Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om een "12 volt aansluiting" op een Solex te bouwen als voeding voor de navigatie ?
Als ik het goed heb gebruikt de navigatie maar 5 volt dus dat zou dan moeten kunnen met de 6 volt van de Solex.
Hoe zou ik er een omvormer tussen kunnen krijgen en waar kun je die krijgen (kramp.com?)
Ik stel deze vraag omdat ik vorig jaar naar Oostenrijk ben gereden met een Solex waar ik een 6v motoraccu onder het zadel heb gebouwd( zie foto). Nu zijn er weer plannen voor een verre rit, nu wil ik het echter zonder accu proberen als dat mogelijk is ( en op een Solex die op een Solex lijkt. )
De lichtspoel van een solex is sterk genoeg om een voeding te zijn voor een navigatie. Nodig zijn een diode een flinke elco van 2000 mf 30 volt-, en een spanningsstabilisater van 5 volt en voor de zekerheid nog een condensater van 100 mf en 6 volt De grote ingangscondensater is noidig om geen te grote rimpelspanning te krijgen bij een laag toerental als je langzaam rijd. Dus elke voeding is mogenlijk, want het stroom gebruik is maar klein. Wil je liever het snoertje op 12 volt gebruiken dan kan dat ook als je de spanningsregelaar van 12 volt gebruikt, maar alleen als het licht niet aan staat.. OMdat het lichtlampje dan de spanning te laag zal maken.
Solexnl is een soldeerkit die een wisselespanning omzet naar een gelijkspanning die je kunt instellen op de spanning die je nodig hebt in dit geval 5,2 volt.bij iedere elektronika speciaalzaak te koop ik gebruik die voor mijn t.tom en gaat uitstekend, ook heb ik er mijn voeding voor de LED verlichting op gezet, gaat ook goed met veel licht. spoel kan de benodigde spanning zomaar leveren, kunt er ook nog je telefoon meeladen indien gewenst
gaat dit wel goed komen met een wisslende uitgangspanning van de dynamo van de solex die varieert van 6 tot soms wel 22 volt ????? twijfels hierover bij mij????
gaat dit wel goed komen met een wisslende uitgangspanning van de dynamo van de solex die varieert van 6 tot soms wel 22 volt ????? twijfels hierover bij mij????
Groet Andre
Uit deze laatste 2 berichten kan ik geen voeding trekken , wat staat hier ??
FF, ik begrijp je niet goed. Kun je je vraag anders stellen?
Dreke, volgens mij een kwestie van proberen.
Dat probleem heb ik ook Alfons ,er staat een soort link op van Conrad die ik niet kan openen en daar komt een antwoord op van Dreke die ik ook niet begrijp.
Met de laadregelaar M172 is het mogelijk om op uw fiets gebruik te maken van navigatie-apparatuur, PDA's, mobiele telefoons, MP3-spelers etc. voor zover deze zijn voorzien van een mini-USB met standaard aansluitingen. De stroom voor het gebruik of het opladen van de accu wordt dan van de dynamo afgenomen. Zo kunt u tijdens het fietsen gebruik maken van uw favoriete apparaat en ook nog eens gezond en milieubewust bezig zijn.
Uitvoering
Ingangsspanning 6 V/AC; standaard fietsdynamo's (ook naafdynamo's) wisselspanning Uitgangsspanning 5,2 V/DC gestabiliseerd (± 5,1 - 5,3 V/DC) Uitgangsstroom max. 300 mA (voldoende voor de meeste apparaten die met de USB-stroomaansluiting werken) LED-indicator Schakelaar voor verlichting of USB Aansluitingen 1x USB-kabel ± 600 mm lang, 1x massakabel naar het frame ± 270 mm, 1x kabel naar de dynamo ± 670 mm, 1x kabel naar de fietsverlichting ± 270 mm.
Omvang levering
Laadregelaar USB-kabel Aansluitkabel.
Technische specificaties
Gewicht 53 g Hoogte 60 mm Uitvoering Overige Afm. (b x h x d) 50 x 60 x 12 mm Inhoud 1 st.
beste mensen volgens de omschrijving is dit geschikt voor een voedingsspanning van de fiets van 6 Volt wissel, dit mag best wel een beetje varieren de meeste fietsdynamo's hebben dan een vermogen van maximaal 2,6 watt, maar met een Solex wordt zomaar 20-22 Volt wissel bereikt met veel meer vermogen,ik vrees dat dit dan einde oefening is voor het apparaat
is een losse print die je zelf waterdicht moet maken, zie voorbeeld goed kijken foto is niet optimaal, aansluitingen liggen bovenop perspex buisje bij foto 161 is de de print te zien niet op de LED letten Groet ANdre
apparaat kan niet tegen de spanning die een solex levert, je blaast het op, stinkt vervolgens van het verbranden en geld is weg en je zit zonder. is bedoelt voor een fiets die een beduidend lagere spanning leverd dan een solex Groet Andre
"De Kemo M172 mag niet op een hogere spanning dan de 6 V van een standaard fietsdynamo aangesloten worden! Gebruik deze module dus niet bij elektrische fietsen, brommers, scooters, motorfietsen met bijvoorbeeld 12 V verlichting."
Kijk ook weer duidelijk. Had deze site al eens gezien. Had de tekst niet helemaal gelezen maar nu is duidlijk dat we voor de Veleman moeten gaan. Ohja heb er nog 1 liggen.
Ik heb een mailtje naar http://www.kemo-electronic.de gestuurd met de vraag of de omvormer tegen dergelijke pieken bestand is of niet, even geduld en dan weten we het definitief.
Hij is dan wel duurder (€19,99 bij Conrad) maar dan heb je wel een ding welke je zo installeren kunt, zgn Plug and Drive
speca velleman Deze kleine voeding levert een stabiele spanning, regelbaar tussen 1.5 en 35V bij 1A. Met de regelaar LM317 beschikt u over opmerkelijk betere rimpel- en regelkarakteristieken dan met de standaard regelaars. Stroombegrenzer en thermische overbelastingsbeveiliging bevinden zich op de chip. Geleverd zonder koelvin
Ik vind het een duidelijk antwoord . 6Volt wisselspanning van een fietsdynamo met een max. belasting van 300mA. Dat is ook waar de regelaar voor bedoeld is en gegarandeerd wordt. Dat is wat ik in het antwoord lees
In en uitgaande spanning meten, kan te hoog of te laag zijn voor de navigatie. Misschien dat de regelaar bij licht uit te hoge pieken aangeboden krijgt waardoor deze blokkeert. Veel chips hebben verschillende veiligheden ingebouwd zoals kortsluiting, overbelasting en in dit geval mogelijk te hoge spanningspieken.
vreemd, waar zit nu precies de aansluiting (draadjes) op gemonteerd, of gaat het lampje van de voeding (welke voeding)uit als de accu van de nav. vol is ???
vreemd, waar zit nu precies de aansluiting (draadjes) op gemonteerd, of gaat het lampje van de voeding (welke voeding)uit als de accu van de nav. vol is ???
Groet ANdre
Het draadje zit op de koperen pin gemonteerd welke uit het blok komt. Het lampje van de voeding brandt wanneer hij voeding krijgt. Wanneer hij dus uitgaat dan is er volgens mij iets met de toevoer mis.
FF opnieuw een draadje op het koperen pennetje wat van je grondplaat van de ontsteking afkomt en een draadje op ??? polariteit maakt niet uit is wisselspanning, kan nog wel even nagloeien ivm condensator Groet ANdre
Han zorg voor een goed contact eventueel dmv AMPtjes met oogjes zowel op het pennetje als op de massa. voeding voor de print moet minimaal 6 volt zijn en maximaal 24 volt, let op maximaal 24 volt. de voeding kan bij een laag toerental stationair bv te laag zijn, bij een beetje meer toeren gaat het dan vervolgens wel goed
Dat doet ie ongeveer 2 minuten en dan gaat het lampje van de voeding uit, doe ik de verlichting aan dan de navi ook weer
Origineel bericht van: solexnl
Lampje uit, navi even aan....
Dat bedoel ik met meten, je kan heel veel dingen verzinnen wat er aan de hand kan zijn en heel veel gaan uitproberen.
Als je met een Multimeter de in en uitgaande spanning meet , dan weet je wat. De ingangsspanning kan je op het printje meten over de grote condensator.
Ook nog even de ingaande spanning meten. Als deze aan de hoge kant is , kan het zijn dat de stabilisator, het IC/zwarte blokje, nogal heet wordt en dan stopt hij ermee. (beveiliging waar ik het eerder over heb gehad)
printje is afgeregeld op 5,2 volt uitgang en verzegeld met nagellak, kan dus niet fout gaan of je ingaande spanning moet te laag zijn •uitgangsstroom: 1A max. •max. dissipatie: 15W (gekoeld) •max. ingangsspanning: 40VDC = 25 volt ac •afmetingen print: 52 x 30mm
bv bij 9 volt ac ingang maxiamaal 3,5 volt dc uitgang bv bij 12 volt ac ingang maxiamaal 5,8 volt dc uitgang en een solex geeft bij een beetje toeren zomaar meer dan 12 volt ac
printje is afgeregeld op 5,2 volt uitgang en verzegeld met nagellak, kan dus niet fout gaan of je ingaande spanning moet te laag zijn •uitgangsstroom: 1A max. •max. dissipatie: 15W (gekoeld) •max. ingangsspanning: 40VDC = 25 volt ac •afmetingen print: 52 x 30mm
bv bij 9 volt ac ingang maxiamaal 3,5 volt dc uitgang bv bij 12 volt ac ingang maxiamaal 5,8 volt dc uitgang en een solex geeft bij een beetje toeren zomaar meer dan 12 volt ac
Groet ANdre
Beetje vreemd, een goede stabilisator moet bij 5 Volt uitgang stabiel moeten blijven vanaf b.v. 7 tot 35+ Volt ingangsspanning. Als je zo'n grote variatie hebt dan is er wat fout.
Even een paar dingen recht zetten. De solexlichtspoel geeft een pulsvormige spanning af die zonder belasting van de lampen zeer hoog kan zijn, veel hoger dan een normale regelaar de 317 en konsorten kan verdragen. De max spanning van dergelijke regelaars mag namelijk na gelijkl richten en afvlakken met een condensater niet boven de 35 volt komen. Mijngedachten gaan uit naar een regelaar die dat al heeft meegemaakt ,want een regelaar geeft altijd de juiste afgeregelde spanning af wanneer de ingans spanning ongeveer 3 volt boven de ingestelde waarde is gekomen. Dus bij meer dan 8 tot 9 volt moet een gestabiliseerde spanning van 5 volt beschikbaar zijn. Wordt de ingangsspanning hoger dan heeft dat geen invloed op de uitgangsspanning. Tot wanneer de ingangsspanning hoger wordt dan deze max spanning dan zijn er twee mogenlijkheden, de regelaar gaat kapot of de regelaar schakelt af ( als deze hiervoor een beveiling heeft ) Ik zelf ga meestal voor het eerste. De spanning voor de regelaar is bij zeer lage toeren al meer dan voldoende (zelfs al meestal te hoog ) Controleer altijd met een 6 volt 3watt lampje of de regelaar goed werkt. Meet de spanning over de copndensater bij het gasgeven , deze mag bij volgas en de belasting van het lampje niet boven de max spanning uitkomen tewijl het lampje op dezelfde waarde blijft gloeien. Haal nu ook bij een laag toerental het lampje los en geef nu wat meer gas bij en houdt de voltmeter goed in de gaten. Blijkt nu de voltmeter te hoog zal aanwijzen ga dan niet verder met het toerental en zoek een weerstand die over de condensater geplaatst moet worden om bij verder opvoeren van het toerental de spanning onder de 35 volt blijft ( de weerstand moet wel 5 watt kunnen verdragen ) Sluit geen duur apparaat aan voordat alles goed werkt volgens dit verhaal. Moet je trouwens ook zelf weten wat er op aansluit. Meer weten ,meer vragen.
Ik vermoed ook dat de stroomopname klein is van die nav op dat gegeven punt (tijd) en daardoor de spanning te hoog oploopt en de inwendige beveiliging in de 317 in werking treed.
We moeten meer gegevens hebben om na te gaan wat er fout gaat.
Een nav neemt veel stroom op omdat bij het aansluiten altijd de laadfunctie in werking treed ,bij een tom tussen de 0,5 tot meer dan 1amp afhankelijk van de lading. Maar bij het aansluiten zal hij wel bij een kleinere stroom al werken maar het laden zal dan veel minder zijn. Dus als je gaat proberen volg dan de bovenstaande verhaaltje dan toch maar op (een lampje kost iets minder dan een nav.
Een nav neemt veel stroom op omdat bij het aansluiten altijd de laadfunctie in werking treed ,bij een tom tussen de 0,5 tot meer dan 1amp afhankelijk van de lading. Maar bij het aansluiten zal hij wel bij een kleinere stroom al werken maar het laden zal dan veel minder zijn. Dus als je gaat proberen volg dan de bovenstaande verhaaltje dan toch maar op (een lampje kost iets minder dan een nav.
Klopt Jan V. Ik had het ook al even opgezocht. Dus zal de spanning niet te hoog kunnen komen omdat de belasting veel is.
Ja, wat John en Ghost zeggen. Een accutje in de fietstas en alle ellende is over. Misschien dat je onderweg de accu kan opladen bij elektrieke fietsen oplaadstations. (is niet nodig hoor)
Een nav neemt veel stroom op omdat bij het aansluiten altijd de laadfunctie in werking treed ,bij een tom tussen de 0,5 tot meer dan 1amp afhankelijk van de lading. Maar bij het aansluiten zal hij wel bij een kleinere stroom al werken maar het laden zal dan veel minder zijn. Dus als je gaat proberen volg dan de bovenstaande verhaaltje dan toch maar op (een lampje kost iets minder dan een nav.
Klopt Jan V. Ik had het ook al even opgezocht. Dus zal de spanning niet te hoog kunnen komen omdat de belasting veel is.
Ja, wat John en Ghost zeggen. Een accutje in de fietstas en alle ellende is over. Misschien dat je onderweg de accu kan opladen bij elektrieke fietsen oplaadstations. (is niet nodig hoor)
Nog FF doorlezen Alfons. De uitgaande spanning blijft stabiel zolang de belasting niet te groot wordt en de grenswaarden niet overschrijdt.
Ik weet er van Willem , mogelijkheden genoeg . Maar als het netwerk niet toereikend is dan ben je gauw uitgespit met de vele mogelijkheden. Een dorp verder zij ze sinds kort op Glasvezel aangesloten. De belofte vooraf was dat er heel veel draadloos aangesloten/gekoppeld kon worden. In de praktijk zitten de meesten met veel extra kabels door de woning om dat dat draadloos toch niet zo lekker werkt. TV die regelmatig op zwart gaat , internet regelmatig uit, telefoon (en beantwoorder) die nog wel eens weigert .
Han korte vraag doet je nav het en blijft de nav het doen op langere afstanden en als je nav leeg is en je gaat rijden doet de nav het dan wel (aangesloten op de voeding natuurlijk) ???
Als je nu eens een scooter accutje neemt van b.v. 7Ah 12V en sluit de NAV eens aan en kijk dan eens hoelang de NAV het blijft doen. Ik denk dat hij de hele dag hierop kan werken.
dat was de opzet, gewoon stroom van de solex mijn nav hangt nooit aan een voeding, alleen aan de voeding van de solex, is ook gewoon een ttom werkt altijd, alleen tijdens korte ritten laad de accu van de ttom niet helemaal op, niet erg ik heb toch voeding van de solex
Ik gebruik de autostekker omdat ik de Tomtom ook in de auto gebruik. En deze printplaat hoef je niet te solderen maar is compleet geleverd met koeling er al op. Stationair of volgas altijd 13 volt.
de voeding die ik voor jou in elkaar heb gesoldeerd moet werken. je schrijft ook dat het werkt alleen niet constant. zou het mogelijk zijn om de spanning (volt wissel ) van je verlichting spoel te meten, mogelijk kan ik je verder helpen als ik dat weet, ik heb misschien nog wel iets liggen, zeker voor je reis naar ?????zweden , noorwegen.
Heb inmiddels de omvormer rechtstreeks op de autoaccu geplaatst. Dit werkt goed en het voedingslampje blijft constant branden.
Maar als hij op de accu werkt, waarom dan niet op de 9v batterij ? Ook maar weer geprobeerd, werkt prima ! Waarschijnlijk bij de vorige test de draadjes er niet goed opgehouden.
Ga nu 9v stekker aan de draajes maken en maar eens testrijden. Wanneer dit goed bevalt ga ik maar op deze manier in Duitsland rondrijden.
Dit neemt niet weg dat ik nog steeds de voeding via de spoel voor elkaar wil hebben. Ga binnenkort naar mijn zwager om de voltages bij wisselende toerentallen op te meten.
Dat hij niet werkt is goed mogelijk Mijn tom-tom trekt ongeveer 1 amp en de oplader geeft 2 amp. laadstroom en neemt daarbij ook 2 amp. stroom op van de accu ( de omvermer is gewoon een stabilisator ) Deze stroom kan niet door een 9 volt bat. gegeven worden en zal gewoon in elkaar zakken. Een accu merkt hier helemaal niks van maar wel je 9 voltje Maar een solex spoel moet dat makkelijk kunnen ( maar ook je gebruikte omvormer ) Kijk eens of een 6 volt lampje wil gaan gloeien op je omvormer Lampje hoeft niet te (branden ) want dat duurt te kort .
voedinkje heeft als een speer op mijn eigen solex gewerkt met een TT spoelspanning eigen solex was 18 volt wissel is na gelijkrichten ongeveer 26 volt gelijk voeding is geschikt tot 1 A die 9 volt batterij klopt, gaat niet werken
De spanning van de dynamo van de Solex is in onbelaste toestand veel hoger dan 6 Volt maar dat zelfde is het geval met onbelaste fietsdynamo. Meet maar eens na met een goede voltmeter.
Als je een spannings regelaar gebruikt van 12 volt al deze niet meer werken als je het licht aanzet met een 2 maal 6 volt lampen. Met twee 12 volt lampen geen probleem. Of je gebruikt een regelaar die meteen naar 5 volt gaat (kost evenveel ). Deze wil nog wel 5 volt leveren op de iets hogere pulsen van de stroomspoel als het licht aan staat. Of je gebruikt een led verlichting deze gebruiken minder stroom. Het grote stroom gebruik komt op rekening van het scherm van je tom-tom.
dus met een wisselende spanning van de solexspoel zal dit geen probleem zijn, wel op letten dat de spoelspanning niet boven de 20 volt komt want 20 volt wissel is na gelijkrichten ongeveer 28 tot 30 volt gelijk