Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#86156 12/01/13 12:51 AM
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
freddy Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
hallo .ik kan van alles vinden op de site ,tot stroboscoop toe ,maar kan nergens vinden hoe je de ontsteking stap voor stap afsteld,ik had de ontsteking perfeckt staan ,heb ik pas nieuwe punten op laten zetten .maar heb de boel losgehad om de koppeling iets op te ruwen en ff nieuw lager gemonteerd,alles goed gekenmerkt zodat ik het weer in elkaar kon zetten ,en opok dat is goed gelukt ,nou heb ik alleen geen vonk of af en toe heel slecht,bougie kabel bij de spoel maakt goed contackt (ik zeg het maar vast haha)
is er een duidelijke uitleg van te vinden ,enof filpjes!
gr freddy

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Er valt niet veel af te stellen. Alleen dat de punten open moeten gaan als de streepjes tegenover elkaar staan.

Als er geen vonk is moet er iets aan de hand zijn.
Bijvoorbeeld, dat er wat kortsluiting is bij de puntjes door vuil of wat anders desondanks dat de puntjes openen.
Kun je bedenken hoe je dat eventueel kan controleren?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Alfons , ik dacht dat dat de vraag was van freddy , hoe te controleren/afstellen.
Ikzelf heb een afstelkastje en heb geen ervaring met vloeitjes tussen de punten (gebrek aan opvoeding ??).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
freddy Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
ok
het blijkt dat ik kortsluiting heb in de ontstekings spoel,tenminste daar ga ik van uit
graag even meehelpen met denken aub
ik heb een lampje en travo en twee klemmetjes ,een klemmettje om de hamer en een aan de grond plaat,tussen de contacktpunten een papiertje ,maar het lampje blijft branden als ik de ontstekingesspoel loskoppel dmv het moertje bij de condensator dan gaat het lampje uit,en weer aan als ik het papiertje tussen de contacktpunten weghaal,
mag ik er dan vanuitgaan dat ik kortsluiting in de ontstekingsspoel heb zitten (ps de bougie kabel zit er niet aan )dus daar zit geen kortsluiting in!
gr freddy

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als u zo gaat meten dan zal het lampje altijd gloeien,
De spoelweerstand is zo klein dat het lampje het nog maar amper iets van merkt.
Dat een spoel kortsluiting maakt komt nooit voor (tenzij tussen enkele wikkelingen).
Het lampje zal dat nog niet eens merken.
Het zal kunnen doordat er ergens een isolatiefout is opntstaan bij de montage,(isolatie niet goed bij de condensater of de hele construktie van de bevestiging van de beweegbare contactpunt is niet goed.
Een veelvoorkomende fout na demontage -montage is dat er een zand of stof deel precies tussen de punten is gaan zitten.
Als de draad los is van de spoel en het puntje staat dicht dan moet het lampje gloeien en bij een open punt moet het lampje niet gloeien.
Er kan alleen een goede vonk ontstaan wanneer de merktekens tegenover elkaar staan op het moment van openen van de punten
Een goede manier om dat te controleren is om een klem van de trafo op het carter te klemmen en het andereklem op het beweegbare contactpunt.
Maar let op, de trafo mag niet te veel vermogen af kunnen geven en moet tegen een korte kortslieting kunnen (Een beltrafo kan hier goed tegen) .
Tweede mogenlijk is een lamje met de toevoerdraden in serie zetten (het lampje zal nu de stroom beperken).
De meetmethode is als volgt,
Als de punten dicht zijn zal de trafo kortgesloten zijn(een beltrafo kan hier tegen)
Op het moment van openen zal er een wissestroom door de spoel gaan en zal het vliegwiel proberen naar links en naar rechts te draaien op de wisselstroom.
Het open en dicht gaan voel je nu als niet trillen en wel trillen van het vliegwiel.
dat punt moet nu samenvallen met de merktekens op het vliegwiel.
Zoniet dan de punten verstellen zodat dat wel het geval is
Is de trafo meer dan acht volt of kan niet tegen even kortsluiting zet dan een lamp van 12 volt in serie met de meetdraden b.v . 12 volt 15 watt.
Al naar de sterkte van de trafo zal de trilling beter of minder voelbaar zijn ,maar dat heeft geen invloed opp de afstelling.
Deze methode is veel beter dan met een papiertje
nog meer weten ,nog meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt FF, maar ik probeer er achter te komen wat Freddy al weet of kan. Jan V heeft al een volledig antwoord gegeven, dus hij kan vooruit.
Komt wel weer goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
freddy Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
hallo

heb het via het lampje afgesteld ,de streepjes stonden ong 2 cm van elkaar verwijderd !
nu weer een goede vonk en starten en lopen !
ff wachten op beter weer om ff te toeren ,is nou een beetje koud en glad !

dank en gr freddy

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat verklaart alles : 2 cm


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gelukkig opgelost. Nu nog met een stroboscoop lamp afstellen.

http://www.youtube.com/watch?v=TE7UNQekVro


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 84 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.033s Queries: 34 (0.009s) Memory: 0.9972 MB (Peak: 1.1692 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-08 13:01:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS