Na het opbouwen en rijden van mijn Koffertje wed het tijd voor een 2e Solex. Het betreft een (nederlandse?) 3800. In het frame staat een serienummer (0397...) + een cirkel met NL daarin en "B9111". Op de motor staat ook een serienummer (5235...) alleen staat er op dat het blokje in "France" is gemaakt. Kan dit motortje bij het frame horen?
Verder is de Solex niet helemaal compleet... Ik mis nog wat dingen waaronder een trapas + crankset. Nu zag ik op MP een advertentie van een crankset van een overgangsmodel Oto(bj 1967 en 1968). Past deze crankset op een trapas van een 3800?
Zo te zien een originele 3800 met NL type keur en bijbehorende motor, de 3800 motor is altijd van Franse makelij. De crankset van een oto overgangsmodel zou je wel pas kunnen maken maar er hoort een andere set op, tandkrans van een 3800 is vlak en minder tanden.. de as korter omdat hij in glijbussen loopt ipv lagerschalen.
Hij ligt helemaal uit elkaar. Dat is wel een nadeel omdat ik tot nu toe alleen een "Koffertje" onder handen heb gehad. Een 3800 zit hier en daar iets anders in elkaar.
Ik moet dus gaan uitzoeken hoe bv. de gashandvat in elkaar gezet moet worden, hoe de remkabels lopen, enz.
Even een update. Duidelijk is dat de 3800 toch wel op bepaalde punten verschillend is van mijn Koffertje. Zo is de afstand van de gaten in de schertsplaten al afwijkend waardoor ik mijn Solexplank moest aanpassen.
1. Het blokje. Ik heb de cilinder eraf gehaald en (voor zover mijn kennis reikt) gecontroleerd. Geen opvallende speling. Zag er goed uit. Ik zit nog te twijfelen of ik het hele blokje uit elkaar moet halen.
2. De rol.
3. Het frame. Wat me duidelijk opvalt is dat de voorvork duidelijk een stuk dunner is dan van mijn Koffertje. De voorvork kan ik buigen terwijl ik dat met de voorvork van mijn Koffertje niet kan.
4. De 3800 kwam met een doos onderdelen. Wat is dit & waar hoort het?
5. Dit wordt dus ook een uitdaging... handgas & rem. Deze is compleet gedemonteerd en ik moet nog uitzoeken hoe dit gemonteerd moet worden. (Op de achtergrond mijn Koffertje)
6. De carburateur. Ik mis volgens mij nog een veertje. Ook nog uitzoeken hoe de kabel bevestigd moet worden.
Foto 4 : dit onderdeel is voor het afstellen van de achterrem,zit links onder/achter het horizontale framedeel van trapas>achterwiel. Op dat afstelhefboompje stopt de buitenkabel, binnenkabel gaat verder naar de remtrommel. ............moeilijk uit te leggen..............kijk maar op het wazige plaatje, No 90.
VWP is Louis VerWimP die laat de banden maken. Ben eigenlijk wel tevreden over deze banden, vind ze een beetje aan de witte kant maar ze slijten minder snel als de Vredestein banden.
GH banden zijn goed, maar komen snel haarscheurtjes in de bovenste rubber laag. Ze vergelen ook snel, maar vind ik persoonlijk mooier dan dat krijtwit. En het wit is door en door.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Oke, als we gaan praten over wat de beste band is komen we er niet uit denk ik zo. Ik weet ook niet wat de beste is. Wel graag zou ik willen weten welke de minste lek wordt gereden. Andere vraag is zijn er ook van die lekvrije banden zoals bij fietsen?
Die zien er inderdaad robuust uit die GH banden , ikzelf gebruik de VWP banden, geen klachten (tot nu toe) Wat dat betreft heeft John er wel ervaring mee en geen klachten.
De keuze in zwart/wit 23 inch banden is maar beperkt, GH banden worden niet meer gemaakt, wat er nu nog word aangeboden is oude voorraad. Vredestein word ook niet meer gemaakt, ook hier en daar oude voorraad. Bij mijn weten is alleen VWP volop te leveren.
Heb afgelopen jaar ongeveer 2000 km gereden met de solexen .Bijna geen slijtage aan de banden te zien en net nog gekeken, geen scheurtjes.Misschien moet je ook een beetje geluk hebben.
Gisteren alle pakkingen vervangen. Verder alles gecontroleerd qua speling enz.
Op onderstaande video zie je de zuiger. Hierop zie je 3 "putjes". Gezien de plaatsing lijkt het dat dit geen "Pingel" puntjes zijn?
Verder zie je langs de zuiger verticale strepen staan. Als ik er met mijn vinger overheen ga voel ik geen groeven. In de cilinder zie ik ook niets. Zou dit blokje een keer zand hebben gehapt?
Ja, of heel erg heet is gelopen, of combinatie Als je het zou voelen dan was het waarschijnlijk zand geweest. Heb ik ook al vaker gezien, word je niet blij van
Dezesolexheeft alheel wat van onze aardkorst opgegeten. Zie duidelijke sporen bij de inlaatkant. Maak het blokje met voldoende schoom maakmiddel (wasbenzine ) helemaal goed schoon. Houd het blok bij het schoonmaken met de kant van de koppelingzijde naar boven om er voor te zorgen dat er nog niet meer van de aardkorst in het kogellager komt, want dat is er zonder sterke compresser niet makkelijk er weer uit te krijgen. Normaal is het lager bij een 3800 niet te vervangen(eenmalige montage ) De filter die bij deze solex is toegepast houd alleen kiezel stenen en dode vliegen tegen en beslist geen fijnstof wat in grote hoeveelheden aanwezig is op onze bol. De kiezelstenen die er niet door kunnen zijn zo zwaar dat ze er ook niet kunnen komen en dode vliegen kunnen er wel komen amdat deze niet meer de kracht hebben om voor de inlaat om te draaien en terug te vliegen. Een zuiger behoord geen krassen te hebben omdat de zuiger de cilinder niet raakt er zal een oliefilmzijn tussen cilinder en zuiger. Dat er krassen op komen dat komt omdat er een gedeeelte van de aardkorstkorrels groter is in diam. dan te dikte van de oliefilm tussen zuiger en cilinder. Een zuiger die schoonloopt zal over bija de hele zuigerrok geheel lichtbruin van kleur zijn en blijven Meer weten ,meer vragen.
Ik gebruik voor mijn Koffertje altijd Shell V-power & de "Action" olie.
Echter heeft dit blokje (3800) bij mij nog niet gedraaid. De bougie vonkt. Pompje werkt volgens mij niet. Ik heb een Aluminium pompje bestelD bij een van de forumsponsors (ontdek de verborgen boodschap ;)) omdat ik het wel makkelijk vind om niet elk jaar het membraam te moeten vervangen. Ik ben heel benieuwd hoe die gaat werken.
Verder heb ik alle pakkingen vervangen en het blok schoongemaakt & gecontroleerd op speling enz.
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze solex heeft al heel wat van onze aardkorst opgegeten. Zie duidelijke sporen bij de inlaatkant. Maak het blokje met voldoende schoonmaakmiddel (wasbenzine ) helemaal goed schoon.
Ik kan voor de zekerheid het zaakje spoelen met wasbenzine. Helaas heb ik niet het gereedschap om de krukas te verwijderen.
Ik heb geen ervaring met de Action olie, dus kan ik hier niet over mee praten.
Als het geen krassen zijn die je niet kan voelen, is het misschien een kooldeeltje geweest die dan die zwarte streepjes geven. Ik ga met Joan en John mee met hun verhaal.
Je hoeft mij helemaal niet te geloven,maar ik heb na jaren van cilinders uitslijpen toch een bepaalde ervaring met het aanzien van zuigers en hoe die er na het slikken van veel van onze aardkorst er uit gaan zien. Maar je mag geloven wie je wil zelfs de pous,(misschien weet die er ook veel van). Maar ik weet ook niet alles,omdat de foto eigenlijk niet voldoende scherpte heeft,om een juiste oorzaak te zien. Als deze schade maar aan een kant van de zuiger zit bij de inlaat dan is mijn conclusie (zand ),en als het rondom kleine krassen zijn dan is het zeker van het zand.
Beste Jan, Ik luister naar alle opties gezien ik een leek ben op dit gebied. Ik zal voor de zekerheid het blokje aan de binnenkant nalopen met wasbezine.
De "Action" olie is me aanbevolen door een medeSolex enthousiast.
Nu kom ik bovenstaande foto tegen in dit topic en plots valt er bij mij een kwartje. Bij mijn 3800 in opbouw zaten 6(!) van die driehoekjes, niet gemonteerd. Waarvan er 2 met een inham voor de rem. (Helaas is er hiervan 1 beschadigd) Op bovenstaande foto is zo'n driehoekje bij het achterwiel gemonteerd.
Dit zijn de jasbeschermertjes die bij de 3800 zaten.
Bij mijn vorige Solex (Koffertje) zaten er maar 2 bij... voor bij het voorwiel en 2 grote bij het achterwiel.
Zou het kunnen dat deze Solex de zelfde uitvoering is als op bovenstaande foto? Iemand meer info over deze versie of meer foto's?
Nu was ik gisteren bezig de remkabels te monteren. Ik takel het frame altijd op, dat is makkelijker werken. Remkabel naar achteren aan de zijkant van de framebuis naar buiten. Alles goed gegaan, het zaakje remt perfect.
Nu kijk ik net en nu zie ik dat er aan de bovenkant van het frame ook een gat zit aan die zijde.
Waar hoort de remkabel origineel doorheen te lopen? Door het gat aan de zijkant of aan de bovenkant?
Sorry ik zit mis, het sleufgat bij de 3800 komen zowel remkabel als achterlicht draad door.
Bij de (meeste) oto's zit een gat aan de onderkant van de frame buis en daar komt de remkabel door, de draad voor het achterlicht komt aan het uiteinde van de buis uit.
Dezesolexheeft alheel wat van onze aardkorst opgegeten. Zie duidelijke sporen bij de inlaatkant. Maak het blokje met voldoende schoom maakmiddel (wasbenzine ) helemaal goed schoon. Houd het blok bij het schoonmaken met de kant van de koppelingzijde naar boven om er voor te zorgen dat er nog niet meer van de aardkorst in het kogellager komt, want dat is er zonder sterke compresser niet makkelijk er weer uit te krijgen. Normaal is het lager bij een 3800 niet te vervangen(eenmalige montage ) De filter die bij deze solex is toegepast houd alleen kiezel stenen en dode vliegen tegen en beslist geen fijnstof wat in grote hoeveelheden aanwezig is op onze bol. De kiezelstenen die er niet door kunnen zijn zo zwaar dat ze er ook niet kunnen komen en dode vliegen kunnen er wel komen amdat deze niet meer de kracht hebben om voor de inlaat om te draaien en terug te vliegen. Een zuiger behoord geen krassen te hebben omdat de zuiger de cilinder niet raakt er zal een oliefilmzijn tussen cilinder en zuiger. Dat er krassen op komen dat komt omdat er een gedeeelte van de aardkorstkorrels groter is in diam. dan te dikte van de oliefilm tussen zuiger en cilinder. Een zuiger die schoonloopt zal over bija de hele zuigerrok geheel lichtbruin van kleur zijn en blijven Meer weten ,meer vragen.
Op deze zuiger zie ik de sporen alleen maar onder de zuigerveren zitten aan de rechterachterkant. Ik ken zuigers die zand hebben gezien en daar beginnen de krassen nogal linksonder, daar waar het zand binnenkomt, ook veel bij de spoelkanalen daar waar het omhoog gestuurd word. vaak heb je dan ook een zwarte olie/zand-drab onder in het carter, de nu aanwezige krassen "diagonaal" en rond de zuigerveren duiden op gebrek aan smering, over verhitting en daarmee metaal op metaal contact
Ik plaats de motor op het frame en wil de bouten vast draaien maar nu komt de stang van het voorspatbord tegen de haak van de veer aan. Nu heb ik deze Solex gedemonteerd gekocht dus ik weet niet hoe dit gemonteerd heeft gezeten. Bij mijn Oto zitten de gaten voor de veren meer naar voren.
Voor de duidelijkheid zal ik even een foto plaatsen.
Je ziet op de foto de schertsplaat op zijn positie op het frame. Je ziet ook de spatbordstang die niet gemonteerd kan worden omdat de veer van de schertsplaat in de weg zit.
Grappig. Op mijn koffertje zit het hele gebeuren aan de binnenkant. Ik had het ook al geprobeerd om tussen de schertsplaat & de voorvorkplaat. maar helemaal aan de buitenkant had ik nog niet geprobeerd. Bedankt!
Dus het blokje gemonteerd op het frame. Alles aangesloten & gecheckt. Weer buiten: Prima!
Tijd voor de eerste rit/test!
Daar gaan we. Motorblok op de band. "choke" stand op start. Decompressiehendel inknijpen. Trappen en... hij loopt! Rustig een beetje wennen aan de handgas. (ik ben het hendeltje van het koffertje gewend) Rustig een blokje om.
Tot plots de motor blijft lopen... maar de Solex komt tot stilstand. Ik zet de motor af (die al aardige toeren stond te maken zonder belasting) met de decompressiehendel. [censored].
Ik test of de aandrijfrol goed op de band staat en duw de Solex een stukje naar voren. De aandrijfrol draait los van de krukas. Dus weer een stukje naar huis gefietst. Het is mooi weer en zover was ik niet van huis.
Ok, het zaakje moet uit elkaar maar... iemand misschien al enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik heb het vliegwiel & ontsteking verwijderd. Nu kom ik dat leuke lager tegen wat voor de koppeling zit.
Als ik aan de koppeling draai zie ik dat inderdaad de koppelingsmoer achter het lager niet meedraait en dus los is. Nu moet ik alleen eerst dat lager zien te verwijderen & bij gebrek aan een goede polietrekker ligt het weer even stil.
Ik heb nog even gekeken naar de video die ik vorig jaar heb gemaakt toen Joan aan het blokje van mijn koffertje bezig was. Daar wordt een borgring gebruikt. Kijk bij 5m10s.
Nu kijk ik op de video die ik zojuist heb gemaakt en dan zie ik geen borgring zitten. Kijk bij 10s. Heeft een 3800 zo'n borgring?
poelietrekker zijn te dik die passen er niet tussen. Erg vast zit het niet, je kunt van een oud fiets frame een pijp afzagen die een stuk overlangs door midden zagen dat hij open vouwt dan op de kopse kant de rand iets naar binnen slaan over het lager heen vouwen en met slangenklem dicht binden , zelf aan de andere kant nog even een truuk verzinnen om hem af te zetten tegen je krukastap
Ik heb een flut poelietrekker van 5 euro dun geslepen, zodat de pootjes achter het lager kunnen. Werkt perfect.
Foto ergens op deze site
ook een methode, hangt net van de mogelijkheden af die iemand zich gunt en of tot zijn beschikking heeft. Vor mezelf heb ik een trekker die bij een (brom)fietsenmaker uit zijn archief komt, een lange bus met draad op de kopse kant en een hele sereie van halve overgooiringen die met een ril in de dikke wand van die bus valt en afhankelijk van het type lager een rilletje heeft aan de andere kant die net over de afronding van het te trekken lager heenvalt, de halve ringen te borgen op de binnen bus door middel van een "overgooi"bus, werkt perfect zeker voor berini's waar net onder het lager een roterende inlaat schijf zit, daar zet je geen poelietrekker op en zeker niet zo een universele lager trekker met twee naar elkaar toe te draaien 1/2 manen ( oa KUKKO trekkers) die je dan onder het lager doortrekt
Hier een klein filmpje wat ik heb gemaakt tijdens de demontage:
Nu is mijn vraag, is de juiste volgorde van ringen enz? In de gladde afdekkap zit nog een zwarte rubberen ring. Verder zie ik dat de koppelingsschaal wel warm is geworden.
Ik moet alleen nog even op zoek naar het juiste gereedschap om de spoelenplaat er straks weer terug op te zetten.
Je mist in ieder geval een zware veerring die tussen de moer en de koppeling hoort te zitten. Verder valt me op dat je de koppeling met gemak met een hand uit de trommel haalt. Normaal , wat is normaal, zit de koppeling nogal strak, onder veerdruk, in de trommel. Wanneer je er tijdens het ritje geen last van gehad hebt (en met starten natuurlijk) dan zou ik me daar niet druk om maken.
je vraag of het zo goed zit, ja het zit zo goed. de onderste moer hoeft niet keivast op de krukas, bij sommige werkt dat zelfs vernielend want dan druk je de rolunit hard in het krukas carter. de rolunit moet iets vrijelijk heen en weer kunnen bewegen in de langsrichting van de krukas anders gaan zijn glijlagers kapot. door later de bovenste moer goed aan te draaien wurg je beide moeren vast op de schroefdraad van de krukas, een @#$% manier om het koppel van de motor over te brengen naar de band maar gezien het gebrek aan koppel is deze constructie meestal voldoende . bij vastdraaien van de bovenste moer dus opletten dat de onderste niet verdraait ( koppeling en krukas tegenhouden) en na vastdraaien de rol unit speling controleren
Inmiddels al de eerste stukjes gereden. Maar ik heb nog steeds het idee dat er iets niet klopt. Hij maakt soms tijdens het rijden een "schavend" geluid en wil niet echt op snelheid komen. Wel als ik eventjes mee trap dan rijdt hij even goed maar dan loopt toch de snelheid weer terug.
Mogelijke oorzaken: 1)Het vliegwiel schuurt tegen een schoen van een spoel aan. 2)Het geheel zit toch niet helemaal juist in elkaar zodat er toch teveel axiale speling is op de krukas. De moer van het big end kan dan tegen het carterdeksel schuren.
Deze mankementen heb ik zelf reeds tegengekomen. Hopelijk heb je er wat aan. Vriendelijke groet.
Inmiddels al de eerste stukjes gereden. Maar ik heb nog steeds het idee dat er iets niet klopt. Hij maakt soms tijdens het rijden een "schavend" geluid en wil niet echt op snelheid komen. Wel als ik eventjes mee trap dan rijdt hij even goed maar dan loopt toch de snelheid weer terug.
schavende geluiden zijn nooit leuk want geluid=slijtage.
overigens hoe reageert hij op het verstellen van je remluchthevel ?
Inmiddels is het motorprobleem opgelost. (Bedankt Joan!)
Nu heb ik even een vraag m.b.t. de "jasbeschermers".
Dit zijn de beschermers die bij de Solex zitten.
De 2 bovenste zijn voor bij het voorwiel. De onderste 4 horen dus bij de achterwielen. Bij mijn koffertje is dit 1 geheel en bij deze Solex bestaat het dus uit 2 stukken.
Bij 1 van de voorste beschermers zit een flinke scheur. Heeft er iemand ervaring met het repareren van deze beschermer?
Ik weet niet wat voor een materiaal is maar het lijkt op een kunststof.
Echt goed gerepareerd . . . krijg je ze moeilijk. Goed schoonmaken en DUCT tape op de achterkant is een snelle en eenvoudige reparatie, maar niet iedereen kan daarmee leven, en het houdt niet eeuwig.
Wil je echt voor het goede gaan dan wordt het een nieuwe of goede gebruikte, vrees ik.