.
Pierre #86328 15/01/13 07:39 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zeker mooi Pierre, hij doet precies hetzelfde volgens mij.
Morgen laat ik nog iets anders zien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag mijn versterkertje in elkaar gesoldeert. Deze moet de primaire stroom van ongeveer 3 Ampere schakelen en dat kan natuurlijk niet door een sinusgenerator geleverd worden. Morgen zal ik deze weer eens aansluiten en dan kunnen we zien hoe de spoel zich zal gedragen bij hogere frequenties.
Had hem aangesloten, maar toen zei de sinusgenerator, poef, eehhh morgen eens kijken wat er aan de hand is, want geen bloksignaal meer. Jammer want het is leuk om te zien.

Eerst maar de versterker.

Attached Images
DSC00177.jpg (167 KB, 591 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Weet je nu of dat de versterker wel werkt ??
Jammer van die generator frown .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja hoor die werkt. Heb hem al vonkend gekregen, alleen dit stopte. Waarschijnlijk iets met die generator. Morgen naar kijken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De generator als de versteker waren niet meer goed. Wat er gebeurd is weet ik niet. Maar andere versterker en generator en toch gelukt.

http://www.youtube.com/watch?v=4cOxbm_RzFI&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mogelijk dat de inductie van de primaire spoel te hoog is geweest voor de transistor, deze slaat dan door .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Mogelijk dat de inductie van de primaire spoel te hoog is geweest voor de transistor, deze slaat dan door .


Ja hij deed het wel maar gaf een verkeerd signaal door. Is een keer een andere TIG in solderen. Blijft leuk hoor zo bezig zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Probeer eens een MIG.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Probeer eens een MIG.


Ja zo'n ding kan veel hebben. Maar niet voor handen. De TIG die ik gebruik kan ook veel hebben hoor. Makkelijk 8 Ampere dus dat is het probleem niet.
Gisteren met dat filmpje te maken heeft de ontsteking best lang zitten vonken en alles werkte perfect.
Als ik eens tijd heb dan ga ik schakeling onderzoeken wat er nu precies gebeurt is. Is altijd leerzaam om te kijken waarom het nu fout ging.
Heb al zitten denken om op mijn bestaand versterkertje een beveiliging te plaatsen in de vorm van een zenerschakeling en een smoorspoel.
Ik gebruik hem regelmatig zodoende en inmiddels al een aantal stuk gegaan, natuurlijk door teveel stroom erdoor jagen, maarja daar zit je op een school voor he.

Het versterkertje zelf is een goed ding hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb nog een paar foto's van de spoel weerstand koud en warm.

1ste weerstand secundaire wikkeling koud.
2de weerstand primaire wikkeling koud.
3de sec. warm.
4de pri. warm.

Wie heeft dit ook gemeten en wat zijn jou waarden?

Attached Images
DSC00209.jpg (120.1 KB, 1322 downloads)
DSC00210.jpg (124.55 KB, 695 downloads)
DSC00217.jpg (128.28 KB, 612 downloads)
DSC00218.jpg (121.76 KB, 1048 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Probeer eens een MIG.


Ja zo'n ding kan veel hebben. Maar niet voor handen. De TIG die ik gebruik kan ook veel hebben hoor. Makkelijk 8 Ampere dus dat is het probleem niet.
Gisteren met dat filmpje te maken heeft de ontsteking best lang zitten vonken en alles werkte perfect.
Als ik eens tijd heb dan ga ik schakeling onderzoeken wat er nu precies gebeurt is. Is altijd leerzaam om te kijken waarom het nu fout ging.
Heb al zitten denken om op mijn bestaand versterkertje een beveiliging te plaatsen in de vorm van een zenerschakeling en een smoorspoel.
Ik gebruik hem regelmatig zodoende en inmiddels al een aantal stuk gegaan, natuurlijk door teveel stroom erdoor jagen, maarja daar zit je op een school voor he.

Het versterkertje zelf is een goed ding hoor.

MIG

Weet niet ofdat de stroom het probleem is .
De transistor moet een hoge spanning kunnen verdragen om de inductie spanning te kunnen verdragen
probeer eens een Bu 508D ,heb ik goede ervaringen mee.
Heeft een ingebouwde diode , 1500 Volt, 8A.
Meet eens met de scoop op de primaire spoelaansluiting dan zie je wat er gebeurt en hoe hoog de spanningpieken zijn.


http://html.alldatasheet.com/html-pdf/95979/MICRO-ELECTRONICS/BU508D/1445/1/BU508D.html

Last edited by FFAnders; 23/01/13 03:46 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kan inschatten hoeveel die pieken zijn maar ga ze ook eens meten. Leuk om te doen. Het is natuurlijk wel zo dat er nu geen condensator mee gemoeid is he.
Die diode in die transistor is een vrijloopdiode, maar dat weet je wel.
Heel eenvoudig kan ik die ook over mijn transistortje plaatsen, als beveiliging. Ik ga zelf voor een zenerdiode van 250V, zodat ik nog een sterke vonk heb. Ik zal dit mogelijk laten zien.
Die weerstand in die transitor is om en zwevende basis te voorkomen, maar dat zul je ook wel weten.
Kan ik ook plaatsen op mijn transistortje. Daar had ik nog niet aan gedacht, maar ga dat ook doen.
Ik krijg nog een mooi versterkertje zo. laugh

FF ik merk op dat je ook met elektronica bezig bent. Hoezo, waarom, en hoe lomt dat? Zomaar uit hobby?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is ooit een onderdeel van mijn werk geweest (Philips).
Als je het leuk vind , kan je ook met een condensator erbij gaan meten, krijg je weer een ander beeld.
Eerst even opzoeken wat die TIG (welk type??) aan spanning mag hebben.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb de transistor vervangen door een TIP 162. Deze kan 10A en 380V aan. Deze heb ik nog een aantal liggen. Zijn goede dingen.
Ook een zenerbeveiliging op gebouwd. Zal morgen een afbeelding laten zien.

http://www.bourns.com/pdfs/tip160.pdf


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag 2 spoelen van Carl gekregen om te testen.
Blijf kijken want ik wil jullie wat laten zien.
2 filmpjes.


http://www.youtube.com/watch?v=_1WLDOCLLBM&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=1kx44uTAHYE&feature=youtu.be

Inmiddels ook een condensator tester ondekt hier op school dus binnenkort ook hier meer over.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Mooi getest Alfons, gelukkig zijn deze allebei goed, nu verder puzzelen !!

Groetjes Carl

carl #86765 30/01/13 03:54 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Leuke testopstelling.
Je ziet wel duidelijk verschil tussen de twee spoelen.

Alfons, weet je ook nog op welke frequentie de generator stond op de hoge snelheid waarbij de Solexspoel het niet goed meer bij kon werken ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
carl #86769 30/01/13 05:34 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By: carl
Mooi getest Alfons, gelukkig zijn deze allebei goed, nu verder puzzelen !!

Groetjes Carl


Ja leuk he Carl. Nu weet je dat het goed is. Dus de punten, condensator, aansluitingen en vliegwielmagneten controleren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja FF, dat was bij de Solex spoel 88Hz en bij de Mobylete 125 ongeveer allemaal.
Die Mobylete spoel is echt een stuk sterker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 103 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.080s Queries: 83 (0.028s) Memory: 1.2326 MB (Peak: 1.6051 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 00:24:33 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS