proficiat alfons ben er zeker van als die gepoederlakt is en je hem terug in elkaar gezet heb het een pracht van een solex word en mirjan er trots op zal zijn groetjes pierre
Leuke Solex Alphons. Het Solex virus is besmettelijk. Ik heb ook exact dezelfde. Is nu een pláátje, met witte bandjes en GEEL neusje! De mijne loopt alleen erg langzaam, er zit nu een ander motortje op. Wat de oorzaak is dat hij langzaam loopt: geen idee, hij loopt wel heel zuiver.
Jan, Ghost, ik zal de spullen naar een goed bedrijf sturen. In Heinkenzand zit een goed bedrijf, dat weet ik. Prijs komt nog.
John, ja de motor moet ik ook open halen, maar das een kleintje. Zal wel wat slijtage hebben, zet er meteen mijn JRTtje op , wat ik nog heb liggen. Daar moet hij goed mee gaan.
Oke wie noemt de prijs voor een complete straal en coat job.
Bij wie de voordeligste is, daar kom ik op de koffie.
hier bij ons in hulst tesenderlo betaal ik 50 € voor een solex te poederlakken in de zwarte kleur .ik heb er hier al veel laten doen met goede resultaten hir enkele resultaten groetjes pierre
Is zeker mooi gelakt, Pierre heeft er voor mij ook een paar laten doen naar volle tevredenheid. En goed: als het te dun of te gevoelig is dan kun je vragen om bepaalde delen te ontlakken ipv te stralen. Is iets duurder maar wel zo veilig.
Met sommige dingen moet je niet te zeeuws zijn, zeker niet met je Solex
Vanochtend even op visite bij de RDW geweest , koffie gedronken en na een tijdje even afgerekend. Duur bakkie maar voor een goed doel,die mensen moeten ook brood op de plank. Leuk detail : ze hebben een dik boek van "Bromfiets" waar héél veel brommertjes in staan om een idee te krijgen met welk merk en type ze te maken hebben. De rest van de details komen uit de computer.
Aan mijn Solex heb ik vandaag niets gedaan, maar de bekende schoenendoos eens op de kop gehouden en nog 2 Solex foto's gevonden uit 1963. Ik was toen bij de Luchtmacht in Soesterberg en daar hadden we ook Solexen die we repareerden.Deze waren groen.Dus vanaf deze tijd heb ik wat met Solexen.
Ik wordt oud, Ik begon met Solexen te repareren.Toen 5jaar naar Duitsland en daar DKW Munga, Hannomag,VW Kubel en Hawk loader onderhouden. En alles staat nu in musea en dan ben je oud
Tja Willy. Ik had zo'n Toyota Carina als eerste auto. Alleen rood van kleur. Staat nu ook in het Toyota museum. Maar ben nog niet zo oud. Oersterke motor lag daar in. Daar kan ik nog wel wat over vertellen desnoods. Veel gelachen met die auto.
Iemand in Exloo heeft ook een Wartburg Camping, wat een geweldig mooi 2T geluid zo'n auto. Vorig jaar kwam ik in Groningen een DKW tegen met 4 expansiepijpen...dan weet je helemaal niet wat je hoort...kippenvel.
Ik heb vandaag niet in een DAF gereden maar omdat het mooi weer was, heb ik maar een rondje met de Solex gereden. Wageningen-Badhoevedorp-Wageningen. Geen regen en 'schone' wegen. Behalve een stukje langs het Gein. Ik was blij dat ik niet in mijn nette pak was gegaan. Ik ben benieuwd wie er vandaag ook een tochtje heeft gemaakt. Mogelijk de laatste 20-plusser van dit jaar.
Ha, ik heb ook een rondje gedaan vandaag. 52 km. Niet zoveel troep op de velgen enzo, dus bij thuiskomst meteen de waterslang erop en daarns alles droogblazen en dan met siliconen spray alles weer poetsen. Het was heeeerlijk om te rijden.
ik en mijn vrouwtje hebben vandaag ook een leuk ritje gemaakt ik met de rex en krista met de solex en het hondje we hebben er een leuk dagje van gemaakt met dit mooie weer groetjes pierre
Vandaag bij Jan geweest om mijn nieuwe aluminium cilinder te ruilen voor een opgepoetste en mijn cilinderkopje te laten stralen. Jan en de rest bedankt nog voor de hulp.
Daarna thuis mijn blokje een heel eind gedemonteerd om sommige spullen weer schoon te laten weken. En als ik morgen tijd en zin heb, bouw ik het geheel weer op.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Brasseren is hardsolderen. Normaal zit dit retourpijpje met Tin vastgesoleerd en dat kan je vaak zelf met een hobby brandertje herstellen. Let ook even opde soldering van de vulopening en de tank , daar waar het messing aan het ijzer vastgesoldeerd is. Hier zie ik ook een klein olievlekje = olielekje !! En na het solderen (brasseren) de tank goed spoelen zodat al het straalmiddel uit de tank is.
Vanmiddag nog bezig geweest aan een solex koffertje blokje van Marco-1000. Samen met Alfons de ontsteking onder de loep genomen, maar helaas nog niet veel opgeschoten ( hele kleine vonk / het kan verschilende oorzaken hebben / kabel / condensator / spoel )
Vandaag een losgekomen zadelveer er terug opgezet, jullie raden het al hoe, met een stukje kabelbinder. Verder de Solex helemaal gewassen, en dat was nodig want hij was echt smerig. De velgen in de WD40 gezet zodat er weer een beschermend laagje opzit.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Vandaag mooi oud koffertje 24" binnengekregen van kennis. Hij heeft een jaar niet gelopen en wil zijn zoon er blij mee maken. Komend weekeinde even alles schoonmaken en weer iemand blij !!
Heb hem even aangedrukt en hij pruttelde alweer dus veel kan het niet zijn, alleen de benzine stinkt enorm.
ik heb vandaag het locomtief fraem opgehaald van het poederlakken en twee alum plaatjes van de rex ook maart laten doen die waren met een spuitbusje gedaan en dat blotte af. ik heb wel de spatborden en de alum plaatjes en ketingkast laten ontlakken zo dat ze niet krom kunnen trekken door het zandstralenkostprijs 66 € groetjes pierre
Bedankt voor het aanbod, als het bij ons in de buurt was dan had ik graag meegereden. Mijn blackenroll is ook niet optimaal in orde. Ik ben aan het overwegen om ergens originele motorveren te vinden, of de afstand naar de motor schetsplaten te verkorten door er gaten in te boren. Ik ben ook een beetje ongerust over mijn achterrem. Omdat die blokkeert bij het remmen, vermoed ik dat er weer eens een remschoen is gebroken, of misschien is er alleen maar een veertje losgekomen. Ik zou het eens moeten nakijken. Indien een gebroken remschoen de oorzaak is dan stel ik me de vraag hoe dat telkens komt … slechte afstandbussen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Laatste dagen weer bezig geweest om de Skalex naar mijn zin te laten lopen en de storingen te verhelpen. Er zit inmiddels een opgepoetste JRT zuiger/cilinder op en alle pakkingen zijn vervangen, waarbij de carter en spruitstukpakking vloeibare pakking ter ondersteuning hebben gehad. Daarnaast spruitstuk gevlakt. Alles lijkt nu goed dicht te zitten, maar hij bleef beroerd lopen. Totdat Jan me tipte om de uitlaat eens te vervangen. Deze was nog zo goed als nieuw, maar bij vervanging bleek dat er een prop voor de uitlaatpijp zat. Met de nieuwe rijdt hij alweer een stuk vlotter. Alleen moet de ontsteking nog gesteld worden. Ik gebruik hiervoor altijd het apparaatje op de foto:
Voorheen deed deze het goed, maar nu blijft hij ineens piepen. Of de puntjes nu open of dicht staan. Met de kabels los gaat hij wel uit. Bij mijn andere Solex een controle gedaan en daar hetzlefde euvel. Batterij vervangen, maar geen resultaat.
Is iemand hier bekend mee???
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
[quote=frank_v]In de limburg Ik ben ook een beetje ongerust over mijn achterrem. Omdat die blokkeert bij het remmen, vermoed ik dat er weer eens een remschoen is gebroken, of misschien is er alleen maar een veertje losgekomen. Ik zou het eens moeten nakijken. Indien een gebroken remschoen de oorzaak is dan stel ik me de vraag hoe dat telkens komt … slechte afstandbussen?
heb bij mij ondervonden dat lk mijn achterrem gebruik dat hij blijft hangen dan moet ik de remhendel terug duwen?
mijn rem bleeg bij het vervangen van de remschoenen ook hangen , de oorzaak hiervan was dat de mee geleverde veren te lang waren nadat ik de oude veren terug gezet heb was het probleem opgelost , nu loopt de rem niet meer aan
Laatste dagen weer bezig geweest om de Skalex naar mijn zin te laten lopen en de storingen te verhelpen. Er zit inmiddels een opgepoetste JRT zuiger/cilinder op en alle pakkingen zijn vervangen, waarbij de carter en spruitstukpakking vloeibare pakking ter ondersteuning hebben gehad. Daarnaast spruitstuk gevlakt. Alles lijkt nu goed dicht te zitten, maar hij bleef beroerd lopen. Totdat Jan me tipte om de uitlaat eens te vervangen. Deze was nog zo goed als nieuw, maar bij vervanging bleek dat er een prop voor de uitlaatpijp zat. Met de nieuwe rijdt hij alweer een stuk vlotter. Alleen moet de ontsteking nog gesteld worden. Ik gebruik hiervoor altijd het apparaatje op de foto:
Is iemand hier bekend mee???
wat voor batterij heb je erin gedaan ? 1,5 volt alkaline of 1,2 volt oplaadbaar ? het lijkt erop dat de altijd aanwezige lage weerstand van de primaire wikkeling van de ontstekings spoel je parten speelt, mogelijk moet je een extra lichte weerstand in je circuit mee inzetten om de maximale stroom te beperken.
Laatste dagen weer bezig geweest om de Skalex naar mijn zin te laten lopen en de storingen te verhelpen. Er zit inmiddels een opgepoetste JRT zuiger/cilinder op en alle pakkingen zijn vervangen, waarbij de carter en spruitstukpakking vloeibare pakking ter ondersteuning hebben gehad. Daarnaast spruitstuk gevlakt. Alles lijkt nu goed dicht te zitten, maar hij bleef beroerd lopen. Totdat Jan me tipte om de uitlaat eens te vervangen. Deze was nog zo goed als nieuw, maar bij vervanging bleek dat er een prop voor de uitlaatpijp zat. Met de nieuwe rijdt hij alweer een stuk vlotter. Alleen moet de ontsteking nog gesteld worden. Ik gebruik hiervoor altijd het apparaatje op de foto:
Is iemand hier bekend mee???
wat voor batterij heb je erin gedaan ? 1,5 volt alkaline of 1,2 volt oplaadbaar ? het lijkt erop dat de altijd aanwezige lage weerstand van de primaire wikkeling van de ontstekings spoel je parten speelt, mogelijk moet je een extra lichte weerstand in je circuit mee inzetten om de maximale stroom te beperken.
Heb het juist nagekeken en het zit in de remhendel als ik de kabel gebruik aan het wiel onder het frame werkt hij goed en komt terug als ik de remhendel gebruik blijft hij op rem staan en moet ik de remhendel terugduwen.
Wat kan men hier aan doen? heb eens ergens iets gelezen om een extra veer te plaatsen aan de levier de frein zo naar achter om hem terug te trekken???
Die extra veer kan maar zonder is beter. Mogelijk is de binnenkabel roestig en/of rafelig. In dat geval moet je deze toch vervangen en dan kan je de binnenkabel goed in het vet (of dikke olie) zetten. Ik gebruik ,sinds kort, lithiumvet , dat is goed tegen water bestand .
Zijn allemaal nieuwe kabels en kabelgoten. Hij is juist binnen geweest om alles te vernieuwen en te poederlakken
Update heb de remhendel gedemonteerd de kabelgoot gesmeerd en toen voelde ik het het zat in het scharnierpunt van de remhendel zelf ,er zat wat zand tussen proper gemaakt en gesmeerd en werkt perfect nu
Bedankt voor de tips
Last edited by frank_v; 25/10/1211:20 PM. Reason: Update
[. Ik zou het eens moeten nakijken. Indien een gebroken remschoen de oorzaak is dan stel ik me de vraag hoe dat telkens komt … slechte afstandbussen?
Breukvlak bekijken ? fotograferen met schuin invallend licht ( niet flitsen met camera flitser eventueel met losse zijflitser) en foto tonen
Daar zal ik één dezer dagen proberen tijd voor te maken Joan. Ik heb ook nog het afgebroken stukje van mijn vorige remschoen, als het deze keer dan daadwerkelijk ook is gebroken, kan ik ze vergelijken. Ik las in de sep/oct editie van Bromfiets iets over het zelfversterkende effect van de oplopende remschoen bij happende remmen. In mijn geval vrees ik voor een gebroken schoen.
@ Dolf: hoe kwam die prop er in ... opgehoopt vuil?
Last edited by AlienSolexfiend; 26/10/1206:05 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Vandaag '59 koffertje weer aan het lopen gemaakt voor een kennis.
Tankleiding zat verstopt en de brandstofpomp was vernaggeld van binnen, ook zat het plastic achter het membraam verkeerdom gemonteerd, die had zo nooit weer gelopen
Gelukkig nog een nieuw pompje met kleine draad op voorraad, ding loopt weer als een zonnetje, je kunt de slagen stationeer bijna tellen.
Vandaag '59 koffertje weer aan het lopen gemaakt voor een kennis.
Tankleiding zat verstopt en de brandstofpomp was vernaggeld van binnen, ook zat het plastic achter het membraam verkeerdom gemonteerd, die had zo nooit weer gelopen
Gelukkig nog een nieuw pompje met kleine draad op voorraad, ding loopt weer als een zonnetje, je kunt de slagen stationeer bijna tellen. goed zo weer iemand blij gemaakt groetjes pierre
Bekijk de remschoenen eens , mogelijk glimt het gedeelte wat met de trommel in aanraking komt. Als het glimt dan zit er een harde laag op de remschoen waardoor de rem geen "Grip"meer heeft in de trommel. Deze kan je er voorzichtig afschuren als de diameter het toelaat. Een andere mogelijkheid :Remschoenen vervangen.
Heb je ook gelijk in , je moet het lot niet tarten(zo die is eruit !!) Ik was in de veronderstelling dat het om een B&R ging maar het is een 3300 ,dus wat ouder. Mocht de remvoering verhard zijn dan is het beter om deze te vervangen door nieuwe remschoenen.