Wat heb je vandaag aan de solex gedaan! is goed tegen gevloekt
De draad kapot gedraaid van de voornaaf
Gisteren was de eerste lange rit met de solex na restauratie. Nu dacht ik zal alle boutjes en moertjes eens nakijken en bijtrekken indien nodig. En lap de bout van de voornaaf draait nu zot en heb er geen kracht opgezet dus zal de draad wel al slecht zijn geweest. kan men alleen de naaf krijgen waar de draad met bouten opzit of moet je heel de voornaaf vervangen en alle spaaken terug demonteren en monteren?
is je asdraad dol of is het de moer? moer: met wiel naar fietsenmaker en kijken voor een nieuwe.
bij draad van de as: gewoon de as eruit draaien, let op: kogeltjes opvangen! en naar een goede fietsenmaker gaan. spaken kunnen allemaal blijven zitten.
Wat heb je vandaag aan de solex gedaan! is goed tegen gevloekt
De draad kapot gedraaid van de voornaaf
Gisteren was de eerste lange rit met de solex na restauratie. Nu dacht ik zal alle boutjes en moertjes eens nakijken en bijtrekken indien nodig. En lap de bout van de voornaaf draait nu zot en heb er geen kracht opgezet dus zal de draad wel al slecht zijn geweest. kan men alleen de naaf krijgen waar de draad met bouten opzit of moet je heel de voornaaf vervangen en alle spaaken terug demonteren en monteren?
hebt gij de halloween toerit meegereden met de solexisten van leopolsburg frank groetjes pierre
Welke maat heb je nodig en is het al opgelost? Misschien kan ik je uit de nood helpen, ik heb nog twee nieuwe asmoeren die te groot zijn voor mijn BnR.
Last edited by AlienSolexfiend; 02/11/1202:33 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Denk dat het verstandiger is om even bij die fietsenwinkel te gaan "passen en meten" er zijn in het verleden verschillende soorten schroefdraad gemaakt er zit dus nogal verschit in het ene of andere merk. Zo ook bij pedaaltjes-schroefdraad is er verschil tussen Frans en Nederlands.
M8 heb ik nog massal in voorraad, maar de draad komt niet overeen met die van de as. De asmoeren die ik heb liggen zijn 10 mm, waarschijnlijk te groot voor jouw as. Meet het even zou ik zeggen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Heb daarjuist ff de moer van mijn fiets geprobeerd en het paste. Zal dus morgen ff bij de fietsenboer langs gaan.
oppassen met moeren, er zijn er die lijken metrisch maar is vaak engelse fietsmaat en dan kom je bijvoorbeeld uit met assen 9 of 11 mm, op een as 9 mm past best een moer M10x1 maar dat gaat bij aandraaien al snel dol ook de tophoek kan anders zijn namelijk 55 graden in plaats van de metrische 60 graden. bij veel combinaties gaat de moer er ca 3/4 op waarna hij vastloopt omdat nu de toleranties tussen binnen en buitendraad zijn uitgeput, ga je hem dan met een sleutel verder draaien ( want hij zit er toch immers OP !!) dan verniel je de draad. een moer moet volledig met de hand over zijn volle lengte de draad op kunnen en dan pas met de sleutel even aanzetten
Even een aanvulling op advies Joan .Er bestaan ook nog zg draadmeters daar kun je precies de spoed vd de draad mee meten omdat ik nogal veel met fietsen knutsel gebruik ik zo'n ding vaak ik heb ook een doos met asmoeren en inderdaad gaat de moer er vaak op en loopt dan vast.Forceer je dan komt hij lijkt het wel vast maar volgende keer met losdraaien neemt hij en de moer en as mee vr gr Hans Welp
Je moet maar denken; een gewaarschuwd mens telt voor twee. Al de tips die je hier leest komen van vroegere, minder prettige, ervaringen. Doe er je voordeel mee
Je moet de remtrommel ook goed ontvetten en ligt opschuren misschien verbeterd het iets, de praktijk is echter dat voeringen die vet of verglaast zijn geweest slecht zullen blijven remmen,
Ontvet heb ik niet gedaan. Zal voor de zekerheid wel een nieuw setje remschoenen bestellen want remmen moeten goed werken hé want nu stopt hij voor geen meter Op 8 december is er hier in de buurt(Ranst) een beurs waar hij staat dus verzendingskosten uitgespaard
Mischien een tip voor het ontvetten van remvoering (baat het niet enz) met een vlaqmmetje heet stoken let op voor verbranden je ziet het vet eruit zweten licht opschuren.J'espere il fait beau (is dit Frans of niet?) vr gr Hans Welp
Mischien een tip voor het ontvetten van remvoering (baat het niet enz) met een vlaqmmetje heet stoken let op voor verbranden je ziet het vet eruit zweten licht opschuren.J'espere il fait beau (is dit Frans of niet?) vr gr Hans Welp
Niet te heet ,de remschoenen zijn gelijmd , dat kan loskomen.
Tot voor kort heb ik zelf voeringmateriaal op de schoenen gebakken, het geheel word op 200 graden in de oven gebakken en kan dus wel wat hebben, maar idd het kan met een brander ook te heet worden.
Ik heb een plaatje gemaakt ter grote van de voering en in ronding gebogen, met een grote slangenklem alles strak aangedraaid, een half uur op 200 graden OF goed kijken dat de lijm goudbruin word en niet zwart, afkoelen...bijslijpen en op maat draaien.
Maar alle maten voeringen worden weer geleverd dus niet meer nodig!
Was gewoon uit interesse. Voor mij is het nog altijd gemakkelijker ze kant en klaar aan te schaffen. Maar als je oude originele remschoenen hebt dan kan je die beter koesteren.
Vandaag benzinepompje ultrasoon schoongemaakt, werkt nu zo goed dat benzine boven uit carburateur gutst, even kijken of ik dit met gaatje in tankdop op kan lossen of dat de toevoerleiding iets "geknepen" moet worden.
Vandaag benzinepompje ultrasoon schoongemaakt, werkt nu zo goed dat benzine boven uit carburateur gutst, even kijken of ik dit met gaatje in tankdop op kan lossen of dat de toevoerleiding iets "geknepen" moet worden.
idd tankontluchtig kontroleren en ik zou er een nieuw stuk benzine slang aan zetten met de goede dikte.. en wat ik vandaag zelf gedaan heb is de carb. overloop opboren naar 5mm....gaf een wereld van verschil, goede doorstroming en geen luchtbellen meer.
Theoretisch zal een 83 beter moeten remmen. Maarja als deze niet goed is gecentreerd zal hij slecht remmen. Centreren is het belangrijkste. Dan zal een 80 mm ook goed remmen.
Nou kan het aan mij liggen maar 80mm remvoeringen in een 83mm trommel remmen volgens mij helemaal niet, ik heb het perongeluk wel eens geprobeerd maar de remhevel draai je zo door tot de aanslag zonder dat er veel gebeurd.
Nou kan het aan mij liggen maar 80mm remvoeringen in een 83mm trommel remmen volgens mij helemaal niet, ik heb het perongeluk wel eens geprobeerd maar de remhevel draai je zo door tot de aanslag zonder dat er veel gebeurd.
Theoretisch zal een 83 beter moeten remmen. Maarja als deze niet goed is gecentreerd zal hij slecht remmen. Centreren is het belangrijkste. Dan zal een 80 mm ook goed remmen.
Zal het eens exacter meten voor ik bestel vroeg me af waarom er 2 verschillende maten zijn met maar 3mm verschil???
Kunnen jullie uitleggen hoe je moet centreren waar je op moet letten enz? Alvast bedankt!
Nou kan het aan mij liggen maar 80mm remvoeringen in een 83mm trommel remmen volgens mij helemaal niet, ik heb het perongeluk wel eens geprobeerd maar de remhevel draai je zo door tot de aanslag zonder dat er veel gebeurd.
Ach, alle begin is moeilijk he Roelof.
Klopt helemaal Alfons, ik ben redelijk vaak op mun b.k gegaan maar daar leer je het meest van!
vandaag wat onderdelen bij elkaar gezocht, kwam ik dit cartertje tegen. Al eens gezien? een NL nummer in een frans motortje geslagen.
ik ben het nog nooit eerder tegengekomen
Inderdaad, niet eerder gezien, ziet er origineel uit ( vanwege dat rondje om het NL) mogelijk dat ze een tijdje ruilmotoren uit frankrijk hebben geimporteerd, er is een tijdje lang op NL carters ook een "B" nummer mee gegoten omdat deze motortjes ook ter ruil aangeboden werden voor de oudere typen solex en dan zou het typekeur niet meer kloppen
Kunnen jullie uitleggen hoe je moet centreren waar je op moet letten enz? Alvast bedankt!
Als je een leleu grondplaat hebt met "losse" as voor de remsleutel dan dien je het grondplaatje los te maken van de remtrommelgrondplaat, met het remmen kan dit kleinere grondplaatje dan schuiven ten opxichte van de grote en is zo zelfcentrerend. Heb je dat niet valt er niets te centreren, ben je afhankelijk van de produktie nauwkeurigheid van de onderdelen want alles zit gefixeerd. Hooguit pas draaien op een draaibank of na een paar keer remmen de hoge vlakken op de schoenen wegschuren
Heb ff juist gemeten nu met een schuifmaat en de trommel in het wiel is 83mm en de remvoering dat hij gemonteerd is 81mm als ik volledig tot het einde de remhaak indruk zet hij uit tot 84mm. denk niet dat je de remhaak zover indrukt als je remt met je remhendel?
Dacht altijd dat hij op 2 punten zou open gaan maar is maar op één kant.
zal straks de remvoeringen is goed ontvetten en dan nog eens proberen geeft het geen verbetering zullen het er nieuwe worden.
Ontvetten zit er niet in brake cleaner uitgeput in de winkel zal dus ff moeten wachten.
Origineel bericht van: FFAnders
2mm op de diameter is wel erg veel . Het lijkt me verstandig om er nieuwe in te plaatsen.
Dat vond ik ook nogal een verschil en zeker dat ik hem maar op 84mm krijg als de remhaak tot het einde indruk en denk dat je de remhaak nooit niet zover krijgt als je remt met de remhendel.
Hoe ziet het trommelhuis eruit aan de binnenkant in het wiel glad of met groeven???
Ontvetten zit er niet in brake cleaner uitgeput in de winkel zal dus ff moeten wachten.
Origineel bericht van: FFAnders
2mm op de diameter is wel erg veel . Het lijkt me verstandig om er nieuwe in te plaatsen.
Dat vond ik ook nogal een verschil en zeker dat ik hem maar op 84mm krijg als de remhaak tot het einde indruk en denk dat je de remhaak nooit niet zover krijgt als je remt met de remhendel.
Hoe ziet het trommelhuis eruit aan de binnenkant in het wiel glad of met groeven???
Thx
een oude bekende truuk is om een hulsje om de vaste pen te rollen, sommige remmen hebben dat standaard wikkelen de schoenen beter af
Ontvetten zit er niet in brake cleaner uitgeput in de winkel zal dus ff moeten wachten.
Origineel bericht van: FFAnders
2mm op de diameter is wel erg veel . Het lijkt me verstandig om er nieuwe in te plaatsen.
Dat vond ik ook nogal een verschil en zeker dat ik hem maar op 84mm krijg als de remhaak tot het einde indruk en denk dat je de remhaak nooit niet zover krijgt als je remt met de remhendel.
Hoe ziet het trommelhuis eruit aan de binnenkant in het wiel glad of met groeven???
Thx
Kan je de kabel aan de hendel van je grondplaat nog strakker aanschroeven, of zit je al aan de limiet?
De trommel zou toch mooi glad moeten zijn. Ik begrijp het niet helemaal, zijn er dan groeven in jouw trommel? Als de remvoering te hard of verglast is beperkt dit je remvermogen en bovendien heb je kans dat de trommel hierdoor uitslijt.
Quote:
Bedoel je daarmee slijten?
Nee, ik denk dat Joan bedoelt dat met een hulsje rond de vaste pen, de schoen beter scharniert.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
De trommel zou toch mooi glad moeten zijn. Ik begrijp het niet helemaal, zijn er dan groeven in jouw trommel? Als de remvoering te hard of verglast is beperkt dit je remvermogen en bovendien heb je kans dat de trommel hierdoor uitslijt.
De trommel zou toch mooi glad moeten zijn. Ik begrijp het niet helemaal, zijn er dan groeven in jouw trommel? Als de remvoering te hard of verglast is beperkt dit je remvermogen en bovendien heb je kans dat de trommel hierdoor uitslijt.
er zitten groeven in ja is niet glad
Ik vermoed dat die groeven in de trommelwand zijn veroorzaakt door zand dat in de trommel is terecht gekomen. Heeft iemand daar ervaring mee?
De groeven weg schuren, afhankelijk hoe diep ze zijn, maakt de trommel dan weer groter. Ook moet de trommel perfect rond blijven of de problemen worden dan alleen maar erger. Je zou nieuwe remvoeringen kunnen plaatsen, maar dan stel ik de vraag of vuil en zand dat in de groeven terecht komt niet voor meer narigheid zal zorgen.
Dan heb ik zelf ook nog een vraagje: mijn blackenroll rem – naaf en lagers blijven voor problemen en ergernis zorgen. Ik denk dat ik best maar investeer in een compleet nieuw achterwiel met rem, en ik denk dan aan één van een S3800. Zit er verschil van kwaliteit bij de nieuwe 3800 onderdelen, en past de ankerplaat van de 3800 rem in de ankergleuf van de S4800?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Volgens mij nog niet zo heel veel. Vanaf 25/10 gedoe met de achterrem : klemmende hendel en versleten remschoenen wat ook mede de oorzaak is dat het terugkomen van de hendel wat minder goed werkt. Een opeenstapeling van kleine oorzaken. Met nieuwe remschoenen heb je al een grote oorzaak van het probleem weggenomen.
Lijkt me ook.....er is al meerdere keren aangegeven de remschoenen te vervangen...ze zijn er weer in alle Solex maten dus gewoon even bestellen, als je het zelf niet aandurft laat het dan doen.
Volgens mij nog niet zo heel veel. klopt Vanaf 25/10 gedoe met de achterrem : klemmende hendel is verholpen door de kabel te smeren en de remhendel te demonteren en terug te monteren zat zand tussen en versleten remschoenen wat ook mede de oorzaak is dat het terugkomen van de hendel wat minder goed werkt. Een opeenstapeling van kleine oorzaken. Met nieuwe remschoenen heb je al een grote oorzaak van het probleem weggenomen. zijn besteld en komen mee op 8/12/2012 dan is het hier beurs en spaar ik de verzending uit
ach je moet toch op een of andere manier je naam eer aandoen, Zeezout!
Mijn Lexjes komen niet buiten als er gepekeld wordt. Voor je het weet heb je een doorkijk-carter
En toch is dat raar John. Dat carter is natuurlijk van inferieure kwaliteit, maar toen mijn Oto nog een klein Otootje was, in 1965 dus, was het geen hobby maar gewoon een woon-werk ding. En die moest echt naar buiten ook al was er gepekeld. Toch een wonder dat ie nu nog leeft!
ps Leuk trouwens dat je dochter belangstelling heeft voor die ouwe dingen! Heb de mijne nooit zover gekregen.
Volgens mij nog niet zo heel veel. klopt Vanaf 25/10 gedoe met de achterrem : klemmende hendel is verholpen door de kabel te smeren en de remhendel te demonteren en terug te monteren zat zand tussen en versleten remschoenen wat ook mede de oorzaak is dat het terugkomen van de hendel wat minder goed werkt. Een opeenstapeling van kleine oorzaken. Met nieuwe remschoenen heb je al een grote oorzaak van het probleem weggenomen. zijn besteld en komen mee op 8/12/2012 dan is het hier beurs en spaar ik de verzending uit
wie brengt ze voor u mee frank marcel van de ven ?? ik ga ook naar de beurs in ranst maar nu zondag is er ook een beurs in aarchot groetjes pierre
Vandaag even met de Skalex naar Jan en zijn clubgenoten geweest. Ik kreeg de ontsteking niet afgesteld, omdat mijn afstelkastje dood bleek te zijn. Dus had ik hem op het oog afgesteld. Blijkt dat na controle met de stroboscoop precies goed te zijn geweest. Dus Solex moet nu klaar zijn voor het nieuwe seizoen. Laat de zon maar komen.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
ik ben vandaag naar de beurs in aarschot geweest daar toch nog allerlei ondedelen gekocht en ook nog twee buitenbanden met een rolmotief wit en zwart in nieuwe staat nooit gebruikt denk ik wel wat verkleurt naar gelen kant maar dat is normaal de banden hebben wel een speciale maat waar ik nieks mee kan doen maar ze waren zo mooi en dan maar voor 10 € voor de 2 kon ik ze niet laten liggen mischien dat ik er iemand van het forum plezier kan mee doen de maten zijn 22x2.00 van het merk hutchinson luxe renfocé special cyclomoteur met een arend tekening op dus als iemand weet van welk type ze zijn of wie ze kan gebruiken laat het dan maar weten groetjes pierre
Worden er veel Solex onderdelen verkocht? Ik zou een compleet 3800 achterwiel op de kop willen tikken.
solex onderdelen zijn daar wel genoeg te vinden tweedehand of nieuw wand marcel van de ven staat daar ook .maar als je wilt vraag ik aan jan weltjes of hij er eentje wilt meebrengen die heeft er gewoonlijk nog wel liggen en hij staat daar ook met een standje groetjes pierre
Worden er veel Solex onderdelen verkocht? Ik zou een compleet 3800 achterwiel op de kop willen tikken.
solex onderdelen zijn daar wel genoeg te vinden tweedehand of nieuw wand marcel van de ven staat daar ook .maar als je wilt vraag ik aan jan weltjes of hij er eentje wilt meebrengen die heeft er gewoonlijk nog wel liggen en hij staat daar ook met een standje groetjes pierre
Dat zou geweldig tof zijn Pierre. Is het een nieuw wiel? Ik zoek een compeet wiel met rem en as. Het moet voor mijn blackenroll dienen, ik neem aan dat er nergens aanpassingen moeten worden gedaan.
Ook ben ik op zoek naar motorveren (type S4800), de nieuwe veren zijn iets korter en strakker en het veergedeelte is ook korter. Ik zoek dus langere en soepeler veren, dan hoef ik niet te boren in de schetsplaten.
Ik ben nu mijn oude remplaat aan het kuisen, heel voorzichtig met ontvetter en dan nog eens met de drukspuitbus. Het is ontvet en het zand is er uit. Uit nieuwschierigheid wil ik het oude wiel nog eens proberen te monteren. Eén remvoering is dunner dan de andere. Ik poste deze week er al foto's van bij het topic "Trommelrem S4800".
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Worden er veel Solex onderdelen verkocht? Ik zou een compleet 3800 achterwiel op de kop willen tikken.
solex onderdelen zijn daar wel genoeg te vinden tweedehand of nieuw wand marcel van de ven staat daar ook .maar als je wilt vraag ik aan jan weltjes of hij er eentje wilt meebrengen die heeft er gewoonlijk nog wel liggen en hij staat daar ook met een standje groetjes pierre
Dat zou geweldig tof zijn Pierre. Is het een nieuw wiel? Ik zoek een compeet wiel met rem en as. Het moet voor mijn blackenroll dienen, ik neem aan dat er nergens aanpassingen moeten worden gedaan.
Ook ben ik op zoek naar motorveren (type S4800), de nieuwe veren zijn iets korter en strakker en het veergedeelte is ook korter. Ik zoek dus langere en soepeler veren, dan hoef ik niet te boren in de schetsplaten.
Ik ben nu mijn oude remplaat aan het kuisen, heel voorzichtig met ontvetter en dan nog eens met de drukspuitbus. Het is ontvet en het zand is er uit. Uit nieuwschierigheid wil ik het oude wiel nog eens proberen te monteren. Eén remvoering is dunner dan de andere. Ik poste deze week er al foto's van bij het topic "Trommelrem S4800".
ik heb jan weltjes gebeld en hij gaat zien of hij er een heeft liggen zo ja dan brengt hij het mee naar ranst groetjes pierre