Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#86354 16/01/13 05:32 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
goeiedag,

ik ben weer bezig met een blokje van een 3800. maar stuit weer op een
paar probleempjes. ten eerste zit het krukaslager vast en er zit ook
speling op. dus deze moet vervangen worden. ik las een tijdje terug dat
ik het carter ook in de oven kon leggen om er een nieuw lager in te bevestiggen.
hoe moet dit precies en welke temperatuur. en welke dikte voelermaat kan ik het beste rondom het nieuwe lager doen niet dat de druk te groot wordt. en ik ontdekte nog wat voor mij vreemd is. er zit een oud type keerring in. terwijl het gat hetzelfde groote heeft als de nieuwe keerring. is het zo dat dit hoort of hebben ze ooit de verkeerde keerring erin gezet. en bij het bevestiggen van het nieuwe lager moet ik stukjes in het lager vijlen om hier het materiaal van het carter in te tikken zodat het lager goed op zijn plek blijft zitten toch?. of moet ik dit rondom het lager doen. zodat het overal op zijn plaats gedrukt wordt?. alvast dank voor de reacties.

vriendelijke groet Rogier.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Origineel bericht van: RogierSolexMen
goeiedag,

ik ben weer bezig met een blokje van een 3800. maar stuit weer op een
paar probleempjes. ten eerste zit het krukaslager vast (kogeltjes draaien dus niet?) en er zit ook speling op. (lager zit los in de lagerzitting dus?)

dus deze moet vervangen worden. ik las een tijdje terug dat
ik het carter ook in de oven kon leggen om er een nieuw lager in te bevestiggen. hoe moet dit precies en welke temperatuur. Kan wel, maar of het warm genoeg wordt... mijn oven gaat bijvoorbeeld maar tot 250 graden.

en welke dikte voelermaat kan ik het beste rondom het nieuwe lager doen niet dat de druk te groot wordt. Dat ligt eraan hoeveel speling je hebt, zul je op moeten meten.

en ik ontdekte nog wat voor mij vreemd is. er zit een oud type keerring in. terwijl het gat hetzelfde groote heeft als de nieuwe keerring. is het zo dat dit hoort of hebben ze ooit de verkeerde keerring erin gezet. plaats daar maar eerst een foto van om miscommunicatie te voorkomen.

en bij het bevestiggen van het nieuwe lager moet ik stukjes in het lager vijlen om hier het materiaal van het carter in te tikken zodat het lager goed op zijn plek blijft zitten toch?. of moet ik dit rondom het lager doen. zodat het overal op zijn plaats gedrukt wordt?. ik maak 3 x een 45 graden inhammetje van ca 3-4 mm in de buitenring.
Zoek eens het verhaal van Jan Vennix op, hij heeft dit ergens duidelijk omschreven.


alvast dank voor de reacties.

vriendelijke groet Rogier.

Last edited by john meisters; 17/01/13 01:31 AM. Reason: pffff met kleur, moeilijk voor een leek als ikke...

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
goeiedag john

klopt de kogeltjes zitten vast. en inderdaad het lager zit los in de zitting.
dus ik kan het beter verwarmen met een brander. ik zal morgen even wat foto's maken is inderdaad altijd het beste. het opmeten heb ik gedaan maar moet ik het iets dikker doen in verband met het warmer worden en het verschil van materiaal of denk ik nu te extreem? oke dan had ik dat van die inkeepingkjes goed begrepen van het verhaal van jan vennix. zeer vriendelijk dank voor de reactie zo leer ik steeds meer over deze mooie hobby.

vriendelijke groet Rogier

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
als "brander" zou ik niet iets met een vlam nemen, dat is te intens, een hete lucht pistool ( verfafbrander) eigent zich wel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze lagerkonstruktie is gemaakt om een lager nooit te vervangen.
Als het lager los is gekomen en je wil dat weer vast zetten,dan kan dat eigenlijk niet.
Maar een probleem is ( wordt )altijd gemaakt om het ook weer te kunnen oplossen.
Dus je zal altijd een ander lager moeten kopen,want het orginele lager zit er vast ingefelst zodat bij het er uit ( slaan ) drukken het lager niet meer goed zal zijn.
Dan moet je om het lagergat weer goed op te meten het felsrandje er uit halen.
Is het lagergat niet te veel uitgeslagen dan kan je deze ruimte weer opvullen met voelerband van de juiste dikte ( plus 0,02 m.m.)voor de juiste pers passing.
Maak het carter warm in een oven op 140 graden.
Het staalbandje kan je er voor het vewarmen er in doen.
Let op maar een winding met een kleine slotspeling.
als het carter warm is kan men het lager er zo indrukken.( ik gebruik hiervoor de pers of de tafelboor machine )om er zeker van te zijn dat het lager er goed recht in zal gaan.
Om er voor te zorgen dat het lager ook weer vastgezet kan worden,zal men aan een kant van het lager een aantal ( 6 tot 8 )kanten moeten maken onder een hoek van 45 graden .
OP de rand van het lager om hierin wat materiaal van het carter kan inkloppen on het lager weer vast te krijgen en te zorgen dat het beslist niet meer kan draaien in het carter.
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
goeiedag,

heel erg bedankt voor u antwoord. hoe kan ik het beste deze velsrand verwijderen? de foto's van de keerring zijn nog niet gelukt. de slotspeling is daarvoor 2 mm goed?
en kan ik het lager in de vriezer leggen zodat die krimpt?. en wat is het verschil tussen de carters met die met de oude keerring en die met de nieuwe keerring?.

met vriendelijke groet Rogier.

Last edited by RogierSolexMen; 19/01/13 08:40 AM.
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De slotspeling voor het inleg bandje mag klein zijn maar het bandje mag niet overlappen
Het in de vriezer leggen heeft geen zin ,het uitzetten of krimpen van een lager is zo klein bij deze verschil temperatuur dat dat geen zin heeft.
Het carter van zalmak zal bij een temperatuur verhoging tot 150 graden wel 0,05 tot 0,07 groter worden
Het draaggedeelte waar het lager zit slijt uit door het draaien van het lager en door onbelans van de krukas en / of een te vroege ontsteking ( hierdoor zal de te vroege drukopbouw een grote kracht naar beneden uitoefenen op het lagerplaats )
Na goede ondersteuning van het carter ,het lager er gewoon door drukken (let goed op dat het lager er goed recht uitgaat, anders word het lagergat nog slechter,of erger nog groter)
Als het lager er uit is dan zijn er meerdere manieren om de rand weg te halen.
Makelijkste is een draaibank,en anders met een schraapstaal de rand gewoon weghalen,(let goed op niet meer weghalen als nodig is
dus recht in het verlengde van het gat ).
Want je hebt toch al zo weinig materiaal om het lager weer vast te felzen,en vooral vast te zetten voor het meedraaien.
Ik heb een tijd terug een uitgebrijde tekst hierover geschreven,dus zoek even .
Meer weten meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd Jan, als we een temperatuur verschil hebben van 60 graden (-40 vriezen en 20 kamertemperatuur) is het verschil nog niet eens 0,001mm.

Maar ik denk wel dat de meeste van ons wanneer we de krukas in het lager laten zakken de krukas een nachtje in de vriezer leggen. Of zijn hier andere ideeën over.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Idd Jan, als we een temperatuur verschil hebben van 60 graden (-40 vriezen en 20 kamertemperatuur) is het verschil nog niet eens 0,001mm.

Maar ik denk wel dat de meeste van ons wanneer we de krukas in het lager laten zakken de krukas een nachtje in de vriezer leggen. Of zijn hier andere ideeën over.


Bij een temperatuursverschil van 60 graden Is er 0,028mm maatverandering op een diameter van 40mm (bij staal)
Een krukas in de vriezer leggen (-18 graden) heeft weinig effect , je kan beter het carter met lager in de oven legen op 120graden, dat is mijn idee.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Idd Jan, als we een temperatuur verschil hebben van 60 graden (-40 vriezen en 20 kamertemperatuur) is het verschil nog niet eens 0,001mm.

Maar ik denk wel dat de meeste van ons wanneer we de krukas in het lager laten zakken de krukas een nachtje in de vriezer leggen. Of zijn hier andere ideeën over.


Bij een temperatuursverschil van 60 graden Is er 0,028mm maatverandering op een diameter van 40mm (bij staal)
Een krukas in de vriezer leggen (-18 graden) heeft weinig effectj , je kan beter het carter met lager in de oven legen op 120graden, dat is mijn idee.


Oeps je hebt gelijk FF, rekefoutje van mij. Het is zelfs 0,0288mm.
(was de lengte vergeten)
Ja op 120 graden brengen kan ook. Ik had de krukas in de vriezer gelegd en hij viel zo in het lager. Maakt niet uit als hij maar erin zit, zonder te persen of slaan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Goeiedag,

Iedereen bedankt voor de antwoorden kan hier zeker verder mee.
heb nu het randje met de draaibank glad gemaakt en alles opgemoten. Ik las ook een stuk van roelof over de keerringen. Dan weet ik nu ook welke keerring ik moet plaatsen. het was dit stuk wat die schreef

(3800 maar welke keerring zit erin).

(Bijde carters heb ik even gestraald rond de kering passing, FOTO1:carter met de grote opgesloten kering heeft een glad oppervlak rond de kering passing.
FOTO2: carter met de kleine kering heeft een blokjes patroon ronde de kering passing deze kering kan van buiten af vervangen worden.)

Met vriendelijke groet Rogier.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het randje uit het carter gedraaid bedoel je??dan steekt het lager nu buiten het carter, dat zou ik niet gedaan hebben, ik slijp een schuine kant aan het lager en vels dan de carterrand (of wat er nog van over is) weer voor het lager langs, op die maniet zit hij weer goed vast.

Ben benieuwd hoe je het nou gaat maken, ben nooit te oud om te leren natuurlijk.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Eeej roelof,

Niet dat randje. ik leg het verkeerd uit. het randje wat rondom zit wat blokkeert om het nieuwe lager erin te persen. de rand wat uitsteekt zit er nog steeds. ik heb het zo als jan vennix het uitlegde gedaan.

Met vriendelijke groet Rogier


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 41 (0.016s) Memory: 1.0463 MB (Peak: 1.2494 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-19 04:11:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS