Uitlaatje even spuiten in hittebestendig zwarte verf.
Goed bezig...suc6
Idd... maar dan moet de demper eerst weer dicht. Dan mooi in de matte hittebestendige zwarte lak, huidige uitlaat eraf en deze weer monteren... Genoeg te doen!
hoe heb je hem open gekregen, of was het een type dat open kon ?
Uitlaatje even spuiten in hittebestendig zwarte verf.
Goed bezig...suc6
Idd... maar dan moet de demper eerst weer dicht. Dan mooi in de matte hittebestendige zwarte lak, huidige uitlaat eraf en deze weer monteren... Genoeg te doen!
hoe heb je hem open gekregen, of was het een type dat open kon ?
Uitlaatje even spuiten in hittebestendig zwarte verf.
Goed bezig...suc6
Idd... maar dan moet de demper eerst weer dicht. Dan mooi in de matte hittebestendige zwarte lak, huidige uitlaat eraf en deze weer monteren... Genoeg te doen!
hoe heb je hem open gekregen, of was het een type dat open kon ?
Deze zat op 2 punten gesoldeerd. Ik heb 1 zo'n punt losgemaakt en toen het potje opengemaakt om de 'pannenspons' eruit te halen. Een paar berichten terug staat een foto.
Vandaag mijn nieuwe voetpompje uitgeprobeerd. De dikke aansluiting past perfect op mijn BnR ventiel, en komt niet los tijdens het pompen. Een paar keer pompen en klaar.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Vandaag mijn nieuwe voetpompje uitgeprobeerd. De dikke aansluiting past perfect op mijn BnR ventiel, en komt niet los tijdens het pompen. Een paar keer pompen en klaar.
zo had ik er ook 4 gekocht ze kwamen van de lidel spotprijsje van 3.99 st ik ben er ook heel tevreden mee ik heb er trouwens al doorgegeven aan forum leden en ik heb er ook nog eentje liggen voor peter en wilma groetjes pierre
[] Deze zat op 2 punten gesoldeerd. Ik heb 1 zo'n punt losgemaakt en toen het potje opengemaakt om de 'pannenspons' eruit te halen. Een paar berichten terug staat een foto.
ja ronald de belgen zullen wel een bom geld gegeven hebben om mogen te winnen en peter van dat pompje dat is graag gedaan ik zal het meebrengen naar john de 30ste september groetjes pierre
Woensdagmiddag nogmaals samen met Alfons naar mijn Solex gekeken, deze draaide geen toeren meer volgas. Ontsteking bleek vergaan tezijn ( hoe het kan weet ik niet, gewoon stil gezet eindvorige jaar, en begin dit seizoen was het éénmaal zo ), maargoed nu is het weer beter.
Gisteren middag maar eens een tochtje gereden, direct maareens 50 kilometer en dat heeft deze goed doorstaan, misschien vandaag welweer eens een toertje doen.
Ja was leuk he. Eerst liep hij 17 km/h en nu weer de volle mep. Waarschijnlijk lekte hij ook langs het decompressie klepje, want we hebben het kopje er effe af gehad en het klepje weer wat ingeschuurd. (gewoon met de schroevendraaier in het rond gedraaid tot hij piepte :D)
Ook even met zijn tweeen naar de Zundapp gekeken en kwamen tot de conclusie dat de uitlaat vol zat. Er zit al weer een andere uitlaat op en de Zundapp loopt ook weer lekker.
Opeens zag ik Carl rijden op een Terrot (als ik het goed heb), ook wel lache.
Ohja, toen we zo aan het sleutelen waren gaf hij me de hete cilinderkop aan, ik liet de ding snel los op een doekje glijden. wat heeft die gozer vuurvaste handen zeg. Hij pakte dat ding gewoon op.
Vandaag de JRT cilinder van mijn oto er af gehad om te kijken of er kool ed in zat...helemaal niets, uitlaatpoort brandschoon, uitlaatspruitstuk een klein beetje, paar duizend km gereden. Ik heb er nieuwe originele Yamaha FS1 zuigerveren opgezet, de standaard veren waren beslist niet versleten maar ik wil kijken of het verschil maakt, origineel of imi, ik heb altijd mijn twijvels over dat imitatie spul. Plus ik ga 1:50 rijden en kijken hoe dat gaat met de smering, gewoon wat experimentjes.
Eerste rit gemaakt...het trekt hard en het gaat hard.
Vandaag de Renata tandem getest, nieuw voorwiel erin 26 x 1.75, Met Schwalbe band (beige). Ik wist niet wat me overkwam. Ik heb altijd met 26x1 3/4 x1 3/4 gereden, daar zijn alleen nog de bakfietsbanden voor te krijgen. De Schwalbe rijdt véél rustiger door een geschikter profiel. En een nieuwe trommelrem, ik voel me de gelukkigste mens op aarde
Vandaag retourtje Efteling gedaan (100 km)Onderweg leuke nostalgische dorpjes met hobbel de hobbel fietspaden . (dan denk ik wel eens ,zat ik nu maar op zo`n mooie vette brede retro Vespa met heerlijke vering.. )
Gisteren bij een kennis op bezoek geweest en zo'n 40 km op mijn in 2001 gerestaureede AMI gereden. Onderweg dacht ik, 11 jaar en vele km's probleemloos op deze machine gereden, HEERLIJK !!
Vanochtend om 07.00uur op weg naar mij zwager om zonnepanelen te plaatsen. Nog geen 500mtr van huis en jawel hoor, een kuil in het zandpad en weg vermogen.... Motor bleef lopen maar geen vooruitgang meer. Waarschijnlijk is de moer van de koppeling losgelopen maar dat zien we morgen dan wel weer.
Vandaag niets maar morgen gaan we kijken of alles "past" We hadden hier nog een autocad tekening liggen van een CNC solex carter. Via kennissen een bedrijf gevonden die het voor een mooie prijsje wil frezen. Ad(je) van Heerbeek gaat ze op de markt brengen. Goed nieuws dus
Ik reed gisteren op de Amuse en werd gelaserd op snelheid. Daar in de straat mag je maar 30. Je kunt er wel 180, zo breed is die straat/laan. Ik reed volgens hun 36 en dat klopte. Gelukkig reed ik niet voluit. Omdat ze de Amuse mooi vonden en bijzonder kreeg ik een waarschuwing. Hij zei je mag maar 25. Ja dat klopt maar ik zei de Solex liep zoal ruim 30 toendertijd. En ik had wind mee en daarom gaat het wat sneller zei ik. Hun lachten en heb hun het hele verhaal maar gedaan, van hoe oud en waar komt hij vandaan en wat kost dat en hoe zuinig enz..... Ik zei wil je effe rijden dan, nee zeiden ze want dat mogn ze niet. Dat weet ik daarom vroeg ik het ook. Allemaal jonge agenten en agentes. Ze szaaiden me allemaal uit toen ik weg reed. Leuk he.
Er is maar één oplossing voor Alfons en dat is de solex op bromfietskenteken laten zetten, maar dan moet je jezelf ook nog aan de dertig km/uur houden waar je dat opgedragen wordt.
Zo zie je direct met eigenogen dat er toch wel degelijk maatregels komen om je aan de snelheid tegaan houden.
Vanmiddagh zelf meegedaan met de ludieke solexrace te Biggekerke, wel moet ik zeggen dat er verschillende solexen bij waren die problemen vertoonden vanwege de warmte ( ook mijn 3800 was er één van )
Paar kleine veranderingen zou mooi zijn, o.a een m4 gaatje om het neusje vast te zetten, En even kijken of we iets kunnen verzinnen om de bougie kabel bovenop het carter vast te kunnen houden.
A.s. vrijdag gaan we naar het bedrijf dat ze gaat maken, even overleggen
Niks aan de solex wel een rit van 150km gemaakt met de FS1tjes, oldtimerdag Ruinerwold bezocht, is nog steeds gratis en de kosten worden door sponsors gedragen, mooi evenement, het was erg warm maar rijdend goed uit te houden, de FS1tjes ook.
Niks aan de solex wel een rit van 150km gemaakt met de FS1tjes, oldtimerdag Ruinerwold bezocht, is nog steeds gratis en de kosten worden door sponsors gedragen, mooi evenement, het was erg warm maar rijdend goed uit te houden, de FS1tjes ook.
Leuke dingen die FS1 tjes, kan je erg goed laten lopen Ik vond het wel wennen met de schakeling, alles naar beneden, Waren we niet gewent met de kreidlers en zundapps.
Ja klopt mijn motor is 1 omhoog de rest naar beneden en de FS1 alles naar beneden en alles omhoog, ik zit er nog wel eens mee te hannusen en te kraken.
Ja klopt mijn motor is 1 omhoog de rest naar beneden en de FS1 alles naar beneden en alles omhoog, ik zit er nog wel eens mee te hannusen en te kraken.
Vooral als je op verschillende brom/motorfietsen stapte, was het even wennen. kreidlers zundapps en ook mijn yamaha virago 920 was 1 naar beneden en de rest omhoog, bij jouw motor andersom????
Ja klopt mijn motor is 1 omhoog de rest naar beneden en de FS1 alles naar beneden en alles omhoog, ik zit er nog wel eens mee te hannusen en te kraken.
Vooral als je op verschillende brom/motorfietsen stapte, was het even wennen. kreidlers zundapps en ook mijn yamaha virago 920 was 1 naar beneden en de rest omhoog, bij jouw motor andersom????
Ik zeg het verkeerd, mijn TDM heeft 1 naar beneden de rest omhoog.
@ Roelof : Ga jij ook wel eens buiten Drenthe ergens rijden ?
Ik had vroeger een Garelli crosser. Deze had ook 4 voetvesrnellingen, alleen zat het schakelpedaal daar rechts en was de één omhoog en de rest naar beneden. Was wel erg lastig als je door de week altijd met een Zündapp reed.
Vandaag nog in Overijsel geweest
Misschien volgend jaar wel het FS1 treffen in Limburg.
In eerste instantie was het de bedoeling dat ik deze BFC morgen mee zou nemen naar de RHC rit in Groenlo, maar omdat hij een beetje problemen heeft met de warmte ( hij start niet meer als ie even gelopen heeft. Warmte trekt door naar de carburateur en de benzine staat gewoon te koken ), neem ik maar iets anders mee. Ik denk dat het de Flink hulpmotor wordt deze keer.
Kan me nog herinneren dat er vroeger een "kunststof"vulstuk tussen de carburateur en cilinder zat. Een soort van héééle dikke pakking. Hierdoor is er minder warmteoverdracht tussen cilinder en carb.
[] Deze zat op 2 punten gesoldeerd. Ik heb 1 zo'n punt losgemaakt en toen het potje opengemaakt om de 'pannenspons' eruit te halen. Een paar berichten terug staat een foto.
en hoe loopt hij nu met je oude potje ?
oude uitlaat zit er nog niet op. Ik heb nog niet de kans gekregen iemand te vragen me te helpen met solderen. Kan zomaar nog een week of 6 duren voordat dat lukt. Kameraad met Oldtimer is nu op vakantie, en collega nog niet gezien (ik heb nog 2 weken vrij)
[] Deze zat op 2 punten gesoldeerd. Ik heb 1 zo'n punt losgemaakt en toen het potje opengemaakt om de 'pannenspons' eruit te halen. Een paar berichten terug staat een foto.
en hoe loopt hij nu met je oude potje ?
oude uitlaat zit er nog niet op. Ik heb nog niet de kans gekregen iemand te vragen me te helpen met solderen. Kan zomaar nog een week of 6 duren voordat dat lukt. Kameraad met Oldtimer is nu op vakantie, en collega nog niet gezien (ik heb nog 2 weken vrij)
oude uitlaat zit er nog niet op. Ik heb nog niet de kans gekregen iemand te vragen me te helpen met solderen. Kan zomaar nog een week of 6 duren voordat dat lukt. Kameraad met Oldtimer is nu op vakantie, en collega nog niet gezien (ik heb nog 2 weken vrij)
Probeer een een instalateur die ook Airco's doet. Die kunnen het met zilversoldeer herstellen , 5 minuten werk.
[] Deze zat op 2 punten gesoldeerd. Ik heb 1 zo'n punt losgemaakt en toen het potje opengemaakt om de 'pannenspons' eruit te halen. Een paar berichten terug staat een foto.
en hoe loopt hij nu met je oude potje ?
oude uitlaat zit er nog niet op. Ik heb nog niet de kans gekregen iemand te vragen me te helpen met solderen. Kan zomaar nog een week of 6 duren voordat dat lukt. Kameraad met Oldtimer is nu op vakantie, en collega nog niet gezien (ik heb nog 2 weken vrij)
Maar het euvel ligt toch waarschijnlijk in de ontsteking. Vandaag het vliegwiel verwijderd en alles is zo heet geworden dat het impregneermiddel uit de spoel gelopen is
Ik meen dat die spoelen met een soort was geïmpregneerd zijn. Spoel in vloeibare was dompelen en dan onder vacuum zetten , vacuum eraf en de spoel zuigt zich vol. Dit model??
al een hele tijd niets mer aan solex gedaan, loop te zeulen met onderdelen van mijn YA328. wat wordt je van zo en ding smerig zeg.
en tussendoor ook nog even de achterremmen van mijn Ford transit moeten doen, toen ik terug kwam van de 24 uurs race maakte hij af en toe het geluid van een grindbak met remmen, pas een grote beurt gehad wat denk je wat: totaal geen voering meer op de remsegmenten blijken ze alleen maar soms door een spiekgaatje te kijken om de remmen te controleren, heb het dus maar zelf gedaan, ook daar word je vreselijk smerig van, gelukkig blijft het droog
al een hele tijd niets mer aan solex gedaan, loop te zeulen met onderdelen van mijn YA328. wat wordt je van zo en ding smerig zeg.
en tussendoor ook nog even de achterremmen van mijn Ford transit moeten doen, toen ik terug kwam van de 24 uurs race maakte hij af en toe het geluid van een grindbak met remmen, pas een grote beurt gehad wat denk je wat: totaal geen voering meer op de remsegmenten blijken ze alleen maar soms door een spiekgaatje te kijken om de remmen te controleren, heb het dus maar zelf gedaan, ook daar word je vreselijk smerig van, gelukkig blijft het droog
Heel netjes gemaakt hoor. Zou het niet beter zijn om hem van staal te maken die ring, die plet dan toch minderuit, als dat gebeur BTW. Maar de tijd zal het natuurlijk wel uitwijzen.
In koude toestand. Een perspassing bij een diameter van 40mm van 3à4 honderdste ,in staal. Zamak zet behoorlijk uit als het warm wordt. Als ik een lager vastzet met verenband,verwarm ik het carter tot 220graden ,het gat is dan iets van 40,14mm.. Dan heb ik alle ruimte om een bandje tusse boring en lager te plaatsen (0,03 of o,o4mm ,afhankelijk van de boringdiameter in koude toestand).
Te strak lijkt me ook niet goed dat zamac scheurd redelijk snel...zoals we allemaal weten.
Het lager in de ring 0.02mm en ring/carter ongeveer 0.03mm, de lagerpassing in het carter is 0.01mm ovaal was moeilijk te meten met een T caliber, aluminium lijkt me zacht genoeg om dat beetje ovaal op te vangen, het zit goed en alles draaid mooi soepel en daar gaat het om.
Als het lager ingeperst wordt dan word de ringdiameter ook wat groter, het kan voldoende zijn. Als de originele borgplaat er weer overheen zit blijft alles wel op zijn plek.
ik ben verplicht mijn compensatie dagen "offshore" aan het opmaken ( 12 uur op en 12 uur af verdien je per dag 4 compensatie uren, dat is opgeteld 22 dagen compensatie) daar kon ik er nu 15 dagen achtereen van plannen maar tussendoor werd ik al weer 2 dagen opgeroepen das dus effectief maar 13 dagen opgenomen >> en daar heb ik nu dus nog een week van tegoed om aan die 13 dagen te komen en dan staan er nog 9 dagen over
Vandaag classic races Eext geweest, is bijna in mijn achtertuin, gezellig evenement! De motorsport liefhebbers herkennen denk ik de man op de eerste foto wel??
Nog een paar foto's van bekende GP machines, wie kent ze nog?
Motortje lijkt een drama maar ik heb al vaker van dit soort uitelkaar gehaald en dan blijkt hij bijna nieuw te zijn weg gezet, zo ook deze, cil/zuiger en nog een paar dingen gaan naar de oud ijzer boer maar de rest ziet er met een paar weken heel anders uit!!
Niks, gewoon "lekker" gereden, maar de hele weg een irritant bij geluid gehoord aan het motortje. En de hele weg maar denken wat kan dat zijn,.....................denk,denk, geen idee.........bij thuis komt benzine bij vullen, blijkt mijn benzine dop niet vast te zitten dus dicht gedraaid, stukje rijden weg bijgeluid.
zo'n losse dop zit dan in je kop! of te wel het gaat tussen de oren zitten.
Motortje lijkt een drama maar ik heb al vaker van dit soort uitelkaar gehaald en dan blijkt hij bijna nieuw te zijn weg gezet, zo ook deze, cil/zuiger en nog een paar dingen gaan naar de oud ijzer boer maar de rest ziet er met een paar weken heel anders uit!!
Die cilinder is nog bruikbaar als je de zuiger eruit haalt (perst) en laat boren en honen naar een overmaat . Kontaktpunt zou ik wel vervangen..........
Motortje lijkt een drama maar ik heb al vaker van dit soort uitelkaar gehaald en dan blijkt hij bijna nieuw te zijn weg gezet, zo ook deze, cil/zuiger en nog een paar dingen gaan naar de oud ijzer boer maar de rest ziet er met een paar weken heel anders uit!!
Die cilinder is nog bruikbaar als je de zuiger eruit haalt (perst) en laat boren en honen naar een overmaat . Kontaktpunt zou ik wel vervangen..........
Ja cilindertje laten boren en dan een zuigertje gebruiken van een aluminium.nikasil cilinder en slijpen met een zuigerspeling van 0.05mm, deze zuigertjes hebben zuigerveer pennetjes en hele fijne FS1 zuigerveertjes.
Zeker Roelof, maar hij moet me wel hebben, zet ik hem net naar binnen, opeens een knal......... weg ?? voorband. Dus heb ik morgen wel wat te doen aan mijn Solex, Whahahaha
ik heb vandaag het fraem van de vedette op gehaald is gepoederlakt in twee kleuren prachtig gewoon nu nog in elkaar zetten en volgende week is de simplex klaar met poederlakken groetjes pierre
Willem 61 is de maat van die band goed zoja ik pomp altijd eerst met de fietspomp elke band heeft een randje vlak boven de velgrand kijk met een beetje spanning of alles evenwijdig loopt evt bijrichten met de hand dan pas de compressor erbij.Met die ring van Lucia, kan je geen ringen tussen naaf en vorkschede doen zodat hij vrij loopt? vr gr Hans Welp