Nee Ghost, mijn Cyclemaster zit in opoe-fiets, ik bedoel dus een heren oma-fiets. Merk is Fongers, heren 60, akelig orgineel, loopt prachtig en is op kenteken.
Van de 4 cyclemasters die ik heb heeft er ook maar 1 een origineel ( dames) frame, de rest is in de loop der jaren bijeengeraapt. Zou nog wel graag een voorvork erbij hebben.
beste Johan nee, geen leleu maar peugeot fox. schroefdraad en konus klopt, maar niet de afdichting gaat het niet worden. beter ten halve gekeerd dan...
vraagje,waar koop ik een Ned.3800 as met konus en cup? met solex groet bert
beste Johan nee, geen leleu maar peugeot fox. schroefdraad en konus klopt, maar niet de afdichting gaat het niet worden. beter ten halve gekeerd dan...
vraagje,waar koop ik een Ned.3800 as met konus en cup? met solex groet bert
Peugeot heeft altijd leleu naven gehad, puch maxi ook en noch zo wat van die damesbrommers,
Lekker gesoldeerd en wat metingen gedaan voor de Led lampjes. Nu nog een doosje zoeken om het in te bouwen en dan aansluiten op mijn race monster (Amuse).
ik heb vandaag een carter op gehaald bij john meisters voor mijn groene solex van het blokje zat de krukas vast maar ik heb het zonder veel moeite los gekregen en het is al bijna terug een nieuw morgen kan ik beginnen om de onderdelen van mijn blokje dat ik al gedemonteert had over te bouwen groetjes pierre
OTO blok gedemonteerd, zat nog "goede" rol bij. blijkt dat het carborundum zich losgewerkt had van de zinken drager en lag er nu als een losse rol omheen. als je dan rijd gaat deze rol als een hoepel rondom de zinken drager, wel grip maar niet betrouwbaar kan in 1 keer uit elkaar spatten. Zie je niet als je het blokje zo in elkaar zittend inspecteert.
ik heb vandaag het blokje overgebouwd en ja hoor hij draaide metteen als ik er rechtstreeks benzinne in spoot langs de carburator maaar het pompje werkt niet dus morgen een ander pompje erop zetten als ik er nog eentje heb liggen en dan moet blijven draaien groetjes pierre
Vandaag 3800 en 3300 aan het lopen gemaakt, alleen de 2200 nog en dan loopt alles wat ik niet zo weg heb gedaan ( dat waren er 3). Het was dus de moeite waard,een ritje Frankrijk. Buren blij gemaakt, mensen op MP blij gemaakt en ik heb een reserve 2200 voor mijn opgeknapte 2200.
Vandaag niets aan de solex gedaan, maar wel effe de compressor in de bijkeuken gezet zodat deze niet bevriezen kan. Wel heb ik een kacheltje in mijn schuurtje hoor om lekker te sleutelen maar deze blijft niet aan als ik niet sleutel.
Misschien wel een tip voor andere om de compressor vorstvrij weg tezetten.
Wat heb je vandaag aan de solex gedaan ?? Heb er naar gekeken , ze stonden niet te bibberen (ik wel ), gieteren nog wel even gereden ,zonder handschoenen natuurlijk . De compressors werken altijd + of - 30 graden , ze blijven het doen , ook de waterafscheiders.
OTO blok gedemonteerd, zat nog "goede" rol bij. blijkt dat het carborundum zich losgewerkt had van de zinken drager en lag er nu als een losse rol omheen. als je dan rijd gaat deze rol als een hoepel rondom de zinken drager, wel grip maar niet betrouwbaar kan in 1 keer uit elkaar spatten. Zie je niet als je het blokje zo in elkaar zittend inspecteert.
Ik heb ook nog zo'n rol liggen.
Gisteren even los geperst uit de koppeling trommel, past dan in een ultrasoon badje, reinig hem wel met was benzine, dan iets opwarmen naar ca 60 graden en dan laat ik er wel 2K lijm tussen zuigen.
Gisteren nog even de lagertjes eruit geperst, ik zit tegenwoordig ook in het schade onderzoek aan "rotating equipment" dus al een beetje beroeps gedeformeerd. vet genoeg, maar zoals vaal te stijf en verdeelt zich niet meer, gevolg de kogels waren al wel droog gelopen. kwestie van uitspoelen en opnieuw "verpakken met vet waarvan de basisolie nog wel uit zijn drager komt en zich her verdeeld
De Amuse effe warm gedraaid. Liep hoger stationair dan normaal met deze hoge luchtdruk van 1035 hPa. Na 10 minuten draaien kon ik mijn hand op de cilinder leggen en voelde niet echt warm aan. Zo'n koude lucht via de geforceerde koeling.
Hhahhahhaaa, ik wilde mijn reserve blokje ook aan de praat krijgen maar wilde niet. HihHHIhiiii. Eventjes pruterdepruttput. Benzine genoeg maar de vonk is buiten de cilinder niet echt geweldig, dus eens naar de vonkenfabriek kijken. HHAhHAaa heb ik wat te doen.
Vandaag de eerste meters van 2012 gemaakt met mijn koffertje. Was aan me gevraagd of een ik Solex kon uitlenen voor de opname van een video-clip. Deze komt dan te staan op de achtergrond van een binnenopname. Een liedje over de jaren 60 van een plaatselijke dialect zanger. De opname komen op de zender L1 na de carnaval. Ben zeer benieuwd want heb zelf nog niets gezien.
ik heb vandaag een nieuw benzinnen pompje erop gezet en ja hoor het draait nu heel goed nu het veder afmaken en op de groene solex zetten groetjes pierre
De Solex staat alweer een paar weken binnen. Vandaag besloot ik in het kader van 'wat heb je vandaag aan de Solex gedaan' de Solex die bij mij in de garage staat uit te laten.
Het videoverslag van een klein rondje Wageningen is te vinden onder de onderstaande link.
Ziet er goed uit Huub . Is dit gefilmd met een "gewone " digitale camera ?? Ik hoor geen geruis van wind op de microfoon.
Dat is een leuk tochtje zo met de schaatsers in de verte.
Ik heb ook alleen maar een stukje gereden ,onderdelen halen voor de motorzaag die ze overigens niet hadden . Hoefde niet zo ver en sinds afgelopen jaar is er een fietspad aangelegd dus ik hoefde niet over de dijk met het drukke verkeer (Fabrieken/werven gaan uit).
Hhahhahhaaa, ik wilde mijn reserve blokje ook aan de praat krijgen maar wilde niet. HihHHIhiiii. Eventjes pruterdepruttput. Benzine genoeg maar de vonk is buiten de cilinder niet echt geweldig, dus eens naar de vonkenfabriek kijken. HHAhHAaa heb ik wat te doen.
De Amuse in 3 meter standby.
Van een reserve blokje komt straks een reserve frame en voor je er erg in hebt zitten die weer aanelkaar en heb je weer een Solex...ik weet hoe dat gaat!
Nou Roelof, ik moet me inhouden moet ik toegeven, maar ik hou het bij 1. De A...e Ik ken mezelf. Het blokje is echt voor reserve. Een mooi prima blokje, voor het geval de Amuse ziek wordt. (lees doorgerot of iets anders)
Ik gebruik mijn 9 jaar oude Sony DCR-TRV50E digitale camera. Gekocht toen mijn eerste kleinkind werd geboren. Zo gaat dat. Maar als je goed luistert hoor je soms wel wat wind.
Na 46 tapes van 1 uur doet de camera het nog steeds goed. Alleen zou mijn hand wat stabieler moeten zijn of de Solex moet niet zo schokken.
Mijn Solex is heel erg hard aan een grote beurt toe. Heb alleen de tijd niet. Balhoofd is niet goed. Er is volgens mij een kogeltje uit gevallen en dat zit nu ergens tussen waardoor de Solex niet goed stuurt. Motorisch moet er ook wat aan gebeuren. Loopt wel goed verder, maar een keer wat onderhoud zou geen kwaad kunnen. Er is al sinds 1986 niks meer aan gedaan.
Je bent nu druk met je nieuwe baan begreep ik, ook veel overwerk Probeer toch wat tijd te vinden, fijn als je solex dadelijk weer lekker loopt. Het voorjaar is dichtbij, Verzamelen bij Mieke
Ja Jan, het is druk bijons. Nu even wat rustiger maar ze beginnen al weer te praten over overwerken. Moet nog een heleboel rollen maken en nog een Solex blokje afmaken.
En dan pas mijn eigen spullen. Oh ja, SOLEX.....en ook nog een Mosquito, een BFC, een Le Poulain enz, enz, enz...
Staat ook een compleet fotoverslag van deze Solex Step. Hij heeft er zijn er meen ik meerdere van gemaakt door een ander bedrijf ergens in het Oostblok, maar daar is verder niks meer over bekend. Heb er ooit een stukje over geschreven voor de Vliegenmepper, clubblad van de Bromvliegers.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik zag dat ik nog wat mailverkeer heb kunnen vinden:
Ofcourse.
Here is some photos, but they are not with really big resolution. If you need bigger ones i can try to find them from my computers. You can also take some "making of" pictures from my website if resolution is enough. It would be nice if can put my www address on magazine with pics.
-Olli
Last edited by Punky; 07/02/1206:41 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
I was working in Dreamachine Motorcycles in Slovenia and there was stock Solex lying in one corner. My boss was asking if I have some ideas for it. So I made the Design and after some time I actually build it there.
Quote:
How many hours have you spend?
It was build in maybe 4 weeks. (maybe 5dx4wx8h=160h)
Quote:
Where is the Solex at the moment?
Later on it was sold for some advertising agency, in Ljubljana Slovenia. there was actually made 4 more of these Solex by Dreamachine. I have nothing to do with those, exept it was baced on my design.
Quote:
Wich of the original parts you used for this moped?
Original parts are engine, handle bar + controls on it. Everything else is made by me. Wheels are custom bicycle parts. Axles are custom made. Frame and fork are all custom made from scratsh. It has bicycle brake in (and only) front.
If you still wanna know some more, I try to answer faster! Sorry again.
-Olli
Last edited by Punky; 07/02/1206:42 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
k kon het weer niet laten. Ik heb wat winterse plaatjes vastgelegd, gecombineerd met mijn favoriete geluid, een lekker rondlopende Solex. De Solex heeft minder last van de kou dan zijn berijder. Prima trekkracht en vandaag geen last van vapor lock.
Het beeld en geluidverslag kan je via de link vinden.
Vandaag de 2200 in de beugels gehangen en eens kekeken wat het precies was, mijn kado van de Fransman. Compleet maar roestig was het eerste antwoord.
Kapjes er eens afgehaald, veel stof en spinrag maar de bouten die ik zag totaal onbeschadigd . Draai aan het vliegwiel gegeven maar hij zat vast , iets steviger het vliegwiel vastgepakt en toen draaide die toch rond. Hierna maar gestopt om verder geen dingen te beschadigen, wordt vervolgd...
Geloof me ik heb geduld gehad, de velgen zijn 3 jaar(om te verchromen) onder weg geweest en kreeg ze doorgeroest terug, dan moet je op zoek naar andere velgen en die laten verchromen....in Nederland....maar goed het is allemaal achter de rug en het ziet er uit zoals ik het hebben wil en ben er blij mee.
Volgens zijn we daar een paar jaar geleden al eens over bezig geweest maar uiteindelijk zouden die Franse velgen niet passen of ander model zijn, maar misschien heb ik het mis.
Ik dacht vanmorgen ff de solex tegaan starten en wat denk je begint het als flink te sneeuwen ( begin van de dooi aanval denk ik ) Dus toch noch niets aan de solex gedaan.
Kou is uit de lucht! Ga morgen de motor van een 5000 (met kleine rol dus) op een Oto zetten. Er komt een nicasil cilinder op en de originele Oto kop, carburateur en spruitstuk. Gebruik ook de originele Oto schetsplaten of anders de aangepaste 3800 platen. De buitenkant wordt uiteraard volledig Oto 1966. Ben benieuwd of alles past en nog meer benieuwd naar het effect van de kleinere rol. Als ik de oudere berichten op het forum mag geloven dan zitten er morgenavond geen stoeptegels meer in de grond voor mijn huis.. Wordt vervolgd!
Net gemeten: 35,5 mm. Rolletje is origineel van een 5000 en in uitstekende staat. Meten in het midden en aan de zijkant gaf geen verschil! Zie foto's. Nog een vraagje wat eigenlijk in Techniek thuishoort, maar ala:
Zal ik de originele schetsplaten van de Oto laten zitten en het 5000 blokje overzetten op het scharnier-as of zal ik de schetsplaten van de 5000 aanpassen door er aan de bovenkant nieuwe gaten in te boren?
Ik denk voorlopig aan het eerste, maar misschien ziet iemand problemen opdoemen die ik nog niet voorzien heb?
Ik heb ook een nieuw niet gebruikt 3800 rolletje en die is 38mm, en ook een nieuw rolletje 41mm, kan die 35mm even niet plaatsen, de rol specialisten zullen het wel weten.
Ik heb ook een nieuw niet gebruikt 3800 rolletje en die is 38mm, en ook een nieuw rolletje 41mm, kan die 35mm even niet plaatsen, de rol specialisten zullen het wel weten.
Ok, bedankt. Linksom of rechtsom, het gaat altijd lukken. Je hoort het wel!
Ik heb ook een nieuw niet gebruikt 3800 rolletje en die is 38mm, en ook een nieuw rolletje 41mm, kan die 35mm even niet plaatsen, de rol specialisten zullen het wel weten.
Er zijn inderdaad ook ooit rolletjes van 36 mm geweest. Die zaten op de Solex 5000 met die hele kleine wieltjes.
Daar komt dat blokje ook vandaan. Vind jij het verstandig om dat blokje op een Oto te zetten Peter? Eerlijk zeggen hè
Experimenteren is nooit verkeerd Tim, ik zou dit blokje kompleet nieuw opbouwen met een paar motorplaten van een oto en dan het andere blokje achter houden, als het niet bevalt kan je die er zo weer opzetten.
Ja hoor, gewoon experimenteren. Die dingen hebben met een 6,5 mm carburateur en een normale uitlaat een geweldige trekkracht. Kans op slippen is met die kleine rolletjes helaas wel wat groter, maar wie weet valt het mee.
Net nog een Solexmotor verder in elkaar gezet die ik voor iemand aan het reviseren ben. Cilinder met carburateur en cilinderkop gemonteerd. En de ontsteking netjes afgesteld. Blokje heeft goede compressie (uiteraard alles origineel, niets afgevlakt o.i.d.)
Tankje moet nog schoongemaakt worden en ik moet dringend goed luchtfiltermateriaal hebben, want dat is op. Helaas heeft de beste man een zgn. snelle uitlaat meegeleverd waar de Solex mogelijk slechter mee loopt dan met een originele uitlaat. Dat heb ik al vaker meegemaakt.
Ik heb laatst nog zo een snell uitlaat opengemaakt, binnen is het huilen met de pet op, stuk spons zo in de pijp geduwd en de pijp loopt door tot helemaal aan de andere kant van de pot, uit voorzichtigheid heeft de maker er een paar lullige gaatjes 3 mm zo uit de hand in geboord. dat hele binnenwerk gaat eruit en er komt wat anders voor in de plaats
ik heb dat ook eens vergeleken, staat ergens op deze site. verschil in snelheid naar mijn herinnering 0,0
conclusie was in elk geval: origineel is beter.
Hoe ziet een snelle uitlaat eruit,wat is het verschil? Een dikkere buis ? Er zijn verschillende "originele" uilaten in omloop. Wat is origineel . Heb er zelf gisteren een "originele" open gemaakt.Was nieuwsgierig hoe hij er van binnen uitzag na dik 2000 km Ik heb 3 verschillende uitvoeringen liggen. Alle 3 zijn ze verschillend.